{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

Hønet/slowfeeding, har i gode råd? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har hele sidste år fodret min hest med frøgræs i et hønet, sådan at han har spist med "hovedet over ryg højde", og da jeg godt ved det er en anatomisk dårlig spisestilling, så vil jeg gerne have et alternativ.
Jeg kunne selvfølgelig bare sænke hønettet, men så er det andre faktorer der bekymrer mig, som fx at han kunne gå hen og sidde fast, og det kan jeg ikke falde i søvn ved tanken om..

Jeg har søgt som en vaaaaanvittig på nettet, og jeg kan bare ikke finde noget...
Har nogen af jer dygtige heste-mennesker ikke et par erfaringer med at bygge slowfeeders, og som i kan give mig opskriften på?

Jeg tænker selv på en trækasse som man kan boltre fast til væggen i hjørnet af boksen, og så på en eller anden måde lægge et net på toppen, som falder i takt med at høet bliver spist... Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan filan det lige skal bygges!
Kan i hjælpe?

Tak fordi du har læst med så langt!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hønet/slowfeeding, har i gode råd?
  • #1   2. okt 2014
    Prøv og google slowfeeding eller slowfeeder - der kommer masser af forslag frem :o)

    Personligt så hænger mit lavt, er ikke bange for at hesten træder i det når hun ikke sparker, skraber e.l med forbenet. Hvis de gør, så nej så turde jeg ikke.
    Hun har lige så stor chance for at komme til skade på folden eller andet steds i boksen, som med nettet - så jeg tager chancen, da det andet bare giver en spændt hest :o)



    profilbillede
  • #3   2. okt 2014 Ellers så kig på denne side, og scroll et stykke ned. Der kommer en slowfeeder, der står i hjørnet i en boks. Det kunne måske være en idé. :o)

    http://slowfeeding.info/home/danmark/dan-old-solutions.html


  • #4   2. okt 2014 Krikken:
    Jeg har skrevet at jeg har søgt som en vanvittig på nettet, så har rundet alle hjørner af google.

    Jeg er måske ikke specifik nok, jeg søger erfaringer fra folk, der har bygget deres egne fsloweedere, og som kan fortælle mig hvordan man gør sådan at nettet falder i takt med at hesten spiser smiley

    Hoppedullen
    Min hest bokser med hønettet fordi han "leger", og han har sko på alle fire fusser, så det bliver for risikabelt..
    Er dit spg omkring frøgræs for sjov? smiley :D Selvfølgelig har han fået andet smiley :)

    En anden ting ved hø-nettet som jeg har glemt at tilføje til min liste over kriterier for en slowfeeder er, at det skal være nemt for staldvagterne at smide strøelse ned i det, så jeg kunne af den grund godt tænke mig en kasse-lignende ting, som er nem at fylde op.


  • #5   2. okt 2014 Tak for linket CTS, jeg har prøvet at installere flere af dem, der er vist, men det fungerer ikke rigtigt i hans boks - det ene hjørne har vindue, det andet vindue er med betonvægge, og det tredje hjørne er der krybbe og vandtrug, så den du minder er for svær at lave. Skal helst have noget kvadratisk smiley

  • #6   2. okt 2014 Du kan også lave den kvadratisk, ligesom dem der bliver vist i linket. :o)

    Jeg synes bare det fylder for meget i boksen, og kan være farligt, med de skarpe kanter, derfor foreslog jeg den skrå. Men hvis det fungerer fint for dig, kan du jo prøve det. :o)

    Jeg overvejer selv at lave en almindelig, kvadratisk slowfeeder, med gitter ovenpå, som falder ned i takt med, at hesten spiser. Der er tremmer i boksen, så de kan stikke hovedet ud, og de får derfor også høet på gulvet foran boksen, så der tænker jeg at stille slowfeederen.

    Den virker rimelig simpel at lave - bare en firkanten kasse, og så et gitter der er tilpasset i størrelsen, til at lægge ovenpå høet. Jeg har hørt, at hesten kan lære at få gitteren tippet rundt, så den kan få hovedet under gitteret - det problem skulle kunne afhjælpes med en form for elastik, der går rundt om gitteret. :o)


  • #9   2. okt 2014 Men kan du ikke se for dig, at hvis man bare lægger gitteret oven på høet, så skal der ikke meget til, for at hesten bare får taget gitteret af? Jeg tænker at det bare er en god bid af høet og så ellers et kast med hovedet, så er gitteret på jorden smiley

    Jeg har nemlig den arkitektiske udfordring indover mine overvejelser, at nettet skal hænge fast i kassen, samtidigt med at den skal kunne glide ned i takt med høet, fx v.hj. af en skinne? Men samtidigt skal man også kunne få gitteret af, så man kan smide høet i... hmmmmm.. tænke tænke


  • #10   2. okt 2014 Det er jo derfor man bruger elastikker, til at holde gitteret nede. :o)

  • #11   2. okt 2014 Ej! Det link du har sendt fra heste-nettet, det er jo helt perfekt!!

  • #12   2. okt 2014 Ellers skal man på en eller anden måde få det lavet, så der øverst på kassen er kanter der går ind over gitteret, og dermed sikrer, at hesten ikke selv kan hive det op, men at det skal tippes/drejes for at man kan få det op over kanterne. :o)

    Ok, dårligt forklaret, men håber du forstår hvad jeg mener. :o)


  • #13   2. okt 2014 Hehe, ja smiley så bare ikke linket før efter jeg havde svaret smiley
    Men det med elastikker kunne da godt gå hen og være løsningen!

    Og ja, jeg forstår 100 % det med kanterne! tænkte selv det samme, men kunne ikke formulere det haha smiley


  • #15   4. okt 2014 I så fald ville det være meget synd for min madglade gulemule smiley

  • #16   4. okt 2014 Jeg har leget Ole Opfinder og klappet sådan en her sammen. Min hest har ikke brug for slowfeeder funktionen, men derimod en kasseløsning der kan rumme de 25-30 kg wrap han får.
    Hans boks er så tilsvarende 4,5x6 så jeg er heller ikke bekymret for at kassen optager gulvplads.
    Nettet er et trailer net fra Harald Nyborg og er åbent i toppen så han kan spise som han bedst kan lide.
    Nemlig at bore næbet helt ned i bunden af wrappen og spise nedefra og op..

    Gad godt vide om kræet stadigvæk tror på den med at nutellamadderne altid ligger nederst i madkassen smiley

    Den her er prototype 1 og jeg har allerede planer om at modernisere den så jeg erstatter nettet med sådan nogle gummiriste med huller i og så bygget om omkring nogle mindre lægtebrædder, fremfor nu hvor skroget er 2 minipaller..


    profilbillede
Kommentér på:
Hønet/slowfeeding, har i gode råd?

Annonce