{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

PESSOABIDET, Ved du noget? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg har nogle spørgsmål om pessosbidet, håber i vil svare/sige jeres mening.

• Er det godt til en vild pony som løber?
• Er det dumt at bruge?
• Er det overvurderet?
• Er det meget stærkt?

Jeg bruger det på min ene pony.
Har så en anden pony, den løber virkelig meget, og bliver hurtigt tændt. Specielt om vinteren.
Ville det være en ide at bruge et Pessoabid på den? Eller er det for overvurderet?

Fortsat god aften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PESSOABIDET, Ved du noget?
  • #1   16. aug 2014 • Er det godt til en vild pony som løber?
    - Nej.
    • Er det dumt at bruge?
    - Ja.
    • Er det overvurderet?
    - Syntes det er misbrugt.

    • Er det meget stærkt?
    - Stærkere, men ikke min erfarring at det er voldsomt.

    Nej jeg ville ikke ride med konstant stangeffekt på en pony som din, hvilket man for nemt kommer til med pessoa. Jeg er generelt ikke fan af lige det bid.

    Dette er MIN mening. smiley


  • #2   16. aug 2014 Synes generelt ikke løsningen på at heste/ponyer løber, er et stærkere bid. Det er symptombehandling og når hesten vænner sig til det stærkere tryk/træk i munden, så vil adfærden komme tilbage.

    Ja, det virker - men som sagt, risikoen for at adfærden vender tilbage, er ganske stor. Så om det er dumt at bruge, det er jo op til en selv. Kigger man efter en lang tids løsning, så vil jeg mene ja, det er dumt - kort tids? Det virker.

    Biddet er ikke hårdere end den hånd der holder det, så det kommer jo an på hvordan ens tøjleføring er, om det er "overvurderet" eller "meget stærkt".
    Jeg har redet på en pony, der syntes at et pelham var for stærkt - men ikke pessoabiddet. Samtidig har jeg en veninde, som har en hest der slet ikke kan nuppe pessoabiddet, men sagtens kan gå med saksebid. Så det er vel op til en selv at vurdere hvordan ens hest fungere på biddet.


  • #3   16. aug 2014 Syntes helllere du skal se om du kan bruge din ponys energi på en god måde eller træne det væk i stedet for at bruge et stærkere bid som løsning smiley

  • #4   16. aug 2014 Mimmi: Har du så en ide til et andet bid? Har problemer med at holde hende (næsten kun om vinteren) og ved virkelig ikke hvilket bid der ville være godt smiley

    Har prøvet:
    Stangbid/udelt
    Todelt/ helt tyndt
    Tredelt
    D-rings
    Baucherbid
    Muffebid

    Og ingen af dem fungere smiley


  • #5   16. aug 2014 Evt tre-ringsbid med deltatøjle, det virker super til min!

  • #6   16. aug 2014
    Hvis det kun er om vinteren, kunne der måske så være en sammenhæng imellem at der sker nogle ændringer i ridningen, foder, foldtid mm. fra vinter til sommer og omvendt?


  • #7   16. aug 2014 Aless: Som skrevet er det kun om vinteren jeg har brug for det.
    Ponyen er MEGET tændt om vinteren.


    Skade: kan ikke rigtig bruge det til noget positivt (kun til stævner) da det er meget sværere at ramme afstanden på en pony som bare løber væk smiley

    Min træner og jeg har aftalt at prøve biddet til springundervisning i næste uge, så det bliver observeret når jeg bruger det. Vi sætter det bare i den store ring først, og prøver os frem smiley


  • #8   16. aug 2014 Ingen ændringer i hverken foder, ridning eller foldtid. Det er når der er så koldt, at hun bliver SÅ tændt. smiley

  • #9   16. aug 2014 Har selv en hest der er meget tændt - så tændt at en underviser en gang har sagt at hun ikke var sikker på at hun turde undervise mig - så jeg kender godt problemet. Men som sagt, at skifte til et skarpere bid er ikke en langsigtet løsning og er egentlig kun symptombehandling.

    Jeg bed i det sure æble og lagde springning på hylden hen over sommeren, hvor jeg så i stedet red eneundervisning ved en berider 1 gang om ugen i dressur. Selv når min hest bliver hidsig, kan jeg nu styre den - helt uden et skarpere bid smiley


  • #10   16. aug 2014 Jamen jeg har personlgit trænet mig fra problemmet på lukket bane.

    Men til jagter kan jeg ikke lige sådan træne det fra, og jeg har derfor valgt at bruge pelham med 2 tøjler. En til den normale ring, som jeg rider med. Den anden i stangen så HVIS det går galt, kan jeg benytte den, men uden jeg konstant skal side og bruge stangen. Derfor er jeg f.eks heller ej vild med delta tøjlen.

    smiley


  • #11   16. aug 2014
    Synes bare det er spøjst :o). Men hvis det er generelt at hesten bare ikke kan holdes, så havde jeg fået trænet nogle signaler og evt. fået noget hjælp - og har du en underviser men det ikke duer havde jeg fået fat i en anden.

    Kan ikke huske om jeg har nævnt det før ;o)


  • #12   16. aug 2014 Krikken: Har snakket med dig om bid før, du sendte mig bogen "bag om biddet" smiley

    Altså det er helt naturlig for min pony, at være ekstra tændt om vinteren. Det har hun ALTID været. Så hvordan ville i lige træne det væk?

    Så sent som i går stak hun af med mig. Jeg var i skoven med min træner, vi havde galoperet lidt derude, og så ville vi skridte lidt. Pludselig begynder hun bare at løbe som en sindssyg, og min træners store springhest kan ikke engang følge med. Hun løb og intet kunne stoppe hende! Hun løb 3 kilometer, og nåede heldigvis at stoppe inden en stor vej kom. Det var ret ubehageligt, og jeg kunne intet gøre.

    På springbanen trækker hun ret meget smiley


  • #13   16. aug 2014
    Jeg ville måske have mere fokus på signalerne om vinteren og få trænet dem godt ;o). Jeg ville i hvert fald med det du beskriver få fat i en kompetent underviser med fokus på indlæringsteori og adfærd - for det kan sagtens, især på springbanen trænes væk.

    Og det lyder som noget jeg har oplevet før på en hest. Han stak også af lige pludselig ud af det blå i galop, men kunne dog holdes på et tre rings bid og stoppes.
    Jeg ville dog, hvis jeg var dig holde mig fra tur i andet end skridt evt. trav hvis hesten kan styres der. Og her have fokus på signaler imens.

    Og selvom man ikke har lyst, så stadig huske og give godt efter. Man kan nemlig få en tendens til at sidde og holde konstant igen - også er det man ender i en ond cirkel.

    En hest må godt være frisk, men det med en "tændt" hest er tit lidt en sovepude, en undskyldning for at dyret ikke har lært sine signaler ordentligt ;o)


  • #14   16. aug 2014 Hvis din hest kun er tændt om vinteren er det ikke naturligt smiley

    prøv at gennemse foderet til din hest og foldtiden smiley

    jeg har trænet utrolig mange heste og aldrig mødt en der var vild om vinteren som mange siger....

    Hvad angår tre rings bid er eet min erfaring at det faktisk er hårdere end et pelham spændt korrekt...


  • #15   16. aug 2014 Plejer heller aldrig at have hende med i skoven, kun en lille skridttur nogle gange...
    Men jeg ved ik, tidligere ejere har også ment at hun var ekstra tændt om vinteren, og de har brugt Pessoa eller pelham på hende.

    Jeg har 2 meget dygtige undervisere (er lige skiftet, og det har hjulpet betydeligt meget). Før kunne jeg ikke selv ride dressur på ponyen uden fortøj, det har vi trænet væk ved at lave en parade og så Tbt når hun løber væk fra mig. Hun var jo livsfarlig for mig at springe på, hun løb når hun havde lyst.

    Til mine første 4 dressurstævner med hende, sprang hun over hegnet smiley

    Det er allerede blevet meget bedre nu!


  • #16   16. aug 2014 Din underviser må da kunne vise dig hvordan du træner det smiley

  • #17   16. aug 2014 Det har han også vist, og vi har jo fundet en løsning. Ponyen er bare stadigvæk stærk for mig smiley

  • #18   16. aug 2014 kender godt det med at ponyen er stærk. Pippi er også selv meget stærk men der er ikke andet end at træne smiley

  • #19   16. aug 2014 Men hvordan træner du det? Hvilket bid bruger du? smiley

  • #20   16. aug 2014 Hun bruger et alm todelt muffebid og vi øver halveparader, parader, og at slappe af i mens vi rider. Hun for fri når hun gør det rigtig og sådan smiley

  • #21   16. aug 2014 Okay smiley

  • #22   16. aug 2014
    Hvis i har fundet en løsning, så burde dyret jo ikke være for stærk. Er den det, så er signalerne stadig ikke i orden :o).

    Lad være med at springe, til dyret er styrbar i dressur. Og når den er det, så kan du begynde og have bomme med i træningen, så cavalettis og først styrbar med dem i skridt, så trav osv.


  • #24   17. aug 2014 Jeg ville starte med at tage alt korn (eller andet "power" foder) fra den da det vil tage toppen, det gør det i hvert fald med min! og hun er ekstremt hidsig om vinteren!

    tage det bid den går bedst på? også ellers bare ud og få en masse laaaaaange galopper! væk med alt den energi, det gør jeg mindst 3 gange om ugen i vinter perioden! ellers springer min hest i luften, bare rid den godt træt så har du en bedre og gladere hest næste dag! smiley

    Det hjælper i hvert fald MIN hest, men kunne være det også var sådan din var? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   17. aug 2014 Det er ikke bidet der skal standse ponyen, det er signalerer. Det er ikke ponyen der er for stærk det er signalerer der ikke er godt nok indlært.

    Man må starte med at gøre op med sig selv om man vil indlære signalerne - hvilket er ekstremt svært og hvilket er et utroligt svært arbejde, eller om man vil lade hver og bare bruge et stærkere bid.

    Det er fair hvis man opgiver, og ikke er god nok (selv nogle af de dygtigste ryttere har svært ved at indlærer en hest signalerne 100%, forsi hesten nu engang er som den er).

    Den bedste løsning er selvfølgelig at tage kampen op og indlærer signalerne, fordi at et "stærkt" bid bliver også mildt på et tidspunkt.

    At den er vild om vinteren kan godt skyldes at ens hest sjældent for lige så meget foldtid som om sommeren, og derfor har en masse rest energi den ikke kan komme af med.

    Kan derfor istedet anbefale konterings arbejde hver 2-3 dag, hvor hesten virkelig for brændt noget krudt af (det var den eneste måde vi kunne kridte min gamle part af, da en idiot var kommet til at give ham havre) smiley



  • #26   17. aug 2014 Jeg brugte det i en kort periode til spring, pga min pony inorerede mine halve parader. Tror maks det var halvanden måned, og den dag han overragerede på en lille anholdning, så var det tilbage til det alm trensebid.
    Jeg har så også brugt det konstant på en hest som var blevet bange for bidet og slet ikke kunne have direkte kontakt, men med pessoaet slappede han helt af og kunne gå for en løs tøjle.

    Og jeg vil stadig den dag i dag benytte mig af et pessoa til distance i starten, for her bliver flokinstinket blandet sammen med hidsighed og dette kan skabe nogen farlige situationer hvis hesten ikke kan holdes.


  • #27   17. aug 2014 Ponyen kan godt gå i dressuren (hun er stadig en af de hidsige, og det er svært at holde hende) Hun har feks. Lige gået en La1 til 77%.
    Men hun er en af de meget tændte ponyer, og det har hun jo altid været. Og når tidligere ejere har brugt Pessoa eller pelham, må det vel virke på hende?
    Og jeg rider jo med det på min anden pony, så jeg husker at have en rolig hånd og giver meget efter. smiley


Kommentér på:
PESSOABIDET, Ved du noget?

Annonce