{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.399 visninger | Oprettet:

Sadel til markeret hest men kort {{forumTopicSubject}}


( og ja, jeg kender til sadelmager ).

Hvilken sadel ville du/i bruge til en hest med markeret lansemærke og som er 43 cm i anlægsflade?

Duer Wintec? Hvis ja, hvilken model? Her er tale om en dressursadel.

Max 5000 kr brugt.

Kan ikke bruge anbefaling af modeller mm. hvis man ikke kender til en specifik model og ved om den kan overholde anlægsfladen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til markeret hest men kort
  • #1   23. okt 2014 Jeg har haft en Henri De Rivel, magen til den her: http://www.hestegalleri.dk/marked/udstyr/1120834-hdr-dressursadel_-bred-bom_-kort

  • #2   23. okt 2014
    Det kan jeg ikke bruge til noget medmindre den overholder anlægsfladen og duer til en markeret hest.


  • #3   23. okt 2014 Den der er linket til har en ret kort anlægsflade, så den vil jeg sagtens mene vil kunne gå for at være en 42 stykker. Alt efter hvor lige hesten er i ryggen, vil den sadel også kunne gå til en markeret pony smiley

  • #4   23. okt 2014 Størrelse?

  • #5   23. okt 2014 Det lyder til du har en hest som ligner min smiley
    Jeg endte med en Isabell Werth Wintec dressur, fra 2013! Vigtigt det er den fra 2013. Jeg er blevet rigtig glad for min. Den er med kort anlægsflade.
    Der er dog ikke så mange brugte i omløb, da den stadig er ny.
    Men det er måske værd at prøve.


  • #6   23. okt 2014
    Tja, ikke mindre end 16" - det vigtigste er at anlægsfladen duer.


  • #7   23. okt 2014 Men hvorfor ikke bare spørge en sadelmager til råds? smiley

  • #8   23. okt 2014
    Fordi jeg gerne vil undersøge tingene først selv og finde ud af om det kan lade sig gøre og finde en bomsadel til nogenlunde de penge jeg kan sælge min bomløse for + evt. lidt til. :o)


  • #9   23. okt 2014 Men hvordan er hendes ryg osv? Har hun tilbagetrukne skuldre, er hun lige i ryggen osv.? smiley

  • #10   23. okt 2014 .

    profilbillede
  • #11   23. okt 2014 ..

    profilbillede
  • #12   23. okt 2014
    Det er lige de bedste billeder jeg kan finde.



    profilbillede
  • #13   23. okt 2014 Min går med Wintec Isabell Werth. De er korte og fungerer bare for os begge. Sadelmageren var meget positiv omkring den, selvom den ikke var købt hos ham smiley

  • #14   23. okt 2014 Måske en Stübben ville passe hende? Vi har en Stübben Tristan, der faktisk ser ud til at kunne ligge ret fint på hende, dog er den lige 2-3 cm. for lang. Vores er dog en 16,5", så det kan være du kan finde den i en 16", hvor de ekstra centimeter er væk smiley

  • #15   23. okt 2014 Min går med en wintec 500 dressurmodel på 16,5", der har en anlægsflade på 42 cm. Jeg ved ikke, hvor god den er til markerede heste, men prisen er heller ikke så høj.

  • #16   23. okt 2014 Den eneste Wintec det måske ville have en chance for at passe hende er i hvert fald Isabell Werthen smiley

  • #17   24. okt 2014 Jeg ville se efter noget med cut back, sp der er plads til manken

  • #18   26. okt 2014
    Jeg har prøvet en Isabell Werth på hende og den ligger faktisk godt fortil, men den slipper bag til. Så tænker jeg at det er fordi bommen er lige og hun har en buet ryg.

    Nogen forslag hvis den ligger ok fortil? Er der nogen anden sadel der vil du på samme måde fortil men så bedre bagtil eller handler det om noget omstopning?


  • #20   26. okt 2014 Du har en hest med en særdeles markeret manke, en noget muskelfattig ryg og en ret kort anlægsflade og så vil du gerne prøve at undgå sadelmageren smiley

    Holy crap- jeg formoder at du også stadigvæk tror på julemanden, påskeharen og tandfeen smiley smiley

    Spøg til side smiley Det her er ret meget et op ad bakke projekt, især når jeg også kan fornemme at der er ret begrænsede resurser til at indkøbe sadel for..? Ikke??
    Mit bedste bud må derfor være noget i retning af fx Passier Young Champ med cutback, men samtidig også lige opfordre til at du overvejer om du ikke lige skulle holde dig til den bomløse og spare op til sadelmagerens besøg og til indkøb af brugt model + efterfølgende tilpasning.

    Så vidt jeg kan læse mig til, så er du indehaver af en lettere sensibel model hyphest med lidt lig i lasten og derfor vil jeg på det kraftigste fraråde dig at ride med en "lappeløsning" ala IW + opklodsning bagtil..

    Du risikerer at tabe alt dit gode arbejde på gulvet, bruge en formue på fys og sætte din ridning tilbage i en længere periode..

    JA..! Det er sur mås og stinkende strømper, men når økonomien begrænser dig på den måde, så vælg den løsning du ved fungerer og ikke generer hesten..
    Så må det rent ridetekniske fremskridt i bomsadel vente til økonomien kan lege med..

    Fin ponze du har dig smiley


  • #21   26. okt 2014
    Det kunne virkelig være skrevet pænere SavaLou :o). Følte ikke der var meget spøg over noget af din besked overhovedet.

    Jeg vælger at svare alligevel. Ja, mine midler er begrænsede - jeg har ikke mange penge og holde hest for, så havde jeg 10.000 kr var det ikke lige sadel der stod på dem.

    Jeg undersøger markedet, kigger hvad der er og ser om det er muligt at kombinere de krav jeg har for et muligt beløb - jeg nægter ikke en sadelmager, men jeg tror de fleste finder det rart hvis man kan finde ud af noget selv og evt. nøjes med en til at tilpasse sadelen fx.

    Så ved du hvad - helt rolig, du behøver slet ikke give mig en opsang om og tabe det hele på gulvet - for jeg har skam helt styr på at dyret ikke skal have ondt nogen steder og at det ikke bliver halve løsninger.

    Det må være mit svar her fra. Som muligvis virker sur mås og stinkende strømper som du så smukt selv siger det.


  • #22   26. okt 2014
    Det er da beklageligt at du opfatter mit indlæg på den måde. Desværre er jeg ikke herre over hvordan du vælger at læse/opfatte og jeg mente ellers jeg havde helgarderet ved at drysse adskillige smilies udover smiley

    Nå det så er sagt, så vil jeg nu alligevel vende det lidt på hovedet og spørge dig om ikke din situation pt, ville ha været en oplagt mulighed for at fyre en ganske velbegrundet "sviner" afsted..??..

    Jeg tænker at når intet at det jeg har skrevet er hverken anklagende,angribende eller er ubegrundede formodninger, så er vi vel ret tæt på at det er et indlæg skrevet med gode intentioner bag.

    DU har valgt at holde hest med få midler- fred være med det, men så må DU også være klar over at din økonomiske situation vil være årsag til at DU bliver nødt til at foretage nogle fravalg.

    Du har hesten,hestens hverdag (foder osv) er til ug og du har en bomløs som hesten fungerer med.. SuperDuper, men mit issue opstår hvis din manglende økonomiske formåen medvirker at du vælger en IW, der er langt fra optimal fordi DU gerne vil ha en bomsadel.
    *Hånden på hjertet, den beskrivelse du kommer med af IW'en er så langt fra optimal som overhovedet mulig smiley *

    Du må indse at det er dyrt at ha hest og at det nogle gange medfører nogle fravalg, som fx at man må ride i en bomløs, selvom man ønsker sig en bomsadel..

    Hesten har ikke valgt at bo hos dig, derfor er det din forbandede pligt- indenfor økonomien, at foretage de nødvendige fravalg.

    Man kan jo nemlig ikke både blæse og have mel i munden.


    *Forståeligt nok er den manglende økonomiske formåen et rigtig ømt punkt, og jeg er udemærket godt klar over at det er derfor du reagerer på mit indlæg som du gør, men det ændre bare ikke på fakta- eller budget smiley *

    I min optik er det at lure på sadler uden at have fagfolk indover fra starten af, lidt ligesom at forsøge at starte husbyggeriet med at montere skorstenen..
    Dumt, og spild af alles tid smiley


  • #23   26. okt 2014
    Jeg ved ikke hvor du læser at jeg har valgt en Isabell Werth - jeg har prøvet en på hesten :o). Ingen steder skrevet at det er en sadel jeg har købt eller hesten SKAL gå med.

    Jeg gider egentligt ikke blive belært om at det er dyrt og have hest, det ved jeg udmærket godt og hesten mangler intet. Så jeg ved ikke hvorfor du skal stikke til mig og min økonomi når dyret intet mangler og ikke kommer til at gå med en sadel der ligger dårligt :o).

    For jeg har intet imod at snakke om hvordan min økonomi er, jeg har derimod noget imod at blive talt ned til vdr. hvordan jeg bruger mine penge og om hvor dyrt det er og have hest og at den ikke har valgt mig og hvor dum jeg er og kigge på sadeler uden en fagperson.


  • #24   26. okt 2014 Hopla.. Du læser da vist mine indlæg som fanden læser biblen, hva smiley

    Jeg prøver lige igen og denne gang meget kort og enkelt smiley

    Mit råd til dig, er at betale for at få en sadelmager ud, vurdere hesten, finde en model som både du og hesten er glade for, betale sadelmager, gå hjem og starte opsparingen og indlede jagten på at finde sådan en fætter brugt, så du cirkus ved hvor meget du skal spare op OG kan lave en afklaring om hvorvidt det er realistisk for dit budget at købe en bomsadel.

    Ingen anklager, ingen angreb- bare helt enkelt et indlæg med gode råd.

    Måske du skulle genlæse den del med at jeg netop skriver at din hest har det til UG??


  • #25   26. okt 2014
    Jep, jeg læser dit indlæg som en omgang meget nedladende omkring mit hestehold og økonomi - jeg synes andet er svært med indholdet i beskederne og ja, jeg lagde mærke til hestehold og UG.

    Og bare rolig SavaLou, dyret kommer ikke til at gå med en sadel der ikke passer - sadelmager eller ej :o). Det må være afslutningen her fra.


  • #26   26. okt 2014 Men det er vel logik for burhøns at det at holde hest på et begrænset budget, er en balancegang..

    Og at det vigtigste i den balancegang er at huske på at man har valgt at prioritere det at have hesten, som det vigtigste og at alt der ikke handler om hestens basale behov/pleje, må være sekundært..

    Det er i øvrigt tragisk at du vælger at læse mine indlæg så skævt, for jeg har faktisk forsøgt IKKE at fokusere på det negative i din manglende økonomiske formåen, og i stedet forsøgt at fokusere på en løsning der på sigt ville tilgodese denne..

    Der findes SÅ mange gode sadler der lever op til jeres krav, men jeg ville nu mene at det er svært at spare sammen til en af dem, når du ikke har den fjerneste ide om hvilken model der passer til jer smiley

    Derfor mit råd om at starte hos sadelmageren og finde den model der passer jer bedst smiley
    Hvem ved om sadelmageren kan hjælpe dig med at finde en brugt og give dig en god pris på vejledning,sadel,tilpasning og besøg..?? Det sker faktisk ret tit at de laver sådan en deal..

    Jeg købte fx spritny springsadel, samtidig med at jeg skulle have tilpasset min dressursadel. Jeg hustlede min sadelmager til at give rabat på den nye sadel, i form af nedslag i pris OG 2 tilpasninger af både spring og dressursadlen, hvor det eneste jeg skal betale er kørslen smiley
    Jeg var glad og sadelmageren var lykkelig for at slippe af med den svine dyre speciallavede springsadel, som han var brændt inde med..

    *Sadlen var speciallavet til 190 høj rytter og med en bred og markeret hest- hvilket passer os perfekt smiley *

    Hvis du nu kunne få SÅDAN en slags deal mht brugt køb, eller blot at sadelmageren holdt øje med den model til salg hos andre kunder osv, så ville det da være fedt..


  • #27   26. okt 2014
    " DU har valgt at holde hest med få midler- fred være med det, men så må DU også være klar over at din økonomiske situation vil være årsag til at DU bliver nødt til at foretage nogle fravalg. "

    " Du må indse at det er dyrt at ha hest og at det nogle gange medfører nogle fravalg, som fx at man må ride i en bomløs, selvom man ønsker sig en bomsadel.. "

    " Hesten har ikke valgt at bo hos dig, derfor er det din forbandede pligt- indenfor økonomien, at foretage de nødvendige fravalg. "

    " Man kan jo nemlig ikke både blæse og have mel i munden. "

    " Du har en hest med en særdeles markeret manke, en noget muskelfattig ryg og en ret kort anlægsflade og så vil du gerne prøve at undgå sadelmageren

    Holy crap- jeg formoder at du også stadigvæk tror på julemanden, påskeharen og tandfeen "

    " Du risikerer at tabe alt dit gode arbejde på gulvet, bruge en formue på fys og sætte din ridning tilbage i en længere periode..

    Den sidste er ikke en nedladende kommentar, men noget jeg godt ved - så jeg føler det nedladende når det bliver dunket oven i hovedet på en.

    Resten, er ting som jeg også godt ved og som gør jeg føler mig talt ned til.

    Jeg er udmærket klar over tingene, så derfor føler jeg ærlig talt ikke et behov for at blive dunket oven i hovedet med dem gentagende gange som jeg synes indlæggene gør - derfor læser jeg også dine indlæg som jeg gør, da jeg ikke ser megen hjælp i dem andet end " få fat i en sadelmager " som jeg godt kan tænke mig til selv.



  • #28   26. okt 2014
    Så jeg bliver ganske enkelt bare lettere sur og ramt når jeg får ting af vide jeg godt ved i forvejen, som giver mig det indtryk når jeg læser beskederne at jeg intet ved om min hest og om hvordan hun er - eller om hvordan ting pengemæssigt hænger sammen og hvordan det styres.


  • #29   26. okt 2014
    Når du så har fået luft og pillet ting ud af kontekst OG fjernet smileys... Gider du så ikke lige læse mit sidste indlæg 1 gang til..

    De fleste sadelmagere er til at "handle" med og er faktisk vant til kunder der ikke skider guld smiley Ergo har de også som oftest forståelse for situationer som din..

    Mit forslag ville være at være en kende flabet og forsøge at lave en deal med sadelmageren der hed, at konsultation/vejledning og senere tilpasning+ gentilpasning efter de første 3 mrd, blev lavet med en god pris fordi du så netop ville være en trofast kunde fremover..

    Den hopper de fleste på også selvom man selv finder sadlen brugt smiley


  • #30   26. okt 2014
    Det indlæg har jeg skam læst - det er heller ikke det jeg har følt mig ramt af og det er meget mere brugbart end de tre andre til sammen :o).



  • #31   26. okt 2014 Hep hey- kan vi så blive enige om at der sker fremskridt i vores kommunikation, eller skal vi fortsat tæske rundt, med dig hængende i en eller anden forurettet suppedas???

    For så tror jeg at det er lidt op ad bakke smiley


  • #32   26. okt 2014
    Ja der er fremskridt, fordi der i den sidste besked kom noget brugbart.


  • #33   26. okt 2014
    Håber seriøst du er iført Waders til din tur i suppen smiley

    En anden ting der taler for at starte hos sadelmageren, er faktisk dig. Altså rytteren skal jo som oftest "lukke røven" og være glad for den sadel der passer krikken, MEN smiley
    Som oftest er der faktisk ret meget der kan give problemer for krikken, selvom sadlen er perfekt UDEN rytter.. Fx så er lange ben ofte et problem hvis knæstøtten ikke er tilpasset til benlængden, fordi rytteren så uundgåeligt vil ende ude på bagsvidslen af sadlen og dermed give kræet trykninger + sadel i bagvægt.

    Og det er helt uden at nævne hvordan en lang overschenkel på en lav rytter, kan volde uorden i balancen på sadlen..

    Det ER en videnskab og en særdeles dyr en af slagsen..
    Især hvis man er lidt AlternaErna når man træner hest og dermed faktisk får bodybuildet hesten ud af adskillige bombredder inden man får set sig om..

    Endnu et plus ved at have et nært forhold til sin sadelmager fra starten af smiley Det giver også lidt mere forståelse når man ringer og proklamerer at kræet "gør mærkeligt" og at sadlerne derfor SKAL tjekkes NU..



  • #34   26. okt 2014
    Ved du hvad, jeg stopper den her fra - for du smed lige en stikpille ind som ikke gør noget godt for samtalen overhovedet.
    Jeg er klar over sadelmageren, det behøver du ikke tale varmt for gentagende gange som om jeg ikke har forstået hvad det gør godt for og hvorfor :o).


  • #35   26. okt 2014 Hvis IWen løfter sig bagtil/kommer i bagvægt ved rytter, er det oftest fordi den ikke er lige nok i bommen til hesten. Hvor stor var sadlen du lagde på?

  • #36   26. okt 2014
    Nå det er kun dig der må smide med den slags smiley ..
    Aha, men det opklarer jo en del smiley

    Så det denne tråd i virkeligheden burde hedde, var noget i retning af:

    Jeg drømmer om en ny sadel men jeg har ikke råd pt til at ringe til sadelmageren eller til at købe en sadel, så vil i spilde jeres tid på at forslå sadler til mig

    Tjek.. Det skulle du da bare ha skrevet fra starten af, så havde jeg da heller ikke spildt tiden på at forsøge at få dig til at indse at ALT sadel-køb starter hos sadelmageren....

    Men pøj pøj med det smiley


  • #37   26. okt 2014
    Det var så vidt jeg ved en 17", var faktisk overrasket over den kunne ligge på hende i anlægsfladen :o). Men jeg red ikke med den, prøvede den kun på, på staldgangen hvor den gabte bag til - altså ikke i bagvægt, den sluttede bare ikke til.


  • #38   26. okt 2014 Når den ikke slutter til, kommer den i bagvægt når rytteren kommer på. Kunne en 17" seriøst ligge inden for de 42 cm? Men Wintec har generelt en ret buet bom. De er lidt mindre buede ved IW, men stadig noget. Du har ikke billeder af det? smiley

  • #39   26. okt 2014
    Nej, det var lidt det jeg ikke fattede - så det er muligt jeg har målt hende forkert :o)
    Jeg havde forventet en sadel der nærmest lå ude på lænden, men det gjorde den ikke.


    profilbillede
  • #40   26. okt 2014
    Og ret tydeligt at den slap bag til.


    profilbillede
  • #41   26. okt 2014 Den lå fint ift. skuldrene? Kan ikke rigtig se dem ordentligt på billedet smiley Den ser måske ud til at den godt kunne komme lidt bedre ned om hende. Men på billedet er den i hvert fald i bagvægt/slutter ikke til.

  • #42   26. okt 2014
    Fortil. Men ja, den kunne godt komme bedre "ned om" :o)


    profilbillede
  • #43   26. okt 2014 Lå den til inde på midten? smiley For hvis den gjorde det, var problemet nok at den var for buet i bommen. Prøv en Kentaur hvis du har mulighed for det smiley

  • #44   26. okt 2014 Den kunne godt komme lidt tilbage ift. det optimale ved skuldrene. Der var de der 3 fingre bag skulderen? smiley

  • #45   26. okt 2014
    Er blevet anbefalet en Kentaur Ithaka. Hvilken lå inde på midten ? :o)


  • #46   26. okt 2014
    Lagde den bom jeg ville have lagt en hver sadel :o). Altså når den falder i "hak".
    Tror dog ikke det ville hjælpe meget og rykke den tilbage, grundet bommens form.


  • #47   26. okt 2014 Sadlen - lå den til inde på midten? smiley Hvis man f.eks. har en svajrygget hest, der får en sadel på med lige bom, så ligger den ikke til på midten, men foran og oftest bagved smiley

    Altså hvis du har mulighed for bare at prøve en eller anden Kentaur, så gør det. De er ret ens mht. hvordan de ligger på hesten smiley


  • #48   26. okt 2014
    Det vil jeg kigge nærmere på :o)!
    Forstår stadig ikke helt det med midten? Midten af ryggen?


  • #49   26. okt 2014 Mere om midten af sadelpuderne ligger til på ryggen smiley Ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det smiley

  • #50   26. okt 2014
    Ah, så er jeg med - var ikke lige med på det var puderne vi snakkede om ;o)
    Men jo, umiddelbart nu du siger det.


  • #51   26. okt 2014 Så er det en sadel med mere lige bom du skal kigge efter smiley

  • #52   29. okt 2014 Kentaur Ithaka ville være guld værd for dig, det er jeg helt sikker på! smiley Pluds den er virkelig behagelig at sidde i, uden at låse en fast. God frihed til skuldrene, og korte puder. smiley Og vis du er hurtig eller tålmodig, kan det godt lade sig gøre at finde dem til omkring 5000 - jeg så engang en til 3800 hvor der skulle fikses én gjordstrop, den var hurtigt væk men det viser at det kan lade sig gøre :o)

Kommentér på:
Sadel til markeret hest men kort

Annonce