{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
858 visninger | Oprettet:

Stave- og tastefejl - en gang for alle. {{forumTopicSubject}}

Alle kan lave tastefejl, ja. Men stavefejl er virkelig en ting, jeg synes er forfærdelig.

Selv bliver jeg irriteret, når jeg ser apps, hjemmesider osv. med hesterelaterede mennesker, og fx Lipizzaner er stavet forkert. Inde på HorseBook har de stavet det Lippizaner, uhgr det kan gøre mig så irriteret! Lær dog at stav til racen inden og tjek for stave og eventuelle tastefejl. Igen, på forhånd tak.

Ja, flueknepperi, jeg ved det udemærket godt.
Det er ligesom når folk skriver gamacher i stedet for gamascher (mener vist det er sådan), for gamacher er de tykke strømpebukser uden fødder, gamascher er dem du ligger rundt om hestens ben. Den fejl ser man SÅ mange steder..

Andre der har det på samme måde? Igen, det er bagateller men hold op, hvor er det ikke nemt, at læse en tekst spækket med stave- og tastefejl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stave- og tastefejl - en gang for alle.
  • #1   19. mar 2014 Nu er der ikke noget der hedder gamascher, det staves ens smiley

    Ellers skal alle der sælger og producerer rideudstyr vidst på stavekursus smiley

    http://www.hooks.dk/ArticleSearch.aspx?orgKeywords=*gamacher*&keywords=*gamacher*

    http://riderbyhorse.dk/DK/gamacher.aspx


  • #2   19. mar 2014 Jeg har såmænd bare læst det mange steder efter hånden, synes nu også selv, at det ser sjovt ud. Men det kan også være jeg har læst forkert, og set et c uden den var der. Gamasher.
    Nu kommer jeg selv helt i tvivl.


  • #3   19. mar 2014 smiley

    Altså i aviser, blade, shoppe hjemmesider osv. kan jeg godt følge dig. Men ellers synes jeg altså det er spild af tid, hvis man går og irreterre sig over det! Alle kan lave stavefejl, og ikke alle kan gøre for det.

    Brug nu din tid på noget fornuftigt istedet.. smiley


  • #4   19. mar 2014 Det er ikke med s, men med c smiley

  • #5   19. mar 2014 Det staves gamacher
    Både til mennesker og heste


    Og så er det vist lidt pinligt at du opretter det her indlæg, men selv staver forkert?
    ROFL


  • #6   19. mar 2014 Jeg har bare læst det flere steder, hvor det er skrevet anderledes. Men igen, det kan også være mig, som husker forkert.

  • #7   19. mar 2014 Haha jeg kender følelsen. Det er dog ikke kun med hesterelaterede ting, men jeg er simpelthen en skideirriterende grammafreak smiley

  • #8   19. mar 2014 Marie-Louise, hvis du læser hvad jeg har skrevet bagefter, så har jeg tilføjet at jeg selv ikke er helt sikker, altså at jeg tror det er sådan. Jeg har bare læst flere gange, og steder, at det er skrevet på en anden måde.

  • #9   19. mar 2014 Forstår ikke din overskrift? Hvordan er det her det ultimative afsluttende emne om stave- og tastefejl?
    Derudover; enig i at stavefejl er irriterende, men så længe folk prøver så er problemet i min ende (jeg bliver nemlig irriteret når ord er stavet forket, og har svært ved at overse det når det først er sprunget mig i øjnene), men kan sagtens acceptere det på sociale medier, da vi alle sammen har forskellige evner indenfor det skrevne ord (som du også selv opdagede med "gamacher" smiley ).
    Jeg kan til gengæld slet ikke have det i professionelle sammenhænge (bøger, hjemmesider e.l.), og synes det er total useriøst.


  • #10   19. mar 2014 Præcis sådan har jeg det også Camilla. Jeg hader at opdage fejl i bøger og på hjemmesider o.o

  • #11   19. mar 2014 nej tastefejl og stavefejl rør mig simpelthen ikke!
    Nu har jeg flere i min familie inklusiv min lillesøster, som staver ret skidt, dog er min søster kommet godt efter det, men hun staver stadig ikke godt.
    Jeg kan nærmest blive irriteret på folk som dig smiley Det er ikke alle mennesker der har nemt ved, at stave og skal de så bare holde sig langt væk fra alt, hvad der foregår på sociale medier?
    Så længe folk prøver, så er de velkommen hos mig! Min kusine eks. staver som en brækket arm, hver gang hun skriver noget på facebook skal alle ind og kommenterer på hendes fejl. Folk forstår jo godt hvad hun skriver, hvorfor skal der så rettes i sådan en måde, så hun går hen og bliver ked af det?

    Nej alle kan skrive forkert af og til, og nogle har det svære med ord end andre, og i min verden er de også hjertens velkommen, en side som denne er jo altså ikke en lærebog eller den store danske.




  • #12   19. mar 2014 Tine: Jeg kan godt virke hellig og alt det der, men det er jeg ikke. Og som du også selv skriver, så har jeg det fint, så længe folk prøver. Hvis det bare er sjusk, bliver jeg dog irriteret, jeg siger dog ikke noget.
    Det er først når det er 'professionelle' fejl, jeg bliver virkelig irriteret, for de burde have styr på det.


  • #13   19. mar 2014 Bumle: Tror Tine mener TS smiley
    Sad lige og tænkte lidt over det, og vil gerne tilføje til mit svar at jeg faktisk synes det er en rigtig god ting at folk der har lidt problemer med stavningen bruger de medier hvor de er nødt til at formulere sig på skrift. Det er god øvelse, og øvelse gør - som vi jo alle ved smiley mester smiley


  • #14   19. mar 2014 Bumle, nu var den faktisk mere myntet på TS smiley
    jeg kender da flere der bliver irriteret over de mindste stavefejl, har eks. en veninde som bliver skør bare af kommafejl smiley
    Men altså ligefrem, at oprette et emne om det, syntes jeg faktisk er lidt skørt. Ligeledes så disser man da normalt heller ikke folk andre steder, hvis de staver forkert, så holder man det da for sig selv. Ja det gør jeg da i hvert fald, syntes faktisk det er ganske almindelig pli smiley


  • #15   19. mar 2014 Synes det er træls når folk ikke kan kende forskel på yndling og yngling.
    Det er ikke din YNGLINGS hest - det er din ynDlings.


  • #16   19. mar 2014 Haha okay, sry smiley
    Jeg kan så ikke tillade mig at blive irriteret overfor komma'er, for de flyver rundt i mine tekster smiley
    Men normale stavefejl kan gøre mig irriteret, og jeg har da også aftaler med folk om at jeg gerne må rette deres ord, hvis de skriver forkert(Andre folk lader jeg self være med at rette) smiley


  • #17   19. mar 2014 Jeg kender det godt ligesom Bumle og Camilla..
    Men udover det kan jeg blive lidt irriteret, hvis folk skriver ord forkert. Altså, fordi de ikke ved, at det er sådan, noget staves.
    F.eks. ser jeg ofte herinde, at folk skriver "ved mindre" ...... det hedder "medmindre"! Det er ikke så meget stavefejlen, men dét, at folk der skriver det også siger "ved mindre" når de snakker. smiley


  • #18   20. mar 2014 Hvis man vil rette andre og blive irriteret over deres fejl, skal man ikke tro, man skal vide.

    Ellers ser man sgu selv lidt dum ud, når det så viser sig, at det man siger er forkert smiley


  • #20   20. mar 2014 ... du mangler en hobby.

  • #21   20. mar 2014 det er ikke noget jeg gider hænge mig i..

    men jeg tænker lidt, nogen af jer skriver at så længe folk prøver så er det i orden. men hvis det "bare er sjusk" så er det ikke i orden.

    hvis det nu er en helt fremmed der har lavet en stavefejl, hvordan kan I så vide om personen virkelig prøver, eller om personen "bare er sjusket"?



  • #22   20. mar 2014 Jeg kan godt blive irriteret fordi jeg selv gerne vil stave perfekt, og så irriterer det bare mit øje helt vildt, hvis jeg ser den mindste fejl. Men jeg siger ingenting, da jeg ved ikke alle er lige gode. Så jeg holder det pænt for mig selv.

  • #23   20. mar 2014 Team Ørvad. Jeg bliver altid "irriteret" over stavefejl uanset grunden. At folk skal prøve er for deres egen skyld, ikke af hensyn til mig smiley

  • #24   20. mar 2014
    Det hedder heller ikke lystdrift eller lystspring...

    Sådanne store fejl irritere mig, men et nutids r eller et glemt bogstav, det irritere mig ikke.


  • #25   20. mar 2014 Lystspring smiley

    Fordi hesten springer af lyst... Eller? : smiley


Kommentér på:
Stave- og tastefejl - en gang for alle.

Annonce