{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

Hvornår hvad? {{forumTopicSubject}}

Man kan ikke komme uden om at fysioterapi, kranio sekral terapi, massør mm. er blevet ekstremt populær blandt heste folk de sidste par år.

Vi opfordre ofte til at få tjekket hesten igennem af forskellige fagfolk når noget er galt, og det er jo også det eneste rigtige..

Men hvornår skal man have de forskellige ud, hvad hør de helt nøjagtigt, og er der tidspunkter hvor den ene behandling er bedre end den anden?

Jeg kom til at tænke over dette, da jeg ofte har set folk anbefale at få hesten behandlet, og ofte lyder anbefalingen: "du burde få en fysioterapeut, kiropraktor, eller massør ud"
- men disse tre fag-personer laver tre forskellige ting (vil jeg mene), så hvad hør de forskellige personer, hvornår er det bedre at få en fys ud, frem for en kiropraktor f.eks?


Håber folk kan komme med en masse input, synspunkter og erfaringer, og håber lidt at denne tråd kan blive en lille hjælp tillade sammen, så vi ikke anbefaler eller bestiller tid til den forkerte behandling smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår hvad?
  • #1   18. okt 2014 jeg har lige haft fys til min da han virket stiv og ville ikke samarbejde under ridning, og det er jeg glad for at jeg har gjort da han var låst mange steder så nu er det blevet rettet og så skal han have en gang mere... og måske en gang hver mdr. de næste par mdr. smiley

  • #2   18. okt 2014 Håber det er ok, at jeg spørg her smiley
    Hvem vil I mene jeg skal have fat i, hvis min hest har lidt skæv haleføring, men ellers ikke virker øm?


  • #3   18. okt 2014
    En fys, kranie sakral, kiropraktor og osteopat kan rette skævheder og låsninger.

    Det er foreskellen på dem og en massør. En massør kan derfor ikke rette en skæv hest - heller ikke altid finde det. Derfor går jeg uden om en massør samt anbefaler dem ikke, hvis man oplever problemer. Fordi en massør tit ikke kan gøre noget.

    En kiropraktor er altid ( næsten ) dyrlæge og derfor er de også tit dyrere end en fys og osteopat er.

    Jeg har brugt lidt af hvert og har derfra dannet mig et billed. Jeg foretrækker en fys og osteopat frem for en kiropraktor pga. prisen, samt de to ting er blidere så og sige og får mere musklerne med i det og rette hesten. Da en skæv og låst hest jo også får sat den skævhed i musklerne, så hvis man ikke får dem "med" så falder hesten bare tilbage.

    Men jeg har oplevet at en KST behandler er mere blid end fys og osteopat, normalt når de retter så kan ben og andet jo blive "bøjet" rundt så og sige. Hvor jeg oplever at KST behandlere er blidere, ledmanipulere mere.
    Det passer godt sammen med min følsomme dame der ikke er bange for at sige fra, hvis noget gør ondt.

    Den jeg har brugt har også noget healing og andet alternativt indover som også gør det blidere. Jeg var skeptisk i starten, men det fungere godt. Så hende får jeg også ud næste gang.

    Jeg har også prøvet to der var under uddannelse til Fysiurgisk Hesteterapeut som jeg også oplever blidere end fys og osteopat.

    Summasumarum: jeg anbefaler fys, osteopat, KST eller kiropraktor fremfor massør for de kan mere.


  • #4   18. okt 2014 Man går aldrig galt i byen, hvis man får en osteopat ud. De skulle gerne have forstand på både muskulaturen og skelettet, hvor kiropraktoren har mest styr på skelet, og fys samt massør mest på musklerne.

    Jeg vil mene man vil kunne nøjes med fys eller massør, hvis man vidste at hesten 'bare' havde muskelspændinger. Ofte ved man dog ikke i hvor stort omfang 'skaden' er, så der vil kunne være noget som fyssen eller massøren ikke kan rette op.

    Efter kiropraktik anbefales det også ofte, at få en massør ud efter behandling, for at løsne muskler, så der ikke hives noget tilbage på en uhensigtsmæssig plads.

    Men altså, siden man aldrig rigtig kan vide lige netop hvad der er galt, kan en osteopat anbefales. Vi har i hvert fald rigtig gode erfaringer med at få rettet et meget skævt bækken op af osteopat, som altså ikke havde en kiropraktisk uddannelse.


  • #5   18. okt 2014
    Hippie - Læs mit indlæg :b


  • #6   18. okt 2014
    Jeg kender iøvrigt til mange fysser der også er osteopater og omvendt så og sige :o)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   18. okt 2014 Dejligt med så uddybende svar! smiley

    Ærligt er jeg ikke særligt meget inde i de forskellige behandlingsformer, og dens forskelligheder inden for heste (eller dyr generelt), men er godt inde i det omkring mennesker.

    Men gode svar ihvertfald smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   18. okt 2014 Men hvis man tager det sådan groft sagt, så kan en massør kun massere, en kiropraktor kan kun knække, og en fysioterapeut kan det hele, samt genoptræning.

    - sådan er det ihvertfald (meget groft og firkantet sagt) ved mennesker.
    Er det også sådan ved heste?


  • #9   18. okt 2014
    Det skal jeg ikke kunne svare på. Jeg ved at min far og min lillesøster ikke har haft megen gavn af hverken og gå til fys eller kiropraktor.

    Men til gengæld har de haft meget gavn af og gå til en der kan noget der hedder Bowen touch, som så vidt jeg kan læse mig til er noget alla KST hvor man manipulere musekl og bindevæv. Man afbalancere kroppen og hjælper kroppen til at gøre arbejdet selv. Det samme mener jeg den ene Fysiurgisk Hesteterapeut sagde hun gjorde, hun satte gang i nogle ting - hvor kroppen så selv skulle arbejde videre.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   18. okt 2014 Krikken: det er simpelthen ikke til at finde rundt i med alle de smarte nye former og navne der kommer hele tide. smiley

  • #11   18. okt 2014
    Bom bom, kan læse at A-touch er en videre udvikling af Bowen touch. Hende der gør det er tidligere bowen behandler.
    http://www.a-touch.dk/27905391


  • #12   18. okt 2014 En fysioterapeut kan da ikke knække på samme måde som en kiropraktor kan, er det ikke rigtigt? - er det ikke noget med, at hele kiropraktoruddannelsen egentlig handler om at knække, hvor fysioterapeuten kun har kendskab til at knække gennem et kursus eller noget lignende? Det er selvfølgelig kun nogle vage forestillinger jeg har - og kun mht. mennesker og ikke dyr smiley

  • #13   18. okt 2014
    Dorte Ringer er både fys og osteopat og forklare her.
    http://www.fynshestefys.dk/fysio.html


Kommentér på:
Hvornår hvad?

Annonce