{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.304 visninger | Oprettet:

Idiot-sko {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Igår fik min lille hest så idiot sko på som et led i behandling mod hovspaltning, og inden jeg forklare mere vil jeg lige fortælle vores "historie" med spaltningsproblemmerne.

Sidste år var jeg til et distanceridt med Marko, her var så ret stenet bund og Marko blev meget ømtået. Selvfølgelig tog jeg hensyn og skridtede så snart han ømmede sig, under ridtet blev jeg og mine forældre enige om at han nok skulle have såler på forhovene, så han i det mindste ikke blev så øm tået.
Vi fik efterfølgende smeden på besøg, fortalte hvordan det var gået til ridtet og at vi nok mente han skulle have såler på. Da smeden filer lidt af sålen kommer der nogen tydelige knusninger frem, og han gav os ret i at hesten skulle have såler - ihvertfald under stævne sæsonen. Nå men hvad værre var at smeden også bemærkede en begyndende hovspalte oppe i kronranden, men dette ville stemme overens med det stress hoven var blevet udsat for med alle de knusninger. Denne spalte blev så aldrig værre og voksede bare langsomt ned i takt med hoven groede smiley
For en lille måned siden var den gamle spalte så nået så langt ned så den faktisk kunne blive filet væk, men da smeden pudser hovene af, ja så popper der lige nye spalter op i kronranden (en i hver hov), dette får min smed i tænke boks, for hoven har ikke lidt noget stress ligesom sidst. Jeg får besked på at holde øje med spalterne, hvis de forværres så skulle jeg kontakte ham.
Spalterne forværres, smeden kommer ud og åbner dem op samt finder frem til årsagen - Marko laver dobbelt hovslag, hvilket gør at hoven laver et ekstra hornlag som ikke er særligt eftergivende, dette spalter så (lidt ligesom hårdhud smiley ) Vi aftaler at han kommer igen om 14 dage også ser vi på hvad der skal gøres. På de 14 dage kom der igen nye begynde spalter og de "gamle" var begyndt at løbe igen.
Smedens løsning blev de såkaldte idiotsko, så der ikke er belastning på tåen, og overrullet bliver forbedret så vi derfor kan få fjernet dobbelthovslaget.
Yderligere blev næsten alt det overskydende horn filet af.
Så nu hedder den smed hver 3 uge indtil hoven er helt i orden smiley Er nu glad for at have en smed som går så meget op i sit håndværk.

Nå men i får da lige et billed af skoen, bare så i ved hvordan en idiot sko ser ud, og der altså kan være en mening med sådan galskab smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Idiot-sko
Kommentér på:
Idiot-sko

Annonce