{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Hybermobil hest - erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen derude - håber i er morgenfriske (og så endda på en mandag!) smiley

Jeg har mine heste stående hos en veninde som også selv har en hest - en 5 års frieser hoppe. I sidste uge havde vi kiropraktor til vores to damer og kiropraktoren nævner så at frieseren er hypermobil - særligt i venstre forbens knæ men en let hypermobilitet findes faktisk i hele kroppen.

Se så bliver jeg jo nysgerrig - arbejder selv meget med (menneske) kroppen og er under uddannelse til behandler og derigennem har vi selvfølgelig arbejdet en del med hypermobilitet og behandling af hypermobile men en hypermobil HEST, det har jeg godt nok aldrig mødt før!

Jeg skal lige have sat mig ned og søge lidt på emnet men kunne godt tænke mig at høre om der er nogle som har erfaringer med det og som måske kan fortælle mig lidt om hvad det indebærer for jeres hest.

Kiropraktoren mente ikke at det blev noget problem - hun måtte ikke longeres (endnu) da hun skulle styrkes på en anden måde inden hun blev sendt i longe - ellers ville der simpelthen være for stor belastning i leddene. Endvidere skulle ejer nok ikke regne med særlig meget spring til hesten og hun skulle ikke forvente at den kom til at gå højt dressur. Intet af dette betyder heldigvis noget da ejeren "bare" gerne vil hyggeride og ud på nogle ture (og så er hun en super hensynsfuld ejer, så det er vist et fint match! :))

Jeg glæder mig til at høre om jeres erfaringer smiley
Knus !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hybermobil hest - erfaringer?
  • #1   29. sep 2014 Vi havde engang en hest der var meget hypermobil. Vi havde dog ingen problemer med ham, udover han havde lidt ondt i ryggen på et tidspunkt. Hen over vinteren stod den dog primært på longering, så han fik styrket alle muskler, og han blev fortsat regelmæssigt longeret for at holde musklerne i top form smiley

  • #2   29. sep 2014 Min var det i bagbenene og det blev aldrig godt, selvom jeg styrkede ham en masse for hånd og virkelig passede på ham (Rider og træner akademisk).
    Benet blev ved med at 'skulle sættes på plads' af behandler, så virkede han lidt igen, og så røg det tilbage.


  • #3   29. sep 2014 Jeg har for en god måned siden netop købt en hypermobil hest. Hypermobil i ryg, bagben og nok også forben. Ved ikke hvordan det kommer til at gå, men vil prøve at styrke ham ved Proprio træning, bomtræning, frem og ned søgning, og vil også bruge longering frem og ned evt på større volte for ikke at belaste ham for meget. Ride ture og bane med fokus på frem og ned. Er spændt på hvordan det kommer til at gå.... han bliver nok lidt et projekt, da han ikke vender rigtigt i halsen (meget underhals) og vil derfor gerne gå meget højt med halsen.

  • #4   29. sep 2014 Tak for jeres svar smiley

    Jeg er på ingen måder bekymret for hesten - kiropraktoren sagde også at det blot var en let hypermobilitet og hesten har ikke haft tendens til skader (jeg kan jo kun relatere til min viden fra mennesker og her er en stærk tildens til skader især når man dyrker sport). Pt. bliver hesten primært trænet fra jorden hvor vi laver meget agility, proprio og almindeligt jordarbejde - det virker til at gavne hende rigtig meget smiley


  • #5   29. sep 2014 Min traver her på mit billed er. Jeg er det delvist også selv. Igen mega smidig hvad er skønt, låsninger og ting der ryger af led. Totalt fuck. Min har jeg mærket det ved han blir mega sur hvis hans krop ikke fungere, og gør av. Bruger osteopath til ham, og rengående glad hest efter smiley

  • #6   29. sep 2014 Jeg har faktisk også bemærket at denne dame hurtigt siger fra - hun er også en RIGTIG dame, men synes ikke der skal meget til før end hun ligger ører. Det er jo fint at den hurtigt siger fra - men måske det skyldes hypermobiliteten, hvem ved smiley

    Hun er heldigvis hverken halt eller noget men vi fik faktisk kiropraktoren ud fordi der var et-eller-andet i longen som ikke var "normalt" og jeg kunne ikke rigtigt sætte en finger på det - men måske det så er hypermobiliteten der lige har gjort at noget var anderledes...


Kommentér på:
Hybermobil hest - erfaringer?

Annonce