{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Kiropraktor = træt hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg ville lige høre, om nogen har oplevet det samme som jeg mht. kiropraktor...
For 1 ½ mdr. siden begyndte min hest at komme til kiropraktor, pga. en skævhed ved lændehvirvlerne. Han har været ved kiropraktor to gange nu og skal afsted igen om 2 uger og jeg har fået en simpel øvelse, jeg skal lave med ham et par gange om ugen, som får ham til at skyde ryggen op (fem gentagelser af øvelsen hver gang).
Men jeg synes han i den seneste tid har været utrolig energiforladt. Han er ikke i specielt god form, men han virker helt død/træt efter 20 min ridning, hvilket jeg synes er lidt voldsomt selv for en hest i dårlig form. Han er 8 år, så en hest i sin bedste alder.

Har nogen herinde oplevet at deres hest blev energiforladt efter den havde været til kiropraktor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kiropraktor = træt hest?
  • #1   27. jun 2014 Hvor meget er den vant til at blive redet? Min er også træt efter 20 min ridning. Hun er 8, og har stået stille længe pga flere forskellige ting. Kom i ridning igen for halvanden måned siden.
    Husk på, at nu den får kiropraktik bliver den rettet op og vil derfor komme til at bruge sig anderledes. Det betyder også at den bruger sine muskler på en anden måde end hvad den har været vant til. Det er trættende.


  • #2   27. jun 2014 Det er helt normalt de er trætte, jannie har lige forklaret det her med musklerne der skal bruges anderledes, og det dræner

  • #4   27. jun 2014 Han står efter vejledning fra kiropraktoren stille i 2 dage efter hun har ordnet ham. Så aner ik om han er træt der, for der går han bare rundt i løsdriften.

    Jeg plejer at træne ham 3-4 gange om ugen i 25-35 min. Kun i skridt og trav, da han har problemer med galop pga lænden. Og han har i det sidste års tid haft rigtig fin energi, lige pånær de sidste halvanden måneds tid, hvor han efter 20 min nærmest virker udmattet.. derfor jeg tænkte om det kunne have noget med kiropraktor at gøre


  • #5   27. jun 2014 det kan sagtens være varmen der dræner ham for energi smiley hvad får han af vitaminer? det er ofte fordi de ikke får elektrolytter nok her i varmen at de går hurtig tør for energi smiley

  • #6   27. jun 2014
    Jeg tænker at hesten måske bruger andre muskler og derfor hurtigere bliver træt. Muskler den før ikke brugte på samme måde pga. skævhed.


  • #7   27. jun 2014 Det er fordi den har været skæv smiley

    Så skal de rigtige muskler bygges op helt fra bunden, og det er ret hårdt, specielt når man ikke er i god form smiley

    Det vil helt sikkert aftage når den kommer i lidt bedre form, og musklerne ligeså stille og roligt begynder at komme, Men husk det er SÅ vigtigt at give den lov til at restituere når den skal have opbygget muskler efter den har været skæv! smiley


  • #8   27. jun 2014 Jeg træner ham aldrig 2 dage i træk. Så han burde have fin tid til at restituere.

    Ang. foder, så får han lucerne, equsana pleasure vit, græs 8-10 timer dagligt, 5 kg wrap til nat og halm ad libitum. Og 1 liter slobber mash de dage jeg træner ham.

    Varmen er også et godt bud. Nogle heste er jo nok mere påvirket af det end andre.. Han sveder dog sjældent ret meget under træning...


  • #9   27. jun 2014 Altså den gang jeg selv gik til kiropraktor var jeg altid træt efterfølgende:) Ved ikke om det har den samme effekt på heste.

  • #10   28. jun 2014 Jeg ville tage det som et tegn på at kiropraktikken faktisk virker - hvis hesten har haft nogle skævheder i knoglerne påvirker dette muskulaturen og hesten vil uden tvivl have brugt sine muskler 'uhensigtsmæssigt'; altså den vil have brugt andre muskler ( muskelkæder end hvad der er mest hensigtsmæssigt.

    Når knoglerne bliver 'sat på plads' påvirker dette ud i hestens muskulatur og andre muskler (som normalt ikke har været i arbejde) vil tage over. Musklerne vil formodentligt være trætte allerede inden ridning - da hesten jo går mange timer på fold og musklerne allerede her er i mere arbejde end normalt.

    Jeg ville simpelthen bare tage den med ro og give hesten fri når den er træt - det er (formodentligt) et udtryk for at nye bevægemønstre er ved at tage over. Hvis hesten presses i denne fase kan du risikere at de gamle mønstre tager over (det tager LANGT tid at ændre på et uhensigtsmæssigt bevægemønster). Så jeg ville simpelthen acceptere at hesten er træt og at det vil den formodentligt være det næste stykke tid - det er helt okay, hesten skal bare lige have bygget musklerne op til at bevæge sig mere hensigtsmæssigt og det kan den fint gøre uden en rytter på - den træner en masse på folden alligevel smiley


Kommentér på:
Kiropraktor = træt hest?

Annonce