{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må andre ride din hest?? :-)
  • #2   15. aug 2014 Jaaaah den ene af mine heste men KUN hvis jeg er til stede og han guide dem eller vi rider en tur så jah så må de godt.

    Ellers har jeg faktisk kun en veninde jeg stoler nok på hendes ridning og den måde hun rider på som har fået lov og ride min pony frit ellers nej ikke sådan lige..

    Man skal gøre sig fortjendt til min tillid =)


  • #3   15. aug 2014 Kun folk som jeg ved kan ride smiley

    Dog lader jeg gerne andre tulle rundt på banen, så længe jeg er til stede og kan se hvordan de rider smiley

    Jeg prioritere dog hvem der rider, en der er alt for overvægtig får ikke lov, og det er af den simple grund af min hoppe ikke ville kunne holde til det smiley


  • #4   15. aug 2014 Hvis det er en rytter, jeg ved, behandler og rider hesten på samme måde som mig selv - så ja, men kun, hvis jeg er der smiley Jeg ville ikke lade andre ride min hest, uden jeg selv er tilstede smiley

  • #6   15. aug 2014 Jeg har haft part til hende, så ja - andre må gerne ride på hende.

    Men kun folk jeg føler rider hende ordentligt og som jeg stoler på.
    Jeg lader kun folk ride hende uden opsyn, hvis de som minimum er på mit eget niveau. :o)


  • #7   15. aug 2014 SOF-
    samme her! xD


  • #8   15. aug 2014

    Kun min træner og jeg.. ingen andre.
    Fordi det skader mere end det gavner at lade flere forskellige ride
    sin hest. Mine heste er konkurrence heste og mine partnere, der skal præstere, og der er ikke tid til forvirringer og misforståelser, fordi en fremmede dagen i forvejen har været oppe.





  • #9   15. aug 2014 Ja jeg har det sådan at de er et fåtal der får lov til at ride min hest når han er kommet så langt at det er forsvarligt og ok. De få mennesker er ryttere jeg ved rider som mig og som husker at tøjlen er noget der "bare hænger der" smiley Men havde jeg haft en hest der var vandt med at blive redet på traditionelt vis, så ville jeg ikke være så sart som jeg er ved Tindur, da de heste er vandt til det "konstante" pres fra tøjlen. smiley

    Mvh TT


  • #10   15. aug 2014 nej:-)

  • #12   15. aug 2014 Nej kun mig og min mor der rider vores hest, og primært kun mig.

    min mor rider noget dressur eller en lille tur engang i mellem, ellers er der ikke andre da Shade er en svær hest og hun stol ikke på andre mennesker = dårlig ting kan ske for både rytter og hest. Dog er hun en af jordens sødeste heste hvis man har hendes tillid! smiley

    + hvis der er nogle der gør noget ondt ved hende, husker hun det for evigt! der var en gang en dyrlæge der stak i hende, efter 1 år får vi så dyrlægen igen hun kiggede engang på ham, vendte røven og løb sin vej!

    Shade er ene mands eje så andre får ikke lov at ride hende smiley


  • #13   15. aug 2014 Lige pt. Har jeg ikke selv hest at ride, men jeg ville kun lade folk med forstand på heste og ridning som jeg stoler på ride den uden opsyn af mig selv smiley

  • #14   15. aug 2014 Jeg har haft parter til min pony så ja, og mine kusiner må også godt ride på hende. Det skal dog være når jeg er der (med kusiner) og regner ikke med at få part på hende igen men alt i alt må andre godt ride hende

  • Lotte S
    Lotte S Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #15   15. aug 2014 Puh. Skulle faktisk lige tænke en ekstra gang, for det kommer sørme an på rytter, hest og situation.
    Ryttere som er vant til at sidde i en sadel, må hellere end gerne sætte sig op på mine og tage en tur i skoven - ikke at det sker så tit og jeg vil da frygtelig gerne med når det sker, men det er mest for selv at få selskab.
    Børn eller meget uøvede ryttere må gerne ride rundt på den gamle, men jeg vil have dem i snor til at starte med så jeg kan nå at gribe ind, hvis noget går galt. Rytterens sikkerhed er vigtigst!
    Med hensyn til mere ambitiøs ridning er jeg MONSTER sippet. Kun meget få ryttere rider godt nok til at sætte sig op på mine dyr - især ryttere med hårde, overaktive eller urolige hænder får ikke lov at sætte sig op og ride "dressur" eller spring. Aggressiv ridning og temperamentsfulde ryttere er også et No Go på ryggen af mine heste.
    Hvis munden skal ødelægges eller hestene forvirres med signaler, så skal jeg nok selv klare det smiley


  • #16   15. aug 2014 Har prøvet det og hesten siger såmænd selv fra, han er så strid og vil slet ikke samarbejde

  • #17   15. aug 2014 Nej andre må ikke ride min hest uden at jeg har sagt go' for det! Mange kan ikke finde ud af ride en pony som ham!

    De gange hvor jeg har prøvet at andre end min træner har redt ham er det endt i kaos simpelhen fordi de ikke ved hvordan han skal rides så har ikke haft de bedste oplevelser med det dsv. :0/


  • #18   15. aug 2014 Nej!! Kun min underviser og én veninde men kun når keg er der! smiley

  • #19   15. aug 2014 Ja, andre må gerne ride min ene hest.
    Dog ikke min unghest der er under tilridning, og det er simpelthen for ikke at forvirre hende smiley
    Men min anden hest må gerne rides af andre smiley


  • #21   15. aug 2014 Ja andre må gerne ride min hest, især dressurrytter smiley jeg mener at det er sundt både for hesten og jeg at der kommer andre op. Og for mig op på noget andet.
    For det kan være jeg gør noget forkert, som den anden rytter så kan rette på og hjælpe mig bedre på vej. Og omvendt, når jeg sætter mig på en anden hest, og måske ikke gør som den er vant.. Så fortæller hesten det også ;D og jeg bliver en bedre rytter. Det hjælper måske ikke på alle, men det gør det ved min hest og jeg smiley


  • #22   15. aug 2014 Generelt nej. De eneste der får lov, at ride mine heste er mine undervisere. En skridttur på banen er ok. Men ellers nej

  • #23   15. aug 2014 Som udgangspunkt nej.

    Jeg har dog en veninde som passer og rider min pony ved ferie og sygdom, og hendes ridning og pasning står jeg 100% inde for. Ved hun elsker ham , næsten ligeså højt som jeg smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   15. aug 2014 Ja, gerne. Hvis de rider den ordentligt..

    Jeg er af den overbevisning at en hest bliver mere ridelig og overall, hvis den kan forstå forskellige ryttere.


  • #25   15. aug 2014 Jeg har 2 veninder, der begge har redet meget før i tiden, men har fået forskellige skader der gør, at de egentlig ikke kan holde til at ride. De er er de eneste der må få en tur på min. De tuller mest bare, og så nyder de at komme på hesteryg igen smiley jeg vil ikke have at andre end mig selv rider seriøst på min, jeg synes det forstyrre mere end det gavner.

  • #26   15. aug 2014 det kommer lidt an på om de behandler den godt når de rider, vis det er sådan en der hiver hesten i munden, sparker og slår den (kender nogle) så er det forbudt at nærme sig min hest uden jeg er til stede, men jo alle må ride min pony vis bare de rider ordenligt! smiley

  • #27   15. aug 2014 Hvis jeg ved hvem det er, og at de kan styre hesten så ja smiley


  • #28   15. aug 2014 Kun mens jeg er der, og hvis de lytter 100% til hvad jeg siger, gør de ikke så nej..

  • #29   15. aug 2014 Generelt nej, så må andre ikke ride min hest.

    Der er dog undtagelser. Min mor skal måske til at ride ham lidt det næste halve år, da jeg skal i praktik og derfor ikke har lige så meget tid til ham (så for at holde ham i gang), men det er på betingelse af, at hun får undervisning af enten mig, eller af en underviser jeg kan godkende.
    Derudover er der én person som har redet han én gang, hvor jeg var tilstede.
    Hvis der er andre end mig som skal ride ham (udover min mor), så skal jeg være tilstede og det er bestemt ikke alle og enhver som får lov at få en tur på ham smiley


  • #30   15. aug 2014 Kun jeg selv og min træner smiley er ikke interesseret i at min hest skal opleve en masse forskellige ridestile. For mig er det vigtigt at min træner kommer på min hest af og til, så det er nemmere for ham at guide mig i den rigtige retning smiley

  • #31   15. aug 2014 kort og godt: NEJ!

    gider ikke at have alle mulige til at ride min hest, og heller ikke ved noget undervisning... det kan kun ske ved at jeg trækker ham, for han rides ved stang bid og der er ingen der skal røre ham i munden..!

    nu er min også lidt speciale ved at han rides på en helt anden måde end 98% af alle rytter i dk...


  • #32   15. aug 2014 nej det er der ikke. slut prut =)

  • #33   15. aug 2014
    Seriøs ridning nej. Træktur og skridte af ja.
    Min lillesøster får lov og trave og galopere lidt - men det er intet seriøst over det. Og jeg ville også være ok med at nogen fra min klasse, der gerne vil prøve og ride kom op og blev trukket rundt.

    Men seriøst ridning nej og jeg ville nok heller ikke få en part til hende.

    Hun er for speciel i bøtten til at kunne kapere flere forskellige signaler, jeg har min ret meget egen måde og give signaler på - og hvilke signaler der betyder hvad har jeg fundet ud af, samt hun skal rides som jeg synes og det er der ikke ret mange der gør. Også er hun bare slet ikke færdig uddannet endnu vdr. signaler.

    Havde hun haft personlighed som min gamle part, så fred være med det og slå jer løs. Hun havde et helt andet temperament, signalerne sad anderledes og hun var bare godt redet og rolig.


  • #34   15. aug 2014 Ja da smiley
    Hvis mine heste blev ødelagte af at andre fik en tur, så havde jeg ikke gjort mit grundarbejde særlig godt smiley


  • #36   15. aug 2014 nej den er min smiley
    Og jeg elsker at have noget som er mit alene.
    Og Zarina har forsøgt sig som skole hest , med det resoltat at hun endte ved en heste handler, og det siger lige som sig selv det gik ikke så godt med alle red på hende...

    Harrys hest har kun været en ud over Harry selv redet på, det er en ven vi har fra Lolland hun red en tur sammen med mig for 2 år siden her ved os, det gik fint.

    Og kan godt give en af jer andre ret i det Kan være mere skade end gavn , med andre rider rundt på sin hest.
    VH
    Annette


  • #37   15. aug 2014 Min underviser og så har jeg to veninder jeg godt vil kunne sætte op på den.

    Jeg sætter ikke alle op og rider af stort set samme årsager som mange af ovennævnte. Børn vil jeg ikke have skal håndtere ham både for deres og min hests skyld og jeg ved fra før jeg tog Moses med hjem og han var i ridning på det ridecenter jeg arbejdede for, at han fungere bedst med kun én rytter. Derfor bliver han heller aldrig en part-hest. smiley


  • #38   15. aug 2014 Ja smiley stort set alle må ride en tur på min pony. Både min mor, mine veninder, nogle af pigerne i stalden, og hvem end der ellers lige har lyst til at få en tur smiley (hvis de kan ride selvfølgelig. Ellers får de en lille træktur på banen :-D) især her i sommers har jeg måtte overlade hende til andre da jeg selv har været sengeliggende.

    Min hest er virkelig sød og nem, hun kan stort set rides af alle smiley

    Jeg vil dog ikke være glad for at andre skal ride hende på banen og træne øvelser og lære hende nye ting, da jeg ikke ønsker der bliver skabt forvirring, vi rider jo ikke alle ens smiley
    men en harmløs skovtur ser jeg intet galt i


  • #39   15. aug 2014 Ja. Men KUN nogle jeg kender og ved som kan ride. Og også nogle der kender min pony, og har set hvordan jeg plejer at ride den. smiley

  • #40   15. aug 2014 Som udgangspunkt et stort rungende NEJ smiley

    Min kæreste har dog fået lov at skridte på min dreng et par gange, da jeg er ved at lære ham at ride, men det er også det...


  • #41   15. aug 2014 Jeg har aldrig haft egen hest, men tror godt jeg ville lade folk prøve.
    Jeg værdsætter ihvertfald at jeg får lov at ride andres heste i form af part. Var endda blevet tilbudt at hjælpe med at træne ungheste af min veninde.


  • #42   15. aug 2014 Jeg synes folk er blevet utrolig sarte efterhånden, jeg respektere selvfølgelig at folk har sine egene meninger omkring tingene og så videre, men når det er sagt, så er der SÅ mange der ikke lader andre ride på sin hest. Jeg har en hest der er meget speciel at komme op på, og hvis folk selv 'tør' at hoppe op på hende må de også hjertents gerne få en tur på hende, selvom hun ikke er redet specielt meget smiley

    Jeg har altid haft i baghovedet at en dygtig rytter skal kunne rette op på fejl, så hvis min hest bliver redet anderledes / forkert i 1-2 dage, burde jeg som rytter kunne rette op på fejlene igen smiley

    -Jeg ser hellere at min hest bliver redet regelmæssigt i stedet for at jeg ikke vil lade andre ride den


    (min gamle pony var der kun få der måtte ride ham, da han let blev stresset over for mange mennesker eller forskellige ride metoder..


  • #48   15. aug 2014 Nej. Min hest er 23 år og har igennem de 3 sidste år vænnet sig til mig og min ridning. Der er ikke andre der skal op på ham. Min træner får dog lov, når han bliver 7 år i hovedet til tider. Det er også nemmere for mig at min underviser ved hvilke problemer jeg har, når hun selv har været på ryggen af ham, så hun ved hvad jeg har talt om - og hjælpe mig med de rigtige ting smiley andre personer får slet ikke lov! smiley

  • #51   15. aug 2014 Har en sød lille part som er den eneste jeg lader ride min pony helt roligt. Hun er en meget svær hoppe, og skal rides med minimal tøjlekontakt. Og det kan være svært når hun er den slags der jerner frem og hopper på stedet hvis hun bliver lidt for glad. Også er det vigtigt at man bare sætter sig og slapper af, og IKKE tager for meget i tøjlen, så bliver det kun værre. Og det har min part heldigvis forstået. smiley
    Så jeg stoler på min part og ingen andre. smiley


  • #52   15. aug 2014 Nej, og det er fordi jeg ikke vil have det. Så ved jeg nemlig hvordan han bliver redet og at det foregår på min måde. Jeg er ikke engang glad for, når folk har spurgt om de må få en trækketur... Jeg bryder mig bare ikke om det, og den eneste som må få lov er min underviser. smiley

  • #53   15. aug 2014
    Det er egentligt lidt sjovt med os hestefolk smiley Vi mener ikke at nogen kan ride vores hest lige så godt eller behandle den lige så godt som vi kan.

    Og vi mener næsten alle at vi har nogle heste der er super sværere og ride, at ingen andre kan finde ud af det - i hvert fald kun få.

    Hvor burde det være svært og få købt en hest i DK så svære hestene er og ride ;o)


  • #55   15. aug 2014 Har ikke noget imod, at folk jeg kender for en tur på Turgon. Min veninde, der har redet i mange år har også fået lov til at ride lidt seriøst på ham, men hun får strenge ordre om, hvordan han skal rides, inden hun sætter sig op. Sidst hun var med ude ved ham ville hun faktisk slet ikke ride ham, fordi hun vidste at hun ikke har den tålmodighed han kræver.

    Min mor rider da også på ham engangimellem, når jeg er der. Det er godt nok mange år siden hun har redet rigtigt, men Turgon tager bestemt ikke skade af det. Jeg kan faktisk ikke mærke forskel på om hun har redet på ham eller ej, da hun forstår hans personlighed 100%!

    Jeg tager det ikke så tungt, at der er andre, der rider på min hest så længe jeg er der, bare jeg ved, at de rider blidt! smiley


  • #56   15. aug 2014 Ja andre må gerne ride mine heste.....

  • #57   15. aug 2014 Må nok lige tilføje at jeg egentlig havde sendt min dreng i ridning grundet mangel på tid (havde dog lært ham at skridte og trave med rytter og bidløst), men han accepterede aldrig vedkommende og begyndte at opføre sig underligt, så jeg hentede ham hjem efter 3 uger, hvor h*n kun havde været på ryggen af ham få gange, og ellers bare havde ladet ham stå eller trænet bid med ham.
    (Jeg havde bedt om bidløs ridning og så meget bidløs træning som muligt, men kun én gang blev han trænet bidløst (løsspring), og der var tovet sat forkert i så det generede ham).
    Han havde stået meget inde, og hans hove var fuldstændig belagte med en hinde af indtørret lort.

    Jeg var rasende, og svor fra den dag, at jeg aldrig skulle have have sendt en hest i træning mere.
    Herefter fortsatte jeg selv træningen af ham uden problemer - Nu var hans "mor" der jo igen.

    Dette er en af grundende til, at jeg helst ikke overlader mine heste i andres varetægt, og når det sker (pga. ferie eller skoleophold langt væk), så må de IKKE ride ham eller træne ham på nogen måde.


  • #58   15. aug 2014 av hvor lyder det voldsomt sipo! smiley
    efter din fortælling lader jeg heller aldrig min være i træning os nogen eller lign.!


  • #59   15. aug 2014 Krikken - Så sjovt du siger det smiley For mig så handler det om at den person/de personer der skal ride Tindur har samme syn på heste og ridning som mig. Jeg kunne nok feks. lade dig og Jeanette H få lov til at ride ham om nogle år når han var mere vandt med mine signaler og ridning. I mens andre her inde ikke engang skulle nærme sig min hest! Jeg ønsker bare at ingen andre skal give ham negative associationer med at have rytter på ryggen fordi de konstant har pres på tøjlerne, overdreven brug af schenklerne osv. smiley Jeg ved at der er mange ryttere der er 100 gange bedre teknisk/dressurmæssig ryttere end mig. Men det er ikke det, det handler om. Det handler om kendskabet og måden man behandler og rider ham på smiley

    Mvh TT


  • #61   15. aug 2014 Nej andre må ikke ride min hest smiley det det er min hest smiley

  • #62   15. aug 2014
    Tja, Fleur har gået som rideskole hest i tre år og dyret trives bare overhovedet ikke med det. Det skal være typen der er komplet ligeglad med hvem der er rytter og meget mindre følsom i sind og for pres.

    Også kan jeg vist bare fornemme at jeg har en del anderledes signaler - hun kan ikke drejes for ben, kender ikke til en halv parade for sædet. Og er bare så møg følsom. Skal aldrig havde nogen op på hende der piller i biddet på nogen måde eller som have klappet hende en i røven eller sparket til hende, hvis hun fx sparker ud efter ben eller ikke lige gør som man synes.

    Så jo jeg kunne da nok lade en ride hende som har fokus på læringsteori mm. - hvis de ikke forventer kræet kan noget for ben eller sæde ;o)


  • #63   15. aug 2014 Magie som nu er pensioneret- var jeg ikke synderligt glad for at sætte andre op på- medmindre jeg var til stede smiley hun kan/kunne mange ting (2'er changementer, passage osv.) og mange synes lige det er sjovt at sætte sig op og prøve. Hvilket jeg ikke havde interesse i.. Udover det, er hun en meget nem hest ridemæssigt, og finder sig i det meste smiley

    Darinio som er min nuværende ridehest, sætter jeg ikke gerne andre på- det er højst en lille prøvetur, og så er det dét. Han har været rigtig meget igennem ( læs profil) og har været tungerækker- dette er jeg ikke interesseret i at vende tilbage til. Samtidig med det er han utrolig sensibel og har stor tænding og gålyst, som jeg umiddelbart ikke kender mange der kan styre..

    Han er min, og der er ikke andre der skal rode rundt på ham smiley


  • #64   15. aug 2014 Vi har ALLE heste der er "designet" til os smiley smiley
    Undrer mig om der er noget ved det bånd vi har skabt til de igennem tiden eller KUN vores egen frygt for at nogle skal komme og røve vores heste fra os fordi hesten finder noget der er bedre end os smiley smiley
    Jeg ville da blive utrolig ked af det hvis min hest ikke ville mig mere fordi en anden gjorde ham bedre (fysisk og psykisk) end mig smiley

    Mvh TT


  • #65   15. aug 2014 Det har jeg som sådan ikke problemer med, nej. Synes mange er blevet ualmindelig sarte med at sætte andre op på dyret - der skal mere end en ridetur til at ødelægge hesten.

    Jeg har også en konkurrencehest, som endda kan lidt mere end LA/MB øvelser, alligevel har flere de sidste par år fået en tur på ham; både urutinerede, som har fået lov til lidt af det "sjove", og mere øvede ryttere der ville prøve sig selv af på en anden hest, som måske også er mere vægtfølsom end deres egen. Jeg synes det er super lærerigt at skulle forklare andre, hvordan man rider min hest. På den måde får man sagt ord på, hvad man egentlig gør, samt får reflekteret over metoden. Derudover kan en anden rytter hurtigt fornemme, hvis min hest har "lidt" under min skæve ryg, og det bliver derfor en reminder til mig, hvis han er for svær for dem at ride lige ud (-: jeg nyder ligeledes selv godt af en tur på andres heste i ny og næ (-:


  • #66   15. aug 2014 Primært kun min underviser og MEGET få andre, som rider med samme metoder som mig. Chilli bliver meget let usikker og stresset ved forkert ridning, eller hvis man ikke er klar og tydelig, samt hjælper ham igennem tingene. Et super eks. er at vi på en ride lejr prøvede en dressur underviser, der på en halv time splittede ham ad (øgninger og atter øgninger), som resulterede i en dybt fustreret hest, som jeg bøvlede med at rette op i knap 2 uger efter.

  • #67   15. aug 2014 Altså vi rider alle forskelligt osv.. Men set i det store billede har jeg ikke noget imod andre som rider min hest. Dog vil jeg gerne selv være til stede i tilfælde af at der skulle ske noget fx.
    Kan faktisk godt lide at se når andre rider min hest og den så opfører sig pænt og går pænt. Især fordi man så også får lidt "kredit" for at arbejdet man har lagt i den er godt.

    Der er dog ingen regl uden undtagelse smiley
    Der enkelte ridemetoder jeg simpelthen ikke tollerer på min hest. smiley


  • #68   15. aug 2014 Alle har selvfølgelig ret til egen mening. Men tænker, at i er vel ikke de eneste der kan ride jeres hest/pony? Ryttere før jer har vel redet den? smiley

  • #69   15. aug 2014
    Ja det har de - på en rideskole som på ingen måde gjorde noget godt ;o).


  • #70   15. aug 2014 Du påstår vel ikke at alle heste har været rideskoleheste?
    Mener bare, at man gør hesten en bjørnetjeneste ved at ingen andre må ride den. Hvad hvis den en dag skal sælges? Så er der ingen andre end dig der kan ride den? smiley
    Jeg spørger bare fordi jeg er nysgerrig. Jeg fik part som jeg havde som min egen. Veninder osv fik lov at prøve, for herregud det gik nok.
    Har selv fået lov at prøve min venindes nytilredet hest fordi han simpelthen skulle vende sig til at bære andre mennesker end hende. Og det overlevede han fint smiley
    Det gælder vel i sidste ende om at finde en som lytter når du fortæller hvordan din hest skal rides :)?


  • #71   15. aug 2014 Ja det er jeg ikke så sippet med, kan ikke se noget "farligt" i det, men nu har jeg heller aldrig rigtig haft en hest der er "svær" at ride. Slf. Er der nogen jeg ikke vil have rider min hest uden jeg er der, og vil da heller ikke have 100 forskellige op på den, men har ikke noget i mod, hvis der er en der gerne vil prøve den. Det synes jeg kun er sundt smiley

  • #72   15. aug 2014
    Nej, men at det er grunden til min bla. ikke skal rides af andre og især ikke folk der piller, nykker, arbejder e.l med tøjlen :o).

    Andre kan ride den - min lillesøster får en tur ind imellem. Men intet seriøst. Andre kan sikkert ride hende - men det kræver de ikke bruger ben og sæde, fordi hun bare ikke er redet særligt meget for ben og sæde.
    Hun har intet imod andre sidder på hende - men er bare en følsom hest generelt. Og er man typen der er hård og kontant, ikke har noget imod at klappe hesten en, hive lidt i tøjlen e.l for at holde hovedet ned - så får man en hest fyldt med konflikt adfærd der konstant er spændt.

    Så skulle hun nogensinde sælges, så ville jeg nok hellere udlåne i et evighedsudlån agtigt. Og sætte hende til salg på fx en gruppe på facebook der hedder " Formidling af heste og ponyer med næsen foran lod "
    Og generelt tjekke folk ud før de skulle købe.

    Men forhåbentligt skal hun ingen andre steder medmindre hun er død.

    Og ja folk skal lytte, men de skal i den grad også lytte til hendes signaler - men det er bare ikke alle der tolker dem... fantastisk. Så er hun bare stædig, egenrådig, hoppet og skal sættes på plads.
    Nej, nej og nej :o).

    Så hesten kan som sagt godt rides af andre, men jeg foretrækker selv og ride seriøst da dyret er følsomt og ikke uddannet ens med andre heste.


  • #73   15. aug 2014 Nu var den som sådan heller ikke kun pyntet på dig smiley
    Forstår godt at man ikke har lyst af den simple grund at det er ens egen. Men når der kommer kommentarer om at ingen andre kan ride ens hest så kan jeg blive mærkelig. Det kan ikke passe at ud af så mange mennesker i verden at kun én person kan ride den enkelte hest. Hvis det giver mening.
    Nu har jeg aldrig haft min egen, men er sikker på at hvis jeg havde måtte folk godt få en tur i ny og næ.

    Den er ikke myntet på nogen specifikt, men tænker bare at det virker lidt fjollet. Selvfølgelig kan man have heste som har det svært med andre mennesker eller at knytte sig, og det er også en fair sag smiley


  • #74   15. aug 2014 Ja, men ik hvem som helst, eller til hvad som helst.

  • #75   15. aug 2014
    Jeg har egentligt haft den opfattelse at det var noget pjat, det med at folk havde en enmandshest - og at 90% af alle hest er det i følge deres ejer. Det mener jeg til dels stadig.

    Men efter at have mødt min hest har jeg bare ændret opfattelse - ikke kun om det men også andre ting. Jeg har en gang fået af vide at " Fleur kan ikke rigtigt li' mennesker.. En gang imellem kan hun li' Maria " hvilket jeg synes er ret sigende. Hun er bare en skæv eksistens, selvom jeg hader at skulle gøre hende speciel - fordi jeg så gør hende lidt til noget jeg selv opponere imod.

    Alle kan selvfølgelig ride ens hest hvis de kan bruge de samme signaler som man selv giver. Jeg ville bare ikke lade folk der rider traditionel dressur ride på min, da man bare ikke har samme føling og tanker omkring ridningen og signalerne.
    Eller sælge hende, låne e.l til nogen der red anderledes end jeg. Samt havde en anden tankegang til tingene.


  • #76   15. aug 2014 Det er ganske let hos mig - der er ikke nogen der tør. Min hest er kanon svær at ride, hidsig som bare fanden og stædig som et æsel smiley min far må ride hende, og så jeg selv - jeg har brugt fire år på at skabe min drømme hest, det er der ikke nogen der skal ødelægge med en hård hånd eller et forkert tryk smiley

  • #77   15. aug 2014 Emilie - Har haft min fra han var 7 mdr og nu er han snart 4 år (næste mnd) og vi har li påbegyndt tilridningen. Hvis nogle nogensinde skal ride min hest så skal der være som sagt tidligere ikke en der tvinger hesten i en unaturlig holdning ved at pille, nykke e.l. og ej hellere overdreven brug schenklerne til at få hesten frem. At drive med sædet er NO GO og rytteren skal huske at give efter, efter hvert signal. Det er kun et fåtal jeg ville lade ride min hest. Alle er ryttere der fokuserer på hestens Biomekanik og indlæring og som er ligeså sippet som mig og deler de samme holdninger smiley smiley

    Mvh TT


  • #78   15. aug 2014 Jeg ved ikke om der er andre der har det ligesom mig, men jeg synes faktisk at det er lidt fedt, at være den eneste hesten sådan rigtigt lytter til.

    Selvfølgelig skal den opføre sig pænt, når andre skal trække den eller vil nusse den, men personligt får jeg det godt indeni, når man tydeligt kan mærke på hesten at nu kom "dens menneske" eller at nu var det "dens menneske" der satte sig op, og det hele så bare kører som det skal....

    Os der har i sinde at beholde vores hest til den er gammel og grå, kan vel være ligeglade med om andre kan ride den, for det er ikke det der er planen for den hest smiley

    Bare en tanke smiley


  • #79   15. aug 2014 Jeg forstår sagtens hvad i mener. I må endelig ikke føle jer stødt. Nævner som sagt også, at der findes nogen som kan, men det behøver ikke være hvemsomhelst. Selv har jeg fået rigtig meget ros for at lytte og helt omvende min ridning alt efter hvad hest jeg rider. Så kan en smule spansk, western og alm dressur. Det er selvfølgelig ikke alle der gør dette. Forstår sagtens i ikke vil have hvem som helst op at ride. smiley

  • #81   16. aug 2014 Selvfølgelig er der enkelte tilfælde af "enmandshestene"

    Men man skal også bare passe på med at gøre hesten mere "sær" end den nu i virkeligheden også er.

    Syntes man ser flere og flere hvor det "kun er ejeren som kan styre hesten"
    I mange af de tilfælde er det bare noget ejeren selv finder på for at have en fantastisk histore med hesten.

    Og det minder mig bare lidt om den der "ulven kommer" historie. For det gør at jeg fx. Får mere og mere svært ved at tro på det når folk siger at det kun er dem som kan styre hesten. smiley


  • #82   16. aug 2014 Mht. "enmands-heste": Det bliver heste jo hurtigt, hvis det er samme person, der altid kun rider den. Der er ikke to ryttere, der rider 100% ens, og er hesten lidt sensitiv, skal der ikke meget til, før den reagerer på en rytter, der giver anderledes og/eller kraftigere signaler end den rytter, hesten er vant til smiley

  • #83   16. aug 2014 Ja men ikke alle får lov til at ride alle mine heste....

    Vores shetlænder må naturligvis kun rides af børn, men så må alle børn som ikke er for store også gerne ride ham.
    Min gamle 1'er pony er lidt sær og meget stærk i naturen, så hvis det er en hurtig tur over stubmarkerne, skal man virkeligt være dygtig, holde hovedet koldt og være modig.
    DV'erne er kravet sådan set "bare", at man et sød ved dem, kan sin grundholdning hvis man vil mere end en trækketur. De SKAL findes sig i at andre rider dem, da de skal rides af fremmedrytter til kåringer, samt hingst/vallaker er salgsheste, så hjælper det ikke det kun er mig der kan omgåes dem.


  • #84   16. aug 2014 Hvis det er under opsyn, og det er personer jeg kender (og 'godkendt'), har jeg som sådan ikke så meget imod at de kommer op på min hest og rider lidt. Lige nu har jeg en 4 års PRE, som ikke er helt vildt rutineret i ridningen, så ham vil jeg gerne have koblet lidt flere signaler på, før jeg er tryg ved at andre skal op på ham.
    - Men jeg vil ikke have en part til ham. Der er jeg alligevel lidt for 'det er min hest' agtig, men det tænker jeg er meget almindeligt i hesteverdenen smiley

    Jeg har dog en veninde, som rider og behandler heste på samme måde som jeg, som jeg slet ikke har noget imod kommer op på ham. Hun kommer også til at passe og ride ham i ferierne.

    Jeg synes kun det er fedt hvis der er andre end mig, der også håndterer min hest en gang i mellem. På den måde kan jeg se om mit grundarbejde er godt nok - for jeg ønsker ikke en hest, der ikke kan håndteres af andre end mig selv. Det synes jeg godt nok ville være besværligt. Selvfølgelig skal hesten være sød og nem i alle situationer - og med alle.

    Mht. ridningen synes jeg også det er sjovt at se, når jeg har fortalt rytteren hvilke signaler jeg bruger til de forskellige ting, om min hest forstår det når de så gør det. Den oplevelse fik jeg med min veninde, og det synes jeg bare var SÅ fedt! Det var både en sejr til mig, til hesten og til min veninde. Jeg har kodet signalerne sådan, at alle parterne kan forstå og bruge dem. Det er da skønt! smiley


  • #86   16. aug 2014 Min gamle pony måtte alle ride. Hun var rigtig sød og rolig. Min nye hest satte jeg kun lidt mere erfarne, eller i hvert fald modige ryttere op på. Hun er ret frisk og stejler en hel del. Dog har jeg givet lidt trækketure på hende.
    Den nye pony jeg har fået må andre som sådan godt ride på, men jeg passer lidt på med hvem det er lige nu, da hun ikke er ret erfaren endnu. Men hun er sød og rolig.
    Jeg hat aldrig rigtig været sippet med hvem der red mine heste, bare jeg stoler på personen. Min gamle pony har også lært flere forskellige at ride, da hun bare var så sød. Jeg havde ikke så meget imod urolige hænder osv på hende, da hun tog det meste som det kom smiley
    Jeg tror også man skal passe på ikke at gøre sine heste mere særlige end de er smiley


  • #87   16. aug 2014 Både og.

    Ved freja så ja! Søger generelt en part på hende fordi JEG ikke føler jeg passer godt til hende fra ryggen af. der vil jeg gerne have en rytter som VIL ride hende uden at føle det er en tvang..

    Ved sonny så det meget meget få der må ride ham! Han er god ved børn/meget unge mennesker.. men ellers er han generelt en enmandshest og skal have kendt person i MEGET lang tid før han stoler på den. For mig selv tog det 1 år og binde et bånd med ham.. Sonny er også ret meget utryk og en være ballademager når jeg ikke er til stede og folk skal håndtere ham smiley Jaa jeg ved ikk hvad der er sket men han stoler ikke på nogen når jeg ikke er til stede og han ikke kender andre. dvs hvis jeg eller hans flok ikke er tilstede

    Amadeus har altid været en allemandshest. Jeg rider ham ikke så tit så han r nærmest fulstændig ligeglad med hvem der rider ham bare han kommer ud og laver noget. seriøst den hest ELSKER og lave noget smiley


  • #88   16. aug 2014 Har ikke noget imod, at andre rider på min hest. Har også valgt, at den i år skal gå som elevpony på vores rideskole, da jeg ikke har så meget tid mere på grund af skole og arbejde, så synes det er rart at nogle små piger vil ride og nusse om ham. Det har lettet min samvittighed en del.

  • #89   16. aug 2014 Alle må ride min hvis de bare spørger om lov smiley

  • #90   16. aug 2014 Krikken - man må ikke bruge tøjler, sæde eller ben på din hest?
    Nu bliver jeg altså nysgerrig: Hvordan rider du den selv? - sidder du bare deroppe og venter på at den får lyst til at bevæge sig? smiley


  • #91   16. aug 2014 Mimre , lige min tanke, men sjovt formuleret smiley :D smiley smiley

  • #92   16. aug 2014 Mimre - Hun skriver ikke man ikke må ride den med tøjle, ben, sæde osv, men at den ikke er reddet særlig meget med ben og sæde og at hun ikke vil have folk op som nykker/piller/arbejder med tøjlen osv :).

  • #93   16. aug 2014 Sasca - hun skriver altså ordret "andre kan sikkert ride hende - men det kræver at de ikke bruger sæde og ben"

  • #94   16. aug 2014 Sacha *

    Men hun skriver også den ikke er redet så meget for ben og sæde, det kan jo være i sammenhæng med det. Hvis folk bruger tøjlen og skal op på min ville jeg heller ikke have at de brugte tøjlen f.eks.


  • #95   16. aug 2014 Sacha *

    Men hun skriver også den ikke er redet så meget for ben og sæde, det kan jo være i sammenhæng med det. Hvis folk bruger tøjlen og skal op på min ville jeg heller ikke have at de brugte tøjlen f.eks.


  • #96   16. aug 2014 Hvis hun var tilredet så ja smiley Men jeg vil helst være til stede hvis andre skulle ride min hest smiley

  • #97   16. aug 2014 Min dressur træner rider engang i mellem min pony hvis han driller mig. Men ellers er der ingen andre der rider ham. Udover min mor, som har prøvet at holde ham igang mens jeg har været skadet med en brækket hofte. Men det er desværre kun blevet til en ridetur smiley Men jeg lader ikke urutineret ride ham, medmindre det kun er en træk tur.

  • #98   16. aug 2014 Ikke Plet nej, af den simple grund at jeg er mere eller mindre sikker på at folk ikke ville få en god tur på hende. Hun er i og for sig ikke så teknisk svær, men man skal kende hende rigtig godt, for at vide hvornår man kan bede om hvad og hvor meget, ellers så går der rodeo i den, og det er der ingen der får noget godt ud af. Rider hende heller ikke ofte selv, igen fordi jeg kender hende så godt at jeg ved hvilke dage der kan rides, og hvilke dage der ikke kan. Ville dog ønske jeg kunne lade andre ride hende, men det har jeg simpelthen ikke samvittighed til.

    Alle de andre jeg har/har haft fingre i har jeg gladelig ladet andre ride. Oftest er hesten kun redet 2-3 måneder inden der kommer fremmed rytter på - simpelthen for at hesten lærer at lytte til andre end blot mine signaler + at jeg kan se hvor mine signaler halter efter, for at hesten bliver ridelig for andre end jeg.
    De heste som jeg rider er oftest heste, som andre skal overtage og/eller sælges, så derfor går det ikke at de kun bliver redet af mig. Jeg tror på at heste lærer ligeså meget af forskellige ryttere, som ryttere lærer ved at ride forskellige heste.
    Det er noget pjat at tænke at en enkelt rytter kan ødelægge en hest ved blot en enkelt tur - jo, selvfølgelig hvis det er totalt voldelig og ugennemtænkt ridning, men hvis det blot er almindelig ridning - begynder som øvet, så burde hestens grundridning være så meget i orden, at den sagtens kan holde til det. Synes alt for mange ryttere vil hæve sig selv og gøre sig selv til "enehersker" overfor hesten.
    Jeg personligt ser det ikke som en sejr hvis kun jeg kan ride og håndtere hesten, derimod ser jeg det som en sejr når alle kan ride og håndtere hesten. Målet bør altid være at skabe en ridelig og håndterbar hest. Det er altså en hest som kan rides af så mange så muligt, hvor de får en god oplevelse.


  • #99   16. aug 2014
    Mimre - For at forklare det ganske simpelt så kan hesten ikke drejes for ben, den kan ikke en halv parade for sædet og den er kun nu ved og lære at flytte skulder på plads for indvendige ben ( som folk muligvis ikke bruger samme signal til eller gør ).

    Så hun stoppes og drejes for tøljen. Kan også stoppes for " prr ".

    Når hun sættes igang er det tit for en verbal lyd fordi hun er super følsom. Samme i galop, der bruger jeg heller ikke altid ben da jeg har lange ben, så jeg kommer for langt bag ud med benet og derved irritere det så hun sparker eller bukker hvilket er forståeligt nok.

    Hun kan godt godt lave en schenkelvigning for ben signal - altså vige til siden :o).

    Men nej, jeg bruger ikke tøjlen til at placere hovedet. Så nej tak til folk der piller, tager og giver, arbejder med tøjlen, lokker, nykker, laver halve parader på indvendige, piller i indvendige og holder udvendige stram og hvad end de kalder det.

    Så det giver så men ganske fint mening det jeg skriver ;o).


  • #100   16. aug 2014 Krikken
    Dit første afsnit i din seneste kommentar, er den generelt eller kun om din smukke hoppe? (-:


  • #101   16. aug 2014
    At hesten kun kan drejes for tøjle og ikke for ben? Det er om min :o)


  • #102   16. aug 2014 Det er kun min træner, mig selv og min mor (mens jeg er der), som må ride min hest.
    Min hest er stadig unghest og forholdsvis let påvirkelig, så ønsker ikke andre op på hende, der evt rider anderledes. Min træner må med glæde ride hende, hun måtte endda få hende en hel uge hvis det var det. Hun rider hende helt perfekt, og underviser mig jo også der sker ikke meget forvirring, kun forbedring smiley


  • #104   17. aug 2014 Ja.
    Min ene hoppe, Desire (hende på profilbilledet) har jeg p.t. lånt ud til en pige der rider hende færdig til fordi jeg ikke selv kan finde ud af det.
    Og Louise og min kærestes Sebastian er gamle skoleheste så de er vant til at blive redet af forskellige ryttere. Så når vi har gæster så får de tit en ride- /trækketur på dem. Men det foregår altid under opsyn og altid uden bid så det er begrænset hvad der kan gå galt.


  • #105   17. aug 2014 Ja, hvis jeg selv er tilstede må nærmest alle komme op på min, så længe de rider på ''min'' måde eller i hvert fald forsøger smiley
    Jeg synes det er skønt at se min hest under rytter, og det kan jeg ikke få lov til, hvis ikke jeg smider andre op på ham smiley

    Han har også lært flere børn at ride, og regner med at han skal til at være lærehest igen på et tidspunkt smiley


  • #107   18. aug 2014 Hvis jeg er til stede, kan enkelte få lov at tulle rundt på min, men aldrig seriøs ridning, og aldrig hvis jeg ikke er der. Både fordi min hest har en utroligt sart ryg, men også fordi der ikke skal andet til end at hun spænder voldsomt, og derved bliver det ubehageligt i hendes lænd, og så hopper hun altså. Så det er både for hestens, men også rytterens skyld, at det er som det er.
    Hvis hun ikke havde haft de rygproblemer hun nu har, havde jeg ikke været bleg for at få en part til hende. smiley


  • #108   18. aug 2014 Kun jeg selv og min søster må ride vores delehest smiley
    Ej min mor må godt komme op og få en tur, men bestemt ikke noget fast. Små børn må også godt sidde på hende, men det bliver enten med min søster eller jeg som "bagrytter" eller i et torv, så de ikke rør tøjlerne.


  • #109   19. aug 2014 Nej det er der ingen andre der må. Min underviser må. Men ingen andre kan gøre det godt nok. Min mor har fået lov at skridte på ham, men det er det eneste.

  • #111   19. aug 2014 Min står skadet pt., men når hun ikke gør, så må min kæreste gerne ride hende.
    Jeg ville også godt lade andre ride hende, men selvfølgelig ikke alle og enhver. :o)
    Jeg er ikke så sippet ift. min pony.


  • #112   19. aug 2014 Hvis jeg ved at det er en rytter som rider på "samme måde" som jeg selv, vil ikke satse at min pony bliver forvirret smiley


  • #114   19. aug 2014 Kommer an på hvordan hesten er. Er den ny og nervøs anlagt så nej.
    Har jeg haft den i noget tid, og føler den godt kan rumme der sidder andre på den så jo kan jeg godt lade andre ride den.

    Men mine heste skal nok fortælle mig om de kan rumme andre sætter sig op.


  • Anton B
    Anton B Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #115   19. aug 2014 Jeg låner en gang i mellem min hest ud til min gode veninde, når hendes bus ikke kører ordentligt. Har I også ofte problemer med bustider, pls svar på vores spørgeskema her: https://docs.google.com/forms/d/1e3u--LBe8HKFk4yuD_wnoYjn5y3GTtOdcBloF0036Rk/viewform


  • #116   19. aug 2014
    Hvis jeg ikke er der, så nej. Jeg har oplevet så mange personer, der har redet min hest alt for hård eller hvor det er gået helt galt og jeg har fået en bange hest hjem som har stejlet og prøvet at smide rytteren af smiley

    Hvis jeg er til stede må folk gerne ride min hest, dog får de altid først af vide hvordan hesten er, da jeg har to meget nervøse heste i visse situationer, men udover det tager de godt imod nye ryttere smiley


  • #117   19. aug 2014 Nej helst ikke men de må på vores låne pony smiley

  • #118   19. aug 2014 Ja en skridt tur mens jeg trækker, ellers er det kun min ridelære, ud over mig der har redet hende, for at se hvordan hun var og reagerede.

  • #119   19. aug 2014 Min hest lader jeg andre ride smiley Og jeg har også en part nu, så ja smiley Men det skal være folk jeg kender og ved hvordan rider smiley

  • #121   20. aug 2014 Min gamle traver, havde næsten alle mine veninder prøvet at ride. Der er vist kun en, der har redet ham, uden mit opsyn og hende stoler jeg også 100 på, og har redet undervisning med hende siden jeg startede til ridning.
    Men min nye unghoppe på 3 år, hende kommer jeg nok til virkelig at blive pyldret.. Tror ikke der er nogen det får lov.. Hende skal jeg selv rilride osv, så det bare lidt mere specielt. Og hun er virkelig min soulmate, Min guldklump.. Og min lille øjesten. ??


  • #122   21. aug 2014 Jeg har intet mod at nogle rider ham for én dag, men jeg kunne ALDRIG drømme om at få part på ham. Jeg havde engang en part på ham, der sprang. Hun sprang stævner på ham og red ham nogle dage om ugen. Det kunne jeg SLET IKKE forholde mig til.

  • #123   21. aug 2014 Sorte giver tit trækture til små børn, når nogen af de andre i stalden har en lille en med op som gerne vil ride - de sidder bare stille og roligt, og Sorte syntes jo det er noget af det hyggeligste i verden at trække rundt på tur med de små børn. Mht. parter så skal vi lige have en snak med mor/far og være til stede de første par gange, så vi ved at både pony og forældre er klar på udfordringen der følger med hans lidt specielle personlighed.

    Jeg er pt. eneste part på Findus, og jeg tror kun jeg får lov itl at ride ham fordi Keppie ved at jeg rider som hende og har respekt for ham og hans problemer. Jeg har deltaget i flere kurser og lejre hos BBH o får lige for tiden undervisning af Eva Tirstrup (hvilket jeg self. selv betaler for), så hun ved højst sansynligt at jeg nok skal passe på det lille kræ smiley

    Jeg har én gang været oppe og sidde på Hende Lusitano vallak Cajú, hvilket gik super godt. Mest skridt, men også lidt trav på banen hvor hun selvfølgelig var til stede. Ham er hun hyper følsom med hvem der kommer op på, hvilket jeg udemærket forstår. Han har haft problemer med arvæv efter kastrationen hvilket har givet ham fysiske udfordringer og han er en meget, meget følsom hest.


  • #124   21. aug 2014 Nej. Jeg har altid været lidt sær hvad det angår. smiley

  • #125   21. aug 2014 Altså min Ridelærer red min den gamle mens jeg var på ferie og ellers er der kun en der har og det var fordi hun sagde min pony var så let og ride og at den bare gik der selv. Så bad jeg hende om at sætte sig op, hun kunne ikke engang få den lidt ind eller lægge et galopanspring. Hun har sjovt nok aldrig sagt det efter det..

  • #126   21. aug 2014 Kun to af mine veninder og min søster. Men skal være der, ellers går det galt. Er sket før. Da han ikke rigtig høre efter andre end mig

  • #127   21. aug 2014 nej kun min pap datter må

  • #128   21. aug 2014 Ja/nej ja nogle personer må ride på min pony og nej jeg har en hest der er meget special

  • #129   21. aug 2014 Ja og nej. Jeg ejer ikke hesten jeg rider på. Men han er god som dagen er lang og selvom vi er meget seriøse i vores træning, så har andre da været på ryggen af ham. Så længe de er søde og rare, så gør det ikke mig noget. Men vil alligevel indrømme at dem der har været på ryggen af ham er min berider og min veninde som hjælper mig med lidt undervisningen. Så meget bedre er jeg ikke.

  • #130   21. aug 2014
    ja men kun hvis jeg kender personen godt eller idemindste at jeg kender ham/hende smiley


  • #131   21. aug 2014 Min underviser har tit redet på min gamle hest. Men kun fordi han var besværlig en gang i mellem smiley ellers er det kun 2-3 af mine BEDSTE rideveninder! Og så selvfølgelig min far og bror smiley

    profilbillede
  • #132   21. aug 2014 ingen andre må ride min pige end mig, min underviser må dog gerne, da hun selv har Michellino og kender til "typen". smiley


  • #133   21. aug 2014 Ja andre må gerne ride på min hest.

    Han har haft en meget dårlig oplevelse med dressur, havde sendt ham i træning, da han kommer hjem havde han fået skade på bøjesenen, og han var blevet pakket for meget sammen.
    Så dressur er no go hos ham.


  • #134   21. aug 2014 Ja men kun dem jeg stoler på , som jeg ved at de behandler min hest ordenlig smiley

  • #135   21. aug 2014 Med 8 forskellige heste er der også forskelsbehandling ved mine må jeg sige..

    Mine 5 små minier, nej. For ingen er små nok og de ikke rolige nok.

    Min DV jo, så længe det er en rytter der er god nok.

    Min DSP nej, ved mindre det er en trække tur eller lign hvor det som sådan ikke er ridning, men en glæde jeg giver personen ved at side der på (og så må min bedste veninde fordi hun kan ride ordentligt og som jeg vil have det).

    Min frieser nope. Simpelthen fordi jeg er den eneste der har sat på ham og det er specielt og sådan ønsker jeg det kan blive smiley


  • #136   21. aug 2014 Jeg tænkte egentlig ikke jeg havde noget problem med det, indtil nu.
    Der var en pige der skulle prøve Kolle i dag. Kolle er hoppe og til tider lidt speciel, så jeg går meget op i der ikke skal være noget signalforvirring.
    Jeg trak så hende pigen rundt, og hun havde en masse spørgsmål til hvordan man styrede hesten. Problemet i det var bare at hver gang hun spurgte, så skulle hun også lige afprøve. Så når jeg stod med Kolle i tovet, og bad hende stå pænt, kunne pigen finde på at sparke til hende eller dreje hende, for at se om det virkede. Og syntes det var vældig sjovt at hesten reagerede på det, selvom hun godt kunne se jeg forsat måtte bede Kolle om at stå stille.

    Så kan jeg ikke lade være med at have det dårligt på Kolle's vegne, over den forvirring der har været for hende. Hun må da være snotforvirret over alle de modsigende signaler der kom fra alle sider.
    Så sådan noget tror jeg ikke jeg gør igen....


  • #137   21. aug 2014 Nej.

  • #138   22. aug 2014 Hvis der er familie, venner og veninder jeg ved kan håndtere en hest så ja.
    hvis personen aldrig har prøvet at ride vil det blive hvor jeg er til stede.
    Hvis der er tale om hel eller halv part vil jeg lave en kontrakt, hvis det er en person som jeg ikke kender så der er nogle retningslinier ??


  • #139   22. aug 2014 Jeg forstår egentlig godt folk, der ikke vil have andre op, fordi det er deres hest. Men der er da godt nok også mange, der mener, at de simplethen er den eneste person, der kan ride deres hest..

  • #140   22. aug 2014 Der må jeg melde mig enig med Linnea. Jeg var i lang tid en af de eneste som kunne ride sorte uden at få buk og stejl. Det hele handler jo om at kunne forstå hesten - selvfølgelig kan andre da ride ham, de skal jo bare lære ham at kende inden de begynder på de store ting.
    Jeg tør væde på at i ikke ville kunne sætte jer op på jeres hest og ride den som i gør nu, hvis ikke i kendte den. I startede sikkert heller ikke med t ride den som i gør nu, simpelthen fordi i ikke kendte den.

    Dette er ikke for at nedgøre nogen - for der findes mange sære heste, men det var lige nogen tanker her fra


  • #141   22. aug 2014 alle som der rider det samme som mig vil bare kunne sætte sig op og ride min uden problemer..

    men er det en dressur eller springrytter så kan de med 100% sikkerhed ikke få ham til særligt meget, simpelhed fordi han bliver redet så anderledes end andre heste, blandt andet er mine tøjler kun til pynt, og man skal bestemt ikke begynde at røre dem, hvis man ikke ved hvordan man skal gøre, da jeg rider udelukkende med stangbid..

    så jeg vil sige at der er ganske få der kan ride ham 100%...

    men ellers nej det er kun ganske få der må ride ham, så det er kun hvis jeg er på Clinic at der som real kommer nogle andre på for at vis mig hvordan jeg skal gøre.. men part eller andet er det et klart nej til..!


  • Maria L
    Maria L Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 9
    #142   22. aug 2014 nu har jeg ikke fået læst alle kommentarer, men det overrasker mig godt nok, at der er så mange, der mere eller mindre nægter at lade andre ride deres hest (:

  • #143   22. aug 2014 Synes nu selv det er logisk nok, at folk ikke vil lade hvem som helst ride deres heste, jeg forstår det i hvert fald godt. For altså... jeg vil personligt ikke have ødelagt min hest, fordi jeg har ladet en person som rider på en anden måde end mig (fx hårdere) ride hende smiley

  • #144   22. aug 2014 Jeg har ikke løst til det! smiley
    Det er måske lidt åndssvagt, men er bange for der kan ske noget med hende eller noget i den stil! smiley
    Self har jeg ikke noget i mod min mor rider en gang om ugen på min hest, men ellers så gider jeg ikke have det!:)


  • #145   22. aug 2014 Hej igen HG. Har været uden net i en uge så har måtte undvære HG smiley Nøj hvor har det været svært smiley
    Er overrasket over hvor mange det faktisk er af os der ikke ønsker at andre rider vores heste smiley Er faktisk lidt enig i det et par siger her inde at jo flere der kan ride vores heste, jo bedre har vi gjort det. Men igen...så skal rytteren også ride på vores måde. Hvis ikke er det synd for hesten (i mange tilfælde)
    Måske når jeg føler at Tindur har signalerne (grunddressuren) på plads så må måske andre få lov hvis de rider på mine/vores premisser. Men den tid, den .... smiley

    Mvh TT der har savnet HG smiley


  • #146   22. aug 2014 Jeg vil ikke lade andre ride min hest, da han er en hest, der afprøver sin rytter til det sidste, hvilket gør, at andre der er oppe at ride ham ikke ed hvilke kunstner, han kan finde på.
    Jeg lader kun min underviser ride ham, da de ved, at han ikke er en hest alle kan ride.
    Jeg har dog ikke noget problem med, at skridter ture på ham, da han i de situationer er flink, men andet ridning er KUN mig og min ridelære
    smiley


  • #147   1. sep 2014 Ja kun min ene pony hvis jeg er til stede men ikke min højeste pony, da jeg ikke kan lide andre rider den hvis de gør noget helt forkert eller begynder at slå den. Jeg har nemlig set nogle slå ham og da blev jeg rigtig ked af det?? men min mindste pony rider jeg ikke så den må der gerne være part på når jeg er til stede????


    profilbillede
  • #148   17. okt 2014 Jeg synes ja for hvordan skulle man ellers få en Part. Hvis man fx bliver for stor eller noget så er det godt at man kan få en part. smiley

  • #149   17. okt 2014 Som udgangspunkt helst ikke andre end min søster og mig.
    Min mor rider hende også engang imellem, men kun når enten min søster eller jeg er til stede og kan vejlede hende. Andre må da gerne komme op og sidde hende - der er nogen jeg ikke vil have derop - men det bliver under min eller min søsters vejledning og lytter de ikke til den, jamen så kommer de ned igen hurtigere end man kan tælle til 2 smiley


  • #150   17. okt 2014 Nope, kun jeg må ride mine heste. For jeg er den eneste der kan/ved hvordan de skal rides smiley

  • #151   17. okt 2014
    Når jeg kigger tilbage på det her emnet og tænker tilbage på tiden der er gået siden. Så er jeg egentligt bare blevet endnu mere bekræftet i at der ikke skal andre op på min med den måde hun reagere på og er på, samt rides på.


  • #152   20. okt 2014 TT: Tak for tilliden smiley

    Kun underviser får lov at ride min hest, ingen veninder eller lign får lov... Min Tusse dreng skal aldrig sælges, så jeg har ikke behov for at han kan rides af andre, såre simpelt.... smiley


  • #153   20. okt 2014 Jeanette - Så lidt..Har du haft det sådan med Bobber og Big også? smiley

    Mvh TT


  • #154   20. okt 2014 TT: Jep smiley

  • #155   20. okt 2014 Ok smiley Kan så godt forstå dig.. smiley Har du ved alle tidligere heste været sådan?? Eller er det noget der har kommet de sidste år? smiley

  • #156   20. okt 2014 Det er kommet med B&B smiley
    Men har altid været lidt "min hest, ikke røre"! smiley


  • #157   21. okt 2014 Ok smiley

  • #158   21. okt 2014 Den største grund til, at andre helst ikke skal ride min og min søsters delehest er, at jeg ikke vil have hende "ødelagt". Forstået på den måde, at hun på nuværende tidspunkt kan rides for meget fine signaler, og det kan jo hurtigt "ødelægges" af en anden rytter, hvis denne rider anderledes end mig og min søster smiley

  • #159   21. okt 2014 Nej.. smiley

  • #161   8. jan 2015 kun i skridt!

  • #162   8. jan 2015 For det meste er det kun mig men jeg har part så ja han må gerne rides af andre så længe der er opsyn og han bliver behandlet ordentligt. Men det er self ikke alle der må ride ham.

  • #163   8. jan 2015 Jeg er faktisk forundret over, at jeg tydeligvis ikke er den eneste, som er meget selektiv med hvem, der kommer på ryggen af min hest smiley

    Jeg har en fuldblod (tidl. væddeløber) og ham vil jeg ikke have alle og enhver til at ride rundt på. Jeg har tidligere været nødsaget til at have parter til ham, men det er jeg meget glad for ikke er en nødvendighed længere.

    Min hest er meget følsom og forholdsvis autistisk. Dvs. rutinerne, signalerne osv. skal ikke ændres særlig meget førend han går fuldstændig i baglås.
    Desuden har jeg kun mødt 2 parter, der har haft forstand på og tålmodig til at have med en fuldblod at gøre - de bedste parter jeg nogensinde har haft til min hest! smiley
    Min hest er god som dagen er lang, men har lidt lig i bagagen fra sin tid på galopanen. Han er altid glad og frisk, og har et godt grundtempo, men kan være en rigtig kylling og kan blive bange for nogle meget sære ting. Han reagerer som regel lidt voldsommere end andre heste, og det har jeg ikke mødt særlig mange, der har haft forståelse for eller har kunne finde ud af at håndtere.
    Han har brug for en meget meget kærlig, men også fast og konsekvent hånd, ellers bliver han forvirret og usikker.

    Lige nu har jeg en fantastisk part til ham, som jeg ikke vil undvære. Hun kommer en gang om ugen og pusler og hygger om ham, og skridter tur på ham, måske med en smule trav. Og det er lige netop hvad jeg har brug for i en part.

    Jeg har det bedst med selv at træne dressuren og for den sags skyld også springningen, da jeg kender hans reaktioner til punkt og prikke, og jeg ønsker ikke at han skal blive forvirret og usikker i vores træning. Det har vi prøvet, og det kommer aldrig til at ske igen! smiley

    Hvad rigtig mange ikke forstår er, at en fuldblod ikke er som alle andre racer. De har et meget specielt sind og hverken accepteret eller lukker særlig mange ind i deres hjerte, men har du først vundet deres tillid og respekt, så har du en ven for livet. smiley

    Min shetlænder er jeg også noget selektiv med. Pt. er han forfangen, så det er fuldstændig udelukket med en ridende part lige nu. Men jeg ville ikke have noget imod at et barn med hjælp fra voksen skridtede ture på ham et par gange om ugen, når han er rask igen. Dog ønsker jeg ikke personer under 15 år til at håndtere ham ellers, da min erfaring er at de ikke forstår alvoren i de begrænsninger jeg en gang imellem sætter. Der er en grund til at der er visse ting han ikke må, og det har jeg haft alt for mange dårlige oplevelser med at parter ikke har respekteret.

    Dette er nok også grunden til at jeg primært søger hyggepart/passer til begge mine drenge, og ikke en part der kun er interesseret i at ride.

    Jeg passer rigtig godt på mine heste, det er mine guldklumper, og det er ikke alle og enhver, der får lov at håndtere dem. smiley




  • #164   8. jan 2015 Generelt nej...
    Havde engang en veninde der spurgte om hun ikke måtte skridte min ældre pony af, joo sagde jeg det var jo bare skridt, og så kunne jeg jo gå ned og muge ud i mens, da jeg kom tilbage efter 15 min. Skumsvedte hesten over næsten hele kroppen, hun blevhurtigt hevet (bogstavlig talt) af hesten og fik en ordentlig skrideballe... Hun sagde bare at den selv havde sat i galop (det var altså en ældre hoppe på 18 år og i de 16 år jeg havde kendt hende havde hun aldrig selv sat i galop, og forskrækket var slet ikke i hendes ordforråd...)
    Efter det har jeg kun sat folk op på min hest imens jeg har været der og har sagt bestemt at jeg må sige lige hvad jeg vil til dem imens...
    Ikke engang min mor som har redet fra barns ben vil jeg sætte op uden jeg er der..
    (Ud over det skridtede jeg hoppen af i 30 min. Før hun fik en nogenlunde vejrtrækning og så yderligere 20 min. For en sikkerheds skyld og der var heldigvis ikke sket noget, men hun havde pænt ondt i bene dagen efter )


  • #165   8. jan 2015 Når han er tilredet færdig, så ja, men kun af folk jeg ved rider ham, som jeg ønsker, han skal rides.

    Nu går jeg i gymnasiet, og det er dejligt med nogle, der kan aflaste en, når lektierne bliver mange eller ved eksamens perioder. Derudover så ser jeg det, som en klar fordel at min hest har så god en grundridning, at andre også kan ride ham.. smiley


  • #166   8. jan 2015 Enig med dig Line urban.

  • #167   8. jan 2015 Nej, kun min underviser hvis det skulle være nogen, ja og så har min veninde også et par gange, men ellers nej

  • #168   9. jan 2015 Nej aldrig. De må skridte den af for lange tøjler, men ikke andet!!

  • #169   9. jan 2015 Kommer lige til at ændre mit svar lidt.
    Hun bliver selvfølgelig reddet af andre, hvis jeg er på ferie, da hun tåler dårligt at stå i længere tid. Hun kan godt tåle at stå i en uge i streg, men at stå i et par dage kan hun slet ikke håndtere ^^'


  • #170   9. jan 2015 hvis nogle skal ride/skridte på min så trækker jeg dem, da jeg, som sagt tidligere, rider med stangbid, og det er ikke for alle og man skal ikke bare tage i tøjlen og da han bliver redet med og styret med bene.

    så ikke alle kan få en tur på min dreng smiley


  • #171   3. feb 2015 Ja det må de gerne.. Så længe de er under opsyn og jeg ved min hest er Rolig og Tryg ved det der sker.
    Ser det ikke som en skade, mere en styrke at jeg ved min hest kan gå med forskellige ryttere :). Ikke kun mig.


  • #174   25. feb 2015 Mine ene pony IDA bliver KUN redet når jeg er der da hun lige er færdig med genoptræning og er meget vild og Polle er det næsten kun mig der rider og lili tør jeg ikke lade andre ride da hun er vild ellers er det kun min veninde der må ride dem ??????

Kommentér på:
Må andre ride din hest?? :-)

Annonce