{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.232 visninger | Oprettet:

Jeg er bange for min hest. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Det her bliver et langt indlæg, men jeg har virkelig brug for jeres råd og hjælp.

Jeg har haft min dejlige unghest, William, i lidt over et år nu. Og på det år har vi ikke rigtig udrettet noget. Jeg er blevet bange for ham.
De første måneder gik de godt, vi startede stævner osv. Men så begyndte han at stejle med mig. En dag sprang bomben og han kastede mig seriøst af. Jeg var på krykker i nogle uger. Lidt efter kom jeg op igen. Det gik fint. Indtil en dag hvor han stejlede og kastede mig af igen. Frygten begyndte at komme.. Jeg fik hjælp af en ude fra min stald, som er rigtig god til horsemanship og få styr på hesten og det mentale også. Det hjalp mig meget. Jeg kom op at ride igen, red alene, galloperede og det hele. Indtil her for et par uger siden, hvor det pludselig gik galt igen. Han stejlede og kasted mig af igen. Men denne gang havde jeg lidt mere blod på tanden, og kom op igen. To dage efter til undervisning gik han fuldstændig amok, han stejlede og stejlede og stejlede og kastede mig af igen. Og problemet er, at han ikke stopper, før jeg er røget langt væk.. Og bagefter står han og kigger på mig, som om han ikke forstår hvad der er sket, mens han ryster fuldstændig over hele kroppen. Han er en helt anden hest når han får de ''anfald''. Vi skal nu have ham røngten fotograferet om 4 dage. Men jeg tror virkelig ikke der er noget.. Han opfører sig helt normalt fra jorden, det er kun når der er rytter på. Han har altid været meget nervøs anlagt..
Mit problem er bare, at hvis ikke der er noget i røngten, en forklaring på hvorfor han gør som han gør, tror jeg aldrig nogensinde jeg kommer op på ham igen. Jeg er blevet så rædselsslagen bange for ham.. Og det gør så ondt indeni. Han er den dejligste hest jeg nogensinde har mødt. Han er en engel fra jorden og i stalden. Men hvis jeg aldrig nogen sinde kommer til at kunne ride ham og er bange for ham, så kan jeg ikke se andre udveje end at sælge ham... selvom det piner mig.

Jeg ved egentlig ikke helt hvor jeg vil hen, for i kan jo ikke svare mig på om jeg skal sælge min hest eller ej, for det er kun noget jeg sselv kan beslutte. Men tror i der kan være noget galt med ham? For jeg aner virkelig ikke hvad det skulle være.. Han er kun 5 år, bliver snart 6. Og jeg ved virkelig ikke hvad grunden skulle være til, at han gør som han gør, hvis der ikke er noget i røngten..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er bange for min hest.
  • #1   26. apr 2014
    Jeg ved godt det er en mega irriterende spørgsmål men; er årsagen til stejleriet fundet? Hesten er startet af en årsag jo.


  • #2   26. apr 2014 Ja det ved jeg godt han er. Men jeg ved ikke hvad det skulle være. Jeg har aldrig over redet ham, eller på nogen måde været ond mod ham. Men første gang han kastede mig af, ved at stejle, var han låst i ryggen. Så vi mener det var derfor han gjorde det der. Men vi har fået ham tjekket for det, og der er ikke noget mere..

  • #3   26. apr 2014 Det lyder rigtigt ubehagligt..
    Selvom du skriver, at du ikke tror der er noget, så vil jeg stadig tro at det er smerter eller en dårlig sadel smiley


  • #4   26. apr 2014 Har du fået tjekket om sadlen passer af en saddelmager? smiley

  • #5   26. apr 2014 Barki & Rikke: Det ''håber'' jeg da også der er, forstå mig ret. Noget som kan fikses. For så er der en chance for at jeg kommer op på ham igen, når jeg ved hvorfor han gør som han gør.

    Sissel: Ja, vi har næsten lige fået vores saddel passet til..


  • #6   26. apr 2014 Få den tjekket fuldstændig igennem fra hoved til røv - det er et typisk tegn på smerter, når hesten opfører sig sådan.

  • #7   26. apr 2014 Hesten har tydeligt smerter når den reagere som den gør! Jeg kan sagtens forstå du er blevet bange for ham, og heldigvis er der da ikke sket mere med dig ! Men er det kun i rykken han skal igennem røngten smiley ? Der kan sagtens sidde noget i bagparten, eller en nakke hvirvel i nakken bag ørene som gør det. Min reagede også voldsomt, dog ikke stejleri. Men som Sandra også siger, tjek ham igennem ALT, bogstavelig talt, hoved og røv! Jeg håber i finder ud af hvad der er med din basse, og du får modet igen !!!

  • #8   26. apr 2014 Jeg tænker også smerter. Har der været andre oppe på ham? (her tænker jeg ikke tæske typen, der vil sætte ham på plads), hvis ja, hvordan var han? Det kan jo være din frygt, der udløser det, og gør ham utryg... Men udfra din beskrivelse hælder jeg helt sikkert til smerter. Er der andre tegn på noget? Alt lige fra ædelyst, steder han reagerer på under berøring/strigling, afføring mv. Alle små tegn kan hjælpe dig på rette spor af, hvor problemet ligger. Imellemtiden sørg for en masse positive stunder med ham, nus, gåture, godbider, alt mulig han hygger sig med.
    Pøj pøj med det - er helt sikkert ikke sjovt:0(


  • #9   26. apr 2014 Jeg er næsten hundrede på, at det er smerter. Viser røntgen ikke noget, så få en med en scanner ud! Jeg tænker noget inflammation i ryggen pga. forkert tilpasset sadel eller lignende, for han bliver ved til du ikke længere er på ryggen, og det betyder jo, at det gør ondt i ryggen på ham, at have vægt der.
    Bagefter hesten er tjekket, så få en sadelmager ud til at kigge på sadlen smiley For den kan meget nemt være skyld i det hele.
    Viser scanning ikke noget, ville jeg få en fys ud, som også er osteopat eller en kiropraktor ud, til at se om den kan være låst nogle steder smiley

    Held og lykke, men tag det nu seriøst! Det er voldsomme tegn, og heste reagerer normalt kun sådan, hvis der er noget, der er, som det ikke skal være, og det er typisk smerter.


  • #11   26. apr 2014 Kære TS - Ikke for at tage modet i fra dig men.. Der har været heste der har været hele turen igennem med røntgen af ryg, bagpart osv. og der var intet. Jeg tror dog din dreng viser noget i røntgen..Men hvis ikke så kan det godt være din hest har en svulst der trykker i hjernen der gør at den pludselig tænder af og blackouter.. Og derfor også står og har den eftervirkning han har.. Dette har sket før med heste..Siger ikke at det er men har hørt om tilfældet før.. smiley

    Mvh TT


  • #12   26. apr 2014 Ja vi kan jo gætte herfra og til juleaften;0) om det er i ryg, forben eller en svulst i hjernen, har vi forudsætning for at vide. Så derfor holder jeg stadig på, at du er obs på alle mulige andre tegn, der kan hjælpe dig ind på, hvor du skal starte:0)

  • #13   26. apr 2014 Hvor er det trist for dig! Som de andre skriver, måske smerter måske ikke. Men hvis du går med tanken om at sælge ham, ville jeg fraråde dog det. Du beskriver ham som en rigtig følsom hest der absolut ikke skal sættes på plads som nogle gør det. Hvis der er noget der trykker ham mentalt vil det aldrig blive en løsning bare at sælge ham, for så vil næste ejer måske tænkte det samme, og ingen heste fortjener et liv som kastebold... Giv ham tid og hver klar til at gå helt tilbage til basis

  • #14   26. apr 2014 Kan det tænkes han kan mærke du er nervøs og derfor reagere som han gør. Eller er det blevet en dårlig vane at smide dig af

  • #16   26. apr 2014 Tusind tak for jeres svar alle sammen. Jeg ''håber'' der er noget på røngten, som kan repareres og fikses, så jeg kan få min søde ridehest tilbage, som jeg havde i starten.
    Og vi har haft hestehviskeren ude, Rikke :). Det er faktisk sjovt du siger det ^Cecillia B, for hestehviskeren som vi havde ude sagde, at han havde ondt i sit skelet pga. han ikke kunne sætte muskler fordi han havde noget med leveren. Vi fik noget naturmedicin til ham som han skulle have i en måned eller to - men der er jo ingen der ved om det har virket.. Så det kan måske også have noget med det at gøre.
    Jeg ved det ikke, men i hvert fald finder jeg ud af om der er noget i røngten snart..


  • #17   26. apr 2014 Lige pt. longerer jeg ham kun og går ture med ham osv. noget som vi begge hygger os med.
    Men lige så snart jeg sætter ham i trav, begynder han at gå og puste og spænde op, og når jeg sætter ham i galop er han helt ved siden af sig selv. Når han så går fra galop-trav er han fuldstændig op i det røde felt.. Jeg har på fornemmelsen, at det er det der udløser at han rejser sig, når jeg sidder på ryggen af ham, men det at måske ikke gør lige så ondt uden rytter på, men jeg ved det ikke.


  • #18   26. apr 2014 Har intet svar på hvad der kan være galt med dyret, og om der er noget galt med den
    Det er bedst at lade fag personer om den slags det får du også mest ud af.
    Vi kan kun gøre dig mere bange og urolig end du er nu
    Men mange mange tanker her fra
    Jeg har ondt af dig der hvor du står nu
    Held med det hele
    VH
    Annette


  • #19   26. apr 2014 Jeg selv har været bange for min hest, den har sparket mig -.-' Dog var det min sadel der ikke passede, men det har været igennem en lang periode. Nu rider vi med bomløs og bidløs og det går rigtig godt smiley Har du prøvet at longere ham? =P Jeg kunne ingenting på min pony med den gamle sadel+bid, nu kan vi gallopere igen smiley Prøvede for noget tid siden at tage det gamle på, altså bom-sadel og bid og der ville han ikke trave smiley Så det kan godt være sadlen eller måske biddet? =) krydser fingre for at han vil blive 'normal' fra rygge af igen smiley

  • #20   26. apr 2014
    det kan være der er noget der gør ondt, måske har han ondt i ryggen, eller også kan det være noget der har med din saddel at gøre

    har aldrig prøvet det selv men lyder meget ubehageligt

    held og lykke med det smiley



  • #21   26. apr 2014 Puha det lyder ikke sjovt, hverken for hesten eller dig smiley jeg har ikke rigtig forstand på hestens anatomi, så tror bare jeg holder mig til også at "håbe" på, at der vises noget i røntgen som kan fikses igen. Vil du opdatere når han har været i røntgen? smiley

  • #22   26. apr 2014 Når du longerer den..Bruger du hjælpemidler som Pessoa system/indspændingstøjler/chambon? Går han med hovedet i vejret eller går han frem og ned? smiley

  • #23   26. apr 2014 1- Få tjekket sadlen af en sademaget
    2- Prøv at longere den med sadel
    3- Kunne grunden være at den er blevet rigtig bange får noget...
    4- Har han nok tid til at være på fold og få krudtet rigtigt af?

    Han er jo også kun en unghest...?? håber du finder ud af det...


  • #24   26. apr 2014 jeg skal nok skrive når han har været ii røngten.
    jeg bruger ingenting når jeg longerer ham. han går nogenlunde normalt med sit hoved vil jeg mene..

    han er på fold hele dagen, så det er ikke det..


  • #25   26. apr 2014 Det kan godt være at der er smerter i ryggen på ham, men der er altså nogle ungheste der får nogle " anfald " men jeg håber at det, for dig, er et eller andet i ryggen, som kan maseres væk. smiley

  • #28   26. apr 2014 Prøv at få din hest til at gå frem og ned med hovedet når du longerer, også i trav og galop smiley Hvis den går meget bedre med hovedet frem og ned i trav og galop kan det meget vel være tordentapperne da hesten i frem og ned strækker de fra hinanden = mindre ondt.
    Mvh TT


  • #29   27. apr 2014 Som så mange andre siger herinde: Smerter, og også at det ikke kan ses på røntgen. Vi har haft samme problem, dog ikke i så slem en grad. Her var det sadlen der ikke passede og havde givet hesten smerter i ryggen. Fik fat i en hestefysioterapeut, og det hjalp. MEN tro ikke at det hjælper med det samme, for hesten har nu oplevet at det giver smerter at have rytter på, den skal først til at lære at det ikke gør ondt. Vær tålmodig. Og held og lykke.

  • #31   30. apr 2014 Hej alle. så har vi fået ham undersøgt. han har betændelse i facetleddene. så 3 måneders genoptræning med longering, hvor han kommer godt ned og får brugt ryggen. 70% chance for at det går i orden og han var ret sikker. Hvis vi ikke havde fået ham tjekket, kunne det have udviklet sig til gigt. Så godt vi fik ham undersøgt og nu kan jeg kun håbe at det hele flasker sig smiley

  • #32   30. apr 2014 Det er godt at høre smiley held og lykke med ham fremover smiley

  • #33   3. maj 2014 Åh det var godt i fik ham undersøgt, så kan i få ham behandlet så han kan få det bedre og du forhåbentligt bliver tryg ved ham igen smiley
    Rigtig god bedring med ham smiley


  • #34   3. maj 2014 Godt i fik ham undersøgt... har selv stået og været på vej til at blive bange for min unghest... har skrevet vores historie til dit indlæg på hestenettet smiley

  • #35   8. maj 2014 Hej.... Ja det kan være fordi at han er angst for at have rytter på.... Det kan være at han er blevet pisket slået eller andet,,,, for mig lydder det som om der er sket noget der gør ham bange for at have rytter på... smiley

    Held og lykke med ham frem over smiley


  • #36   23. okt 2014 Det endte desværre med, at han blev aflivet… smiley

  • #38   24. okt 2014 Jamen først var der 70% chance, han skulle bare longeres i de 3 måneder, hvor han så også fik noget binyrebark hormon ind i sine led. Dyrlægen kom hver måned og sprøjtede det i, og så om der var nogle fremskridt. Da han kom efter de 3 måneder var gået, kunne han så fastslå, at der var sket fremskridt, men bare de forkerte steder. Han havde stadig ikke fået muskler i ryggen.. Han gav ham en måned mere, og hvis ikke der begyndte at ske noget, så kunne han ikke gøre mere. Efter den måned, var der stadig intet sket… Så dyrlægen kunne ikke gøre mere for os.. Vi fik en anden dyrlæge ud, pga. forsikringen, og vi longerede ham med sadel og da han fik den på - stejlede og stejlede og stejlede han, og gik helt amok, indtil vi fik flået sadlen af ham… Så nej - jeg kom aldrig op på ham igen. Det kunne han ikke holde til. Og der var intet at gøre. Han havde ondt hele tiden, han kunne ikke lege på folden, han kunne ikke rulle sig, jeg kunne ikke strigle ham, han kunne intet fordi han havde så ondt. Så min smukkeste, dejligste hest måtte forlade jorden i en alder af 6… Virkelig virkelig hårdt og sørgeligt, men han har det bedre nu, og alt det han har været igennem, fortjener han ikke at gå og have det så dårligt hele tiden..

  • #41   25. okt 2014 Ja, aflivningsårsagen var betændelse i facetledene. Og nej, det kunne netop ikke ses på røntgen, da det jo er betændelse. Det kunne kun ses via. ultralyds scanning.

Kommentér på:
Jeg er bange for min hest.

Annonce