{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.415 visninger | Oprettet:

Hjælp til muskelopbygning :) {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen !
Jeg har en hoppe på 8år, som ikke har den pæneste overlinje. Hun er en varm hest, og hun bruger meget energi på at opleve ting.
Det siges hun er i fin foderstand, men efter min mening, burde hun være tykkere, da hun ellers ikke kan bygge flere muskler..

Hvergang jeg er til stævne, kan jeg tydligt se, at hun taber sig, og det tager et stykke tid før hun ser pæn ud igen. Desvære hjælper det bare ikke mig, eller hende, da jeg hele tiden skal passe på hvad jeg laver med hende, og hun mister sin muskletur

Hun er på fold hverdag, flere timer, hun får foder 12 gange om dagen ( fodermaskiner), 10kg wrap og hø, lucerne og lidt ekstra foder, en uge før hun skal til stævne og efter.

Bom træner, longere, skridter turer, rider lang og dyb (og i holdning), og løsspringer hende..

Har i nogen ideer til hvad jeg kan gøre, for at for mere musklertur på hende og holde hende pæn.,. både angående træning og måske ekstra foder, eller tilskuds foder ?

Venlig hilsen Lea smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til muskelopbygning :)
  • #2   6. jul 2014 Frem og ned, ikke lang og dyb. :o)

    Skridtture i kuperet terræn.


  • #3   6. jul 2014 Ved du godt man kan fodre en hest tynd? smiley

  • #4   6. jul 2014
    Frem og ned og gå ture :o)


  • #5   6. jul 2014 Nej det vidste jeg ikke. Hvordan kan man det ? Caroline smiley

    Øh mener det kommer op på 1,5 kg om dagen. Ved ikke om det er 0,75 g per gang. hæng mig ikke op på det smiley
    Der er okay med græs på foldene, dog er hun typen der danner meget luft og ser tyk ud når du tager hende ind, ellers påvirker det hende ikke smiley

    Ned og dyb, frem og ned.. mener det samme smiley
    Så hun får brugt ryggen


  • #7   6. jul 2014 nå,. ja men altså det er bare hvad de er sat til.. smiley
    ved faktisk ikke om de kun foder 7 gange om dagen ?? hmm
    Har haft nogen ude, så det skulle være den rigtige mængde hun fik... Dog synes jeg bare det er mærkeligt hun ikke tager på ?
    Tænker at det er ligesom os mennesker, at vi skal være i kalorie overskud for at kunne byggemuskler, og lige nu virker det ikke som om hun gør det ? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   6. jul 2014 Dette er bare en skud i tågen..

    Men forkert ridning, forkert foder og forkert miljø..

    Det er tydeligvis alt for stressende for den at være til stævner - ellers burde den ikke tabe sig af så lidt.

    Og hvis den er i korrekt foderstand, så burde dens muskulatur også være korrekt, dens overlinje kan dog være forkert, hvis den bliver redet forkert..

    Hvis den ikke fik nok foder ville den være for tynd når (formåder jeg) bliver redet ofte.

    Hvad får den af foder??


  • #9   6. jul 2014 Tja,. det er stort spørgsmål om det er forkert ridning ?
    Har lige skiftet træner, så på den front prøver jeg noget nyt smiley

    Hun er hest der elsker at havde hendes frihed, så nu kommer hun på fold så meget som overhovedet muligt - Hun er købt som krybberbider, og det bliver værre når hun stresser. Så derfor kommer hun så meget ud som overhovedet muligt smiley

    Hendes overlinje er ikke pæn, den er blevet pænere end den engang var.
    Hun ligner bare alt for meget en fuldblod, altså sagt som at der ikke er et gram fedt på hende og hun ligesom mangler noget fylde..

    Hun får foder fra equsana ( husker ikke lige det præcise navn, men det skulle være noget godt foder? )

    Hun er ikke tynd, tynd. men bare for tynd til at kunne bygge muskler smiley

    Hun køre i et meget højt tempo, og gøre små ting til store farlige ting. Så ja, for hende er det meget stort at komme til stævne, specielt hvis det er nye steder....


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   6. jul 2014 Ts: selvom foderet er godt, er det ikke ensbetydende med at det er godt for netop din hest. smiley

    Men måske du skulle overveje at droppe stævner en periode? Det er tydeligvis ikke hensigtsmæssigt hvis hun i løbet af et par dage taber sig så meget at det kan ses smiley


  • #11   6. jul 2014
    Hvis det tære hårdt på hesten at komme til stævne, så tænker jeg man burde starte med slet ikke at lave noget til stævnet. Men bare kommet et nyt sted hen og skridte en omgang, måske trave lidt også har hesten fået en god rolig oplevelse, hjem igen. Så der ikke er noget forventingspres, intet stress med i skal nå og starte kl. det og det.

    Er den generelt meget energisk og oppe i skyerne agtig, så kig på stivelsesindholdet i foderet.

    Også måske som Astrid siger, kigge på sin ridning og foderet :o)


  • #12   6. jul 2014 Jeps,. det lyder fornuftigt smiley
    Vi holder ferie nu fra stævner. Hun er dog blevet meget bedre til det med stævner og så snart vi har været der 2-3 gange ses det ikke så tydligt smiley
    Dennegang var vi et helt fremmed sted og så med en rytter der også var stresset
    (der bliver arbejdet på neverne), så var det en stor oplevelse for hende..

    Nej du har ret og det er også det jeg tror at hun måske skal havde noget andet foder, eller noget ekstra ved siden af ??


  • #13   6. jul 2014 Jeg har fodrer med equsana og der er altså ikke meget fedt i noget af det. Hvad hedder det du fodre med?
    Har selv en hest der tabte dog rigtig meget i vinter. Og der hjælp hø og 2 deciliter madolie om dagen også 3 kg. Foder uden havre bare piller. Da han nemt bliver varm??


  • #14   6. jul 2014 Nå.. det sagde de bare, foder konsulenterne der forhandler det smiley

    Kan ikke huske om det hed noget med omega 3 eller om det var det de kalder basic mix?
    ( lidt pinligt jeg ikke kan huske det )

    Der skulle ikke være noget havre i, da min reagere mærkeligt på det smiley

    Tænker jeg vil prøve at give hende noget olie igen og så om det ikke hjælper.. iden jeg kaster mig ud i noget dyrt foder smiley


  • #15   6. jul 2014 Ved faktisk ikke grunden til det, men fik beskeden af min foderkonsulent, da jeg fik min egen hest hjem som var alt for tynd, han fik så 3 kg om dagen, og efter jeg satte ham ned i foder begyndte han hurtigt at tage på, nu får han 500g om dagen. Men hvis jeg var dig så ville jeg få fat i en foderkonsulent, de ved altså nogle gode ting smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   6. jul 2014 Prøv foderinfo.com smiley

    Hun er super dygtig, og tager kun 100kr. For en foderplan, som kan laves ud fra dine ønsker om ca. Pris, hvad der er nemmest for dog at skaffe osv osv smiley


  • #17   6. jul 2014 Kan klart anbefale naturmüsli fra hyppolyt og så vollwertpiller det feder godt og giver et godt temperament, og så er det heller ikke varmebehandlet på nogle måder smiley

  • #18   6. jul 2014 Frem og ned, og lang og dyb er ikke det samme. :o)

    Kan du vise et billede af hvad du mener med lang og dyb?

    Jeg vil gå med de andre og sige, at det meget vel kan være træningen den kan være gal med. :o)


  • #19   6. jul 2014 Nå okay,. nej det vidste jeg ikke.
    Men har som sagt haft dem ude, ikke fordi jeg synes det var noget at råbe hurra for. Kan godt være hun ser pæn ud, men i det hun svinger sådan og ingen muskler sætter, tænker jeg at det ikke kan være det rigtige foder (noget hænger i hvertfald ikke sammen)

    Desvære skal der fodres med det foder der er på stedet. Så derfor vil jeg hellere kunne fodre med noget, jeg kan give ved siden af smiley

    Men som sagt, tror jeg vil prøve og give hende olie igen og se om det ikke virker, og så holder vi stævne fri smiley


  • #20   6. jul 2014 Nej okay,. men det var det jeg mente smiley
    Så hun få ryggen op og kommer ud og bruger sig..

    Som sagt har jeg lige skiftet træner, så venter og ser om der sker forandringer. Jeg skal i hvertfald havde mere styr på mig selv smiley


  • #21   6. jul 2014 Der er stadig forskel på de to ting. Så hvis du rent faktisk laver lang og dyb, men tror du laver frem og ned, så får du ikke det ønskede resultat. :o)

  • #22   6. jul 2014 Hvis en hest skal opbygge muskler behøver den proteiner smiley Hvad med at supplere med Sojaskrå hvis hun normalt er fin på det hun får nu men mangler muskler. Hestene hos os på stutteriet får altid ekstra sojaskrå op til tilridningen så de har noget at opbygge muskler af da sojaskrå er meget proteinrigt smiley

    Mvh TT


  • #24   7. jul 2014 har søgt på nettet, og der skrev folk også noget med soyaskrå skulle være godt. Er det bare korn ? eller hvad er det
    Har en hest som har en sart mave, derfor hun krybbebider (og når hun stresser) Så derfor passer jeg lidt på med hvad jeg giver hende smiley

    Alle de ting du nævner gør jeg med hende.. Dog er jeg ikke så glad for pessoaen, da hun er hurtigt til at gå ind under lod.. smiley
    Men tror jeg vil prøve det der bakke træning - hvis jeg kan finde nogen smiley


  • #26   7. jul 2014 Når du skriver at hun er krybbebider, så tænker jeg med det samme - MAVESÅR! smiley Det er ikke sikkert at der er mange store, blødende sår, men en irriteret mavesæk må virkelig ikke være rart smiley
    Jeg har selv en MEGET vanskelig hoppe... Hun var meget tændt, og nervøs indtil vi fik behandlet mavesåret. Vi vedligeholder ved korrekt fordring uden stivelse, korn og sukker.. Masser af grov foder!
    For at få bygget muskulaturen på overlinien kan jeg anbefale en gammeldags chambon eller aquatræning, evt. en gå tur på stranden i 15 min i knæhøj vand.
    http://www.fynshestefys.dk/pdf/fynshestefys-gamchambon.pdf#zoom=90



  • #27   7. jul 2014 Min dyrlæge mener ikke det er mavesåre, og vi har haft på to forskellige kure, for at mavesåre, og ingen af dem har virket smiley
    Så nu gør vi alt for hun kan være ude mest muligt, så hun ikke står inde og stresser smiley
    Hun får både wrap og hø, og jeg giver ekstra hø og lucerne, så der hele tiden er noget hun kan tykke i - og så undgår vi sukker smiley




    Hun er ikke over tændt, mange ser hende slet ikke som en tændt hest, men som en sød, flink og rolig hest. Man skal kende for at vide hvornår hun stresser og hvornår hun ikke gør smiley

    Angående ridningen, så vil jeg prøve det du siger, lyder som det samme min nye ride lære, vil havde mig tl smiley


  • #28   7. jul 2014 Min hest er først nu begyndt, at respondere på mavesårs behandling med gastrogard, og vi har nu afsluttet en kur på 49 sprøjter - av av siger pengepungen. Det har været en behandlings periode på 10 uger. Du ved kun om det er mavesår, hvis du får en gastroskopi undersøgelse.
    men det lyder som om at du gør hvad du kan for at hun får det bedst muligt! Dejligt smiley


  • #29   7. jul 2014 Du fodre en hest tynd, ved at give den så meget mad, at den ikke kan nå op optage foderet. Det ryger ud igen efter ca 45-60 min. Hvor alt det gode i foderet, ryger med også. smiley

  • #30   7. jul 2014 TS - (link fjernet) smiley

  • #31   7. jul 2014 hvilket af equsanas produkter bruger du?

    Jeg fodre selv med equsana cool performance.

    for at styrke overlinien longere jeg over 3 cavalettis som står lige efter hinanden, derudover skridtes der gode turer op og ned af bakke.

    samtidig giver jeg min hest e-vitaminer, som jeg har rigtig gode erfaringer med, til at styrke musklerne, samt mindske muskel ømhed


  • #32   7. jul 2014 Sorry var lige oppe og kigge på foderet - det er noget der hedder Basic Omega 3.

    Det var bare hvad min dyrlæge sagde, men ja gør alt for at hun skal trives så godt som overhovedet muligt smiley
    Så der bliver heller ikke givet æbler, da hun reagere meget voldsomt på det smiley

    Longere over bomme som sagt, og så vil jeg meget gerne begynde på bakke træning, dog er der bare ikke særlig mange bakker der hvor vi står smiley
    Der er e-vitamin i foderet

    VEJLEDENDE ERNÆRINGSVÆRDIER
    Foderenhed (UFC/kg)
    Energi (MJ/kg)
    Fordøjeligt protein

    Råprotein
    Råfedt
    Råfbre
    Råaske
    Sukker
    Stivelse

    Vitaminer (pr kg produkt)
    Vitamin A (IE)
    Vitamin D3 (IE)
    Vitamin E (mg)
    Vitamin K3 (mg)
    Vitamin B1, B2, B6
    Vitamin B12 (mcg)
    Biotin (mcg)
    Cholinchlorid (mg)

    Mineraler og sporelemeter
    (pr kg produkt)
    Calcium
    Phosphor
    Natrium, Kalium, Magnesium
    Kobber (mg)
    Jern, Mangan, Selen, Jod


    Her kan i se hvad der er i smiley


Kommentér på:
Hjælp til muskelopbygning :)

Annonce