{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Hvad er der galt med blandninger? {{forumTopicSubject}}

Godaften smiley

Når jeg læser forskellige steder, også her inde på HG, så synes jeg ofte, at folk ikke er særligt glade for blandninger? Jeg læser ofte, at folk skriver ting som: "man kan ikke komme af med en blanding", eller hvis nogle vil avle en blanding, at det "er en rigtig dårlig idé". Af egen erfaring synes jeg at blandninger er vildt skønne smiley og jeg synes, at de kan være lige så gode, som ren racede heste smiley så jeg kunne egentligt godt tænke mig at høre, hvorfor der er så mange der er "mod" blandninger, eller avl af dem smiley det kunne jo sagtens være, at der var et eller andet, jeg havde overset smiley

(Vil også lige gøre opmærksom på, at dette ikke er et "angreb", men at jeg bare gerne vil have noget forståelse for, hvordan det hænger sammen)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er der galt med blandninger?
  • Malene J
    Malene J Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 2 Emner: 11 Svar: 182
    #1   13. maj 2014 Jeg tror en af tingene er at du ikke aner hvad hesten giver videre..
    Det er jo bla derfor der er stambøger. Så man har en ide om, eller kan tjekke bag ud, hvad det er egentlig er man avler på ;).

    Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan lide blandinger.. Siger bare det kan være svært at forudse og måske forbedre en hest du ikke kender stamtavlen på, Jeg ville nok personligt vælge en hest med stamtavle til en hver tid. Det er min sikkerhed på en sund hest smiley ( selv om der sagtens kan være afvigelser).


  • #2   13. maj 2014 Pt er avl bare hjernedødt, der er alt for mange heste på markedet og ingen købere..
    folk laver de mest latterlige blandinger (små ubrugelige ponyer) som ingen vil købe.

    Blandinger fejler ikke noget, men nogle mennesker skal bare forstå at man ikke bare avler for at avle.. det skal gerne gennemtænkes. og det er svært at spore forfædre på blandingsdyr


  • #3   13. maj 2014 det kommer jo nok lidt an på hvad den skal bruges til. Til rideheste kan de jo være skønne, men ja som Malene nævner, man ved aldrig rigtig hvad der kommer ud af dem smiley

    men ja jeg har da selv et par blandinger, og de er lige som de skal være smiley


  • #4   13. maj 2014 Blandinger er ligeså fine som andre heste, men er nu enig i at man ikke bare skal avle for at avle. Netop fordi der ikke rigtigt er salg i heste pga økonomien.

  • #5   13. maj 2014 Jeg kan selv godt lide blandinger, synes det er godt at kunne "forbedre racen" engang imellem. Min er en blanding af en oldenborg (kåret i DV) og DSP, resultatet er at jeg har fået en pony, med ponykrop og hesteben, men stadig kommer oldenborgeren op i kroppen og giver lidt fylde, som jeg godt kan lide. Hans oldefar er araber og det træder op i hans øjne og ædle hoved. Så jeg kan godt lide blandinger. Den eneste ulempe jeg ser i blandinger er at de ikke har rødt pas og derfor ikke kan kåres smiley

  • #6   13. maj 2014 Jeg vil tro det er grundet overflåd af "ligegyldige" hest, som man ikke kan komme af med.
    Her er blandingerne nok dem, som vægter tungest.

    En hest med stambog er også automatisk mere værd, end en blanding.


    Blandinger kan skam være dejlige, men de er jo i realiteten ikke særlig meget værd, med henblik på salg.

    Ang. videre avl af blandinger, hvis det ikke er med henblik på salg, så kan jeg ikke selv se et problem med avlen.


  • #7   13. maj 2014 Malene:
    Er tildels enig med dig, for selvom blandinger ikke har stambøger, så er rigtig mange blandinger, blandinger af to renracet heste, og mange ved hvilke heste der er forældre til deres blanding, så det burde ikke være så svært at skaffe oplysninger på, hvad man avler på (også selvom det er en blanding).



  • #8   13. maj 2014 Tak for svar smiley kan sagtens følge jer i, at der bliver avlet mange "ubrugelige" heste / ponyer, hvilket jo er synd og rent spild... Men samtidig, hvis man avler på de rigtige, så kan man virkelig få nogle skønne heste / ponyer smiley

  • #11   13. maj 2014 En dver er jo ikke en renrace. Det er et avlsforbund. En dv hest kan have en araber mor og en trakehner far de er bare begge optaget i dv avlsforbund. Rene racer er fjordheste feks og islændere. Så på en måde er mange blandinger , de har bare stambøger der gør man kan se hvem de stammer fra og man dermed kan avle efter specielle egenskaber.

  • #12   13. maj 2014 Jeg har som sådan heller ikke noget imod blandinger, men ikke alle er så velovervejede som de burde være. Jeg synes heller ikke man skal avle, bare for at avle, for jo, det er rigtig svært at komme af med blandinger. Avler man til sig selv (hvis man f.eks står med en skadet hoppe, som ikke bliver ridehest igen), så synes jeg det er ok. Men det med at man smider naboen hingst på sin hoppe, fordi det kunne være sjovt at prøve og føllet skal med sikkerhed sælges, det synes jeg ikke om.

    Selv står jeg lige nu, med en blanding jeg skal af med (højest sandsynlig aflivning), da han er blevet utilregnelig, hvilket højest sandsynligt også har noget, at gøre med det blod der er i ham. Jeg ved hvilke racer der er i ham, men intet om blodet som sådan (alene moderen er F1 DSP'er).
    Han var et forsøgs føl, hvor man smed ridelærerens hingst på hoppen - ikke ret velovervejet.
    Så jeg skal have en RENracet hest igen, så jeg ved præcis, hvad jeg har med at gøre.


  • #13   13. maj 2014 Jeg har også både blandingsheste, og renracede heste. Alt efter hvad man ønsker at bruge sin hest til, så skal man selvfølgelig opveje stamtavlens værdi.

    En skriver at stamtavlen er lig kvalitet, og det er mere forkert end rigtigt. Det er lettere (og iøvrigt rigtig spændende) at gå igennem stamtavlen på en hest for at danne sig et overblik hvordan det er gået med forfædrene - ikke kun præstationsmæssigt, men også holdbarhedsmæssigt.

    Det, jeg finder direkte tåbeligt ved blandingsavl, er når folk krydser racer, der på ingen måder har noget tilfælles. Eksempelvis når man benytter varmblodshingste på koldblodede hopper. Jeg tænker "HVORFOR?". Hvis man ønsker noget mere ædelt, så køb det og lad vær med at lav et føl, man ikke aner hvordan det falder ud.

    Jeg har eksempelvis en fuldstammet shire - jeg kunne aldrig finde på at bedække hende med andet end en god, god, god kåret shirehingst.
    Modsat har jeg en cremellohoppe uden stamtavle (men som skal kåres) som er bedækket med min dertil indkøbte hingst (uden kåring). De er et godt match, hingsten opvejer en del af hoppens svage sider, og bliver det et hoppeføl kan det kåres og komme i palominos F1.

    Det er grundlæggende at avlen er velovervejet - UANSET hvad man avler.


  • #14   13. maj 2014 A Queen in heaven; Jeg vil så lige pointere, at jeg fik skudt og slagtet min utilregnelige pony (havde haft hende gennem 7 meget hårde år) her i foråret, og hendes stamtavle var suveræn. Hendes afvigende adfærd var der allerede som føl, så det er ikke noget "miljø-påvirkning" (i hvert fald ikke alene), tilsyneladende heller ikke genetisk, måske "bare" et uheldigt udfald.

  • #15   14. maj 2014 Kan kun sige at jeg takker gud for min skønne blandingspony <3.

  • #16   14. maj 2014 Jeg har heller ikke noget imod Blandinger.. Men der er så mange blandinger på markedet, at grunden til at avle flere - bare fordi det kunne være sjovt - ikke er nødvendig..
    Alt for mange herinde der søger efter hingst til deres hoppe glemmer det vigtige når de spørger.. Det er som oftest noget i den her stil:
    - Søger hingst til min hoppe, hun er halvt fjordhest halv araber. Vil gerne have en der er lidt større, som skal bruges til skovtur og måske lidt dressur. Kunne godt tænke mig en tinkerhingst på hende..

    Næsten lige meget hvilken hingst man puttede på, vil afkommet kunne bruges til det man ønsker..
    Men der nævnes intet om hoppens:
    - Temperament
    - Bygning
    - Gangarter - stærke/svage sider
    Alle ting der er YDERST VIGTIGE at medveje når man leder efter hingst til sin hoppe.
    Så når folk søger hingst uden at tage stilling til disse ting, så ringer alarmklokkerne ved mig, og der vil jeg anbefale folk ikke at avle.

    Der er selvfølgelig blandinger der er mere populære end andre.. F.eks. Fjordhest/new forest ser man rigtig mange af. Men selv der er der UTROLIG stor forskel, især temperamentsmæssigt.

    Jo, det er da hyggeligt med føl, men vi har som ejere pligt til at overveje nøje hvad der skal ske med føllet. Er man HUNDREDE PROCENT sikker på at man selv vil beholde og bruge afkommet, eller er det meningen at det skal sælges?


  • #17   14. maj 2014 Louise k: Jeg har heller aldrig forstået hvorfor folk vil blande to vidt forskellige racer. Man ser tit araber/fjordhest blandingen som er gået gal, fordi afkommet ender med araberens temperment, men fjordhestens bygning og styrke.

  • #18   14. maj 2014 Haft en skøn holstener/spanskhest blanding, blandingen gav ham dog en bygning så han ikke kunne tåle at gå dressur. Så man ved ikke altid helt hvad der kommer ud af blandingen. Lækker spring og jagt. Har en islænder/fjordhesteblanding som er rigtig alsidig.

  • #19   14. maj 2014 Jeg sidder her med et smil på læben, fordi så mange udtaler sig om avl. Inden man udtaler sig, er det fornuftigt at sætte sig ind i tingene.

    For at tage udgangspunkt i at en hest med stamtavle ikke er en blanding og man er derfor sikker på at den har "rene" linjer og gode gener. Dette er direkte en misforstået påstand!! Hvis vi ser på DV'eren som mange opfatter som en ren race. Det er faktisk en blanding, ligesom pintoen er. DV er et forbund hvor man kan få kåret sin hest, hvis den lever op til den standart, som der menes at være korrekt i forbundet. Jeg har selv en DV'er med rødt pas og dermed stamtavle.. Hun er en blanding af Trakhener, Frederiksborger og Hanovraner. Ud fra hendes stamtave er hun altså en blanding. (og dermed ubrugelig, usælgelig og alv kan ikke komme på tale, da jeg ikke kan være sikker på hendes sundhed, hvis jeg forstår tråden rigtigt??)

    Det er min klare holdning, at skal man avle skal man se på hestene. Passer de sammen og kan de opveje hinandens stærke og svage sider?? (dermed ikke sagt at det vil komme til udtryk i virkeligheden!!) Men man lægger jo ikke en Friserbasse på 155 i en shettter hoppe... Der er der risiko for at hoppen bliver ødelagt. Men hvis man ønsker sig en blanding af sin frederiksborger hoppe og araber hingst ser jeg ikke noget galt i det!!

    Det er også min klare holdning, at skal man kommentere noget er det smart at have belæg for det man siger, istedet for at sige at blandings dyr er ubrugelige og sådan er det bare.. For så ser det sgu skidt ud for de fleste heste i Danmark/verden!



  • #20   14. maj 2014 a queen in heaven:
    Jeg kender ox arabere med rødt pas og fin stamtavle, og de er om nogen utilregnelige.
    Om hesten opfører sig dårligt har jo ikke noget med dens stamtavle at gøre!
    Kender heste med de sødeste og meget rolige forældre, som er "skudt i låget".
    Det er bare min mening, men syntes bestemt ikke du kan afgøre dette på baggrund af stamtavle, da der findes mindst lige så mange utilregnelige renracede som du finder utilregnelige blandinger.


  • #22   14. maj 2014 Louise K og SKRK: Læs hvad jeg skriver. smiley
    "hvilket højest sandsynligt også har noget, at gøre med det blod der er i ham"
    Jeg er udemærket klar over, at det ikke kun er det blod der er i ham og jeg ved også hvad det primært skyldes.

    Selvfølgelig findes der renracede heste er er skudt i hovedet, dem har jeg også mødt en del af, og der findes heste som er efter de roligste forældre som også er skudt i hovedet.
    Men nu er det sådan med min, at begge forældre ikke er de roligste dyr i verden = ikke en velovervejet blanding. smiley


  • #23   14. maj 2014 Tak for svar alle sammen, det giver mig et bedre indblik smiley
    Jeg er helt enig med jer i, at man skal avle velovervejet, hvis man vil have en blanding, og at det ikke kun er "for sjov" smiley


  • #24   14. maj 2014 Jeg har da også haft en fin blanding fjordhest/haflinger - sød og rolig pony.
    Min frederiksborger havde jeg ikke fuld stamtavle på da nogen af morens forfædre ikke var kåret. Hun blev kåret i forregister.

    Pt. har vi 5 stk Haflingere - ALLE 100% renavl (andet tillades ikke i de danske forbund) - vi har lige været til kåring med vores 3 års hvor de Østrigske dommere nærmest forlangte at min mor skulle ifole både hende vi havde med og hendes mor (hun var også med, dog i afkomstfremstilling) og medbringe dem til verdensudstilling.
    Men da det ikke kan betale sig at avle og haflingeren ikke rigtig er i høj kurs herhjemme (og far siger NEJ), kommer der ingen føl herfra. Og turen til verdensudstilling i EBBS er også for dyr (sidst vi havde moren med til verdensudstilling blev hun stående dernede og blev bedækket, det fik vi så hende den 3 årige ud af) - DYRT! smiley


Kommentér på:
Hvad er der galt med blandninger?

Annonce