{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.539 visninger | Oprettet:

Boots til ømtået hest? {{forumTopicSubject}}

jeg har en hest der godt kan være noget ømtået når han går på grus, det er værst når han lige er blevet beskåret. Men da jeg skal til at ride langdistance på ham, og der nok vil komme nogle gange med grus underlag, havde jeg tænkt om man kunne finde en slags boots eller andet lignende der kan gøre at han ikke vil være helt så ømtået. jeg vil gerne undgå sko hvis muligt, og det skal ikke være alt for dyrt. Men jeg tænkte om nogle kender nogle gode boots eller lignende og gerne hvorfor/hvorfor ikke. I må også gerne komme med andre forslag til hvad jeg kan gøre.
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boots til ømtået hest?
  • #1   3. nov 2014 Hvad med at ringe til et par barfodstrimmere og høre deres erfaring/anbefalinger på boots? smiley

  • #2   3. nov 2014 Typen af boots varierer alt efter hvilken hovform din hest har - så det er umuligt at sige hvad der vil passe bedst på din hest smiley
    Jeg kan anbefale at man ligge ren sål ned i booten hvis hesten er en smule ømtøet smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   3. nov 2014 Vi har brugt cavallo simple boots til milan. De kan virkelig anbefales - hvis hestens hove selvfølgelig passer til.

    De blev brugt under ridning og på folden uden problem..

    Hovfokus.dk, anbefalede dem dengang, og flere distance ryttere bruger dem smiley


  • #4   3. nov 2014 Jeg bruger også cavallo simple boots til Pride og dem kan jeg klart anbefale. Grunden til at jeg bruger boots er, at Pride fint kan gå uden noget på bane og på fold, men når han skal på tur er han ømtået overfor diverse ujævnt underlag, så der får han boots på og så er der ingen problemer smiley

  • #7   3. nov 2014 En hest skal ikke være mere ømtået efter smed!
    Tager smeden af hans stråler og såler???
    Kan anbefale at skrive til Søren der har www.hovfokus.dk
    Han kan guide dig til den rette boot model


  • #8   9. dec 2014 Hvor langt har du tænkt dig at skulle ride til distancerne ?? Hvis du skal ride længere distancer tror jeg du får svært ved at undgå sko .. Jeg kan slide jern sko og sømmene helt ned i løbet af en smed periode, selvom jeg forsøger at holde mig i græs osv.. Jeg rider også distance pt på LB -La niveau..

  • #9   9. dec 2014
    Folk bruger nu boots fint til distance :o) Pointen er netop også at de er mere økonomiske fordi de ikke slides så hurtigt som sko.
    (link fjernet)


  • #10   9. dec 2014 Ja, boots er mere egnet til distance i forhold til jernsko når det kommer til km smiley

  • #11   11. dec 2014 jeg har talt med min smed omkring jern sko, boots, plast sko og hun råder hver gang til at der skal jernsko til som det bedste..
    jeg slider et par jernsko helt ned til til sømhovederne næsten er væk i løbet af maks en med periode.. og i stævne sæsonen holder de ikke altid en periode.. så vidt jeg ved at jern stærkere end plastic og gummi materialer..
    jeg har fosøgt med past sko hvilket resulterede i at henstens hove begyndte at flække opad midt for tåen..
    jeg ser ingen i de lidt længere klasse som rider med boots frem for jern sko.. i de lange klasser kan de næsten nå at slide et par sko da det ikke altid er muligt at ride i rabat på store dele af ruten..
    derfor afhænger det lidt af hvor langt man har planer om at ride smiley


  • #12   11. dec 2014 Der er en del folk på topplan der ridder barefoot! smiley Så det kan heste sagtens.

  • #13   11. dec 2014 Ida
    Det her er blot en tanke... men har du tænkt på, at din smed jo tjener mere på sko, og derfor måske ikke har så objektiv en mening på din hests situation? :o) Ikke for at anklage din smed - men er det ikke muligt?


  • #14   11. dec 2014 Ja jeg stolte blindt på min tidligere smed... Skulle jeg ikke have gjort..Han smed sko på min hest da han begyndte at slæbe bagbenene efter sig i traven og ømme sig lidt på grus. Det viste sig (efter jeg heldigvis fik ny smed) at min hest havde sur stråle og at det var derfor, og at min hest aldrig have haft behov for sko på! Dette påpeget hverken min smed eller Bergers da jeg bad de kigge på om min smed var dygtig nok..(Bergers var til nogle andre heste og jeg spurgte for sjov om de ville kigge på hans værk da han havde været der dagen før) INGEN af de bemærkede den sure stråle! smiley
    Min nuværende smed gav mig råd til behandlingen, vi bøvler stadig med den men ikke fordi det var blevet så slemt, men fordi vi ikke kan finde det produkt der hjælper på disse bakterier så hurtigt som ønsket.
    Min smed(barfodstrimmer) sagde at jeg kunne styrke hans hove mere ved at gå med ham på grus. Først nogle meter, så længere og længere. Var han øm tået dagen efter/bagefter havde jeg gået for langt. Og jo mere jeg trænet jo længere ville hans hove kunne tåle at blive redet på grus. Han så en forbedring efter nogle ugers grus træning smiley
    Jeg opdaget ikke selv den sure stråle da jeg intet puds så og de lugtede ikke. Men så begyndte min nye smed at grave..og så kom det smiley

    Mvh TT der ikke stoler blindt på fagmænd/kvinder mere!


  • #15   11. dec 2014 TT: Det er krads, men virker HVER gang... Cavalor Dry Feet....

  • #16   11. dec 2014 Jeanette - Tvivler..Ikke engang blåsten har hjulpet... smiley Men måske det er Adams næste forslag.. Vi får se hvad han siger..Han er tæt på sidelinjen da han er forundret over at ting ikke virker... Men der er en lille fremgang med eddike.. Men MEGET lille..Det tager laaaaang tid... smiley

  • #17   11. dec 2014 Blåsten er intet i forhold til Dry Feet.... Ved ikke om Adam kender det produkt, det er nemlig ret krads... Det tager den sure stråle hverrrrrrr gang.... Anbefaler det til alle hvor intet andet virker og ingen har endnu meldt tilbage at det ikke har virket smiley

  • #18   11. dec 2014 Ok smiley Det bliver nok næste projekt så smiley Hvor hurtig virker det? Er det pulver, spray eller creme? smiley

  • #19   11. dec 2014 der er rigtig mange distance ryttere som er glade brugere af renegade boots.
    Desværre er der ikke mange som forhandler den herhjemme, så man skal angivelig bestille fra usa

    jeg rider ikke distance men er ret glad for easyboot glove fra hovfokus


  • #20   11. dec 2014
    hovfokus.dk bliver forhandler her i det nye år :o)


  • #21   11. dec 2014 Spray... Det virker hurtigt... Er der en lomme i strålen eller er det lukket til nu? Hvis der er en lomme, renser du ud først, lader strålen tørre 5-10 min, så sprayer du det i/på, tager en vatrondel og sprayer på den ligeledes, putter den godt ned og lader den sidde i 2-3 dage og så gentag.. De fleste oplever tydelig forbedring indenfor 1 uge og efter 3-4 uger der den sure ståle væk.... Er der ikke en lomme, laver du samme procedure, men sprayer dagligt efter rens istedet for vatrondel....

  • #22   11. dec 2014 Hovfokus er klart de bedste til at rådgive smiley
    Hvis du har mulighed for at låne lidt forskellige vil det være en god ide. Jeg købte et par cavallo og min pony nægtede at gå frem når han havde dem på smiley
    Det endte så ud i sko, selv om jeg helst var fri. Jeg rider med sko fordi jeg bruger min pony næsten hver dag og der er mange grus stier.


  • #23   11. dec 2014 Bagbenene er lukket og raske. Forbenene er der stadig lommer smiley Men de har blevet mindre, der er en lille forbedring.. Vil ikke vatrondellen skabe forrådnelse eller at der kommer vat i og giver større bakterieflora?

    Jeg vasker og renser ud hver dag nu, så sprayer jeg i en masse eddike holder hver hov i 30 sek. smører og lukker med hovtjære 3 min senere..


  • #24   11. dec 2014 Nej, vattet er jo rent og vædet i Dry Feet... Trust me, ville ikke anbefale det hvis det ikke var iorden smiley
    Tjæren er lidt pest eller kolera, for det lukke for hovens åndbarhed og er der nogen bakterier indenunder, kan de rigtig mæske sig indtil du vasker og smører igen...


  • #25   11. dec 2014 Eddiken skulle gerne dræbe bakterierne... Og så gøres det hver dag (virkelig tidsdræber/røver) Og så ses der en langsom fremgang...Men forsøger nok Dry Feet når tjæren er tom smiley

  • #26   12. dec 2014 Jeg stoler 110% på min smed - jeg oplever hende ikke som en af dem der bare vil tjene ekstra smiley
    alle tre heste som hun har ordnet hos mig har gået barfodet i længere periode hvor det var helt fint for hende.. først efter en skade og anbefaling fra dyrlægen blev der lagt roller sko på forben på den ene og senere alm sko på bagben da han blev slidt for meget til stævnerne..
    jeg gider ikke diskutere det smiley siger bare at jeg ikke ser ret mange heste i dk i de lange klasser 80-100 km + som går med boots... i udlandet - især USA ses der flere heste med boots..

    jeg har intet imod boots - tvætimod vil hellere bruge boots end sko men da jeg ved hvor eget min distance heste slilder jern sko og hvor ødelagt hovene blev at plastsko vil jeg ikke risikere noget smiley
    er dig ved at få boots hjem til min lille araber istedet for sko da han stadig kun er 2½ men dyrlægen ikke mener han kan gå uden sko eller boots på tur som håndhest..


  • #27   12. dec 2014 Ida, en god idé er at ligge et stykke liggeunderlag ind i booten så hesten ikke går direkte på plastikken - det er også nemt at skifte når det er blevet smadret og man behøver ikke købe de dyre såle som alligevel består af stort set det samme smiley

  • #28   12. dec 2014 Louise
    jeg har kigget på sådan nogle gel såler tror jeg de hedder som findes i forskelige farver og hårdheder smiley tænker jeg skal have sådan nogle i smiley


Kommentér på:
Boots til ømtået hest?

Annonce