{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.016 visninger | Oprettet:

Hurra for ridehjelmen!! {{forumTopicSubject}}

Phew, jeg fik noget af et wake-up call i dag, hvor jeg sagde ja til at ride en bekendts unghest.
Tidligt fri fra skole, ud til hestene, træne min egen gamle og så den nye. Vi bruger masser af tid på at gå rundt og glo på alle de spændende ting i hjørnerne, spiser lidt godbider og spænder gjorden godt til. Det går forrygende, lige indtil jeg sætter i galop.
Begge mine knæ er meget skadede, men hestens galop var særdeles fremmed for mig, så jeg ender med at stille mig i bøjlerne, fortryde på grund af smerten, efterfølgende et halvhjertet forsøg på ikke at bumpe hesten i ryggen, når jeg skal sætte mig ned. Men så tager fanden ved den kåde unghest, som stryger gennem ridehallen, bukker to gange, stejler og vender omkring, hvor jeg formår at lave en formidabel flyvende kolbøtte, hvorpå jeg lander direkte på mit baghoved.
Hesten står nogle meter væk og kigger ned på mig ligesom; "hvad i alverden skal du dernede, nu havde vi det lige så sjovt?" smiley
Op på hesten igen!

Men hold da helt op ... Havde jeg ikke haft hjelm på, så havde jeg nok brækket min nakke. Min første tanke var naturligvis "hvad fanden sker der", hvorefter jeg priser mig lykkelig for min støvede ridehjelm ... Jeg vil gerne indrømme, jeg godt kan finde på at ride en kort tur på min egen gamle pony uden hjelm, men nu er jeg fandeme blevet klogere!! (Hvilket nok også var på tide ...)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hurra for ridehjelmen!!
  • #1   20. aug 2014 En hjelm er bare guld værd. Her rides der aldrig uden hjelm og har aldrig gjort det i mine knap 30 år som rytter. Der det som dem der hopper på mc uden styrthjelm - begge dele er total uansvarligt

  • #2   20. aug 2014 En hjelm er alle pengene værd, men jeg rider også med springvest om det er en lille skridt tur eller spring, efter jeg havde en vild oplevelse da jeg var barn.
    Jeg red på en hest, som skulle "godkendes" til brug af elevridning, og satte derfor mig op på den, for trods min alder var jeg erfaren. Kan tydeligt huske det, selvom det er 6 år siden. Jeg red en skråt-igennem i trav, hvor hesten sætter ned i skridt, trækker hovedet ned til jorden, og kunne ikke få hovedet op igen. Det næste øjeblik ligger hesten sig ned, og ruller sig HENOVER mig. Jeg havde kun ridehjelm på. Flere mennesker kom løbende hen til mig, og prøvede at hive hesten op, folk kom løbende med piske, for at få jaget den væk, men den flyttede sig først, da ejeren af rideskolen kom med en longepisk og smækkede den hårdt i røven.
    Hesten blev sendt til slagtning, og jeg slap med forstuede ribben og forstuede knæ og en skæv hofte.


  • #3   20. aug 2014 Pyyyh! Det var godt nok heldigt, at du havde hjelm på - ellers kunne det have været et grimt syn da. :s
    Du har ret, man bør altid bære hjelm på hovedet, når man sidder på en hest. Uanset om det er en unghest eller "bare" en gammel hest. :o)


  • #4   20. aug 2014 Men det var faktisk sadlen der reddede mig der, for ikke at blive totalt knust, fordi mit hjerte var netop ved sædet. Men blev lidt kvæstet hver gang hesten rullede sig fra den ene side, til den anden.

  • #5   20. aug 2014 En hjelm er guld værd! Godt der ikke skete mere.

    Sebastian: Puha hvor ubehageligt. Men forstår ærgerlig talt ikke, hvorfor den blev sendt til slagtning, fordi den rullede sig, den tænker jo ikke, "hov der ligger nogen under mig, jeg må heller stoppe." Det har den jo ikke hjernekapacitet til. Det er normalt for en hest at rulle sig.


  • #6   20. aug 2014 Emma: jeg kender ikke historien helt, og det er mange år siden, så det er kun oplevelsen der sidder i hukommelsen.
    Men uanset så burde en hest på 16 år ikke tænke, at den lige ville rulle sig.
    Men efter oplevelsen red jeg ikke i 4 uger, så da jeg kom tilbage var hesten væk, og der gik både rygter om tilbage aflevering af hesten, aflivning og slagtning. - undskyld jeg ikke lige tilføjede det. Syntes besked blev lang, nå det nu ikke var mig som startede tråden:)


  • #7   20. aug 2014 Sebastian: Det kommer jo ikke an på alderen af hesten, det er fuldstændig lige gyldigt. Hvis hesten vil rulle sig, ruller den sig. Jeg siger ikke det er hensigtmæssigt, for det er det ikke. Det er heldigvis også de færreste heste, der gør det under rytter. Men ville ikke sige, at det var slagtegrund på nogen måde. Har redet heste en del gange, der havde for vane at rulle sig, det er ikke specielt rart, det er jeg udmærket klar over.

    Arhh okay, fair nok, kan jeg godt se. smiley


  • #8   20. aug 2014 Helt sikkert! Men som 11 årig tænker man nok ikke mere end "det går sku ned ad nu. Lort" xD og eftersom hesten var tænkt som elevhest, ville det nok slet ikke dug smiley

  • #9   20. aug 2014 Nej det er rigtigt! Var heller ikke specielt gammel dengang, mellem 8-10 år, da jeg red på nogle heste/ponyer, som ja, rullede sig under rytter. Det var ikke særlig fedt. smiley

  • #10   20. aug 2014 Elsker den måde du har skrevet det på! "Formidabel koldbøtte" xD men hold da op! Det var heldigt!

  • #11   20. aug 2014 Nej præcis smiley og grunden til jeg blev smidt op på, var fordi jeg var ejer af en unghest, så jeg kunne godt holde mig på vilde ture, men det lidt svært, nå hesten vælger at lægge sig ned smiley hesten stejlede også, men det er jo en mindre detalje:)
    Men efter den dag rider jeg med springvest altid. Og den dag idag kan jeg heller ikke lave andre aktiviteter end ridning, pga bøjede ribben, så løb og cykel er for anstrengende. Men så er det heldigt jeg stadig kan ride smiley


  • #12   20. aug 2014 Stejl er jo en alvorlig ting. Kan godt se, at den på ingen måde egnede sig til en rideskole. smiley


    Pyyh, ej, hvor ærgerligt. Men altid noget, at du stadig kan ride.
    Rider også primært med ridevest, så føler man sig lige den tand sikrere. smiley


  • #13   20. aug 2014 Lige præcis:) har også en unghest den dag i dag, og selvom min lillesøster kunne ride hende da Diva var 3 år og min søster var 10, så vil jeg aldrig tage sikkerhedvesten af. Og slet ikke ridehjelmen! Aldrig!

  • #14   20. aug 2014 Styrthjelm har altid været et must for mig, men lige ridehjelmen har jeg været rimelig chill med, netop fordi jeg i mine 12 år aldrig rigtig er kommet noget til som sådan. Men for dælen, jeg blev klogere idag smiley Ridehjelm på fra nu af - uanset hvad.

  • #15   20. aug 2014 Tror det var meget sundt for dig, at få den tur smiley

  • #17   20. aug 2014 Tænk hvis du ikke havde ridehjelm på, så var det sku kraniet :s

  • #18   20. aug 2014 Sebastian, det kan du have fuldstændig ret i smiley og dejligt, at jeg fik turen MED hjelmen på!

  • #19   12. okt 2014 Røg også på baghovedet igår, er så glad for hjelmen! Har bare virkelig hold i nakken nu! Også lidt hold i min side. men pyyha den kunne have gået galt smiley

  • #20   12. okt 2014 Oh yeah hurra for ridehjelm! smiley

  • #21   12. okt 2014 Puha, godt der ikke skete mere..
    Mit hoved blev også lige hamret ind i en spring stolpe i farten, da hyp refuserede her den anden dag. Tak for hjelmen ja!
    Jeg har også været sådan "går den så går den" der sker jo ikke mig noget, og slet ikke på en halv times ridning. Hjelmen var jo alligevel bare i vejen.. Jeg godt nok også blevet klogere! Vesten kan stadig hoppe i havet, men hjelmen, den skal bare være der.


Kommentér på:
Hurra for ridehjelmen!!

Annonce