{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

Ridehal? {{forumTopicSubject}}

Jeg har før spurgt om dette, men jeg synes til gengæld også det er et super fedt emne at have lidt om! smiley har du ridehal der hvor du står? Kan du undvære en ridehal? Til jer uden ridehal føler i at i mangler det?? Og hvad laver i i perioden når der er sne? Rider i udenfor selvom der er lidt sne? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridehal?
  • #1   11. nov 2014 Jeg står et sted med 20x80 ridehal og snart med ny bund. Det er super lækkert, har aldrig haft ridehest uden og får det nok aldrig. Er bange for at jeg ikke ville få redet hvis jeg skulle ride ude om vinteren.

  • #2   11. nov 2014 Spekulerer faktisk lidt på, er det ansvarligt at ride ude for om vinteren?

  • #3   11. nov 2014 Det kommer an på banen synes jeg. Jeg har stået et sted hvor der var fiberbund både inde og ude og synes at den udendørs var god i store dele af året. Dog red jeg ikke ude i sne, da det ville sætte sig i klumper under skoene.
    Andre steder har en sandbane kun været god i få måneder siger min erfaring.


  • #4   11. nov 2014 Så man kan ride ude når der er sne hvis bunden er der til det?

  • #5   11. nov 2014 Jeg ville ikke gøre det, mine heste har sko på. Men det er nok bedre at høre nogen om det, som rent faktisk ride rude året rundt smiley

  • #6   11. nov 2014 Ja håber nogen kigger forbi forummet, som selv rider ude året rundt.

  • #8   11. nov 2014 Altså jeg rider året rundt og vores bane glider man ikke i og ham jeg har, har sko på og er ikke gledet i vandpytter eller noget endnu, kun snublet lidt.
    Når der kommer sne skal der også rides, som ikke når der er 1 meter sne osv, men hvis det kan rides i, kan ikk have han står stille en hel vinter igen.


  • #9   11. nov 2014 Jeg har valgt at vægte foldtiden - løsdrift - højere end ridebane og ridehal. Jeg savner det ofte, men må bare være kreativ og finde andre måder at træne på smiley
    Jeg rider ude i sne, regnvejr og solskin året rundt smiley


  • #10   11. nov 2014 Jeg rider ude hele året rundt. Kun ved tøsne oplever jeg at det klamper under futterne, og så bliver jeg hjemme. Hvis der er sne eller bare glat i det hele taget, skruer jeg mordax i skoene, så hesten står fast.
    Jeg rider primært skovture, og faktisk er jeg rigtig glad for sneen, for så bliver det hele så dejligt lyst smiley
    Jeg har mulighed for at ride i ridehus, det ligger ca. halvanden km fra stalden og jeg skal igennem skoven det meste af vejen. Når jeg rider i ridehus, er både jeg og hesten udstyret med reflekser og jeg har lys (rødt/hvidt) på venstre ben, samt en pandelampe/lygte på hjelmen, således kan jeg godt skridte af gennem skoven hjem, selvom det er blevet tusmørke, og de 300 m på vej føler jeg mig sikker med lys og reflekser.


  • #11   11. nov 2014 Ditte S. Vil det sige man sagtens kan ride udenfor i snevejr? Og hvis banen ikke fungere til det kan man så bare ride en tur i skoven selvom der er sne? Sorry er bare sådan nysgerrig? smiley

  • #13   11. nov 2014 Kan man få det der beskyttelse på uden at hesten har sko på? Og kan man ride ude for uden at hesten har sko eller beskyttelse på? Forresten er der nogen af jer der rider tur en gang imellem uden sko på hesten? Og kan jeres tåle det?

  • #14   11. nov 2014 jeg rider ude uanset vejr, det eneste vejr jeg ikke vil ride i er isslag

  • #15   11. nov 2014 Jeg har altid redet meget udendørs og også på trods af sne og is! Hvis man har snesåler og mordaxhager i skoene, så kan man ride uden problemer! Det er så skønt at ride gennem nyfalden sne en flot, frossen vintermorgen med blå himmel og skarp sol!
    Men jeg kører en del i ridehal hvis jeg skal være seriøs -ih hvor jeg glæder mig til at få egen ridehal til næste vinter!:-)


  • #16   12. nov 2014 Ja men er det ansvarligt uden hesten har sko på at ride i sne? Og er det ok om sommeren at tage en tur på asfalt eller skovbund indimellem hvis hesten ikke har sko på?

  • #17   12. nov 2014 Jeg rider som normalt. De fleste dage smører jeg sålen af hoven med hovfedt - så klumper sneen ikke så hurtigt smiley efter min personlige erfaring er det mere forsvarligt at ride uden sko i sne end med smiley
    Jeg holder bare øje med at det er sne og ikke is samt at der ikke er klumper under hovene også bare afsted i trav og galop også smiley


  • #18   12. nov 2014 Jasse&Finepige: Jeg har desværre ikke erfaring med at ride i sne på en barfodet hest, men jeg tænker at der er mindre sandsynlighed for at sneen klamper, når der ikke er sko på hoven, men måske større risiko for at den glider - det ved jeg desværre for lidt om.
    Afhængig af hestens hove, kan du godt ride barfodet i skoven og også i mindre grad på asfalt vej. Som regel er det muligt at ride i rabatten, så du ikke behøver at gå så meget på asfalten. Snak med din smed om det, hvis du er i tvivl om, hvorvidt det er OK på din barfodede hest smiley


  • #19   12. nov 2014 Har altid haft ridehal, hvor min ridehest har stået.
    Ville ik stå et sted uden, for gider ik være afhængig af vejr og lys.


  • #20   12. nov 2014 Medmindre du kun rider på asfalt, så kan du sagtens ride alle steder uden sko hvis hesten er vant til ikke at have dem på. Faktisk er det nemmere at ride uden sko i snevejr end med, da det ikke klamper lige så let. Det er bare derudaf, medmindre det er isslag, så skal man lige overveje en ekstra gang.

  • #21   12. nov 2014 Jeg har tidligere haft opstaldet min hest hvor der ikke var ridehal og jeg har savnet det især om vinteren.
    Jeg er så så heldig at have fundet et mindre opstaldningssted med ridehal uden det går så meget ud over hestens foldtid. nuværende er 8 til 10 foldtimer tidligere var 12 timer i vinterperioden.


  • #23   12. nov 2014 Vi har 20*60 hal og min part har altid stået et sted hvor der var hal. Det mindste vi har været i har været 20*40.

    jeg ville have svært ved at undvære en hal i vinteren og de dage hvor det regner og blæser. så jeg betaler hellere det ekstra for at få hallen med også


  • #24   12. nov 2014 Jeg har stået steder med og uden ridehal... Nu står vi med ridehal på 23x63 og det er top lækkert til regnvejrsdagene smiley
    Min hest er barfodet og står bedre fast end heste med sko, det klamper jo ikke og da hoven er naturlig lun, har jeg aldrig haft problemer med at mine barfodsheste ikke kan stå fast medmindre det er islag... Rider ude og i skoven hele året.....


  • #25   12. nov 2014 Jeg har udendøresbane, jeg kan ride på den det meste af året, de dage jeg ikke kan hvor den er hård af frost, eller der ligger sne på den låne jeg et ridehus i nærheden smiley

  • #26   12. nov 2014 Pt. står mine heste i løsdrift 'hjemme' = ingen ridehal.
    Har stort set altid stået med ridehal, hvilket har været lækkert.
    Da min hoppe var i fol stod hun hos min kusine uden ridehal. Vi red hver dag udenfor. I regn, sne og ellers koldt og kedeligt vejr. Ingen problemer så længe bunden er god og der ikke spares på hovolie, inden man rider ud smiley Vi red også på vejene (har heldigvis en hest, som går forsigtigt, hvis der er glat) - ingen problemer.
    Det er ikke et must for mig, men selvfølgelig en fordel smiley


  • #27   12. nov 2014 Jeg er også en af dem, der ikke har så nem adgang til en ridehal - det er max. 1-2 gange om ugen, jeg kan blive kørt i hal, så resten af tiden foregår udenfor. I min optik svarer spørgsmålet "kan man godt ride udenfor, når der er sne" til at spørge: "kommer mælk virkelig fra en ko?" smiley Selvfølgelig kan man da ride udenfor - det eneste tidspunkt, jeg har større forbehold for at sætte mig i sadlen, er når der er isslag. Jeg kan ikke bruge vores ridebane, når der har været frost et par dage og den er stenhård, men så rider jeg som regel på en fold - der kan man sagtens træne dressur. Tro det eller lad være, men hesten har faktisk rigtig godt af at gå på forskelligt og skiftende underlag.

    De fleste sene- og ledskader sker som regel om foråret - sjovt nok på de heste, der har gået i en ridehal hele vinteren smiley


  • #28   12. nov 2014 jeg har ikke ridehal jeg skal ride 1 time for at komme ned til 1 og det gider jeg ikke smiley og min hest kan ikke lide trailer smiley jeg plejer at ride små ture i snevejr for at holde hesten igang smiley

  • #29   12. nov 2014 Jeg rider ude det meste af året, sidste år var der 2 uger man ikke kunne ride ude og der red vi i ridehuset der ligger 3 km fra hjem så det var okay. I år har min egen hest ferie over vinteren, men regner med at ride i ridehus på min undervisers hest:)

  • #30   12. nov 2014 Kan ikke undvære ridehus, slet ikke om vinteren smiley
    Selvfølgelig er det hyggeligt at ride en tur i sneen, men til den daglige træning er det ret nødvendigt for mig.

    Har 2 udendørsbaner (en til spring, og en til dressur
    Og har ridehus smiley

    Pladsen er ikke så vigtig, mere det at ha et sted hvor jeg kan være indenfor og koncentrerer mig, om mig og min hest og vores træning


  • #31   12. nov 2014 Jeg får for første gang et ridehus på stedet (jeg har egentlig haft før, men det var meget lille(15*25) og det var kun der hvor den ene hest stod) Jeg har i år valgt at flytte hesten dels fordi jeg har økonomien til at betale for opstaldningen samt så er han ny tilredet og har på ingen måde styr på sine stænger, og så skal jeg altså ikke ligge og rode rundt i mørket på ham.

    De sidste 8 år har jeg ikke haft noget ridehus, men det er ikke det reflekser, snesåler og mordax ikke kan gøre, så får mig har det aldrig været et problem. Selvfølgelig ville jeg gerne have et ridehus i baghaven, men så heldig er jeg ikke smiley


  • #32   12. nov 2014 Jeg har indtil nu i november tilredet Tindur på udendørs bane. Men nu hvor det blæser så meget har jeg lejet mig ind på ridehuset ned ad vejen. Hold da op hvor er jeg glad for det da det rykker ift. ridningen da der ikke er ret meget der distraherer ham så vi kan fokusere mere på det vi skal smiley Jeg må dog ikke have min underviser med så undervisningen bliver stadig på den udendørs smiley Så jeg synes det er rigtig godt ift tilridningen da Tindur er meget vågen og bange for lyde. I dag blev han dog bange i ridehuset da der var grene der slog i mod taget og væggen pga. den voldsomme blæst smiley Så efter det var der ikke ret nemt at få noget mere ud af ham da han havde vildt svært ved at slappe af... Glæder mig dog lidt til han bliver ældre og mere roligere hvor vi kan ride ture året rundt, hvor verden ikke er så farlig mere smiley

    Mvh TT


  • #33   12. nov 2014 Kan man bruge noget på hovene hvis hesten ikke har sko på? Så den ikke glider i sneen?

  • #34   12. nov 2014 altså man kan vel bruge boots. jeg har boots med skid sikkert under

  • #35   12. nov 2014 Heste glider ikke i sneen smiley Hvis der er is, kan de godt glide, men tvivler på, der findes et mirakelmiddel, hvor hestene kan stå fast på det - sund fornuft er til enhver tid bedst.
    Sko er til gengæld djævelens opfindelse, når der er sne, men med lidt kreativitet kan det sagtens lade sig gøre at træne alligevel. Sidste år lavede jeg nogle "plastik-indlæg", som jeg lagde ind i hestens sko, der lige kunne kiles fast under skoen, så fik de et godt lag hovfedt ovenpå plastikken og så var problemet med klumper under skoene løst smiley


  • #36   12. nov 2014 Jasse&Finepige, glider du selv når du går i sne? Gætter på nej, så hvorfor skulle hesten gøre det? smiley

  • #37   12. nov 2014 Der hvor jeg har min pony er der hverken ridehus eller en bane, kun sådan en "bane" vi selv har opdigtet.. Der er ikke hegh rundt om, og det er på græs, men vi kalder det for vores lille bane smiley
    Ellers rider jeg ture hver gang (:
    Har ikke haft min pony i en vinter endnu, da jeg fik ham i slutningen af sommerferien, så det bliver min første vinter med hest, så nu ser jeg hvordan det vil gå (:


  • #38   12. nov 2014 Boots glider vel mere end hoven? Og hjælper et godt lag hovefedt på hvis hesten ikke går med sko?

  • #39   12. nov 2014 At dømme efter hvor mange der har skrevet om hovfedt indtil videre, så er svaret ja.

  • #40   12. nov 2014 Hestehove uden sko står langt bedre fast end alle andre løsninger. Jeg tager helst skoene af hvis det ser ud til en lang periode med sne. Vi rider på vej hvor sneen ikke bliver ryddet, men kørt ned i vejen, har ingen problemer med at de glider.
    Hvis vi har sko på har jeg boots vi kan tage over skoen. Så står hesten rimeligt fast, men ikke så godt som uden sko smiley


  • #41   12. nov 2014 Så uden sko og ikke noget på er helt godt?

  • #42   12. nov 2014 Har i hvert fald virket med alle mine. Man skal selvfølgelig tænke sig om, der kan være is under sneen, og så er det helt ligemeget hvad man har på. smiley

  • #43   12. nov 2014 man kan købe mordax til at sætte i boots smiley

  • #44   12. nov 2014 Der er to ridehuse der hvor jeg står.. Og om vinteren ville jeg ikke kunne undvære..
    Jeg har før redet for folk uden ridehus, men der er nu også blevet kørt til et i vinterhalvåret.


  • #45   12. nov 2014
    Har haft hest den første vinter uden ridehus = meget lidt ridning fordi det var mørkt når jeg kom der ud og dårlig lys på banen, ellers var den frossen og umulig og ride på.

    Nu står hun et sted med ridehus og hold da op hvor er det lækkert! Der er så mange gange her hvor vi har fået vintertid og tidligere mørkt, jeg ikke ville ha' fået redet hvis jeg ikke havde ridehus.


  • #46   12. nov 2014 Alle jer der rider ude om vinteren - fryser jeres bund ikke og bliver helt hård? Eller hvilken bund har I?

  • #47   13. nov 2014 Jeg vil ikke undvære ridehal smiley Medmindre jeg rider tur eller skridter af, så holder jeg mig i ridehallen. Jeg fokuserer ikke ordentligt udendørs, og desuden afholdes alle westernstævner indendørs, uanset sæson. Som konkurrencerytter synes jeg ikke jeg kan forvente at min hest yder sit bedste, hvis jeg ikke selv er 100% koncentreret og fokuseret, og det er jeg kun i ridehallen.

  • #48   13. nov 2014 Vi har sandbund, da den skal være nem at slide i. Så længe den bliver harvet er det ikke noget problem.

  • #49   13. nov 2014 Okay.

  • #50   15. nov 2014 Jeg har i mange år stået uden ridehal, og jeg har stadig fået redet en masse. Nu har jeg ridehal, og det er jeg selvfølgelig glad for på de trælse regnvejrsdage, men jeg foretrækker stadig at ride udenfor så vidt mulig smiley

  • #51   16. nov 2014 Jeg står på en rideklub, hvor der er ridehal. Desværre kun en 20*40 hal, og der er undervisning i den næsten alle hverdage, så det skal tilpasses lidt.

    Men selvom det er lidt træls med sådan en lille hal, når man rider stor hest, ville jeg bestemt ikke kunne undvære den smiley


  • #52   16. nov 2014 Jeg har ridehal, og har haft det alle de steder, jeg har stået igennem årene smiley Jeg ville ikke komme ud at ride, hvis jeg ikke havde hallen. Heller ikke selvom jeg havde en god udendørs bane (som jeg også har), for jeg gider ikke ride i kraftig regn, sne, blæst osv. Jeg rider så godt nok ude så snart vejret er til det, og lidt støvregn er jeg heller ikke bange for :-).

  • #53   18. nov 2014 Står et sted med ridehus, og ville aldrig stå et sted uden. Jeg ville ikke få redet..

Kommentér på:
Ridehal?

Annonce