{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prednisolon behandling til hest
  • #2   28. maj 2014 Har du erfaring hoppedullen?

  • #4   28. maj 2014 Men tænker du at det er en dårlig kombination prednisolon og græs?

    Min skal starte behl på søndag og 10 dage frem pga hoste. Han sagde hun sagtens kunne stå på døgnfold... Hmmmm


  • #7   28. maj 2014 Der er ikke voldsomt meget på folden. Hmm jeg må tænke, plejer alligevel at hente hende op så hun står inde et par timer og hun bliver redet og holdt i gang hver dag når de står på døgn.

  • #8   29. maj 2014 Prednisolon er et binyrebarkhormon. Tilsætning af binyrebarkhormon gør hesten mere udsat for forfangenhed, punktum.

    Min veninde står opstaldet på en mindre gård, hvor en hest sidste år fik noget binyrebarkhormon. Hesten blev stokforfangen (fordi de ikke tog hensyn) og endte med at måtte aflives. Det er ikke til at spøge med. At du tager din hest fra i nogle timer og evt rider giver hende 4-5 timers fri fra græsset? Så er det stadig 19-20 timer til græsning, som hun uden sagtens kan bruge til at indtage en masse græs(er det 14 timer i døgnet de æder? resten af tiden er hvile, kommunikation, vandring osv)

    Personligt ville jeg ikke turde det, som sagt, det er ikke til at spøge med.

    Min hoppe gav vi inhalator med binyrebarkhormon fordi vi ville slå noget lunge-halløj ned. Det blev IKKE givet andre veje(selvom det var lettere og billigere), da hun for 2 år siden var subklinisk forfangen (lidt øm + puls, men ingen drejning af hovben, ingen synderlig modvilje mod at gå eller lign).


  • #9   29. maj 2014 Hmm.. Mærkeligt min dyrlæge siger det ikke er noget problem at stå på græs så:/

  • #10   29. maj 2014 Det kommer også an på hvor prædisponerende din hest er. Men jeg ville ikke være vanvittig glad for det, specielt ikke før juni/juli stykker, hvor græsset som oftest har stabiliseret sig og er mindre farligt

  • #11   29. maj 2014 Undskyld tror ikke helt jeg forstår det sidste af din besked. smiley

  • #12   29. maj 2014 Delen med prædisponering eller græsset?

  • #13   29. maj 2014 Græsset smiley

  • #14   29. maj 2014 Når der bliver en stabil varme, så vil svingningerne i græssets sukker indhold blive mere jævnt. Det er ofte svingningerne som giver forfangenhedstilfælde.

    Om foråret kan de kølligere nætter også gøre at græsset ikke bruger sukkeret = det akkumuleres i græsset og pludselig har græsfolden gigantisk store mængder sukker pr m^2


  • #15   29. maj 2014 Og med det mener du der er meget sukker i græsset nu?

  • #16   29. maj 2014 Jep, dagene er meget lange og meget solrige, så de kan ikke andet end have en god sjat sukker i sig.
    Men jeg tror ikke det akkumulerer så meget pt der er trods alt over 5 grader om natten smiley

    Men jeg har respekt for metaboliske problemer i heste, så jeg ville ikke turde. En nedbidt fold med hø og en god ven ville jeg hellere vælge smiley


  • #17   29. maj 2014 Ja okay, men jeg undre mig bare meget over min dyrlæge har sagt som han har sagt.... Ja det ender nok med en jordfold og hø.

  • #18   29. maj 2014 Prednisolon benyttes også til mennesker. Og det er almindeligt kendt derfra, at en af bivirkningerne til Prednisolonbehandling kan være diabetes. Så ja, med sukkerholdigt græs, og hvis hesten evt. er disponeret, så kan der uden tvivl være fare for forfangenhed etc.
    Det er lidt en behandling, der benyttes, når alt anden behandling er udelukket.
    Bonden i dette hus, siger i 'øvrigt, at det nedbidte græs er det allermest sukkerholdige, man overhovedet kan støde på. Det lange græs, indeholder ikke nær så meget sukkerstof som det nedbidte.


  • #19   29. maj 2014 Golden,

    Ja græsset indeholder mere pr kg, men hesten kan til gengæld ikke få lige så mange kg ind fra det nedbidte smiley Og det er også derfor jeg anbefaler hø ved siden af, for så vil hesten typisk spise en del hø og hyggenippe i stedet for at gumle løs på høet smiley


Kommentér på:
Prednisolon behandling til hest

Annonce