{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Overvægt - genoptræning. Hvad filan gør man så? {{forumTopicSubject}}

Jeg har den her helt fantastiske hest, som lider af rygproblemer. Heldigvis i en så mild grad, at hun kan rides normalt, så længe hun bruger ryggen, og ikke holder ferier.

Problemet er, at hun har det med at blive godt overvægtig over sommeren, og det fungerer bare ikke, når hun har tætsiddende torntapper, som bliver trykket tættere sammen, hvis hun går med sænket ryg, og altså også hvis der er for mange kg på vommen der trækker nedad.

Af krybbefoder får hun udelukkende en lille smule lucerne, for at hun gider spise vitaminer og biotin (som hun er nødt til at få, da hendes hove ikke er 100% optimale), ovennævnte vitaminer og biotin, samt en lille bitte smule hørfrø, for at forebygge evt. forstoppelse.
Hun får tørt hø, IKKE fra første slet. Hun går til daglig på en fold med nedgræsset græs, så der får hun jo ikke rigtig noget. Her er vi nødt til at give dem hø, for at min søsters pony ikke bliver tynd.
Hun er på "rigtig" græsfold 1-3 timer om dagen, ca.

Jeg ved, at det slanker godt, med lange, fremadgående skridtture, men hun er stadig i genoptræning og må ikke rides mere end 35 minutter endnu, og jeg har dårligt knæ, og kan ikke gå meget mere i godt tempo alligevel.
På bane bliver hun redet i skridt og trav intervaller, hvor der i trav bliver arbejdet på, at hun skal gå med rolig rytme, så hun ikke bare banker afsted på forbenene og bagbenene hænger. I skridten skal hun stadig gå i en rolig rytme, men liiiidt mere tempo. Hun er så småt begyndt at galoppere, bare et par volter om dagen indtil hun har muskler og balancen til at bære sig selv (og sin ryg) længere end det. Hun må ikke springe endnu, så løsspring er heller ikke en mulighed. Her ville hun også bare hoppe over hegnet, det har vi set før. Derved er løs på ridebane heller ikke en mulighed.

Longe vil jeg ikke sætte hende i, da hun bare slukker fuldstændig i øjnene, lige meget hvad hun bliver longeret i, og lige meget hvor meget jeg prøver at rose hende.
Hun virker til gengæld glad og tilfreds under ridning, så det er dét vi laver.

Hun er altså pga. situationen en besværlig hest at slanke, og specielt fordi hun bare tager på og tager på, selvom hun ikke får mere end hun gør, og selvom hun bliver motioneret dagligt.

Hun skal tjekkes for orm her lige om snart, men hun gik indtil for et par uger siden helt alene på en fold ved siden af de andre, og havde ikke orm da det begyndte. Vægtøgningen har varet længere end den tid hun har gået sammen med de andre.

Hvad ville I gøre i sådan en situation? Hvad har hjulpet på jeres heste, der bare har tendens til at tage på?

Hun var ellers pæn og slank hele vinteren, og var endda liiiige lidt til den tynde side på et tidspunkt. Jeg syntes jeg har været god til at skære gradvist ned i foderet, og kan ikke forestille mig, at det er sundt at gå fra fuld vinter-ration til ingenting.

På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægt - genoptræning. Hvad filan gør man så?
  • #1   13. maj 2014 Jeg synes bare, at du er heldig, at have en hest, der vil tage på! Alle mine hest har altid haft tendens til, at blive tynde, uanset, hvad du fylder på dem :-(...

    Men når det er sagt, ville jeg sætte hesten på jordfold, hvor den kun får det foder, som den fik i vinters, altså ingen græs. Men hvad ved jeg også om det?


  • #2   13. maj 2014 Vi har ikke mulighed for jordfold, vi har prøvet at skrabe græsset af på et lille stykke, men det blev noget mudret smat på rekordtid, og da hun ikke må holde ferier, er der heller ikke mulighed for, at hun skal stå et par dage indtil smeden kan komme og sætte en ny sko på, hvis hun skulle få trådt en af.

    Den lille smule græs hun får burde slet ikke være nok til, at hun kan tage så meget på, og da slet ikke, når hun får daglig motion.
    Vi har også en overvægtig shetlænder, men det er lettere at forstå, end med en varmblodshest. Min søsters sporty pony har ikke for meget på sidebenene.

    Men hvis du ønsker mere huld på dine, så har jeg to der gerne må smide lige omkring 50 kg hver. De kg må du da gerne få! smiley


  • #3   13. maj 2014 Uh, så har jeg desværre ikke flere forslag smiley

    Jeg tager gerne i mod nogle kilo! Heldigvis har jeg nu en ganske almindelig hest, som vidst også er den første af mine, der ikke har det med, at blive tynd. Han er hverken tyk eller tynd, hvis bare alle heste var sådan! smiley


  • #4   14. maj 2014 De tykke må gå på den magre fold uden hø - det kan fede heste godt når der er noget at pille i - det er jo ikke jordfold.
    Så må den tynde gå på den med græs på.
    De kan jo så evt lukkes sammen på den magre fold om natten.
    De fede skal ikke på sommergræs.
    Om natten skal de ind og ha en afvejet mængde hø og adgang til halm.


  • #6   14. maj 2014 Ingen højt/rigtig græs før til 'vinter' (sen efterår). Min hest er af samme slags. Han skal bare kigge på græs for at tage på. Det er ca. umuligt at finde opstaldning til sådan en, så jeg må acceptere at han går på nedbidt græsfold, for netop at undgå at sætte ham i et mudderhul. Men nu tager han bare et par kg på og bliver ikke tilnærmelsesvis fed (fordi græsset er nedbidt og ikke 'rigtigt').
    Burde findes ikke, når det handler om tynde og fede heste smiley


  • #7   14. maj 2014 Det er ikke muligt at skille den tynde hest fra, for den går fuldstændig bananas.
    De går ikke på sommerfold endnu.

    Og at hun går på nedbidt græs er jeg bare så ked af, for hun hæver enormt meget op i ganasjen, og nærmest hele hovedet, af at spise de friske skud = ingen ridning = ingen motion eller fremgang i hendes genoptræning, og vi skal starte helt forfra med, at hun skal longeres dag efter dag.
    Der hjælper det, at de har tørt hø på folden.

    Jeg har været meget tilbageholden med at de skal på det høje græs, og derfor er de ikke derude mere end 3 timer (og det er de dage de er derude "længe")

    En mundkurv har jeg tænkt lidt over, det kunne være man skulle tage den op til eftertanke igen.


  • #8   14. maj 2014 Så må de tykke ha mundkurv på.



Kommentér på:
Overvægt - genoptræning. Hvad filan gør man så?

Annonce