{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.999 visninger | Oprettet:

Nyt bid til en ustyrlig pony. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har den pony som har så meget krudt i røven og vil løbe frem af hele tiden. Jeg kan slet ikke styre hende og det bid jeg har nu hjælper intet overhovedet og det er slet ikke stærk nok til at kunne styre hende.
Det bid jeg har nu er et helt almindeligt Bridon bid. smiley

Hvad skal jeg gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt bid til en ustyrlig pony.
  • #1   25. mar 2014
    1 - Find ud af hvorfor hesten er ustyrlig; foder, manglende fold, dårlig ridning osv.

    2 - Løs problemet istedet for et stærkere bid, så kommer du bare til et tidspunkt hvor du ikke kan styre hesten på det stærke bid fordi du ikke har løst det reele problem.


  • #2   25. mar 2014 Hvad rider du? smiley

  • #3   25. mar 2014 Tak smiley

    Jeg rider både dressur og spring, men er springrytter.


  • #4   25. mar 2014 Er enig med krikken. Find ud af hvor problemet er og løs det.


  • #5   25. mar 2014 Kommunikation. I taler forbi hinanden hesten vælger at overhøre dine signaler og løber derfor. Frem for at tage et stærkere bid, eller tæve den på plads. Så få undervisning, sæt farten ned og træn stop signal skridt indtil det virker når det virker kan du begynde at starte trav, når det. Virker galop. Når det virker så bomme i skridt trav galop og så små spring. Igen tolmodighed og træning. Bidet er en hjælper ikke en stop klods på hesten, eller en nødbremse fordi hesten ikke forstår dig.

  • #6   25. mar 2014 Får den havre? smiley

  • #8   26. mar 2014 Det med havre er IKKE en skrøne. Min hest bliver fuldstændig bims af det...
    Jeg synes også du skal finde årsagen til at hesten er ustyrlig. Skarpere bid er bare aldrig den rigtige løsning.
    Tænker i vil have glæde af at se bidsprinten på hestemund.dk, det er en masse små videoer der kan hjælpe dig med at finde det rette bid. Det har hjulpet mig enormt meget! Det koster penge at se videoerne, men jeg kan kun anbefale det.
    Er din hest tjekket for tandspidser? For det bliver mange heste også helt tossede af. Min pinto reagerede så voldsomt, at hun låste sig fast på bidet og ikke kunne styres, hun bragede bare ind i barrieren og var helt ophidset. Alt sammen pga hendes tænder! Og det kom meget pludseligt (en måned tidligere havde min 10-årige datter fået placering i en dressurklasse på hende.)
    Jeg har selv haft meget bøvl med at finde det rette bid til min. Jeg nægter at købe skarpere bid, så jeg har fundet årsagen til problemet hver gang.
    Hun får ikke havre mere, har fået raspet tænder, fjernet ulvetænder... Og så har vi trænet stopsignal igen og igen og igen... Alt dette har været løsningen, samtidig med at jeg har fundet et godt bid. Først var et myler bid perfekt, for det kunne hun ikke bide sig fast på. Nu rider vi med baucher bid, det ligger roligt i hendes mund, og hun kan rides på små signaler.


    profilbillede
  • #9   26. mar 2014 I dit tilfælde er et skrabtbid ikke løsningen, du skal finde årsagen til at din hest løber og så fjerne den. Det andet er bare at symptom behandle, og når hesten har vænnet sig til skrabheden i dit bid så vil den begynde at løbe igen.
    Det eneste tidspunkt jeg enlig syntes et skrabt bid er en løsning er når man rider i felt, her kan hesten godt blive ekstra tændt og reagere strækt på folkinstintet, derfor er et skrabtbid en god ting her, netop fordi en ustyrlig hest er til fare for de andre.


  • #10   26. mar 2014 Piger der er forskel på om det er hvid eller sort havre smiley

    Men ja, få en dyrlæge til at tjekke dens tænder eller prøv med en masse temposkift og halveparader smiley


  • #11   26. mar 2014 Jeg kan anbefale at kigge man kigger i den store foderbog fra brogaarden omkring havre diskussionen.


  • #12   26. mar 2014 Rikke jeg er helt enig - sort havre er super for min hyp, hvid havre gør den skør.

  • #13   26. mar 2014 Måske i skulle flytte havre debatten over i sit ejet emne smiley

  • #14   26. mar 2014 Det er da relevant hvis emnets ejer skal finde ud af hvad hestens problem er... smiley

  • #16   26. mar 2014
    Eva - Det var da en grim besked i en ellers pæn tråd.


  • #17   26. mar 2014 Enig krikken!

  • #19   26. mar 2014 Eva: Jeg synes nu ellers der er givet gode brugbare svar på hendes spørgsmål?

  • #20   26. mar 2014 Hvis det er fordi hesten låser sig fast på bidet, kan jeg kun anbefale mylers fantastiske bid. De ligger stabilt og hesten kan ikke 'trække' biddet ind mellem tænderne og låse sig fast.

  • #21   26. mar 2014 Eva: Tråden var ganske pæn indtil du kommenterede, waterford er meget ubehageligt for hesten.

  • #22   26. mar 2014 Hun for hvid havre nogle dage før spring for ellers dør hun efter 5 minutter.

    Altså jeg har nu prøvet i 4 måneder og finde ud af problemet og jeg kan slet ikke se hvad problemet er. Jeg rider undervisning hver mandag hvor hun tager det stille og rolig, men de andre dage kan jeg slet ikke styre hende.


  • #23   26. mar 2014
    Problemet er et manglende stopsignal og højest sandsynligt din ridning, at du måske selv har en hård hånd og ikke giver efter på de rigtige tidspunkter :o)


  • #24   26. mar 2014 Min pony gjorde det samme da jeg fik hende! De fleste folk syntes jeg skulle ride med et stærkere bid, men både min træner og jeg var enige i at det ikke var den rette løsning.
    Det tog 6 måneder at træne væk, ponyen har aldrig gået med andet end et 2-delt bid smiley


  • #25   26. mar 2014 Okay. Tusind tak for svar. smiley

  • #26   29. mar 2014 1. Foldtid. Er den nok på fold til at komme af med evt. overskudsenergi? Er hesten en energisk type, er alt under 8 timer for lidt efter min erfaring.

    2. Foder. En hest bør primært leve af fibre og fedt. Stivelse (i større mængder) er usundt og gør hestens blodsukker- og insulinniveau ustabilt og kan give hyperaktive heste. Få en uvildig foderkonsulent til at lave en god og sund foderplan til ponyen.

    3. Udstyr. Passer sadlen og biddet? En sadel, der klemmer eller på anden måde generer hesten, kan få den til at forsøge at løbe væk fra problemet. Hvis biddet ikke passer, eller hesten simpelthen ikke bryder sig om den type bid, kan det give samme reaktion. Hvis næsebåndet er strammet for meget, kan det også få hesten til at løbe væk fra ubehaget. Få sadlen tjekket af en kompetent sadelmager (nej, det kan ens underviser ikke sige en prut om, medmindre vedkommende er sadelmager). Mht. bid, så kig på hestemund.dk og få et godt indblik i de forskellige bidtyper og deres funktion. Vælg et så blidt bid som muligt. Løsn næsebåndet så du kan få minimum to fingre under på næseryggen.

    4. Træningsmetode. Hvis biddet/tøjlen/hænderne bruges til at få hesten "til biddet", sløves stopsignalet, da hesten ikke kan forstå, at den samme hjælper kan bruges til to forskellige ting. Hesten skal kunne standses for en ganske let tøjlehjælp, som ved videre uddannelse bliver til en let sædehjælp. Hesten skal bevæge sig afslappet i alle tre gangarter, lade sig standse, drejes og rides frem uden problemer. Ryggen skal være oppe og afslappet, halsen sænket let og næsen let foran lod. Find en underviser, som lægger vægt på disse ting og ikke bare "buk nakken".

    5. Hestens fysiske stand. Har hesten smerter i kroppen, vil den ofte forsøge at løbe væk fra smerten. Få hesten tjekket igennem af kiropraktor/osteopat/fysioterapeut og få låst op for evt. låsninger og få fulgt op med massør, så musklerne kan blive tjekket igennem også.

    Du skriver, at ponyen går død efter 5 minutters springning, hvis den ikke får havre. Det indikerer for mig, at dens grundkondition ikke er god nok. Jeg ville lægge springningen på hylden. Få styr på de punkter, jeg nævner ovenfor og læg et solidt stykke grundridning i ponyen. Når den kan rides som jeg beskriver i punkt 4, kan du begynde med lidt bomarbejde og små forhindringer og arbejde med fremdrift og stopsignal. Sørg for at variere ponyens arbejde. Den må ikke lave anstrengende arbejde to dage i træk. Hver anden dag skal være ganske let arbejde, fx en lang skridt- eller træktur.


Kommentér på:
Nyt bid til en ustyrlig pony.

Annonce