{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.256 visninger | Oprettet:

Beskæring og sko {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg er lidt i tvivl om hvor vidt min hest's hove er beskåret ordenligt og om hun bærer den korrekte sko.

Jeg har desværre ingen billeder, men. Hendes hove er pænt beskåret i siderne men ude ved tåen er hoven en smule længere, som om smeden mangler at beskære en lille smule, hvilket resulterer i at hendes hov ved tåen, er en smule ud over hendes forsko, når det så er sagt så er skoen fuldstændig tyndslidt ved tåen, hvis man ser fra gulvet af, er der næsten ingen sko at se der, så slidt er den. Nogen der kan sige om det er en forkert sko, eller om det hele ender ud i at hun ikke er beskåret ordenligt? Evt forkert benstilling??

Hjælp gerne, kan evt tage et billede senere hvis det er.

Håber det er til at forstå smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beskæring og sko
  • #1   6. nov 2014 Bliver nød til at se billeder

  • #2   6. nov 2014 Okay, jeg tager nogle her i eftermiddag smiley

  • #4   6. nov 2014 Det er svært at sige uden billeder, men der er typer af sko hvor det er meningen at tåen skal stikke ud over. Denne type sko kaldes "rollershoes/overrulssko" og lægges på forhovene hvis hesten har tendens til en lang tå og dermed "fortil/bagtil ubalance". Hvis tåen er uhensigtsmæssig lang, så vil hesten belaste sine sener unødigt (den dybe- og den overfladiske bøjesene) samt have tendens til fx snublen. Disse sko trækkes så længere tilbage i forhold til alm. sko og man forbedrer derved "overrulningspunktet" når hesten bevæger sig og derved vil hesten kunne bevæge sig meget mere ubesværet.


  • #7   6. nov 2014 Her kan man se i tåen hvor slidt skoen er

    profilbillede
  • #8   6. nov 2014 Og her

    profilbillede
  • #9   6. nov 2014 Det ser ud som om hun skal have smed på inden længe

    Hvor længe siden er du har haft smed sidst ??
    '


  • #10   6. nov 2014 Det ved jeg skam godt hun skal, har fat i ham smiley Og det er ikke mere end 2-3 uger siden, det er derfor jeg mener de er alt for slidte og han ikke gør sit job ordenligt

  • #11   6. nov 2014 Ville nok vælge en anden slags sko. Vores går med dem hvor beslag går op i front af hoven

  • #12   6. nov 2014 Okay, det tænkte jeg også, hun har haft den sko på før og husker ikke at der var nogle problemer der, så jeg håber han er med på at give hende den på igen smiley

  • #14   8. nov 2014 Hoppedullen: det er altså noget vrøvl du skriver mht at skoen skal være lige slidt og at den ikke må være så slidt i tåen!! Er det forsko der er tale så vil tåen blive slidt, da hesten under bevægelse har en fase i afviklingen af skridtet der hedder "overrulningsfasen". Det er især her sliddet opstår og hvis du fx løfter en forhov på en uskoet hest, vil du også se at hovkanten er slidt rundere, dér hvor hesten har sit overrulningspunkt. Dette overrulningspunkt kan ligge midt i tåen eller lidt udvendigt eller indvendigt for midten af tåen -afhængig af hestens benstilling (og dermed overrulningspunkt).
    Trådstarters hest har ganske rigtigt en "Rollershoe" på og disse er udformet således i tåen, at hesten "kan rulle over dér hvor det er naturligt for hesten afhængig af dens benstilling". Desuden skal man have in mente at disse Rollershoes netop er "rundet af på undersiden" således at de kun er halv godstykkelse i forhold til en alm sko (derfor vil tåen meget hurtigt se tyndslidt ud) -netop da "rejsningen i skoen" ligger i materialet (for at få denne optimale overrulning) og ikke skal bankes en rejsning i tåen på ambolten som på de traditionelle sko som de fleste hesteejere kender.

    Jeg kan dog godt give dig ret mht sideoptogene -de har efter min mening ikke noget at gøre på en forsko, da de netop kan låse spillet i hoven og sideoptog bør kun i sjældne tilfælde bruges hvis der er brug for det. Men hvis hesten har tendens til lang tå, så gør det det værre ved at lægge en sko på med et frontoptog, da dette vil "forlænge hoven" i tåen og dermed støde på andre problemer såsom spændinger i hoven, stresset tå og/eller dragter pga "fortil/bagtil ubalance", hornspalter m.m.
    I tilfælde hvor hesten har tendens til lang tå, bør man efter min mening kun lægge forsko på uden optog -evt en rollersko som trådstarter viser på billedet -uden optog!

    Trådstarter: jeg synes du skal spørge din smed hvorfor han/hun har valgt at lægge denne type sko på og få ham til at forklare funktionen af skoen -det er sikkert meget nemmere at forstå i forhold til skriverier herinde! Og synes du så ikke om det og din hest ikke bevæger sig rigtigt med dem på ifølge din optik, kan du jo skifte smed. Men at skifte smed fordi der sidder nogle hesteejere og gør sig til dommer over nogle billeder uden at have set hesten "live" og set den i bevægelse, ville jeg synes er uklogt. Smedene tager trods alt en uddannelse og vi har en noget større faglig viden vedr ben, hove og den generelle anatomi i forhold til den gængse hesteejer og jeg tror at din smed sikkert gerne vil forklare dig hvorfor han har valgt disse sko, hvis du spørger!;-D


Kommentér på:
Beskæring og sko

Annonce