{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.714 visninger | Oprettet:

Hest der ikke vil strigles? {{forumTopicSubject}}

Jeg rider en hest, og har gjordt det i noget tid, men hver gang han skal strigles, bliver han så frygteligt sur, lægger ørene ned, og snapper tit ud efter mig/folk. Hvad gør man lige ved det problem? Han siger intet til at blive nusset eller striglet i hovedet, men berøring på kroppen med strigler vil han altså bare ikke have. Jeg forventer ikke han bliver det største nusse dyr der kan strigles i timer, men bare at han i det mindste acceptere det, eller at jeg ved hvad det skyldes..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der ikke vil strigles?
  • #1   2. okt 2014 Kender også en hest der ikke kan lide at blive striglet, det kan være det killer(;

    Ham jeg kender har altid været sådan, og vil altid blive ved med det (:
    Men altså det kan være pga. at han er killen, eller måske haft en dårlig oplevelse, eller måske syntes han bare det er ubehageligt(:


  • #3   2. okt 2014 Har du plastik børster eller natur hår? Mange heste får stød af plastikbørster, sorte er et helt ekstremt eksempel, for han får det også nogengange af natur hår. Det kan jo være grunden til det, for jeg kan godt forstå at striglingen bliver ufed hvis man får stød imens smiley

  • #6   2. okt 2014 Lyder som om han har ondt smiley

  • #7   2. okt 2014 Hvad gør hesten hvis du giver lidt foder imens (lucerne eller måske lidt hø)? Reagerer den så stadig aggressivt? Hvis den gør er det nok desværre smerter, men prøv at vænne hesten til at strigling er noget positivt. Jeg ville stryge den med hånden/nusse den, og så have striglen i den anden hånd lige bagved, og lade den røre hesten engang imellem indtil den vænner sig til det. Du kan også lægge striglen på for eksempel halsen, og så hive en god bid når den står stille. Derpå kan du bygge mere og mere på indtil du kan strigle normalt. Det forudsætter selvfølgelig at hesten ikke har smerter.
    Håber du får løst problemet smiley


  • #8   2. okt 2014 Han har haft samme ejer hele livet, og er aldrig blevet slået eller behandlet dårligt. Jeg tror helLer ikke han har smerter, for han siger intet til et 'hårdt' klap. Efter ridning kan han også sagtens strigles, det er kun før ridningen han er ekstremt sur på både strigler og berøring...

  • #9   2. okt 2014
    Har du prøvet og strigle et andet sted?


  • #10   2. okt 2014 Det er på hele kroppen undtagen ben og hoved. Sjovt nok hvis man strigler hans man hårdt med en plastik strigle så nyder han det, men fjerner man manen og bøster mere forsigtigt indenunder, så bliver han sur igen. Det er mærkeligt, da berøringen uden på manen rammer halsen hårdere, end berøringen inden under manen...

  • #11   2. okt 2014
    Jeg tænker et andet sted end staldgangen fx.


  • #12   2. okt 2014 Når ja, nej det har jeg ikke, da jeg syntes boksen er helle, og udenfor har det været lidt koldt.

  • #13   2. okt 2014 Du skriver plastik, har du overvejet naturhår?

  • #14   3. okt 2014 Tager du ordentligt fat med striglen ? altså så ikke du kommer til af kilde . . .
    Sønnen havde part på en der foretrak af blive gnubbet rimeligt hårdt med den man normalt stryger børsterne af på smiley han blev meget urolig hvis man startede med en " blød " børste .


  • #15   4. okt 2014 Louise - Det er ikke mig der ofre penge på strigler smiley

    Kees - Det er så snart striglen bare berøre kroppen smiley


  • #16   4. okt 2014 Mette, grunden er at mange heste får stød når plastik børster gnubbes mod pelsen. Pelsen bliver statisk hvilket er lig med stød til hesten. Jeg har set flere eksempler på at naturhår efter få gange med strigling hurtigt gør hesten meget tryggere fordi den ikke længere får stød når den strigles.

  • #17   4. okt 2014 Er det ikke noget man kan høre eller mærke, altså når de får stød? Problemet er der også med plastik strigler.

  • #18   4. okt 2014 Nej, ikke altid. Men min egen pony sorteper er det helt ekstemt, så man kan høre det og han farer sammen hvis det sker. Staldejers ene vallak har det ikke i så stor grad, vi anede ikke at det var der, men han havde stadig stor uvilje mod at blive børstet. Vi foreslog hende at prøve naturhår, så hun købte en enkelt strigle. Nu ved hesten intet bedre end at blive striglet.

  • #19   4. okt 2014 Det havde jeg slet ikke tænkt på som problemet. Det vil jeg klart foreslå ejer! smiley

  • #20   5. okt 2014 Det lyder rigtig godt smiley I kan jo eventuelt bare købe en enkelt til a starte med, bruge den i et par uger og så se hvad hesten siger til det smiley

Kommentér på:
Hest der ikke vil strigles?

Annonce