{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

Start med en plag? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg står her og skal have hest i 2015/2016 og vil høre jeres råd!
Ville det være en god ide for mig at starte med en plag? (1-2 år) Udrette et venskab og selv tilride den? (Ved hjælp af folk, der har forstand på det self.)
Eller skulle jeg tage at købe en hest (6-10 år) Som allerede ved en masse om hvad den laver, men som har været hos en ejer (Eller flere)

Og hvad er billigst?

Og ja! Jeg ved godt hvad det bære at have hest og hvad det koster! Men jeg ved også (Og har fået afvide af mor og far) at jeg skal have hest i 2015/2016! smiley


Tak for hjælpen på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Start med en plag?
  • #1   28. aug 2014 Det er i indkøb sikkert billigere at købe en plag, men i uddannelse osv. er det meget dyrere end en der kan det smiley

    Og en plag skal have specialfoder, der tager hensyn til behovet for fosfor og kalcium bl.a., og så er der også andre ting smiley
    Når de bliver 2½-3 ca. er det også smart med tandtjek hver 6. måned, og ja, der er bare flere udgifter vil jeg mene - og nu har jeg både en på 3 og en på 10 smiley


  • #2   28. aug 2014 Jeg ville sige at det kommer meget an på hvor rutineret du er på det tidspunkt, og om du virkelig kan ''holde ud'' og vente i 2-3-4 år med bare at kunne sætte sig op og ride (an på hvornår den skal tilrides smiley ) og om du normalt er en nervøs rytter, hvis du er nervøs ville jeg vælge en mere ''sikker'' løsning og købe en mellem 6-10 år da undheste godt kan flippe ud en gang i mellem smiley

    Men hvis du føler dig helt 100% klar til en unghest/plag som du selv skal tilride fuldstændig fra bunden så gør det, hvis ikke, tag en lidt ældre en der har prøvet lidt af hvert så smiley

    Det er dit valg helt 100%, og du skal gøre det du har mest lyst til at gøre smiley


    Og mht. pris er plag for det meste billigst smiley


  • #3   28. aug 2014 I mine øjne er der ingen tvivl: du skal starte med en voksen hest, gerne på en 7-8 år, som har noget livserfaring, noget uddannelse og noget opdragelse.

    Den er dyrere end en plag - men indkøbsprisen er et éngangsbeløb - de løbende udgifter skal regnes med i overvejelserne, og her er jeg ret sikker på, at den voksne hest bliver den billigste på sigt.

    Det er også den, du vil få fornøjelse af med det samme. Det er faktisk et rigtig stort ansvar at stå med en plag (som bestemt ikke altid er lige sød), og det er heller ikke altid sjovt at have sin egen hest, og så alligevel ikke kan ride med veninderne.


  • #4   28. aug 2014 Jeg vil være helt tryg ved en plag! helt tryg smiley jeg kan godt holde ud til et lille flip (Eller mange flere) smiley
    Og så kan jeg også godt holde til at blive smidt af smiley

    Plus at jeg kunne godt selv tænke mig at blive tilrider som lidt ældre? Så jeg tænkte at det ville være en god start for mig?? smiley


  • #5   28. aug 2014 Mimre:
    Ved siden af vil jeg også have en part at kunne ride på smiley
    Ved godt det vil blive et stort ansvar med en plag, men når jeg gerne vil være tilrider osv som voksen tænker jeg at dette er en god start smiley


  • #6   28. aug 2014 Jeg vil mene en ældre hest, den vil du nok få flest succes oplevelser med, og når du så er mere rutineret, kan du jo prøve med en plag, hvis den tanke stadig til den tid er lige så tiltrækkende som nu.
    En ældre hest vil også være billiger i det lange løb, og du vil ikke skulle vente et par år, før du vil kunne begynde at ride den - hvis du nogensinde når dertil, hvem ved hvad der sker når teenage årene rigtig melder sig, og du måske tager en uddannelse der kræver mere af din tid?
    Generelt set, tror jeg bare du vil få mest ud af en ældre hest, den bygger du også et godt venskab op med, og vil klart være den bedste start for dig, den vil nok bedre kunne holde til et par "begynder" fejl, som kan være mere skadelige på en unghest.


  • #7   28. aug 2014 ** CALLA **
    Dit svar er set smiley Og ja du har fat i noget der smiley Men tror også jeg vil snakke med min ridelære om det.. Men kunne godt tænke mig at høre HG's mening om det først smiley


  • #8   28. aug 2014 Så vidt jeg lige kan regne ud vil du være 13-14 år når du så får hest ikke? smiley
    Jeg tror at en ældre hest passer bedst som førstegangs hest, også selvom du gerne vil være tilrider smiley
    Tro mig, vælg ikke din første hest pga. noget du gerne vil være som voksen smiley Det kan ændre sig 1000 gange endnu smiley

    Hvis du så alligevel ender med at blive tilrider behøver du ikke starte med at få en unghest, bare få følelsen af at have din egen hest først, og så tag en lidt ældre en, evt. en på 4-5 år som har redet i alle gangarter og måske startet et stævne eller 2, og byg videre derfra? smiley


  • #9   28. aug 2014 *K and Sofus the Shit!*
    Lyder som en rigtig god ide smiley


  • #11   28. aug 2014 Ud fra din alder og hvilken alder du vil have når du får hesten
    så vil jeg sige du skal vælge en ældre godt redet hest da jeg har set et par ryttere ride pænt på "gamle" og godt redet heste og rytterne har været fornuftige at høre på og da de så fik deres egen unge hest /"dårlig redet" hest så blev de nogle rigtige hmmmmm at høre på og se dem ride var lige så hmmmmm

    Men self kan der være (forhåbentlig mange) undtagelser og jeg vil også håbe for dig selv hvis du vælger en ung eller "dårlig redet" hest at du er en undtagelse smiley


  • #13   29. aug 2014 Jeg startede med en på 19 år. Jeg fik det bedste venskab nogensinde.
    Derefter en på 11, en på 6, en på 10 og nu min første HEST på 4 år.
    Jeg kan mærke, at min unghest kræver MEGET mere, end alle ponyerne.
    Jeg ville anbefale en på 5+.


  • #14   31. aug 2014 Personlig kan jeg af egen erfaring bedst med de heste som jeg kender fra bunden af,så har de ingen dårlig oplevelser haft,for de fleste sælger holder hestens baggrund skjult og så kan det ende i kaos,har selv haft sådan et køb mvh. smiley

Kommentér på:
Start med en plag?

Annonce