{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.549 visninger | Oprettet:

sår i mundvigerne {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

jeg står i denne meget uheldige situation at jeg har en hest som har yderst nemt ved at få sår i mundvigerne.
jeg blev opmærksom på det sidste efterår hvor hun selvfølgelig fik en god pause så det kunne få lov til at hele, derefter gik jeg så igang igen men sårene kom lige så hurtig frem igen. efterfølgende har jeg så både haft smurt munden når hun har haft sår og skiftet foder og skiftet bid i håb om at nogle af disse ting kunne gøre en forskel på mit problem, men heller ikke det har hjulpet. jeg har også forsøgt at ride med hackemore hvor jeg egentlig synes hun gik rigtig fint og stabilt dog var bremserne ikke så gode på hende i galoppen og det betød jo at hun også fik et tryg fra hackemoren som betyder at hun har en lille overben på næseryggen den dag i dag og derfor ønsker jeg ikke længere at ride med hackemore
jeg har selvfølgelig også tjekket alle de banale ting fx om trensen evt er spændt for stramt eller om biddet er for stort men det er det heller ikke
jeg er efterhånden begyndt at føle mig magtesløs for jeg aner ikke hvad jeg skal stille op mere synes efterhånden jeg har prøvet alt og har også haft en dyrlæge ind over det som forslog evt et gummibid
jeg har flere gange tænkt om det er mig som har for meget fat i hende.. men det synes jeg nu heller ikke altså jeg har kontakt med bidet men jeg river ikke og saver ikke tøjlerne hvilket er dybt uacceptabelt. men jeg har selvfølgelig fat i tøjlerne når jeg skal stoppe hesten og igen så har jeg jo kontakt til bidet når hun skal gå til bidet.
jeg har selv tilredet hende da hun var 3 og problemet er først opstået i mens hun var 5

håber virkelig at der er nogle venlige sjæle herinde som kan hjælpe mig, for det er dybt frusterende at man efterhånden føler man har gjort alt men intet fungere

Mvh Kirstine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sår i mundvigerne
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   8. sep 2014 Har du overvejet muligheden at du har får meget fat i tøjlen? Og at du bruger tøjlen for meget?

    Hvis hesten har fået overben af en hackemore har du revet virkelig virkelig hårdt


  • #2   8. sep 2014
    ..... Som regel når der opstår sår i mundvigen, så er det rytterens hånd der er problemet.


  • #3   8. sep 2014 eller for lille bid

  • #4   8. sep 2014 Prøv at putte gel bid ringe på smiley
    Som f.eks. Disse http://hyldahlshop.dk/produkter/100-tilbehoer-bid/269-acavallo-gel-bitguard/


  • #5   8. sep 2014 har overvejet om det er mine hænder men jeg får undervisning hveranden uge af en dygtig dressurrytter og hun har ikke kommenteret på mine hænder

    grunden til at jeg tror hun har fået overben at hun har fået trykket det samme sted når jeg har redet hende. for efterfølgende har jeg har fået afvide at man skal stille lidt op og ned så den ikke får trykket det samme sted.

    derudover vil jeg også påpege at når jeg rider på rideskolen hvilket jeg ofte gør at jeg så tit har fået ros for at jeg har stille hænder


  • #6   8. sep 2014 Min har det også, selvom jeg i en periode red for helt løse tøjler. Min ponys sår kom lige inden den periode hvor jeg red for løse tøjler, de er blevet smurt og passet, men de er ikke gået væk, har været der i snart 14 dage. Overvejer at købe en hackamore og ride med den på ture og i denne periode smiley

  • #7   8. sep 2014 det skal så også siges at da hun startede med at få sår i munden da havde trensen også været spændt for stramt da jeg ikke havde taget højde for at hendes hoved var vokset hvilket er min fejl derudover har jeg også redet med et bid der muligvis har været en lille smule for stort.

    og tror da det er derfor hun har fået sår i munden til en start men efterfølgende har hun jo bare været ekstra sart og har ikke kunnet ride normal dressur i længere tid uden hun har fået sår i munden igen


  • #8   8. sep 2014
    En hackamore skal IKKE give overben overhovedet, så har du redet med hård hånd. den skal betragtes som stangbid - altså tre rings, pelham og kandar og er derfor ikke beregnet til dressur med kontakt som man normalt rider med, men til ridning for løs tøjle.

    Din underviser kan sagtens ride med lige så hård hånd som dig og derfor ikke kommenterer på det. Fordi hun selv er vant til og ride sådan.


  • #9   8. sep 2014 Låner lige dit emne, tror i at en hackamore ville hjælpe på sår i mundvigen?

  • #10   8. sep 2014 Nu har mange (langt det fleste...) dressurryttere også selv for hård en hånd, og det lyder som om du har en alt for hård hånd smiley

  • #11   8. sep 2014 Krikken ( nu som ponyejer ) : Tak for info.. kan bare undre mig at når jeg rider så meget på rideskole som jeg gør altså offentlige steder, hvorfor der så ikke er andre som har nævnt noget om dette.. men det er da selvfølgelig svaret på hvorfor overbenet er opstået.. for når hun har gået "til bidet" med det så har hun selv lagt mere og mere vægt ned på det hvor jeg så har følt at jeg måtte holde igen

  • #12   8. sep 2014
    Det oplever jeg også med hackamore hvis man har for meget fat og jeg tror det er en måde for hesten at komme af med presset på, at gå imod det og ligge pres imod det pres den får så fordi det så ikke blive så hårdt.

    Og fordi det er så hårdt, så kan man også let få samlet hesten mere end den kan bære = en tung hest fortil fordi den ikke kan bære sig.


  • #13   8. sep 2014 det kan nemt ske at det er sådan det hænger sammen

    det er jo ikke fordi at jeg har forlangt at den skal helt oppe i nakken men bare frem og ned hvilket den også altid startede ok med men så efter begyndte at søge længere og længere ned og ligge mere og mere pres på hackemoren

    men siger da i hvertfald tak for de vise ord omkring det

    men tilbage med det med sår i munden så er det jo ikke fordi jeg står og river mega mega hårdt hvilket jeg godt kan fornemme at mange tænker.. når jeg rider alm dressur vil jeg på stå at jeg altså ikke har mere fat end hvad så mange andre har og specielt ikke efter første gang hun havde sår i munden da min første tanke der strejfet mig var jo at det måtte være mig men selvom jeg er blevet mere forsigtig med så fortsætter det jo og hun får jo sår i munden gang på gang


  • #14   8. sep 2014
    Det behøver man heller ikke for at lave sår i munden :o)

    Men mange benytter det og pille, nykke, tage og give, arbejde med tøjlen osv. osv. hvad end man kalder det og det kan let gøre at man er for hård i hånden fordi biddet kører fra side til side og er aktivt og fordi at det gør ondt på hesten.

    Hvad der skal til på heste er forskelligt.


  • #15   8. sep 2014 Min fik også sår konstant lige i en periode, men i købte noget mælke-honning creme til hest og nu får han aldrig sår hvis vi bare smøre ham godt i mundvigerne inden han får hovedtøj på. Han er 5 år gammel smiley

  • #16   8. sep 2014 Krikken ( nu som ponyejer ) : selvfølgelig er det forskelligt fra hest til hest. men forstå mig ret, jeg synes virkelig jeg prøver at have hænderne stille og bruger meget benene når jeg bøjer hende af og i det hele taget gennem hele min ridning. men selvfølgelig der er jo ikke andet for end at man må være endnu mere forsigtig end hvad jeg er nu

  • #17   8. sep 2014 Mia Eskesen : det kunne da godt være at man skulle prøve det creme smiley


  • #18   8. sep 2014 Hvis du har mulighed for at låne en tøjletræksmåler, synes jeg du skal det smiley

  • #19   8. sep 2014 hvor skaffer man sådan en ?


  • #20   8. sep 2014 Det hjalp helt vildt på min ihvertfald! smiley

  • #21   8. sep 2014 her er en video fra et klubstævne jeg red i foråret så må i selv vurdere hvad i vil sige til min ridning og mine hænder

    https://www.facebook.com/video.php?v=10152217843539888&set=p.10152217843539888&type=2&theater



  • #22   8. sep 2014 Jeg har redet med hackamore i
    Flere år uden det gav overben selv
    Om det sad samme sted. Jeg tror du ubevidst kommer til tage for hårdt ved lyder til din hest er lidt svær få hold på ?? jeg Ville
    Ride med et muffe bid giv hende lidt
    Mælkefedt i mundviger inden ridning og anskaf dig
    Såen nogle elastik dimser til
    Sætte mellem
    Tøjle og bid og så rid mange volter slange gang osv så hun
    Lærer lytte til dine ben og øv stop hvor hun skal
    Stoppe for dit sæde og ben. Du skulle kunne stoppe din hest uden
    Brug af tøjle max ved bruge en
    Halv parade i tøjlen. Syntes du skal
    Bede din underviser om en enetime hvor i for rette evt ubevidste fejl smiley held og lykke
    Med det forstår godt du er frustreret smiley men du tænker på hesten kan vi jo høre og hatten af for det smiley


  • #24   8. sep 2014 rider i forvejen mange volter og slange gange i min daglige ridning og opvarmer nærmest altid i volter for at få bøjet hende godt af fra start
    jeg rider med muffebid nu her men den første muffebid jeg havde var dersværre for stor og gav ingen effekt og derfor har jeg jo købt en mindre en som skulle passe

    og ja langt det bedste er da helt klart så lidt tøjler som muligt men hun er en hest med meget energi og meget fremad gående hvilket egentlig er positivt på mange fronter men det betyder også at jeg bliver nød til at benytte tøjler til aftage farten smiley

    men tak jeg vil kæmpe videre for at finde den helt rigtige løsning for mig og min hest så vi kan undgå de trælse problemer!


  • #25   8. sep 2014 Måske din hest bare er sart i mundvigen ?

    Men kan da sige at min Tristan har fået et overben på næseryggen af et spark fra en anden hest, så min tanke er at du må godt nok tage ved tøjlen .


  • #26   8. sep 2014 lige igen til det med hackemoren så når hun har gået "til bidet" med hackemoren så har hun lagt meget vægt på den og presset hovedet længere og længere ned hvilket har gjort at jeg har holdt igen i tøjlerne og det indrømmer jeg gerne at jeg har og ud fra det jeg har fået ud af denne samtale herinde så skal en hackemore jo slet ikke bruges til dressur og egner sig slet ikke til det jeg har brugt den til og det er da klart derfor hun har fået den det kan jeg da godt se

  • #27   8. sep 2014 og samt det at jeg ikke har spændt lidt op og ned i hackemoren betyder også at trykket er kommet det samme sted hvilket er logisk nok at det i sidste ende ville ende med en overben men man kan da altid være bag klog

  • #28   8. sep 2014 Jeg tænker, at din hånd er for hård. Som de andre siger, så skal en hackamore slet slet ikke give overben, og hvis man ikke er vant til at ride med det, så skal man passe meget på, da det kan gøre ret ondt på hesten.
    Har du prøvet en anden form for bidløs evt. en sidepull, den er knap så hård over næseryggen smiley og hesten skal jo lige vænne sig til ikke at have bid i munden, og så er det din opgave som rytter, at lære den signalet for at bremse smiley
    Jeg har ikke læst alles svar herinde, men har du prøvet med en hestetandlæge og ikke bare en dyrlæge? Jeg havde en ude til min hest på et tidspunkt og hun var super dygtig og hun sagde også at jeg skulle skifte bid.


  • #29   8. sep 2014 som nævnt i beskederne igen så har min hest lagt meget vægt ned i hackemoren når hun har gået "til bidet" og forsøgt at få hovedet længere og længere ned med den og det har så betydet at jeg har holdt igen og samt så har hun så også været svære at få ned i tempo med hackemore
    nej jeg har ikke overvejet andre bidløse metoder da egentlig gerne bare ville have det til at fungere med et bid
    og ja det er en hestetandlæge jeg har haft råd på fra angående med bid smiley

    det er jo ikke fordi min hest har fået et overben over en eller to gange jeg har redet med hackemore.. det er kommet efter at jeg havde redet med det et godt stykke tid


  • #30   8. sep 2014 Som jeg har nævnt tidligere i forummet, men synes ikke der er svaret på det men prøv bid ringene som dem her: http://hyldahlshop.dk/produkter/100-tilbehoer-bid/269-acavallo-gel-bitguard/

  • #31   8. sep 2014 Jessica & Marseille<3 .: kom lige helt fra din besked igen
    men rider med muffebid kan de godt sættes på sådan en ?


  • #32   8. sep 2014 Nej det kan jeg godt se, men ellers så prøv et normalt bid med dem på smiley har hørt rigtig godt om dem smiley

  • #33   8. sep 2014 Man kan sagtens have meget hårdt fadt selvom hænderne sidder stille det har noget at gøre med ens finger muskler

    Nogle kan ikke løfte 100 gram andet end at være ødelagt i hænderne bagefter

    Hvor andre kan løfte 5-7 kilo uden det overhovedet kan ses på hudfarven i hånden skifter

    Måske du skal være opmærksom på om du har mange finger muskler (og derved ikke mærker du har hårdt fadt )

    Og hvis det ikke er dine muskler så prøv at kig på et andet bid (hvilket ved jeg ikke har slet ikke forstand på sådan noget men i min logik så vil jeg kigge på et trygt bid som deler trykket mere ud i et større område)

    Det med at smøre med creme inden ridning tænker jeg lidt er at gemme problemet væk i stedet for at løse det


  • #34   8. sep 2014 Hvilket jeg ikke har forstand på det er kun ud fra min logik at med et tykkere bid deles trykket mere ud end et tyndt bid

    Sorry jeg er på mobil så det er lidt svært at skrive:-)


  • #36   9. sep 2014 har forsøgt at skifte fra alm bid over til muffebid hvilket i min logik burde fordele trykket noget mere end det alm smiley

    jeg synes virkelig jeg prøver at være forsigtig med hende og det nytter jo heller ikke noget at ride med slappe tøjler i hele tiden når jeg jo godt vil ride dressur

    og selvfølgelig rider jeg hende ikke med sår i munden Ina S jeg smører hende jo i mens hun har sårene så de hurtigere kan hele pænt op smiley


  • #37   9. sep 2014 Ts
    Der var en som skrev at hun inden ridning smurte hesten for at undgå sår i munden
    så det var ikke så meget til dig (kun hvis du selv begyndte at gøre det samme)

    I mine øjne burde man i stedet for at smøre før ridning og gemme problemet væk så skulle kigge på hvorfor hesten får sår i munden og så løse det med en blød hånd eller andet bid
    Som det jo tyder på du TS forsøger på at finde en løsning smiley og ikke skjule problemet smiley


  • #38   9. sep 2014 At finde den helt rigtige løsning vil bare være det bedste der kunne ske!
    Og synes da ikke at man skal ligge skjul på sådanne problemer, det bliver det jo ikke bedre af tværtimod smiley


  • #39   9. sep 2014 Jeg har hørt om heste, der er overfølsomme over for forskellige bid. Fx messing, og så er de skiftet over til et andet materiale, hvor problemerne så er forsvundet (tænker sår i munden) Måske du skulle prøve det? Altså skifte bid materiale, og se om det evt kunne være løsningen?

  • #40   9. sep 2014 Min egen hest døjede meget med sår i mundvigerne. så lagde jeg min ridning om og han har ikke haft et eneste sår i over 1½ år smiley

    Et for lille bid eller for ru bid kan også være problemet



  • #41   9. sep 2014 Må nok indrømme at jeg ikke har tænkt så meget over bid materiale men det kan danemt ske at det ville hjælpe ? Det må jeg da lige afprøve !

    Hvordan omlagde du din ridning ? Og hvordan red du tidligere og hvordan rider du nu ? smiley


  • #42   9. sep 2014 kirstine. Sådan jeg red før så vil jeg bedst sige jeg red i blindhed smiley

    stramme næsebånd og næseremme. stramme tøjler og troede savning var ment at hesten skulle gå til bidet. Tilsidst fik min hest nok og viste tegnene for at have ondt. dette forstod jeg ikke hvorfor han gjorde og fik endelig øjnene op da min veninde fortalte hvorfor.

    hun fortalte mig hvorfor næsebånd og næserem ikke skulle være stram. (kan jeg ige er fordi hesten ikke kan cikulere blodet rundt når vi strammer udstyret. vi lukker simpelthen for det)

    Fortalte mig at når man red med så stramme (og i dette tilfælde savning) så gjorde det ondt. og lagde et stort stopsignal som gjorde ham signal forvirret..

    Jeg begyndte at indse dette. og nu har jeg en altid glad hest..

    Nok om det. jeg fjernede presset i tøjlen og nu har han aldrig mundsår.

    Bidmateriale-

    Hvis bidet nu er et æblebid kan det godt få store ridser og hakker som skære i hesten mund.. har jeg selv oplevet da jeg pludselig stod med en hest som blødte ud af munden! Kæft jeg havde dårlig samvittigehd! Så materiale har stor betydning!


  • #43   10. sep 2014 Min egen hoppe har det med at få sår i munden. Jeg red med 3delt bid, men skiftede til muffebid på min Micklem trense. Jeg smørre dagligt med mælkefedt og den dag i dag er såret hele og mit muffe bid flår ikke såret op i mundvigen.

  • #44   10. sep 2014 vaseline før og efter træning smiley

  • #45   10. sep 2014 At smøre hesten før og efter ridning behøver ik være gennem
    Problemer væk men som
    Andre også skriver kan hesten jo være sart i form af huden reagere på bid matriale eller skummet som blir producerer når hesten suger på
    Bidet og alle ved fugtig miljø kan
    Få huden til sprække især hvis den ik blir smurt ?? så syntes bestemt ik det er at gemme problemet og hvis det ik er for huden er sart vil den
    Bløde uanset om det blir smurt eller ej
    Og Så søger man jo selvfølgelig andre årsager smiley

    TS: du skriver din hest trækker ned og lægger sig på bid/hackamore hvor du "hiver" hende op der må jeg råde dig til finde en anden læsning idet netop denne
    Metode kan være årsagen til hun får sår for modtryk avler modtryk. Som tidligere nævnt prøv tag en snak med din underviser hvordan du undgår hun hænger på bidet. Normalt vil man ride hesten mere frem men hvis din Hest løber kan i måske ha snakket om hvordan du får styr på det samtidig ??


  • #46   10. sep 2014 *Stald Limira* & De Brune Hypser : interessant at hører din historie! smiley og klart nok hvis bidet bliver ru at det kan skærer

    Anna Møller og Bella 1 Cypressegård : det kan være at jeg skal prøve det mælkefedt, der er efterhånden flere der har anbefalet mig det, så det må da kunne give en effekt smiley

    anita k : det var på hackemoren hvor hun træk meget ned med hovedet og gav modstand, egentlig ikke på bidet smiley men hun er jo en meget fremadgående hoppe og derfor bruger jeg også tøjlerne som bremse sammen med benene når vi traver og galoppere. jeg vil så vidt muligt selvfølgelig helst undgå det og synes egentlig også at signalerne til hende er blevet meget gode. og tror muligvis også den gang hun fik sår i munden første omgang for ca et år siden måske kunne have været mine hænders grund da jeg sommetider havde meget fat i hende når hun løb lidt for mig, men det er jo blevet så meget bedre siden og forstår egentlig ikke helt hvorfor hun fortsat får sår i morgen når jeg bare rider stille og rolig dressur
    så i bund og grund så skal jeg bare have fundet den lille ting som gør at hun stadig får de sår så jeg kan gøre noget ved det og må da indrømme at der er da kommet mange gode og relevante bud herinde også lidt fordomsfulde, men hver sin måde at se på tingene på smiley


  • #47   10. sep 2014 Kristine, jeg ville i hvert fald varmt anbefale det! smiley Jeg smøre inden jeg rider og efter jeg rider og det er helet på rigtig kort tid! (y)

  • Lillians S
    Lillians S Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 15
    #48   6. okt 2014 Hej. Sår i mundvigene er mangel på b vitamin, specielt B2, giv et tilskud og smør med vaseline i den periode indtil B2 vita begynder at virke, ca 2 mdr. Jeg har prøvet det både til min hest og mig selv, ingen rideproblemer. Held og lykke


Kommentér på:
sår i mundvigerne

Annonce