{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.020 visninger | Oprettet:

Jer med træstald {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har netop bygget en træstald og fået hesten hjem. Stor lykke:-)

Den er bygget i lærketræ for det fik jeg at vide hestenikke spiser, men-men det har min øgle altså ikke hørt! Hun guffer løs af stolper og vægge:-(

Andre der har oplevet det?

What to do? Jeg har prøvet at sprøjte m Hjortetaksolie, men det er en lidt dyr løsning i længden. Andre forslag modtages med kyshånd:-)

Skal lige nævnes, at dyret er på fold, 4-5 timer om dagen, får 9-10 kg hø fordelt over fire gange i døgnet og musli fra automat 13 gange i døgnet , med halvanden times mellemrum, fra kl 6-24, så hun sulter altså ikke...

Søs og termit-krikken....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med træstald
  • #1   4. nov 2014 Hvad strøelse er der i boksen?
    Er der mulighed for mere foldtid?


  • #2   4. nov 2014 Hvordan får den sit hø? Og hvor henne? På folden eller i boksen? Får den nok hø? (Er der hø tilovers om morgenen?)

  • #3   4. nov 2014 Jeg købte noget fra bluehors til dækkener "Bid Stop" - Det smager FORFÆRDELIGT!!!!! De gange hvor jeg har stået i vindretningen og det er kommet på mine læber, har jeg kunne smage det flere timer efter.
    Og hestene rører det IKKE smiley


  • #4   4. nov 2014 Tjære og hovfedt dur også, til at smøre på smiley

  • #7   4. nov 2014 Min hest har rigeligt med strøelsen, hun står på en tyk madras af pillesmuld:-)

    8-9 kg hø er altså temmelig meget, hun får det i slowfeedernet og i en slowfeedernpå fold. Mere foldtid er ikke mulig, skal jo også træne og det er altså mørkt halv fem og snart halv fire:-)

    Har overvejet tjære osv, men det er bliver altså lidt dyrt i længden og smøre en hel stald ind i det...!


  • #8   4. nov 2014 Ku overveje det der "bid stop" hvis det ikke koster en formue;-)

    Andre gode forslag, ildelugtende olier osv., der ikke koster en bondegård;-)


  • #9   4. nov 2014 Tror helt klart mere foldtid ville hjælpe. Når de står hjemme hvordan kan de så være de ikke kan komme mere ud?

    Kan du ikke lukke dem ud tidligt om morgenen?


  • #12   4. nov 2014 Line 25 kg er godt nok meget... Min er ikke ret stor og der er ca 20 % mere foderværdi i hø end i wrap, så 8-10 kg er faktisk meget

    Dorte, de er ude 4-5 timer, bruger nok halvanden time på opsadling og træning, det er jo det meste af en dag her i vinterhalvåret.....


  • #14   4. nov 2014 Er der hø til overs om morgenen, når du kommer ud til den?

  • #15   4. nov 2014 Jeg tænker hesten mangler træstof eller også har den ikke nok at tygge på om natten. Så enten mere hø eller skift bunden ud med halm smiley

    Specielt hvis den får de 9-10 kg både på fold og i boks, dvs. 4,5 - 5 kg om natten i boksen, så er der ikke nok smiley


  • #16   4. nov 2014
    Min lille pony kan spise 15 kg hø/wrap :o) Så nej 8-9 kg til en stor hest er ikke meget, især ikke hvis hesten ender med at stå uden noget og tygge i i flere timer.

    Hun står ude fra 9-16 ca. nogle gange kun til 15, andre gange til tæt på 17. Og igen nogle gange til kl. 13.

    Så jeg ville klart give hesten mere hø/wrap - klart den finder noget at give ro i maven hvis der intet er i boksen.


  • #17   4. nov 2014 Det er sørme da øv smiley

    Min kommer ud kl 6 om morgenen efter de har spist og er i den mørkeste tid ud 10 timer om dagen det er jo en af de dejlige ting ved at have dem hjemme og man selv kan styre og bestemme tingene smiley
    Jeg har altid haft træbokse og aldrig haft problemer med de spiser træet

    Men så er der nok ikke andet for end at smøre det med et eller andet dyrt? eller lade dem spise det? ;-(


  • #19   4. nov 2014 Roooooliig nu, min hest får rigeligt hø.!

    I ved heller ikke hvad den får i krybben vel? Ud over at den får 13 gange i krybben på et døgn, det er vist bedre fodring end de fleste steder.

    Mit strøelse fejler heller ikke noget og den mangler bestemt heller ikke vitaminer el mineraler.

    Den ku såmen også godt få en time eller to på fold mere, men tvivler på at det hjælper alverden...!

    Så no offence, men vil i ikke godt være søde og lade være med og "kloge" i hvad min hest får at spise, foldtid, strøelse mm.. Der er helt styr på det:-)

    Jeg spurgte helt konkret efter noget at smøre boksen i, så den ikke æder sin nye stald:-)

    Tak;-)


  • #20   4. nov 2014
    Folk kloger sig ikke - de forsøger og give råd og løsninger til dit problem.

    Mit råd er stadigvæk; står hesten uden noget og tygge i, i perioder så er det ligemeget med foder 13 gange om dagen - det er der ikke meget tygge tid i, det er der i grovfoder som den mangler hvis den står uden noget:o)


  • #21   4. nov 2014 Det svarer jo til at slukke bål, ved at tage flammerne og lade glødende være. Hesten mangler jo uden tvivl noget at tygge i, uanset mængden af foder enheder. smiley

  • #22   4. nov 2014 Jesus Christ........ Hvis i ikke har et godt råd til hvad jeg kan smøre boksen i, vil i så ikke godt finde nogen andre og plante jeres velmenende råd om fodring, fold, strøelse osv. på. Tak!

  • #25   4. nov 2014 Prøver bidstop, tak:-)
    det med meget mere hø duer ikke, det er en sportsko jeg har, som gerne skal ku yde noget, uden og ligne en jyde og slæbe rundt med for mange kg:-) og har altså ikke tid til at ride hende tre timer om dagen?? omvendt ku det være jeg sku prøve at køre hende mere træt, så hun ikke orker andet end og tygge i sit eget mad;-)

    Og ja den har Slowfeedernet....

    Og nej den ligner ikke et cykelstativer, hun er som hun skal være;-)


  • #26   4. nov 2014
    Det er da virkelig en fordom at en hest der er konkurrence hest/eller en der er sports af bygniing ikke kan få hø/wrap ad libitum uden at ligne en jyde og slæbe rundt på for mange kg.



  • #27   4. nov 2014 At smører træet ind i noget bidstop, er jo reelt set ikke en holdbar løsning, det er bare en lappeløsning. Men jeg prøvede skam også bare at hjælpe, håber du finder ud af det smiley

    Og tillykke med din nybygget stald smiley


  • #28   4. nov 2014 Krikken stop nu dig selv ikke.... Jeg snakker ikke om andres heste, men om min, som jeg vist kender en del bedre end dig ikke...

  • #29   4. nov 2014
    Altid skønt med en sober debat/tråd og tone :o). Jeg hopper ud, der er kun et svar der duer.


  • #30   4. nov 2014 Tak for jeres hjælp og velmenende råd, og det er fint i har jeres holdning til hestehold og fodring, men det er jo ikke helt det jeg spørger til? Og jeg har min holdning, bakket op af dyrlæger, trænere mfl.. Så der er helt styr på det. TAK!

    Sarah Emilie hvad er det så hesten "mangler" når de guffer dækkener, bandager mm.,? Og hvad "lapper" man på hvis man bruger bidstop der?
    Ja jeg undrer mig....

    Mvh Søs


  • #31   4. nov 2014 Ja åbenbart Krikken, for du har da godt nok svært ved at acceptere andes fodring og holdninger, samt det at forholde sig til det der rent faktisk bliver spurgt om.
    Hvis jeg ville have kommentarer på min fodring, havde jeg nok spurgt om det ikke!


  • #32   4. nov 2014
    Ha' en forsat skøn dag Søs, af det der er tilbage af den :o).


  • #33   4. nov 2014 Hvis du har en sports hest der skal yde noget vil du da så fylde den med alt det kemikalier der bliver foreslået.Jeg vil da(som de andre foreslår) give den halm ad libitum, det bliver den da ikke fed af.Og så har vi sømmet en patent bånd ovenpå hver kant, så fik det da en ende.Og skulle der så gå en brædt alligevel så skifter vi den da bare ud ,så dyr er træ da ikke.

  • #34   4. nov 2014 Det er muligt, du heller ikke kan bruge mit svar, men ud fra det du har skrevet, vil jeg gætte på, at hesten ikke får halm? Dette er ofte (ikke altid - men ofte) årsagen til, heste gnaver i træ. Så hvis den ikke får halm, vil jeg råde dig til at give den det, og se, om ikke træ-spisningen hører op smiley

  • #35   4. nov 2014 Også skøn dag til dig krikken, har åbenbart lige redet din, nu du fik mulighed for at lire din "viden" og holdning af, var så lidt da??
    Kærbygårs det er jo netop ikke meningen at den skal æde det der bliver smurt på. Spørger heller ikke efter kemikalier, bare noget der virker. Og det er altså ikke så nemt at erstatte bærende bjælker. Halm er heller ingen mulighed.


  • #36   4. nov 2014 Skyd da den hest. Jeg vil da nok holde lidt med Krikken ,der er mange heste ejer som dig,dyrlæger og trænere der heller ikke har forstand på heste og dens adfær.

  • #37   4. nov 2014 Ja det undrer sku også mig, han nogensinde er blevet landstræner den amatør. Og at den anden overhovedet ku bestå en eksamen v Finn Greve- utroligt. Og dyrlæger med stor uddannelse. Nej må vist hellere til og lytte til pigerne her og holde småfed økohest, lade den selv vælge foldtid, foder og hø, lyder til det er vejen frem??;-)

  • #38   4. nov 2014 Ts - hold op hvor er du dog ubehagelig og nedladende, folk skriver jo kun for at hjælpe dig med en løsning på problemet. at du ikke er enig i deres måde at holde hest på er jo så det, men det giver da bestemt ingen grund til at skrive på den måde.



  • #39   5. nov 2014 En hest skal minimum have 10 kg stråfoder om dagen, men minimum er langtfra godt nok for hestens Tarm og da slet ikke når den ikke kan æde halm i boksen, gi du stråfoder 20-30 kg og skrug ned for den foderautomat.
    Heste er bygget til at spise 18 timer i døgnet, ikke kun den time det tager at spise sit hø og det automaten spytter ud af og til.
    Heste har behov for stråfoder, da det prikker i tarmen, som ellers ville blive " doven" hesten har også brug for stråfoder for at suge mavesyren op, ikke mindst så har hesten brug for savl, som kommer af at tygge og ikke at glemme de skal slide deres tænder, det gør de også ved at tygge på noget hele tiden.
    Husk også at en hest er bygget til at gå 60 km i døgnet, de bliver sku rundtosset i en boks


  • #40   5. nov 2014 En hest der bider i dækkener og bandager (undre mig at det er muligt, når det kun er noget den har på under ridning men okay..) mangler noget beskæftigelse. Igen hø, halm, længere foldtid.
    Jeg undre mig over at du spørger om noget, men alligevel vælger at skyde vores forslag ned.


  • #41   5. nov 2014 Ved du hvad Johanne, nu stopper du og alle i andre, jeg må ikke være ironisk, men i andre må gerne svine mit hestehold til???
    Tag nu lige og stop jer selv og jeres selvfedhed, ja undskyld mig, men der er 2-3 stykker, der reelt har svaret på mit spørgsmål, alle andre har haft ihh og åhhh så travlt med at fortælle hvor forkert jeg holder hest. Men nu har jeg haft hest i 30 år, så jeg er ingen amatør, og gider bestemt ikke den nedladende tone jeg har fået fra Lille-Lise-aka-krikken og et par andre herinde. Men har prøvet at glide af på det og være lidt humoristisk.

    Jeg har op til flere gange bedt folk om at forholde sig til det der bliver spurgt om, prøve at tage det humoristisk osv., men nu slap tålmodigheden sku op!
    Også dig Miss. Jeg ved ikke hvor du har dine tal fra, for alle foderkonsulenter, anbefaler 1,5 - 2 kg. hø pr.. 100 kg. kropsvægt, ved siden af krybbefoderet?

    Hesten kommer desuden fra et opstaldningssted med samme mængde stråfoder og krybbefoder, men kun fordelt tre gange dagligt og væsentligt mindre foldtid, og der spiste hun altså ikke af træet. Og gider ikke hører kommentarer om opstaldningsstedet, der var jo en grund til jeg byggede stald hjemme og tog hesten hjem og det var hvad der var af muligheder, når man nu ikke vil på rideskole og ikke har 5000 i måneden til opstaldning.

    Som skrevet tidligere, så er det fint i har jeres holdning til hestehold, den kan i så beholde og venligst respekter at jeg har min og ikke ønsker jeres. Jeg har haft hest i 30 år, jeg tror godt jeg kan finde ud af det.

    Så nu vil jeg i stedet springe fra her, så kan i lire jeres holdninger og meninger af til hinanden, når i nu så absolut ikke vil forholde jer til det der bliver spurgt om. Og så vil jeg ringe til min goe gamle og usædvanligt kloge smed i stedet;-)

    Fortsat go dag:-)


  • #42   5. nov 2014 Sarah Emilie, hold op du er en lille amatør og høre på........ Min hest har dækken på HELE tiden, den står også med staldgamasher, det kender jeg rigtig mange heste der gør. Men det er sikkert også dyrplageri............. smiley

  • #43   5. nov 2014 -Og Sarah Emilie, jeg skyder ikke jeres forslag ned, jeg prøver bare at få jer til at svare på det der egentlig bliver spurgt om. I stedet for at have så travlt med at skyde mit hestehold ned.
    Du ku jo prøve og starte med at læse det der står aller øverst i tråden og det der rent faktisk bliver spurgt om???? smiley


  • #44   5. nov 2014 Jeg ville give den halm ved siden af maden smiley altså om i et net også.. Min får fuldt sit net en gang om ugen han rører det stortest ikke fordi han får 15 kg wrap. Han går ikke engang på fold... Men har altid wrap til overs i boksen smiley

  • #46   5. nov 2014 Gamacher er ikke det samme som bandager.. Og jeg læser skam hvad du skriver..

    "What to do?" "Andre forslag modtages med kyshånd"

    tolker jeg som, du mangler løsninger, hvilket jeg giver dig.
    Jeg prøver ovenikøbet at forklare dig hvorfor jeg ikke synes du bare skal smøre noget på træet, men det synes du heller ikke om og derfor bliver det mig, som pludselig ikke forstår mig på hestehold og istedet nedgøre din måde at holde hest. smiley

    (Og det var bandagen jeg kommenterede på, ikke dækkenet?)



  • #47   5. nov 2014 Sarah Emilie, jeg tror jeg tre-fire gange inden vi kom hertil, pænt har frabedt mig kommentarer omkring hvordan jeg holder hest og beder om tips til noget at smøre på træet, hvad er det du ikke forstår?????????

    -Og..... har du nogensinde hørt om staldbandager? De kom faktisk før staldgamasher, da jeg for 20 år siden arbejdede i en proffesionel og international salgsstald da stod alle hestene med staldbandager smiley

    Mvh..


  • #48   5. nov 2014 vi har ikke træstald men bokse med hårdtræ - dette bider hestene ikke i - det er simpelthen for hårdt. Dog er bagvæggen beklædt med krydsfinerplader og den ku vores oldenborgere før i tiden rigtigt godt lide at bide i - selvom de står på halm og er meget ude!!
    Staldintakt fra bluehorse virkede super - og hestene vidste helt nøje når boksen var renvasket og ikke smurt ind smiley
    mvh Ponymor


  • #49   5. nov 2014 OBS og stald intakt kan du ikke lugte eller se - det er helt farveløst men få det ikke på fingrene! Kan vel nærmest anvendes som antineglebidmiddel smiley

  • #50   5. nov 2014 Det nemmeste er nok at få sat u-profiler på alt inventar der kan gnaves i.!

    Meget pænere at se på end en total nedbidt og indsmurt stald..

    (Tør næsten ikke skrive det, men jeg ville bytte høet ud med noget lidt mere kaloriefattigt.. Indeholder mere træstof og hestens mave er længere tid om at omsætte grovfoderet)..





  • #51   5. nov 2014 Hold da kæft mand hvor er folk kloge! Jeg kan da høre jeg er på randen til at være dyreplager...

    Jeg synes da altid jeg har fået af vide at man skal regne med 1-1,5 kg. pr. 100 kg. hest. Og hvis 20-25 kg er nødvendigt så tror jeg godt nok den ville have godt af en god gammeldags slankekur!

    Mine ponyer vejer mellem 300-350 kg. hver og får 5-6 kg. hø om dagen..
    Der ud over får de halm og er kun på fold omkring 8 timer om dagen på denne tid af året. Så I må da heller skynde jer og fortælle mig hvor dårligt jeg behandler mine heste..

    Hun spørger hvordan hun får den stoppet med at æde hele stalden og ikke hvor dårlig hun åbenbat er til at passe sin hest!!

    Men for at svare på dit spørgsmål Søs, så er min søsters pony lidt slemt til at bide i hjørnerne af boksen..

    Min far har lige bygget en træstald og han er bestemt ikke interesseret de æder træværket!

    De står på træpiller også får han omkring 6 kg hø om dagen (Han vejer omkring 370 kg og er en 1er pony), derudover har han halm i boksen så han har det og spise når han har ædt sit hø. Så får han krybbefoder 3 gange dagligt (morgen, når de kommer ind og inden vi går i seng) også er han pt. på fold omkring 8 timer og han bider i træværket og hvis han får 15-20 kg. hø så dør han ganske enkelt af fedme inden vi når til sommer..

    Men vi har smurt der hvor han bider ind i blue-hors produkt, kan bare ikke huske om det er bid-stop eller stald-intakt, men jeg kan tjekke på bøtten når jeg kommer i stalden.. Og det har stoppet det og han har ikke bidt mere i det.. Så det er da et forsøg værd og den koster så vidt jeg husker omkring 140-150 kr. og jeg har haft mine i rigtigt lang tid.

    Derudover ville jeg give den lidt halm i boksen også nu hvor den ikke står på halmbund..

    Hvis det er hjørner/kanter den bider i kan I måske sætte noget jern på kanten, der er der hvor vores har deres krybbe. Kan tage et billede af det til dig når jeg kommer over i stalden.

    Held og lykke med det smiley


  • #52   5. nov 2014 Luise, mange tak for dit indlæg;-) Humoristisk og sagligt smiley smiley smiley smiley

    Kan høre der er flere der sværger til Stald-intakt, så det vil jeg køre ud og købe her i eftermiddag:-)

    Anne-Mette, halm er ingen mulighed, for det første kan jeg ikke opbevare det, dernæst har jeg ofte oplevet luft i maven og kolikker med heste på halm. Men den står altså ikke en time, uden foder og får en del hø i sit Slowfeedernet. Tror bare aben, i modsætning til andre "normale" heste, har fået smag for lærketræ? Metal er heller ingen løsning for banditten får også sat bisserne i helt plane lodrette flader?? smiley

    Mvh. Søs


  • #55   5. nov 2014 Jae.. Og de var sikkert vældig populære for 20 år siden. smiley

    Du spørger om andre forslag dvs. Det kunne i realiteten også være andre muligheder, end at smøre alt ind i bidstop. Jeg synes du selv skal læse dine svar en gang til, inden du beder mig om det.
    Men jeg håber du får det svar du selv vil høre.

    louise vi siger heller ikke hun er dårlig til at passe hendes hest. Vi giver hende bare nogle andre løsninger.

    Over and out.


  • #56   5. nov 2014 Søs: Jeg har lige tjekket og det heddet stald-intakt det jeg har smiley
    Jeg kan ikke huske om det var sidste vinter eller året før jeg købte den og har brugt lidt over halvdelen. Vi smører dog kun hvor han bider i det smiley


  • #57   5. nov 2014
    Louise - Heste har bedst af ad libitum adgang til grovfoder hvis de ikke bliver for tykke, gør de så findes der andre løsninger så de stadig kan få grovfoder der holder hele natten men uden og blive tykke :o)
    Det er ikke optimalt og have en hest der står uden noget og tygge på i flere timer.


  • #58   5. nov 2014 Det er også derfor mine har halm til resten af natten, og der ligger altid noget hø/halm tilbage i bunden af deres boks hver dag, så de har jo haft stråfoder hele natten. smiley

    Men jeg har engang set noget med en undersøgelse hvor der stod at det med at man skulle beregne 1-1,5 kg. pr. 100 kg. hest. og hvis hestene spiste mere end 2-3 kg (mener jeg det var) end det der skulle være nødvendigt, så var det tegn på der kunne være noget galt med hesten for det er ikke mening de skal spise 20-25 kg. hø. Især hvis de ikke bliver læske fede af det, så er der jo noget galt med den smiley


  • #59   5. nov 2014
    Ja, det er absolut minimum for at hesten er dækket ind med sit daglige behov - men de må meget gerne få mere end det. Min bette pony på 350 kg får 16 kg wrap til natten fx og er ikke for tyk, så jeg tør ikke tænke på hvordan hun ville se ud hvis hun kun fik 3-5 kg.

    Så jo, det er meningen at de skal/kan spise meget - heste producere konstant mavesyre, derfor er de lavet til at indtage noget hele tiden og i løbet af en dag kan en hest/pony let indtage de 20-25 kg hvis man tæller folden med.
    Ligeledes kan en stor hest godt spise 20 kg i boksen, regner faktisk også med min kommer til det fordi de kommer til at stå længere inde.

    2-3 kg hø er væk på 2 timer max - så står hesten uden noget til maven resten af natten det er lige til et mavesår.

    Har man en hest der bliver tyk af ad libitum hø/wrap så finder man helst noget med analyse på lav energi - derved kan de spise mere, end noget der er mange FE i. Og selvfølgelig i et slowfeeder net.
    Der udover kan man blande hø og halm rundt i et net - så hesten får en tot af hver - dermed kan det række til hele natten.


  • #60   5. nov 2014 Tja, jeg ved kun hvad jeg læste med den forskning, men hvad ved de også om det. smiley

    Mine får godt nok aldrig i livet lov at æde 20 kg hver om dagen. De får omkring 5 kg plus deres foder også endte halm hvis de vil have mere. Og eftersom der stadig ligger noget i boksen går jeg ud fra de har fået hvad de skal have.
    Og mine er bestemt ikke de store halmspisere. De to der er mine spiser maks to skiver hver af en lille halmballe om dagen.

    Og får ros både af smed og dyrlæge og hvad der ellers kommer forbi om at de ser super fine ud,

    Har jer der kan fodre med 20 kg hø om dagen evt. Fået tjekket jeres heste for bændelorm hvis de ikke bliver tykke af det.

    Vores haflinger blev ved at se ranglet og små træls ud selvom han fik en del både i foder og hø (han fik mere end 5-6 kg, fordi han ikke tog på)

    Så fik vi testet for bændelorm og han havde rigtigt mange og efter han ble behandlet tog han på og fungere nu fint på 5-6 kg om dagen


  • #61   5. nov 2014 Kan selvfølgelig ikke huske hor jeg så den undersøgelse henne.
    Men hvis heste skal have omkring 20 kg hø hvorfor anbefaler man det så ikke i diverse fodreplaner. Har aldrig set en fodreplaner hvor der stod mine pony skulle have hverken 15 eller 20 kg hø


  • #62   5. nov 2014 sætte metal op langs kanternehar set det flere steder ser om jeg kan finde billede

  • #63   5. nov 2014 kan intet finde men vinkelbeslag langs kanterne i alu burde du kunne finde

  • #64   5. nov 2014 Louise: min på 600 kg får 15 kg wrap dagligt + foder. Han arbejder 2-3 timer dagligt - jeg kunne ikke drømme om at give en hest i arbejde så lidt som du mener din får! Det mindre end vores fjordheste får om vinteren og de laver altså ingenting! Synes altså også det lyder vildt den ikke får mere og så endda hø....

    Jeg ved godt mange heste spiser træ hvis de har fået smag for det - men jeg tror på halm kan hjælpe fordi der er træstof i og er groft at tygge som træet er smiley


  • #65   5. nov 2014 Det er egentlig wrap de for men det er nærmest så tørt som hø smiley
    Jeg ved skam hvad de får for har vejet det og det er det de får, for ellers bliver de for tykke. De holder sig super fint når de får det og de bliver begge redet stor set hver dag..
    Og der ligger endda altid noget tilbage i boksen efter natten, så ser ingen grund til overhovedet at give dem mere, for kommer bare til at smide det ud hver dag når jeg muger ud, for de spiser det ganske simpelt ikke..


  • #66   5. nov 2014 Må man spørge hvordan du træner din hest siden det tager 2-3 timer.?
    Ikke fordi det har ret meget med det her at gøre, men bare ren nysgerrighed hed ?:)


  • #67   6. nov 2014 Må du gerne louise smiley
    Først er han 1 time i skridtmaskine - prøver jeg at gøre om formiddagen (men ikke hver dag det muligt). Også rider jeg mellem 1 time til 1,5. Men skridt af og op så nærmere vi os de 2 timer smiley Engang i mellem er den længere i skridtmaskine men stræber efter en time skridtmaskine smiley


  • #68   6. nov 2014 Hvis du lever så højt og helligt på 'professionelle' er bedre og alle andre der er 'amatøre' hvorfor i alverden spørger du så inde på HG?


  • #69   6. nov 2014 Okay smiley

  • #70   6. nov 2014
    Louise - Hvilken forskning? De 1-2 kg pr. 100 kg kropsvægt er igen som nævnt minimum der anbefales - dvs. så er hesten kun lige dækket ind med sit daglige behov. Der er ingen der forbyder at hesten skal have mere - tværtimod som nævnt, så har hesten bedst af fri adgang grundet deres fordøjelse.

    Og nej, der står typisk ikke 15-20 kg hø når man kigger på diverse produkter fordi producenterne kun skriver minimumsmængden hesten skal have. Men derfor er det stadig ikke forbudt og give mere. Jeg ville ønske at der blev skrevet at hesten skal have ad libitum hvis den kan tåle det uden og tage på, men de skriver kun minimumsmængden som jeg lige igen gentager ikke er en max mængde. Bare der hesten minimum skal have for at have dækket det daglige indtag.


    Hesten skal hente sit huld og energi fra hø/wrap - derfor er det første man skal kigge på grovfoderet hvis hesten mangler huld fx.

    Også gentager jeg lige igen; Nej, ikke alle heste kan tåle fri adgang. Mange kan lære og administrere det og man kan gøre mange ting for at heste med tendens til overvægt har fri adgang uden og blive tykke.

    Nogle heste spiser iøvrigt ikke meget grovfoder, fordi de ender med og træde rundt på det - men spiser fx mere hvis det ryger i net.


  • #71   6. nov 2014 I skriver om 1 til 1,5 kg.foder/ 100 kg hest det er 1 til 1,5 fe med 100 til 110 g renprotein og det er vedligehold foder, skal den rides eller er den drægtig eller koldt i vejret forbrænder hesten mere.
    Eksem: 4 kg byghalm = 1 f.e. med 16 g protein .Lucerne hø før blomst 2 kg/f.e. med 175 g protein., 1 kg Byg valset = 1 f.e. med 63 g protein.
    Vejer jeres hest 450 kg = 4,5 f.e. og 450 til 500 g protein (eks. 6 kg halm + 4 kg lucerne hø + 1 kg byg har den fået 4,5 f.e. med 437 g protein og behov er 450 til 500 g protein. Her er kun tale om vedlige hold og det er + mineraler.

    TS hest er tydelig overfodret med proteiner men er i underskud med volume foder og derfor søger den kompensa. ved at bide i alt hvad den kan få fat i.Det er af simpel sult. Kalorier og proteiner skal passe sammen (se børn i afrika de får masser kalorie for sult men ingen proteiner, det er jo kun håret ,maven og øjnene der vokser på dem.)


  • #72   7. nov 2014 Bare lige for at tilføje noget, KÆFT hvor har jeg mistet respekten for dig nu. Så din tråd inde på heste-nettet, hvor du kaldte dem der prøvede at hjælpe dig for uvidne nybegyndere, føj!

  • #73   7. nov 2014 intet svar fra dig når nu man intet siger om hestehold men holder sig til spg så kan det jo være ligemeget

  • #74   7. nov 2014 Anja og alle jer andre.......

    Jeg gider simpelthen ikke gå ned på jeres barnlige og ondskabsfulde plan... DERFOR har jeg ikke svaret.

    At i har så travlt med at fortælle mig hvor dårligt jeg behandler min hest, hvor dårligt jeg fordrer den, alt det den mangler osv., osv.,, uden i overhovedet har set dyret og upåagtet, at jeg har foderkonsulenter, dyrlæger og trænere ind over, det fortæller mere om jer end om mig.

    I nægter enda pure, at svare på det der egentlig bliver spurgt om, samt at respektere min holdning og mit hestehold, fordi I er så meget klogere på en hest i ikke kender og aldrig har set!!!
    Du må undskylde, men jeg vil ikke engang gå ned på jeres plan og fortælle hvad jeg mener om det!!!

    -Desuden så har Ditte Young "talt" med dyret for ikke mindre end fjorten dage siden, og den "stakkels" hest nævnte intet om hvor sulten den er og elendigt jeg behandler den.
    Men Ditte er jo sikkert også bare en amatør og en kvaksalver i jeres øjne, I véd sikkert bedre.....

    DERFOR Anja, gider jeg ikke længere svare i denne tråd og svines mere til. Nu vil jeg i stedet gå over i stalden og gi min sultne hest en lille-bitte-bitte tot hø og et los bagi ud på folden....... (Dette var voldsomt ironisk!!!)

    Søs Biel

    Kærbygård: Syntes det er pinligt at du som voksen mand sider og kører med på den her ondskabsfulde hønsegård og udtaler dig som du gør, uden du ved hvad min hest får at spise og uden du nogensinde har set hesten. Men du er måske clairvoyant eller noget?????


  • #76   7. nov 2014 Må sige mig enig med Line, det er noget være fis smiley

  • #78   7. nov 2014 ok men jeg sviner ingen til og svarer kun på dit reelle spørgsmål og du kunne måske evt. overveje at sætte alu kanter op så det kan undgåes i fremtiden, jeg vil kun det bedste og blander mig ikke i dit hestehold, flere heste i udlandet kommer slet ikke på fold så jeg synes det er skønt den måde du driver det på med din hest, og ignorer andres indlæg men måske en ide at svare dem som er konstruktive.

  • #79   7. nov 2014 Enig Anja, det har jeg faktisk også gjort længere oppe i tråden;-)

    Jeg har faktisk også takket dem som konkluderer på min hests "behov" og sviner mig til for deres "velmenende" "råd" og bedt dem pænt om at respektere min måde at holde hest på og bare komme med råd til hvad jeg kan smøre stalden i. Men de må jo ha en del de skal "af med", siden de bare fortsætter og bliver grovere og grovere... De må jo ha det skidt!

    Den med alu kanter, har jeg fanget og takkede også for rådet, ved ikke om det måske var en anden også som kom med det foreslag, men banditten gør det altså også på lodrette flader? og det bliver altså lidt dyrt, hvis jeg skal lave en hel boks i aluminium;-) Men ellers tak Anja:-)

    Mvh.


  • #80   7. nov 2014 - Og undskyld, jeg fik dig blandet sammen med "de andre" Anja;-)


  • #81   7. nov 2014 Beklager at skuffe dig, men du er for længst langt under det niveau hvad din opførsel og sprogbrug angår.

    Jeg kan snildt forstår hvor hamrende træls det er at man ikke bare kan få svar på det man spørger om, når man flere gange tydeliggøre andet ikke har interesse.
    Men behøver du selv gå ned på en 5 klasses niveau og kaste rundt med 'jeg er bedre end alle andre' kortet og bruge verbale angreb? Så er du netop ikke bedre end alle andre.


  • #84   8. nov 2014
    Kan se at de på HN er ret enige med de bud som TS også får herinde..

    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/670144/670144/


  • #85   8. nov 2014 Min hest havde også en periode hvor den spiste dens bokslåge, lidt ekstra foldtid og hø hjalp her, men ellers kunne du smører noget "bid-stop" på træet og så tænker jeg at den lærer det ikke smager godt og du derefter ligeså stille kan stoppe med at smører det på :-).



  • #88   8. nov 2014 Hvorfor angriber man egentlig amatøre når man selv er en af slagsen?

  • #90   8. nov 2014 Hov da jeg lagde min kommentar viste min computer ikke alle andre svar. Kan se at folk siger de samme ting så jeg skrev :-)..

  • #92   8. nov 2014 Jeg synes da at TS kommer med en rimelig kraftig modreaktion på, at folk bare kommer med løsningsforslag som hun ikke bryder sig om. Ja, det kan godt være at det bare er mig, men jeg finder det da nedgørende, flabet og ekstremt selvhøjtideligt at komme med svar om at andre er "amatører" hvis ikke de altid har dækken på deres heste, og også enormt dømmende at mene, at hvis hesten får masser af hø og foldtid, så er det en "fed økohest" der kun hører amatører til. Det er simpelthen for lavt. Det driver jo af pral og en meget dårlig "jeg-er-bedre-end-jer" argumentation smiley

  • #96   9. nov 2014 Hej Emilie, tak for dit svar, denne tråd er nu efterhånden heller ikke værd at læse:-(.... Suuuk!

    Jeg er rimelig sikker på, at Cille ikke mangler noget, dels fordi hun gennem de sidste 2 md. har fået en ordentlig røvfuld vitaminkur ved siden af sit normale foder, som booster for netop og være sikker på hun ikke mangler noget når hun nu skulle i gang igen.
    Dernæst så stoler jeg ikke 100% på de blodprøver, fik hende tjekket for bla. Magnesium engang og da var prøverne fine, men var sikker på hun manglede det, sådan som hun havde nerverne uden på tøjet, så gav hende en kur og det hjalp. Men man kan jo selvfølgelig aldrig være 100% sikker.

    Hun virker dog glad og tilpas i sin boks, på fold og under ridning og betydelig mere samarbejdsvillig, end hun har været længe, og hun plejer ellers nok sige til. Så er ret sikker på hun bare har fået smag for at guffe træ, hun nupper også grenene og barken på træerne på folden, men det må hun nu gerne..

    Har ikke prøvet hovfedt/tjære, det bliver nok lidt dyrt for en hel boks i træ;-) Hjortetaksolie hjælper, men også lidt dyrt og sprøjte hele boksen:-) Pt. har hun dog ikke været i gang de sidste 3-4 dage og er mere interesseret i sit hønet og foderautomat:-)

    Men tak for input Emilie og hils Benny, satser på at komme op og få noget undervisning om en måneds tid, når vi lige er kommet helt i form og kan klare en hel time i hallen, uden at puste som en gris (altså Cille);-)
    Har han fået ny bund for resten?

    Mvh. Søs


  • #97   9. nov 2014 Lisette, lige præcis...;-)

    Det er lidt svært. når man flere gange, pænt har takket folk for deres svar, og pænt har bedt dem om at forholde sig til mit spørgsmål og komme med råd til hvad jeg kan smøre boksen i. Og ikke svine mig til for hvordan jeg holder hest, konkludere på hvad den mangler, at den sulter, at den får alt for lidt af ditten og datten osv., osv., upåagtet at de ikke ved hvad hesten får at spise eller hvor meget og aldrig har set hesten!!!!
    Og så bliver jeg angrebet for ikke og ku lide de andres "kloge" svar....!!! I må undskylde, at jeg stoler mere på mine øjne som ser hesten dagligt, min foderkonsulent, dyrlæge og træner, selvom jeg godt véd hønsene herinde er uddannet i alt og véd alt, også om heste de aldrig har set... (dette var voldsomt ironisk;-)

    Jeg har SÅ mange gange i denne tråd, pænt bedt folk om IKKE at kloge i mit foderprogram, som de i øvrigt slet ikke kender, og som der er HELT styr på i samarbejde med dyrlæge og foderkonsulent, alligevel fortsætter heksejagten.........:-(

    Og så bliver jeg sku gal og ked af det, når jeg nærmest bliver anklaget for at mishandle min hest, fordi jeg ikke bukker og skraber for jeres svar og fyrer 25 kg. hø i den, smider den i løsdrift og giver den et grantræ og en bold og lege med......

    DET er ondskabsfuldt og under lavmål og pinligt at i som voksne mennesker kan opføre sig sådan og konkluderer på noget i intet véd om og ikke har set... ØV!!!

    Mvh. Søs:-)


  • #98   9. nov 2014 Kan kun sige i lige måde Søs, for hvad pokker var det for en tone inde på HN? At kalde folk for amatøre, er det måske særlig voksent?

  • #100   9. nov 2014 Hippie, er de måske ikke amatører??? Ja jeg spørger bare, får jeg har ikke set nogen dyrlæger, forderkonsulenter eller andre uddannede svare i tråden? Og hvordan skulle de også kunne det, når de intet ved om mine hest, hvad og hvor meget den får at spise......?

    Så ja de er amatører ligesom du og jeg. Og så kom denne tråd også ud i ondskabsfulde vendinger som at jeg mishandlede min hest, fordi jeg ikke ville fodre min hest som vedkommende foreslog................. ØV!


  • #101   9. nov 2014 Tak Lisette:-) Det er også præcis hvad jeg vil gøre nu:-) Go dag til dig:-)

  • #102   9. nov 2014 Ved du hvad, jeg gider slet ikke diskutere med dig, for det er du simpelthen ikke værd. Lev du bare videre i din lille lyserøde verden smiley

  • #103   9. nov 2014 Hvor har folk skrevet at du mishandler din hest?

  • #106   9. nov 2014 Søs du er jo også en amatør. Så hvad er det slemme i det? smiley

  • #107   9. nov 2014 DD: nej Søs er ikke en amatør ligesom "os andre", hun er professionel fordi hun har haft med heste at gøre i 30 år og har fået råd fra konsulenter, hun er langt klogere end os andre smiley

  • #108   9. nov 2014 Når ja, den dag jeg er så gammel, har jeg også haft med krikker at gøre i 30 år. Er jeg så prof der? smiley

  • #109   9. nov 2014 Ja lige præcis, det er sådan man måler det smiley

  • #111   9. nov 2014 Nå jamen perfekt. Hvorfor så bruge det som skældsord? Det er vel ikke slemt?


  • #113   10. nov 2014 "Nej må vist hellere til og lytte til pigerne her og holde småfed økohest, lade den selv vælge foldtid, foder og hø, lyder til det er vejen frem??;-)"

    "Men nu har jeg haft hest i 30 år, så jeg er ingen amatør, og gider bestemt ikke den nedladende tone jeg har fået fra Lille-Lise-aka-krikken"

    "Sarah Emilie, hold op du er en lille amatør og høre på........ Min hest har dækken på HELE tiden"

    "har du nogensinde hørt om staldbandager? De kom faktisk før staldgamasher, da jeg for 20 år siden arbejdede i en proffesionel og international salgsstald"


    Hmm, ja, jeg har forstået det som om, at hun TS bruger amatører som et skældsord, og lige skal hæve sig gevaldigt op over os andre "amatører".. men det er måske bare mig, der har tolket disse kommentarer forkert? smiley


  • #115   10. nov 2014 sad lige og fandt legetøj som måske kunne afhjælpe prøv at se video, likit


    http://www.likit.co.uk/treats-toys/boredom-breaker/


  • #116   10. nov 2014 Beklager men overstående ER at benytte det som skældsord. Overstående står der også hun mener hun ikke selv er amatør, hvilket hun jo i den grad også er.

  • #118   10. nov 2014 Jeg kan godt se, at TS' mening var at fremhæve, at hun har fagpersoners udsagn for andet (men hvorfor konsulterer hun så ikke disse fagpersoner?). Men jeg tror derimod helt bestemt at det var meningen, at amatør blev brugt som skældsord i nogle ekstremt nedladende kommentarer, og det er dén barnlige adfærd med at gå i ekstremt selvforsvar og give igen med kommentarer man kun forventer fra en 10-årig, at jeg bliver lidt harm over smiley

    Det kan simpelthen ikke passe, at man skal sidde som 38-årig og blive så fornærmet over folks råd, at man går helt i selvsving og skal opføre sig som en af de stereotype, snobbede "rideskolepiger" smiley


  • #119   10. nov 2014
    Gud lille lise, den er sgu alligevel ny - første gang nogen har forsøgt sig med lille lise som nedladende betegnelse for mig ;o)


Kommentér på:
Jer med træstald

Annonce