{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
488 visninger | Oprettet:

Oprette race? {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe undret mig over noget.. Rigtig, rigtig mange opretter heste hele tiden, hvilket er fantastisk, nye heste er altid lækkert at se på smiley
Men er der nogen der kan svare mig på, når det står tydeligt i reglerne at det ikke er tilladt, hvorfor så mange sætter deres heste under en race når de ikke har en tavle på den?
Jeg ville da ikke være flov over at have en blanding, det er ikke hverken min eller hestens skyld, og bare fordi det er en blanding, gør den jo ikke dårligere end renracede heste smiley

Nogle der kan forklare mig det behov?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oprette race?
  • #2   6. sep 2014 Der står at den skal have stamtavle, eller være racetypisk smiley

  • #4   6. sep 2014 Med mindre de har lavet om i dem igen?

  • #5   6. sep 2014 Jeg har sat min pony under islænder, fordi hun er så racetypisk. Det står i reglerne herinde, at man f.eks. ikke sætter en tydelig fjordhest ind som shetlænder. Men har man en fjordhest, som ingen tavle har, må man gerne sætte den som fjordhest alligevel. For hvem er i tvivl, om en fjordhest er ren eller ej? :o)

  • #7   6. sep 2014 Det ved man jo så selv. Nu tænker jeg heller ikke ligefrem islænder... Eller fjordhest for den sags skyld.. Men F.eks. New forest, dsp, dv osv, altså mange af de racer der ud fra billeder godt kan ligne samme slags hest.. Der er det svært at vurdere om den er racetypisk eller ej...

  • #8   6. sep 2014 Nej okay - du skriver bare ikke noget om racen.
    Men i så fald - dsp og dv er jo ikke racer med typer. Dem vil jeg heller ikke mene, kan oprettes herinde, hvis man ikke har "bevis" for det, fordi det sagtens kan være ren oldenborger eller en blanding af 10 forskellige...


  • #10   6. sep 2014 det kan vel heller ik være et problem med DV osv da man jo ikke kan kalde det en DV hvis den ikke er kåret DV..... og hvis den ikke er det, hvorfor så sætte den under DV??? det syns jeg også er mærkeligt at gøre..


    og med andre racer j så skal de jo som du selv siger være racetypisk.. det vil sige de ikke behøver stamtavle..


  • #12   6. sep 2014 Jeg synes faktisk det på en måde er ret misvisende at DV er her inde da det jo i selv ikke er en race men et avlsforbund ligesom palomino er en farve (avlsforbund), hvor i mod eksempelvis Trakehner og oldenborg er en race og ikke blot et alvsforbund. En dansk varmblod er jo bare en blanding af en masse racer som man så har kaldt noget andet end "anden særlig race" men i princippet burde de jo høre under "anden særlig race" og ikke DV.

  • #14   7. sep 2014 Line z. Det er så heller ikke rigtigt min renstammede trakhener kan jeg stille til kåring samt rideprøve i morgen hvis jeg ville og den vil have mulighed for at blive godkendt og optaget i stambogen samt hovedstambogen hvis den klarer sig godt nok, og min søsters blanding vil kunne blive optaget i DV ligeså dog i forregistret men stadig optaget i DV og den har ingen stamtavle. smiley

  • #15   7. sep 2014 Hvor det jo så er her forskellen ligger når jeg skriver at DV er et avlsforbund i det jeg kan stille min søsters oldenborgs blanding til kåring og min egen trakhener også men du vil aldrig kunne stille en DV til kåring i Trakhener (TAF) hvis ikke dens forældre er optaget i TAF. smiley

  • #16   7. sep 2014 En DV er ikke en DV før den er reg. I dansk varmblod, og. Det bliver den ikke ked ukårede forældre.

    Alle brogede heste kan ikke komme under pinte, for igen, den skal være registreret i pinte foreningen for at være pinto.. Der er jo rigtig mange helt ensfarvede pintoer herinde, men de er født ind i/registreret i pinto.
    Det samme gælder for knabstrupper.

    Jeg synes, de skulle oprette en race herinde, igen, som hedder blanding.. Anden særlig race lyder bare som en af de specielle racer der endnu ikke er lavet på hestegalleri.

    Men det er også som om det for mange er et tabu at have en blanding, hvorfor dog? Under eliteskuet på vilhelmsborg sidste weekend var der nogle heste på springbanen i de høje klasser, hvor der ikke var afstamning på..

    Synes bare folk skal være ærlige overfor sig selv, og oprette sin hest under det passet fortæller den er, hvis ikke den er racetypisk som f.eks. Islænder, fjordhest, frieser, tinker og andre i samme dur.


  • #19   7. sep 2014 Tindur har grønt hestepas da hans far ikke var godkendt som avlshingst så han må ikke blive registreret i DTC. Dette gør han ikke til mindre traver af den grund.. Jeg har hele hans stamtavle og billeder af både far og mor smiley Derfor har jeg selvfølgelig sat ham under Traver. Jeg burde egentlig have sat ham under Standardbreed da han er ren Standardbreed men det gjorde jeg ikke da jeg oprettet ham da jeg ikke opdaget at der var en fane for Standardbreederne smiley
    Så TS - Du mener virkelig at han bør sættes under anden særlig race?? smiley Dette ville selvfølgelig øge hans værdi smiley Så måske jeg skal gøre det så og fortie om at han er Traver smiley ??

    Jeg mener at hvis man VED at ens hest er raceren selv om mor/far ikke er optaget i stambøger så kan man tillade sig at sætte sin hest under gældende race/blandingsrace. Er man ikke sikker skal hesten/ponyen under anden særlig race..Jesus Christ.. Dette er da bare HG. Ikke en avlsside e.l. smiley

    Mvh TT


  • #20   7. sep 2014 Så længe den er racetypisk må man sætte den ind som en given race.
    Der kan også være undtagelser, f.eks. aner jeg ikke hvad min ponyhoppe er blanding af, derfor står hun anden særlig race. Men jeg kan kåre hende i DSP forregisteret og racen kan derved ændres til DSP :).


  • #21   7. sep 2014 Tindur, så kumme du sagtens have fået sort pas på ham smiley

  • #22   7. sep 2014 Stinne - Det var det jeg og avler først troede vi skulle få.. Men det blev grønt... Så skulle vi have lavet afstamningskontrol og få udtaget blodprøver osv. Hvis DTC i det hele taget er et anerkendt avlsforbund indenfor EU..??

  • #23   7. sep 2014 Jeg får sort på min, hvor kun mor er kåret, det er i TAF.. Så tror ikke det var et problem, dog meget dyrere, netop pga DNA tests.. smiley

  • #24   7. sep 2014 Ja det er meget dyrere, og når jeg IKKE skal starte ham på travbanen kan det være lige meget. Han er stadigvæk traver med fuld stamtavle selv om den ikke er anerkendt i LH. smiley

  • #25   7. sep 2014 Der har jeg så en anden holdning smiley på trods af min er hertug/silvermoon, som nu ellers er nogle top lækre hingste, er det ikke planen at vise ham på dressurbanerne, men derimod military, hvor folk er ligeglade med navnene bag hesten.. Det er kun for mig selv at jeg vil have det pas smiley jeg vil netop ikke bare have et "blandingspas" når den har så fine navne bag sig smiley

  • #26   7. sep 2014 Ja det er så en ting der faktisk gør at jeg burde have haft sort pas smiley Både Tindurs morfar og farfar var rigtig dygtige og anerkendte travere... Med de forfædre burde han i teorien have gjort det rigtig godt. Men han faldt ikke særlig godt ud kropsmæssigt for racen i den sidste ende så det var nok til alles bedste at han blev en upser og MIN! smiley smiley

    Mvh TT


  • #27   8. sep 2014 Min fjordhest sebastian har også grønt pas.. Og kan ikke bevise han er ren, men intet i hans udsene tyder på han ikke skulle være det. Så han står self umder fjordhest da han er fuldstændig racetypisk

  • #28   8. sep 2014 Det er også noget andet, Christina smiley

Kommentér på:
Oprette race?

Annonce