{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

Ingen lys og vinter? {{forumTopicSubject}}

Jeps, nu nærmer vinteren sig, og det bliver mørkere.

Hvad gør I, der ingen ridebane med lys har?

Er det overhovedet muligt at træne uden lys om aftenen på nogen måde? Her taler jeg både om ridning og træning fra jorden.

Jeg har ingen mulighed for at lave lys, så det behøver I ikke at foreslå.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen lys og vinter?
  • #1   24. okt 2014 Jeg rider ud med pandelygte, støvlelygte og en pokkers masse reflekser.

  • #2   24. okt 2014 Har samme problem. Tvivler på det kommer til at virke, og nærmeste ridehal er 10km væk smiley

  • #4   24. okt 2014 Har selv tænkt på pandelygte, og har også sådan en, til når jeg skal give hø på folden og sådan.

    Men tænker lidt om det ikke er generende når man træner fra jorden? Fx i longe, kommer man så ikke til at lyse dem lige i hovedet? Og det er jo ikke fedt for dem, tænker jeg? smiley


  • #5   24. okt 2014 Jeg rider kun på dage hvor jeg kan ride mens det er lyst, jeg bor på landet, så kunne egentlig godt bar ride ud i skoven osv uden at være nervøs for biler, men tilgengæld kommer der en helveds masse dyr som lige pludselig springer frem, det tør jeg simpelthen ikke resikere..

    så her bliver ridningen minimeret til de dage jeg har fri.. og medmindre man kan ride i by hvor der er gadelygter ville jeg aldrig turde ride når det er blevet helt mørkt, max lige når solen er på vej ned


  • #7   24. okt 2014 Jeg har ikke tænkt mig at tage dem ud fra "banen" når det er blevet mørkt - måske den gamle, for han er sikker. Men vi er lige op og ned af Vollsmose, så det er ikke sikkert jeg har lyst, og den unge vil jeg slet ikke ud med efter mørkets frembrud.

    Men at træne hende på banen i fx longe, ville være rart at kunne.


  • #9   24. okt 2014 Björt - Hvor meget kostede de der arbejdslamper og hvor meget koster det at have dem i brug?
    Står selv et sted uden lys på banen, og havde tænkt at spørge opstalder om vi måske kunne finde et 'billigt' alternativ smiley


  • #10   24. okt 2014 Jeg red på vejen ind til byen..Nogle steder var der gadelys. Dette var dog genoptræning i skridt så der var intet andet end at skridte vi skulle. Holdt dog på at ride en ned da denne person gik i helt sort tøj... smiley

    Mvh TT


  • #11   24. okt 2014 Jeg ved godt det nok ikke har helt så meget med sagen at gøre, men hestene ser altså meget bedre i mørke end vi gør, så hvis du bare har en pandelygte eller sådan på, så du kan se, burde det ikke være et problem smiley

  • #12   24. okt 2014 jeg rider med pandelygte baade paa tur og banen, ofte syntes jeg dog den generer mere end den gavner, for en smadre mit nattesyn, saa jeg har den oftest slukket og saa er det barelige at vende sig til moerket saa kan man altsaa langt d fleste dage godt klare sig i moerkeet.

    Jeg ville ikke bruge den naar jeg longere, den blaender jo hesten. Maaske du kan koebe saadan en arbejdslampe og saette i den ene ende, saa har du jo lidt at goere godt med.


  • #14   24. okt 2014 Og de siger ikke noget til regn osv?
    For så vil jeg da spørge opstalder om det er en mulighed bare at få to op på banen :).


  • #18   24. okt 2014 Tænker du kan købe nogle billige lygter og sætte dem fast rundt om ridebanen ved hvert bogstav smiley Og så en pandelygte så du kan se hvor i rider smiley


  • #19   24. okt 2014 Kan man ikke sætte to - eller bare en - af de der kraftige projektør lamper op? ( tror det er det de hedder) vi har godt nok lys på banen, så det er ikke et problem. Men når vi er ude i mørket, får hesten en helvedes masse reflekser og cykel lygter, hvor cykel lygter kan sættes på, på.Vi har også haft flettet julelys i både man og hale! Ja, det er næsten ligesom at se et juletræ, så meget et der på. Desuden har både hest og rytter pandelampe på.

  • #20   24. okt 2014 Jeg rider altid i mørke på tur, det er så hyggeligt smiley

    Har flere gange redet i skoven både med andre og alene, det kan være skide uhyggeligt, men alligevel sjovt.
    Vi red altid med pandelygte, små lygter på hesten ( Hale og hovedtøj under kæben) og evt en god lommelygte i hånden.
    Syntes kun det er en selv som sætter grænser for det.
    Vil godt kunne finde på at ride uden lys så længe jeg selv kan se smiley


  • #22   25. okt 2014 Jeg kommer til i år at tænke over månens cyklus i år, hvis I lægger mærke til det er der faktisk ikke mørkt de dage hvor månen er hel eller tilnærmelsesvis. Dvs. ride de dage hvor der faktisk ikke bliver helt mørkt og så give hesten fri de dage det bliver kulsort. Jeg ser nemlig fint de dage månen "lyser" og det gør hesten jo også. Jeg bryder mig ikke om at have lys på hverken mig eller hesten udover det krævede på foden, fordi jeg synes det i sidste ende skader mere end det gavner.

  • #23   25. okt 2014 Nikita - hvad mener du med skade mere end gavner? smiley

  • #24   25. okt 2014 At når jeg for eksempel har en pandelygte på kan jeg kun se akkurat hvor lyskeglen falder, og dette er for mig værre end når jeg har lidt svagere syn, men kan se meget længere frem

  • #25   25. okt 2014 Ok smiley Kan se hvad du mener... Hvis man ikke ser et huld, en bump e.l. pga lygten....

  • #26   25. okt 2014 Præcis TT, plus fx en person klædt meget mørk synes jeg også jeg nemmere kan se hvis jeg ingen lys har, da lyset ellers helt blokerer personen ude meget længere tid

  • #27   25. okt 2014 Bettemus: Googlede det lige. Tænkte nok det ikke hed en spot lampe. Det er sådan en her, jeg tænkte på: http://dbastatic.dk/pictures/pictures/9c/7e/822e-ffa5-46ad-865d-a1d754a5c78d.jpg?preset=normal

  • #29   25. okt 2014 Kan man ikke nøjes med at lyse op jorden på banen sådan at man ikke blender?

    Mvh TT


  • #30   25. okt 2014 Cecilie og Linette: Er klar over at hesten ser bedre i mørket, men jeg vil gerne vide hvad jeg laver, og hvor jeg sætter mine ben smiley Specielt fordi min bane ikke er en rigtig bane, men et stykke af folden, der er hegnet lidt af, og dermed er den ikke 100% jævn smiley Og så er det også bare rart at vide hvornår hegnet kommer, inden man sidder i det smiley

    Björt: Det var lige sådan en løsning jeg søgte! Det kan man flytte rundt på, og man behøver ikke lægge et kabel, for at have sådan en, bare ledningen er lang nok, og bliver pakket væk efter brug.

    Tak alle sammen for gode indputs!


  • #32   26. okt 2014 Så sætter man den bare ved 199 cm. Problem solved.. Eller også, så sætter man den højere, og tager den med ind og ud, hver gang. Hvor mange lyskontrolørrer, der mon lige kommer forbi med sit målebånd, ude på landet, når det er blevet mørkt. smiley

Kommentér på:
Ingen lys og vinter?

Annonce