{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.248 visninger | Oprettet:

Rollkur, dig som bruger metoden {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

jeg er slet ikke ude i at dette er et emne som skal diskuteren en helt masse, jeg har bare om emnet roolkur og synes det kunne være så spændene at snakke med en der bruger metoden. Det kan sagtens blive over privat besked, eller lign. bare skriv til mig.

vil også rigtig gerne høre jeres hver i sær argumenter for hvorfor det burde forbydes alle steder, udover "det er synd for hesten"

Hvis der kommer en masse diskutioner ud af det her bedes i holde det i en ordentlig tone. Der er meget lige for tiden om dette, og alle har sine forskellige meninger.

Hvis du er for denne metode, så skriv til mig, du kan være anonym, skrive til mig på 22141836. jeg synes bare at det kunne være så spændene at høre det fra begge sider!

Mvh. Lecia Remmevad


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rollkur, dig som bruger metoden
  • #1   2. mar 2014 Tror ikke der er nogle herinde der bruger det. Ihvertfald ikke med vilje eller henblik på at bruge det som en serøs del af træningen. Men der er nok nogle der kommer til at ride hesten for dybt momentvist og så ser folk det straks som rollkur (Debat ønsket ikke bare min fornemmelse) smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley

  • #2   2. mar 2014 Der må jo være nogle der bruger det. måske i en meget lille grad. måske også nogle som ikke selv bruger det. men selv tænker at det er ok. Det kunne bare være enormt spændene! smiley

  • #3   2. mar 2014 Tror man skal være lavet af kokasser hvis man smider en finger i vejret på HG og siger man bruger rollkur... Man kan risikere at få smidt en cordeo om halsen som galje og stukket en rebgrime i munden så ingen kan høre på den tekstlige tortur man vil gennemgå smiley

  • #4   2. mar 2014 Jeg tror da heller ikke nogle vil komme frem med det,hvis de brugte metoden. alle her inde vil da overfalde personen for vildt, uden hvedkommende måske slet ikke vil kunne nå at begrunde ordentligt.

    Hvis der ikke er nogle, så er det fint. man har vel altid lov til at prøve. smiley


  • #5   2. mar 2014 Rideverdenen er meget mere end denne snævre forsamling af aktive HG-brugere. Jeg ville tage ud på forskellige ridecentre og se på undervisning og skriv projekt efter dette smiley

  • #8   2. mar 2014 tak fordi i skriver. jeg har også skrevet at man kan skrive til mig privat.. jeg vil kontakte andre, bland andet en rigtig dygtig dyrelæge. vi er ikke gået igang med ugen endnu, og man kan jo altid prøve herinde. jeg ved der har været så meget debat om det. smiley

  • #11   2. mar 2014 Tina J
    Måske lige offensivt nok at skrive sådan til en bruger på blot 14 år?


  • #13   2. mar 2014 hvorfor er jeg imod det?

    Det lukker for det første af for luftvejene og hestene får ikke strukket ryggen når de går derinde. og jo, det er jo netop de kendte ryttere som rider deres heste helt derind med hovedet.




  • #14   2. mar 2014 Altså mener du LDR (low, deep and round; dyb, men bag lod) eller decideret rollkür, altså en en fuldkommen sammenkrøllet heste der knap kan få vejret og oftest har en blå tunge?

  • #17   2. mar 2014 hvis du vil læse noget om forskning i rollkür vil jeg anbefale dig at læse disse undersøgelser igennem:

    dr Robert Cook (dyrlæge, og blandt den der har forsket mest i emnet)
    (link fjernet)

    Undersøgelse omkring frygt i hesten og rollkür:
    http://www.equitationscience.com/documents/Conferences/Consensus%20workshop/UtaVonBorstel_Rollkur2009.pdf


  • #18   2. mar 2014 Tror ikke nogen herinde der bruger Roll-kur (altså hvor hesten tvinges hårdt ind næsten til bringen og som også er forbudt til stævner)..
    Men en del bruger LDR (lang form og let til moderat bag lod)..
    Bruger ikke selv bag lod da det løfter ryggen i ligamenterne så den ikke kan svinge frit og låser lænden samt styrker underhalsen


  • #21   2. mar 2014 Ponzerne: Forstår ikke du mener det er ok når de professionelle gør det, det er oftest dem der bruger den helt hårde metode, og trist du ikke kan se noget ekstremt i video 2..
    Jeg ved ikke hvem der har bildt dig ind at bag lod gør de ting du skriver, men bag lod løfter ryggen statisk i ligamenterne, så hesten får en stiv og ufleksibel ryg (men føles god at sidde på og derfor nogen tror det er godt) den låses i lænden så bagbenene ikke kommer ind og bære, men i stedet løftes højt (så det ser ud som om de går godt) men føres tilbage før de sættes ned og for at gå bag lod skal hesten spænde underholdende så denne styrkes


  • #24   2. mar 2014 tak for det Renee. det vil jeg læse igennem!

    i andre.. jeg ved godt hvad forskellen på rollkur og ldr er. men der er jo nogle der synes rollkur er ok for hesten, eller fantes det vel ikke? jeg vidste da godt at det var urealistisk at finde en der er for og benytter det i den grad jeg vil frem til her inde, men man kan altid prøve...

    ikke for at være ond på nogle måder, men hvor meget ved en 14 årig omkring hvad der fysisk er godt for hesten og dens antonomi. jeg er selv kun 15, og ved selv ikke særligt meget. jeg har været til mange foredrag med en dyrelæge som jeg virkelig har lært meget af! jeg mener bare at man skal vide noget om tingene før man bruger dem. der skal altid være en grund til at gøre noget. for eksempel at lægge en glidetøjle på en hest. det gør man forhåbentlig heller ikke uden grund, men fordi andre gør det. smiley


  • #27   2. mar 2014 Hvor lavt og hakke ned på en 14-årig pige.
    lad hende dog være - det raver jer en høstblomst hvad hun gør ved hendes heste når det ikke går udover jer smiley


  • #29   2. mar 2014 Der er en del herinde på HG der leger bedre vidende fordi de har set en video om hvor dårligt roll kur er.. så tror personen på det, men pas nu på med hvad internettet fortæller jer! Det er ligesom rodeo - alle tror hestene bliver mishandlet og pisket, slået og jeg ved ikke hvad - selvføelig er der sorte får ind i mellem, det er der i alle sporter.
    Rodeo er ikke så dårligt som de fleste af jer tror det er, jeg har en kusine der arbejder i Colorado smiley


  • #30   2. mar 2014 Ja det er der pipfuglen, men i er tydeligvis efter hende. Lad hende dog gøre hvad hun har lyst til - det er hendes trænings metode.

  • #33   2. mar 2014 Ja det er hun, og det var nok også det bedste, eftersom de andre brugere var efter hende og skulle fortælle deres meningen om hvad hun gør ved hendes heste smiley

  • #34   2. mar 2014 Well, pipfuglen hvis man har været til fordrag, hørt forskellige meninger fra begge parter af så mener jeg godt man kan kalde sig bedre vidende.. men det er jo det JEG mener smiley

  • #35   2. mar 2014 Anonym

    Well.... Hvis vi tager udgangspunkt i denne sætning, jeg citere dig "det raver jer en høstblomst hvad hun gør ved hendes heste når det ikke går udover jer"

    Puha sikke lettet jeg er nu så. Aldrig mere skal jeg bekymre mig om børnevold, voldtægt, indbrud, mishandling osv, for så længe det ikke går ud over MIG så det jo lige meget.
    Hvorfor bruger vi penge på politiet? Dem kan vi da spare nu, for så længe det ikke går ud over dem skal de da ikke gøre noget. Verdenen blev meget mere overskuelig nu. Tak !



  • #38   2. mar 2014 Slap af DD. Det er jo ikke det jeg mener og jeg hentyd vel bare til i skulle stoppe med at hakke ned på hende.
    Det er hendes beslutning, og hvis hun vælger og bruge den metode, så har gør hun det. der er ikke meget i kan gøre ved, men det er da virkelig lavt og begynde og hakke ned på en 14-årig pige.

    Ang. videoer: der er nogen der tror på det de siger.. det var bare en reminder.. jeg nævner ikke at ALLE folk er sådan smiley


  • #39   2. mar 2014 HVIS man bruger Rollkur, må man jo finde det OK at bruge det, så burde man vel også kunne stå indefor det, og ikke gemme sig/ikke turde at sige det.

    Der er da noget galt, hvis man rider på en sådan måde, man ikke tør sige det til nogen?

    Jeg er mod roll kur, men der er så mange måder man kan ride på, man kan ikke være enig med alle, så den måde man nu mener er rigtig, bør man jo også turde sige, lige meget hvilken det er.


  • #40   2. mar 2014 Anonym

    Så det er ens egen beslutning om man vil udføre en mishandling selvom det går ud over en anden? Og man er bare en dum skid hvis man 'hakker ned' på en der udføre mishandling? smiley


  • #41   2. mar 2014 Det går anpå hvordan man ser det. Det er ikke alle der ser rollkur som mishandling, nogle ser det som en træningsmetode. og øhm.. ja det er jo ens egen beslutning om man udfører mishandling..
    Jeg mener der er grænser for hvad man må sige, ang. mishandling.
    "Nu rider du så lave klasser at over bøjning overhovedet ingen effekt har. Kan se du på en del ride billeder har en hård hånd. Synd for den hest pony det får får dig på ryggen. Vågn op."
    -Er det okay skrevet?
    eller
    "Vi stopper da også bare lige to bide ind i din mund hvor det ene der stang og tvinger dig til at gå nede med hovedet, og du kan ikke gøre en skid.
    Og det ude i verdenen er kaftedermagme heller ikke oki
    Pukur er rulkur og det burde forbydes!!!!!!!!!"


  • #43   2. mar 2014 Anonym

    Så hvis jeg mener det er iorden at smide mit barn ind i væggen, så skal dem der mener det ikke er iorden bare lukke bøtten?

    Jeg går udfra vi begge to taler ROLLKUR nu og ikke bare lidt bag lod og hård i hånden. Og rollkur ER mishandling, ellers var det heller ej blevet forbudt.
    Hvis man så fejler noget, og det må man gøre hvis man ikke ser noget galt i en form for mishandling, gør det det ikke til mindre mishandling.


  • #44   2. mar 2014 jeg synes du konstant hiver dumme eksempler frem.
    jeg skriver blot det iKKE er iorden og hakke ned på en 14-årig pige.
    Lad hende dog bare være altså. Hun er godt klar over konsekvenserne som jeg har forstået det.


  • #45   2. mar 2014 Så vi tilbage igen til hvorfor er det ikke iorden at 'hakke' på en der udføre mishandling?

  • #47   2. mar 2014 Anonym: Der er et par der måske kunne skrive deres mening pænere, men der er intet galt i at forklare pigen at nogen har lært hende noget forkert, kunne jo være hun lærte noget..
    Ang rodeo nu du hiver det frem, så er problemet med rodeo ikke at hestene slået og fysisk mishandles (selv om det nok sker nogle steder) men at nogle af disciplinen er så stressende for hesten at den viser samme adfærd som ved rovdyr angreb og endda ind imellem ligger sig ned i ren overgivelse..


  • #50   3. mar 2014 Arh Tina. Gammel kone? Såså smiley

  • #51   5. mar 2014 Tina J: Dejligt du moderer dit svar smiley
    Der er stor forskel på hvordan ting kan skrives, og hvordan de modtages. Et budskab behøver ikke blive serveret med en kølle for at blive forstået, nærmest tværtimod smiley
    Jeg er så heldig aldrig at have set nogen praktisere rollkur, så jeg kommer åbenbart de forkerte (rigtige) steder. Jeg tror ikke der er mange privatryttere der bruger det, men en effekt må det have (siger ikke det er gavnlig effekt, eller positivt for hesten), for ellers ville toprytterne ikke bruge det. bemærk; jeg siger ikke det er ok, men hvis man vil have det til at se ud af noget hurtigt, lære hesten at bøje nakken for at undgå smerten fra biddet, så tror jeg det er brugbart. Håber jeg tager fejl, men der være en grund til at folk/topryttere gør det, og det er indlysende ikke for hestens skyld smiley


  • #52   6. mar 2014 Camilla: Min teori om det er ganske enkelt, xfactor.... smiley
    De låsninger som rollkur laver, er dem der giver den store forbensaktion (f.eks som ved Totillas) og det er sådan noget dommerne gerne vil se.
    Tror at langt de fleste vil give mig ret i at det ser MONSTER godt ud (hvis man altså lige sætter en kasse om forbenene, så man ikke ser resten af kroppen, som ikke er med).

    Inden jeg sådan rigtig begyndte at læse om rollkur og undersøge hvad det er og hvad det gør, hvergang jeg så en hest der gik sådan med forbenene, igen som f.eks Totillas, tænkte jeg damn, sådan måtte min hest gerne gå....
    De forben tryllebinder simpelthen, så man hverken lægger mærke til den smidte ryg, bagparten der hænger 2 km bagud, osv, og ved der er mange der har/havde det som mig inden jeg begyndte at undersøge det.
    Men må nok indrømme, at idag når jeg ser sådan en hest tænker jeg sølle dyr, og selv vil jeg hellere have en hest med en flad gang, men som har ryggen og bagparten med og som går lidt over lod. smiley


  • #53   6. mar 2014 jeg tror måske du har misforstået rollkur, rollkur er ikke det samme som når hesten går dressur/ned med hovedet

  • #54   6. mar 2014 Kathinka: Hvis det er mig du mener, så er jeg helt klar over hvad rollkur er.....i modsætning til de FEI officials der burde vide det smiley
    Man ser bare nogle af toprytterne bruge det på opvarmningsbanen, så de må mene de får noget positivt ud af det, ellers gjorde de det ikke smiley og tror det er som A Queen skriver; man sk*der på bagbenene fordi det giver forbensaktion smiley


  • #56   8. mar 2014 Annemette: Troll

  • #59   8. mar 2014 Så vidt jeg kan se, er der ikke nogle, der hakker ned på nogle i denne debat.
    Jeg kan se at den omtalte pige har slettet sine indlæg, men jeg synes ikke nogle er svarerne er 'at hakke ned', nærmere at argumenterer for, hvorfor det er forkert at synes roll-kur er iorden, hvilket man bliver nød til at accepterer, dette er trodsalt et offenligt debat forum, og folk må GERNE være bedrevidende, HVIS de har nogle gode argumenter for det der kommer ud af munden på dem smiley

    - Ellers ville vi jo aldrig lære noget af hinanden. Hvis man ikke vil høre andre folks meninger må man lade være med at skrive i sådan et forum her, eller endda spørge folk til råds.


Kommentér på:
Rollkur, dig som bruger metoden

Annonce