{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.672 visninger | Oprettet:

Dækken eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hmm
Jeg har jo hele tiden truet med at Karl ik får dækken på i denne vinter, men bare må spole pelsen ud smiley

han blir kun redet om aftenen, og ikke ret meget, da han kun lige er gået i gang m ridning, og derfor ikke har et behov for at blive klippet. Blir han svedt, kan han stå inde i den varme stald og tørre hele natten.

Han har endnu ik frosset.

Men jeg er måske ved at forbarme mig, nu hvor det regner hele tiden.

Hvis jeg lækker regndækken på, er det jo fint nu. Men hva til vinter? Vil han fryse i et regndækken, kan han overhovedet rejse pelsen når et dækken (måske vådt) tynger ned?
Hvis jeg lægger tykkere dækken på til vinter, så vil han svede indendørs da vores stald bestemt ik er kold. Og jeg kan ik skifte dækken morgen og aften.
Hvis han får dækken på, blir det et som han skal ha på 24/7.

Og hvis jeg gir dækken på nu, kan jeg jo ik tage det af før til foråret igen.

Hva havde du gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken eller ej?
  • #1   19. okt 2014
    Jeg ved godt nogen påstår at hesten ikke kan rejse pelsen i et regndækken, men det ændre bare ikke på at nogen har heste med regndækken på hele vinteren uden problemer.

    Jeg havde ladet ham gå uden dækken, hvis han ikke sveder meget. Kommer han evt. til at svede for meget kan du klippe lidt på hals/bringe.


  • #2   19. okt 2014 Altså vores shetlænder havde hele sidste vinter et regndækken uden over hendes tykke vinterpels og det var kun godt for hende. Vi har overhovedet ikke haft problemer med hun frøs .. Hendes gang blev kun bedre af det(Gigt i krydset)


  • #4   19. okt 2014 Jeg ville vente og se om hesten kommer til at fryse.

    Fryser den ikke, ville jeg smide et dækken på en hest, som laver så lidt. Min egen ville jeg helst også undgå hun skulle have dækken på, men hun fryser i det her vejr, så hun får 100g på, og det er planen at det skal hun gå med til vinter også.


  • #5   19. okt 2014 Min pony har gået ed regndækken (med et tyndt fleecefoer i) de sidste to vintre - han har kun fået det på når der er nedbør og når det blæser og det er det som har gjort at han kunne holde varmen.

    Han fryser i regn og blæst men holder fint varmen hvis bare han får et lille regndækken på - så det kan man altså sagtens...


  • #6   19. okt 2014 Jeg havde givet den et dækken på smiley Så længe du ikke klipper hesten kan den sagtens holde sig varm med et regndækken. De fås jo både med og uden fleecefor, så det er bare at vælge et uden for - så burde han ikke svede om natten hvis stalden er ordentligt ventileret, og begynder han han svede kan du klippe hals og bringe, det giver lidt luft smiley

    Men det er helt rigtigt, at får hesten først dækken på, så skal det blive på. Dækken af og dækken på er ikke super sundt.


  • #7   19. okt 2014 Altså hvad gør de ude i naturen? Hos vores får de kun vinterdækner på når de er klippet. Min ungpony som er lettere tynd i pelsen går ikke med dække. Og i regnvejr fryser hun absolut ikke. Hvis jeg har redet hende, får hun fleecedækken på og tørrer på vej hjem i traileren. Det kan de altså sagtens klare:)

  • #8   19. okt 2014 Ville ikke smide dækken på den..
    Min egen gamle pony på 20 år, står på løsdrift uden dækken lige nu. Hun fryser ikke!. Men hun får dækken på når det bliver under 10 grader om dagen. Hun nyder at hun har sin lange pels og holder sig fint varm.
    - Hun er klippet på bringen da hun sveder når vi er på tur, men ellers ikke smiley


  • #9   19. okt 2014 Hvis det var mig ville jeg ihvertfald ikke gøre det før der kommer frost for hvis man gør det for tidligt kan de ikke holde varmen når der kommer frost/sne men måske du skulle over veje helt at lade vær nu når den har mulighed for at stå tørt og i læ ? smiley

  • #10   19. okt 2014 Ja smiley
    Mor her er bare lidt pyller aligevel smiley

    Det er første gang jeg har sådan en fuldblodstype, der ik har sat pels endnu - han sku nødig blive syg


  • #11   19. okt 2014 Heste er ret vandtætte, så det sker sjældent at de rent faktisk bliver våde helt ind til huden.
    Det værende sagt, så er det hos mig min hest, der er pyller smiley Han fryser nemt og fik regndækken på for en uge siden, da han allerede var begyndt at være småsnottet.
    Så det gælder om at holde øje med sin hest og se om den fryser eller bliver snottet. Hvis ikke, så ville jeg undlade dækken. Og hvis hesten skal have dækken på er det desværre hele pivetøjet med regn-, overgang- og vinterdækken, ak!


  • #12   19. okt 2014 Ja, men så er jeg også ude i en klipningen, for jeg lægger altså ik vinterdækken på en hest m vinterpels. Den dør af varme i vores stald.

  • #13   19. okt 2014 Hvis man skifter dækken på det rette tidspunkt, burde den ikke sætte en særlig heftig vinterpels. De fleste heste regulerer automatisk hvor meget pels de sætter afhængig af, om de har brug for den. Min får meget længere pels på hals og under maven, hvor der ikke er dækken end resten af kroppen. Man kan faktisk lidt se det på dette foto, hvor han er meget mere bamset på halsen end resten af kroppen http://hest.webgallerier.dk/galleri/653/628/471/3262152-pinto-hoelgaards-wild-la-cardo


  • #14   20. okt 2014 Jeg har et hest der går med dækken og er klippet, da han sveder meget og er hvid. Min anden går ikke med dækken, da han ikke er klippet, de har vand afskyende pels så vil ikke blive syge i regnen. I de kolde vintermåneder (november, december, januar og februar) får han et dækken på med fyld for ikke at fryse, så jeg vil råde dig til først at give ham dækken på i disse måneder, eller slet ikke. Hestene har det bedst uden dækken??

  • #16   20. okt 2014 jeg ville ikke begynde på dækken… har han mulighed for at gå i læ eller ind når han går på folden? så ville jeg slet ikke… men har han ikke så ville jeg sørge for at der altid var stråfoder på folden, det hjælper dem til at holde varmen at de har noget at tygge i.
    heste er mere robuste end vi tror… 5-10 grader er deres ideel temperatur, så der skal altså en del til før de fryser. Og jeg mener det er værre for en hest at have det varmt end koldt..er der koldt kan de bevæge sig eller spise sig til varmen hvis de har den mulighed.


  • #17   20. okt 2014
    Gitte F - Ja, hvis man ikke har en af de der socialt akavede heste der er lavet af chokolade smiley


  • #18   20. okt 2014 Krikken….chokolade smelter også nemt i varmen smiley smiley

  • #19   20. okt 2014
    Dog ikke her - der bliver den ædt af fluer ;o)


  • #20   20. okt 2014 1) hvis jeg klipper blir det fuldklip og så tilpas m dækken.
    Hvis han sætter meget pels og sveder så han ik kan tørre blir han fuldklippet.

    2) jeg kommer højst til at lægge et regndækken på hvis jeg vælger at gi dækken på uden at klippe.

    3) jeg kommer kun til at lægge dækken på hvis han fryser, eller det regner hele dagen.

    4) de har ik læ eller stråfoder. Til gengæld kommer de snart ind midt på eftermiddagen og får frokost. Dvs foldtid fra 8.30-15.00


  • #21   20. okt 2014
    Det er stadig 6½ time uden mad, bare du er opmærksom på det :o)


  • #22   20. okt 2014 Der er græs på foldene året rundt smiley

Kommentér på:
Dækken eller ej?

Annonce