{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.250 visninger | Oprettet:

Forslag til en god boksbund {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Dagene bliver kun kortere og det betyder også at hestene får lidt mindre til på fold og flere timer i boksen.

Jeg har en dejlig dejlig hest, som står opstaldet privat. Pt. står han på halm, men jeg ville godt se om der var en anden mulighed og hvor man ikke bliver ruineret smiley

Mit problem er, at jeg har 3 rygskader og jeg kan mærke at min ryg synes det er frygtelig hårdt, at muge ud i halm, da det er enormt tungt. Der er desværre ikke en mulighed at betale sig fra udmugning.

Mit spørgsmål til jer og nu, hvilke andre løsninger er der, hvor jeg tager lidt hensyn til min ryg og som ikke er for dyrt?
Der findes jo mange varianter på markedet, halm, tørv, savsmuld, træpiller og sikkert mange mange andre, som jeg ikke ved/eller har glemt.

Jeg har altid haft hesten på halm, så jeg er HELT grøn.

Så hvis i vil give jeres råd om hvad din hest står på, hvorfor, hvordan muger du/hvor tit, hvad koster det, er der speciale hensyn, hvor købes det (gerne omkring Randers, hvis jeg er SÅ heldig) osv. osv. Muligvis et billede.
Evt. hvor meget hø/andet giver i hesten med en IKKE halmboks, så den har noget at gumle i?

Beklager det blev så langt smiley

Tusind tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forslag til en god boksbund
  • #1   11. sep 2014 Min står på træpiller - og det koster mig faktisk ikke ret meget mere end det ville med halm.. Men hun er så også en renlig hest...

    Har din hest ikke tendens til at blive fed - så ville jeg sige bare giv los med stråfoder! Fri adgang, evt. i en haybar så den ikke spreder det i bunden...

    Det er dyrt i opstart med alle former for alternativ strøelse..


  • #2   11. sep 2014 Helt klart træpiller....det har gjort underværker for min ryg og de dage hvor jeg ikke kan bøje mig da kan mine børn uden problemer klare jobbet for mig smiley
    Min bund kan holde rigtig rigtig længe hvis man sørger for at fylde 1-2 poser ind i ugen (hvis bunden er ny fylder jeg ikke ind før alle træpiller er trampet ned...men flytter det fra siderne ind så det hele kan danne fin bund....vi har ponyer så det kan godt tage 1 måned eller 1½ før der skal fyldes nyt ind og hos os kan vi nøjedes med 1 pose i ugen og nogen gange springes der over for at bunden ikke bliver alt for tyk smiley mine kommer aldrig på halm igen. De fodres med wrap hele dagen og så om natten for de (lækkert kvalitets) halm i deres hønet så de har noget at tygge i om natten og de elsker det smiley
    Træspåner er NO GO herhjemme fordi jeg hader de sidder i halen og i manen og tager en krig om at blive børstet ud.
    Jeg bryder mig ikke om andet end træpiller fordi jeg synes det ser så dejligt ud når det er en lys og lækker boks fremfor med tørv at den er mørk smiley


  • #3   11. sep 2014 Jeg har også givet los med wrappen men har måttet sætte forbruget ned nu for der er et par af ponyerne der nu har fået fedtkam og det duer jo ikke...så derfor halm om natten for de skal have noget at gumle i smiley

  • #5   11. sep 2014 Lige pt. hvor jeg har min med på efterskolen står den på rapspiller. Økonomien aner jeg intet om, men jeg kan nok godt finde ud af det, hvis det er?
    Vi muger boksene en gang om dagen og, hvis man har en nogenlunde renlig hest så tager det ikke mere end 10 minutter om dagen. En gang om ugen tager vi det våde, de andre dage ryster vi det bare op så det ligger og tørrer til dagen efter og bliver næsten ligeså pænt.
    Jeg vil tro det kan købes i butikker som Land og Fritid og andre butikker af samme slags. smiley
    Træpiller bliver muget på samme måde. Det er billigere, men suger knap så godt.

    Ved siden af får min en del wrap og alt den byghalm hun kan spise. smiley


  • #6   11. sep 2014 træpiller, billigt og SUPER godt

  • #7   11. sep 2014 Tusind tak for svar, alle sammen smiley
    Nu spørger jeg sikkert rigtig rigtig dumt smiley

    MEN mht. træpiller smider man dem så i boksen dirkete fra sækken? Altså de skal ikke "vandes" og opløses først? Muger man kun klatter (hestepærer) hver dag? Hvornår skal der muges i bund? Har i en ca. pris?


  • #8   11. sep 2014 vi gør:

    opstart af bund kommer der selvfølgelig spåner ind og så en masse træpiller som bare bliver spredt ovenpå, ikke i bunker men spredt!

    og efterhånden har de lagt en solid bund og et løst lag på toppen, der bliver muget klatter hver dag og ellers hvis boksen er lidt våd tager vi mere ud og fylder op med træpiller, ikke noget med at vande, de smuldre selv. smiley

    det har gjort det meget nemmere og hurtigere for os at ,muge, og billigere smiley


  • #9   11. sep 2014 Jeg vil anbefale tørv. Super nemt at muge i, super sugeevne og super god til at lægge bund, præcis økonomi kender jeg ikke..

  • #10   11. sep 2014 helt sikkert træpiller ??

  • #11   11. sep 2014 Vi står på tørv eller tørvmix alt efter, hvad der lige er billigst og det er virkelig godt at stå på smiley og giver en utrolig lille mødding og er rimelig billigt smiley

  • #12   11. sep 2014 Jeg bruger træpiller og har ikke fortrudt det, det er nemt at muge ud og en kan holde længe, min den ene kan stå på den samme i et år uden at skulle give helt ny bund.

    har prøvet med spåner men man bruger alt for meget af det og det er alt for dyrt.

    mine for alt det hø de kan spise.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   11. sep 2014 Det nemmeste og efter min erfaring er træpillesmuld det suger ekstremt godt det er piller der ikke er presset derfor er der minimalt spild og alt efter hestens renlighed så koster det alligevel mindre end noget andet vi har prøvet

    Opstart 200 kg i alm 12 kvm boks renlig hest fylder man ikke efter før ca. 4 uger, prisen på Sjælland er pt 37 kr Per pose med 20 kg dvs opstart er 370 kr

    Når du begynder at fylde på så skal du hele tiden sørge for at der ikke ligger rester af hø i boksen dvs mugning af klatter hver dag, allerbedste er fodring i net det forlænger spisetiden så hesten formentlig har nok til hele natten. Vi har 3 heste min bruger 1 pose om ugen, den værste bruger 3 poser om ugen, dette finder man ud af over tid men Worst case er ca. 100 kr om ugen, men tilgængæld er det super nemt at muge i.

    Min veninde er kronisk smertepatient og hun muger uden problemer.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   11. sep 2014 Bare til sammenligning så brugte vores staldsvin smiley 3 baller spåner af min. 75 kr Per uge, 1 bigballe halm også afprøvet men som du selv siger alt for hårdt at muge, tørv er også for dyrt og en del sværere at muge i og ballerne er temmelig dyre ihvertfald her på Sjælland mener de ligger i 85 kr så uanset hvordan vi regner på det så er der intet der økonomisk er mere rentabelt en træpillesmuld.

  • #15   11. sep 2014 Jeg bruger træpiller og det er jeg vildt glad for - og det er min konto bestemt også smiley
    Jeg gør bare det i forhold til alle andre der står på træpiller, jeg vender bunden HVER dag, så den altid er lækker, tør og lys smiley
    og jeg bruger 1 sæk hver 14 dag..


Kommentér på:
Forslag til en god boksbund

Annonce