{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.929 visninger | Oprettet:

Hvor lang tid rider i? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Et lille aftenemne smiley

Hvor lang tid rider I på jeres hest/ pony? Hvad rider I? (Dressur - spring -) Og hvad rider i til stævner? Hvis I rider stævner?
Altså hvordan bruger i jeres tid når I rider?

Har nemlig tænkt lidt over at jeg altid rider en del længere end alle de andre jeg rider med smiley
Så ville bare lige høre jer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor lang tid rider i?
  • #1   26. sep 2014
    Faktisk så finder jeg det tit svært og ride en helt time koncenteret dressur, tit så rider jeg ikke mere end 20-40 min koncentreret dressur. Det er inkl. frem og ned som opvarmning i trav og lidt mere samlet skridt. Det er meget sjældent jeg rider 1 time koncentreret samtidig - så er det dage det går virkelig godt og jeg ikke kan få mig selv til at hoppe ned.

    Skridter så 10 min varm og skridter af til jeg synes hun ikke puster særligt meget mere/er kølet nok af. Har ikke styr på hvor meget jeg rider af hver gangart.

    I spring er det max 20 min, måske vi når op på 30 min senere hen.

    Har kun startet en enkelt LD1 og LD2 på dyret, samt startet en 50 cm spring hvor vi dog blev disket i begge starter :o)

    Går det dårligt i dressur og er en dårlig dag, så rider jeg tit kortere end hvis det går godt.


  • #2   26. sep 2014 En god tur rider jeg kun cirka 30 min. for hvorfor blive ved når hun går godt? En dårlig tur kan jeg ride mellem 1 time og 1 time og 15. Med opvarmning og skridt af smiley Jeg rider mest dressur lige for tiden eller plejer jeg at have 2 dage i ugen hvor jeg springer.

  • #3   26. sep 2014 30-60 min.

    lige pt 30-40 min dressur, da hesten eller jeg ikke har kondi til mere


  • #4   26. sep 2014 Jeg er dressurrytter.
    Rider pt. ikke da jeg er søfartsstuderende på Ærø, men jeg plejer normalt at skridte til i en halv time (simpelthen for at få løsnet helt op og få musklerne varme), og skridter ligeledes af i en halv time. Jeg rider løsgørende omkring 2-5 gange om ugen, så det er meget individuelt hvor hårdt og hvor længe fra gang til gang det bliver. Kan jeg mærke den er blød og lækker, og det bare kører derudaf, bliver det ikke så længe. Men er den lidt stiv, løbet lidt, ligger sig på tøjlen eller lignende, bliver det længere indtil jeg føler, at alt er blevet løsnet op, og den er lækker at være på igen. smiley


  • #6   26. sep 2014 Jeg rider meste dressur. Lige pt ride vi en halv til en hel time undtagen en gang i ugen på halvanden time skridter varm i 10 og skridter af minimum 10 minutter. Og løsner hende allerede op fra skridt og så ca. 10 minutter i trav og også i slut. Resten er helt almindelig dressur smiley

  • #7   26. sep 2014 Kom endelig med flere svar! smiley
    Føler mig ikke så ond længere smiley


  • #8   26. sep 2014 Hvor lang tid rider I på jeres hest/ pony?
    - Det er meget forskelligt. Det er omkring 30-60 minutter inkl. opvarmning og nedkøling.

    Hvad rider I? (Dressur - spring)
    - Jeg er dressurrytter.

    Og hvad rider I til stævner? Hvis I rider stævner?
    - Hvis det er klasser, du mener, rider jeg LA'er. Pt. er jeg nok til stævne en gang om måneden ca.

    Altså hvordan bruger i jeres tid når I rider?
    - Jeg varmer op i 10-15-20 minutter. Min opvarmning består af skridt, sideførende bevægelser samt trav og galop med frem-og-ned halsføring. Min koncentrerede ridning består som regel af sammenlagt 15-20 minutter. Det er lidt sværere at sige, hvordan tiden bliver brugt her, da det jo er forskelligt hvad mit fokusområde lige er. Men det er sjældent 15-20 minutter koncentreret træning i træk. Så får hestene nok lige en skridtpause eller jeg rider dem dybere ned og "mere afslappet", så træningen lige kan fise ind. Tiden bestemmes også lidt af samarbejdet. Går det skide godt, træner jeg som regel ikke så længe, som hvis det går lidt mere trægt. Det kan jo være svært at sige, når man lige sætter sig op på dem smiley
    Desuden er min træning en del vekslende mellem konditions-/intervaltræning, hyggeridning, bomtræning, ture og koncentreret dressurtræning.


  • #10   26. sep 2014 nu tager jeg udganspunkt i den gamle da den "nye" ikke rides optimalt for tiden,

    Men der red jeg dressur i 50-60 min. spring var ca. 20-25 min koncentreret, vi var flere på holdet så i alt varede det vel en time + jeg havde 2 km. hver vej. Ture red jeg alt lige fra 1 time 3,
    Til stævner (som vi ikke var til særlig ofte, nogle gange om året) var blandet med spring og dressur, oftest startede vi dog de jagter der var i den nærliggende klub smiley


  • #11   26. sep 2014 Omkring en time. smiley Men fordi hun er i rigtig dårlig form, træner vi kun seriøst i omkring 20 minutter, for ikke at overbelaste hende.

  • #13   26. sep 2014 Tine: Så 50-60 min seriøst, eller med opvarmning og pauser? smiley

  • #14   26. sep 2014 Jeg skridter altid 15-20 min varm. Derefter 5-7 min trav (løsgørende), 5-7 min galop (løsgørende). Derefter ca. 15 min samlet dressurtræning. Så skridter jeg af i 15 min.
    Der vil selvfølgelig indgå skridtpauser ind imellem, men de er ikke talt med, da det er forskelligt hvornår vi holder en skridtpause smiley

    Jeg rider aldrig mere end én time ad gangen, hvis han går super rider vi måske kun 5-10 min. samlet.
    Forresten siger dyrlægen at træningen passer rigtig godt til min pony smiley


  • #17   27. sep 2014 Meget forskelligt smiley

  • #18   27. sep 2014 Vi rider omkring 30 km om ugen fordelt på 4 dage
    ikke ret tit under 1½ time
    Vi rider lc 2 distance
    Alle gangarter mest trav
    VH
    Annette


  • #19   27. sep 2014 Det bliver nok aldrig over en halv times dressur, hvis man ikke tæller opvarmning og afskridtning med som træning smiley

  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #21   27. sep 2014 Dressur 30-45 min inkl opvarmning og skridte af.
    Skovtur ca 1 - 1,5 time.
    Spring gør jeg sjældent, men ellers 15-20 min spring efter opvarmning.


  • #22   27. sep 2014 Min pony havde nogle særlige behov hvad angår ridning. Han var 17, så jeg måtte ride længe inden han blev varm. Han havde en fantastisk kondition, alle mine undervisere var temmelig forbavsede over at han ligesom bare kunne blive ved i hvad der lignede en evighed. Jeg red hveranden dag en time sammenlagt og hver anden dag en halvanden time. Han toppede altid i slutningen af timen og kunne sagtens blive ved, og han ville gerne selv blive ved.

    Opvarmning var jeg MEGET omhyggelig med, særligt fordi han var så lang tid om at blive varm pga. hans gamle krop smiley
    Opvarmning (dvs. fri skridt, samlet skridt samt frem og ned i trav) varede mellem 20-30 min. ¨

    Den koncentrerede ridning afhang meget af hvad vi lavede. Hvis vi finpudsede noget som han var god til, så syntes han at det var vildt sjovt, og så red vi længe.
    De svære ting var mere brudt op af skridtpauser eller nogle nemme øvelser.
    Det vigtigste var at han holdt modet oppe og følte at han kunne det hele.

    Afkøling varierede meget alt efter energiniveau. Jeg red altid frem og ned, helst i et stille tempo og ca. 10 min. Andre gange ( særligt hvis vi havde øvet noget sjovt som f.eks. øgninger og piruetter) måtte han nærmest bare tonse igennem hallen i 20 min. Hovedet var nede og alt det, men han havde simpelthen brug for at komme af med alt overskuet smiley

    Jeg red p-klasser på ham i dressur smiley


  • #23   27. sep 2014 Så behøver jeg vel heller ikke fortælle at vores skovture blev meget lange, og at en tur på to timer føltes alt for kort for os begge smiley

    Desuden så har han aldrig haft skader (trods hans alder) og er verdens gladeste hest, så han er absolut ikke blevet redet for hårdt smiley


  • #24   27. sep 2014 Pt rider jeg slet ikke min pony da vi arbejder på at få nogle muskler i ryggen inden jeg svinger mig op igen.

    Men jeg kan ikke ride 60 minutter seriøs dressur, det har/havde hverken pony eller jeg kondition/koncentration til :). Det blev altid maks 40 minutter inkl. opvarmningen :). Jeg interesserer mig generelt heller ikke rigtig for dressur, jeg rider det kun fordi jeg SKAL.
    Springning var noget ala 20 minutter inkl. pauser :). Opvarmning osv med oveni 45 minutter tror jeg :).

    Vores skovture kunne så sagtens være meget længere :).


  • #25   27. sep 2014 Nathalie: Kunne godt lyde lidt som en pony som jeg også har. Bortset fra at jeg jo ikke synes han er gammel smiley

    Mange tak for jeres svar. Kan godt se at min ridning vare længere tid end mange af jer andres, men jeg tror ikke han dør smiley


  • #26   27. sep 2014 Emma: Har du snakket med din træner om hvor lang tid du skal ride samt hvordan tide skal disponeres? Det ville jeg anbefale dig, særligt hvis du har en pony med et krav om at blive redet i lang tid, for man kan jo også skade hesten hvis man rider den hårdere end hvad dens fysik kan klare smiley

  • #27   27. sep 2014 Jeg har ikke decideret snakket med ham om det, men han giver udtryk for, at jeg gør det godt når jeg ikke er til undervisning hos ham smiley
    Jeg rider rigtig længe, men min pony er også typen der kan blive ved i flere timer end jeg rider. Og så bliver han kun bedere og bedere og bedere jo længere jeg rider smiley


  • #28   27. sep 2014 Emma, altså det var jo forskelligt smiley
    Men gerne en times tid med opvarmning og nedvarmning, det kan man vist ikke sige, men ja. og så gerne en enkelt skridtpause undervejs smiley


  • #29   27. sep 2014
    Bare fordi man kan, så behøver man ikke blive ved :o) En hest der " kan blive ved i flere timer " er typisk heste der er oppe og kører og måske stresset, men der hjælper det ikke og blive ved i lang tid.

    Ligesom en hest der bliver markant bedre efter en 20 min opvarmning er en hest der ofte fysisk er noget galt med.

    Der udover kommer det til at det ikke gavner musklerne og blive ved og ved, ligesom hesten mentalt ikke kan kapere for meget nyt og læring ad gangen.


  • #31   27. sep 2014 Krikken: Jeg er lidt ond mod min pony kan jeg forstå på dig smiley Men så må jeg jo være det smiley Kan bare ikke se hvorfor?

  • #32   27. sep 2014 1 time og 30 minutter smiley

  • #33   27. sep 2014 Emma: hvor lang tid rider du da? smiley

  • #34   27. sep 2014 Emma: Jeg tror at det krikken mener, at en hest som skiller sig ud fra normalen (enten ved at kunne blive ved i flere timer, eller ved stor pludselig forskel under ridningen) kan skylles at der er noget galt med hesten.

    Til det er jeg enig med hende, fordi jeg selv er meget overbevist om at dette godt kunne være tilfældet for nogen. Jeg mener dog ikke at dette gælder alle, og heller ikke mig selv, da jeg har haft meget dygtige undervisere til at forklare mig hvorfor min pony er som han er.

    Delvist er jeg også enig med hendes sidste kommentar. Heste er individer og skal rides herefter. Det er helt rigtigt at det for nogle heste er skadende (både psykisk og fysisk) bare at blive ved med at ride, men det er altså ikke tilfældet for alle heste. Jeg mener at det også kommer meget an på hvordan man dispotionerer sin tid, f.eks. ved at have meget opvarmning og afkøling, lægge flere skridtpauser ind samt for guds skyld ikke kun at træne én øvelse hele timen igennem - vi træner jo heller ikke kun mavebøjninger når vi træner mave smiley

    Selvom jeg ikke er helt enig med Krikken, så synes jeg stadig at du burde tage højde for hvad hun siger, særligt når du ikke helt ved hvad hun mener. Det kunne jo være at du blev klogere af det smiley


  • #35   27. sep 2014 Nathalie: Forstå jer skam godt. Forstår bare ikke hvordan det kan være at bare fordi man har sådan en pony skal det betyde at den er forkert smiley Det er somment det eneste smiley


  • #36   27. sep 2014 Carla: Jeg skridter varm i 2-5 minutter alt efter hvor varmt det er (når det er koldt kan jeg ikke få ham til at skridte :P) Så varmer jeg op med løsgørende trav i 15-20 min. Derefter samler jeg ham og så rider jeg koncentreret ridning i en time til halvanden alt efter hvordan han er. Så traver jeg igen løsgørende i 5-10 min og skridter af så længe jeg kan få ham til at skridte smiley

  • #37   27. sep 2014 Emma: Som jeg skrev er det jo ikke tilfældet med alle heste

    Men skridt i 2-5 min og så en time til halvanden koncentreret ridning i træk er altså meget lang tid, langt mere end hvad jeg har hørt om før ..

    Nu har du hørt hvordan vi rider, hvad gør du selv når du rider? smiley


  • #38   27. sep 2014 Bane/ridehus - 30 til 45 min, rider dressur ellers laver jeg jordarbejde i for af longe, løsspring. bom træning, hsm parelli, akademisk ridekunst

    Skovtur: fra 1 time og op efter


  • #39   27. sep 2014 Nathalie: hvad vil du da vide mere smiley

  • #40   27. sep 2014 Jeg tænkte bare på hvordan du rider koncentreret? smiley

    Jeg frygter lidt at du betragter det som et angreb eller lignende, det må du helst ikke tro, for det er bare ren og skær nysgerrighed smiley


  • #41   27. sep 2014
    Jeg skriver ikke du er ond, bare at det ikke er optimalt :o) Og at hesten sjældent har gavn af så lang tids træning.

    Ligesom det at du kun skridter varm i så kort tid ikke er særligt lang tid for musklerne til og blive varme - man skal skridte varm gerne i 10 minutter mindst, gerne mere og dette for løse tøjler uden samling. Derefter kan man begynde og samle op.

    En ting er og ride 1½ sammenlagt - men hvis det er inkl. 20 min løse tøjler i skridt, 20 min afskridtning - så er det noget andet, end hvis det er 5 min skridte varm og 5 min skridte af.

    Det er også vigtigt at hesten skridter varm, så at du ikke kan når det er koldt duer ikke - hesten skal skridtes varm ligesom den skal skridtes af. At du ikke kan giver mening når du siger hesten " bare kan blive ved og ved " men jeg tror nu ikke det er ren og skær energi, men noget stress relateret.

    Min egen kan også blive ved og ved med at trave efter galop, hvor hun traver for fuld fart. Men det er ikke pga. god kondi eller fordi hun vil - det er pga. stress og adrenalin der sætter ind efter galoppen.

    Bare fordi hesten bliver ved, betyder det ikke det er godt for den eller at den gerne vil. Og typen der bliver ved og ved og som du samtidig nævner ikke kan skridtes er typisk ikke en rolig, afslappet og mentalt og fysisk afbalanceret hest.

    Det er ikke fordi jeg skriver du er ond ved hesten, men bare for at komme med et råd og for at være venlig. Samt for at komme med et hint om at der måske kan være en grund til at hesten er som den er - om det er foder, foldtid, ridningen, kroppen eller hvad end der er så er det ikke normalt og bare blive ved og ved, da det som sagt ikke gavner hesten hverken indlæringsmæssigt eller muskler.

    Ligesom det heller ikke er optimalt og ride dressur 5 dage om ugen eller mere, uanset om man træner noget forskelligt hver dag - det er bare ikke optimalt for musklerne.


  • #42   27. sep 2014 Min hest er ikke i optimal træning endnu, men intensiteten øges roligt. Hun har været i gang med en længere genoptræning og vi har først nu her fået sadel der passer, så alt inden har foregået uden sadel eller fra jorden.
    Jeg skridter varm mellem 15 og 30 min. Som regel på tur. I den træning vi er i nu rider vi ca 20 min på bane i trav og galop inkl skridtpauser og så skridter vi af på samme måde som vi bliver varme.


  • #43   27. sep 2014 På banen rider jeg altid kun 30-40 min., nogle gange mindre. Jeg går meget op i at "stoppe mens legen er god", hvis det går super godt kan jeg sagtens finde på at stoppe efter 10-20 min. smiley
    På tur kan jeg godt ride længere, det kan nemt blive en time, nogen gange to smiley

    Lige pt. rider jeg ikke pga. knæskade, men normalt rider jeg ikke meget mere end 3-4 gange om ugen, træner også en del fra jorden smiley


  • #44   27. sep 2014 Jeg rider dressur på MB niveau med øvelser fra MA også.

    En alm træningstime med styrkende, samlede øvelser tager 1 time +/- 15 minutter.
    Løsgørende, hvor jeg stortset bare rider min almindelige opvarmning med enkelte andre øvelser, tager ikke mere end 40 minutter.
    Skridt-/ fridage bruger jeg 30-40 minutter med en masse skridtøvelser der strækker ud og gymnasticere.
    Longering tager maks 30 minutter med en god skridter før og efter. Hesten har ikke godt af længere i pessoaen på volte (-;

    Alle oplyste tider er inkl opvarmning og afskridtning. Bruger altid god til på at varme hesten op - især i skridt. Tager også mange skridt pauser undervejs, da hestens muskler hurtigt syrer til, og derfor har brug for jævne pauser.

    Til stævner varmer jeg gerne op i en lille time pr klasse, så jeg har nogle gange redet 2 timer pr dag (-:


  • #46   27. sep 2014 Krikken: tak fordi du uddyber smiley
    Det er selvfølgelig med skridt pauser og jeg rider kun halvanden time en og maks to gange i løbet af en uge smiley Bruger rigtig meget af tiden på at varme musklerne op, da jeg godt ved at det kan skade ellers smiley Dog skridter jeg ikke så meget som man måske bør altid, men jeg "varmer" også op efter de 20 min løsgørende smiley


  • #47   27. sep 2014 Da min hest er ung og vi stadig er i tilridningen så varierer det meget smiley Nogle dage rides der kun 10-15 min hvor resten bruges på jorden. Andre dage bruger vi 45 minutter smiley Jeg stopper altid imens legen er god og der går godt smiley

    Mvh TT


  • #48   28. sep 2014 Jeg rider meget blandet ridning på Dulledyret smiley
    - Vi snupper ofte en tur på 1 ½ -2 timer og hun går nemt 15 km/blandet tempi
    - En gang om ugen tøffer vi de 5 km til springtime og hjem igen - det tager ca. 2 timer ...
    Dressur på bane hjemme ..her skridter hun varm i 10 -15 minutter og hun går koncentreret i 30 - 40 minutter, aldrig mere og skridter af i de passende 10- 15 minutter......
    Jeg rider hende 6 dage om ugen og hun har så 1 fridag - og hendes kondition er meget god efterhånden, men hun er også blevet trænet meget langsomt op til at kunne disse ting og hun gør det med glæde.
    Tror faktisk ikke hun ville kunne lide at stå stille uden at blive brugt, for hun har så meget energi smiley


  • #50   28. sep 2014 Der er lavet undersøgelser på, at en hest kun kan koncentrere sig 15 minutter ad gangen.

    Jeg er lidt i chok over de lange rideture, du har på din pony, Emma! smiley Specielt når du skriver, at du kun skridter varm i 2-5 minutter. Her tænker jeg også: det var da et oplagt område at få trænet noget mere? Skridt er en helt basal gangart, som enhver hest bør kunne mestre - og det, at du siger, at hesten ikke kan skridte længere tid, når det er koldt (hvor det er endnu vigtigere, at få varmet muskler, led og sener godt op), fortæller jo noget om, at hesten må være virkelig stresset? smiley
    Jeg er ikke ude på at fortælle dig, hvad der er "rigtigt" og "forkert", men jeg her virkelig svært ved at se, hvad de lange rideture gør godt for? Du kan jo umuligt have et enkelt fokuspunkt på træningen, som hesten kan have en succesoplevelse ud af, hvis du fortsætter og fortsætter og fortsætter ud af andre og nye tangenter, hver gang noget lykkes for jer? smiley


  • #51   28. sep 2014 2 - 5 minutters skridt er altså slet ikke nok - hesten skal skridte mindst 10 minutter også selv om enten hest, rytter eller begge synes det er lidt kedeligt smiley

    Hvorfor vil din hest ikke skridte ??


  • #53   3. okt 2014 Det er virkelig forskelligt, da jeg trænede til distance red jeg ture på over en time, men nogle gange rider jeg bare lige vores egnen marker rundt på 10 minutter hvis det er det jeg har lyst til smiley

  • #54   3. okt 2014 Har en unghest nu, men da jeg red min gamle hest, kunne jeg godt ride i 1 time og 10 minutter.. Dog med en masse pauser, og da jeg rider akademisk er der meget skridt og nørderi, og at forbedre hele tiden hesten.. Så der var ikke så meget trav og gallop. Nogengange kunne jeg godt finde på at ride bare 20 minutter. smiley
    Min unghest træner jeg en timenhver dag, dog er det en meget varieret træning fx: 5 minutter til at krudte af, 15 minutter leg, 10 minutter spring, 15 minutter longe, og 10 minutter tricks., og så får hun også nogen pauser for sig selv, hvor hun lige kan slappe af.. Og så går vi for det meste en tur for at "skridte af" smiley


  • #55   3. okt 2014 Hvor lang tid rider I på jeres hest/ pony?
    Rider lidt forskelligt. Ture på mellem 10 minutter til1½ time smiley
    Hvad rider I? (Dressur - spring -)
    Skovtur :o)
    Og hvad rider i til stævner? Hvis I rider stævner

    Rider ikke stævner.
    Altså hvordan bruger i jeres tid når I rider?
    Skridter i terræn det meste af tiden smiley


Kommentér på:
Hvor lang tid rider i?

Annonce