{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

Dækkengram, klippet hest i løsdrift? {{forumTopicSubject}}

Det er første vinter jeg har min hest i løsdrift.
Pt. går hun med 300g og er endnu ikke klippet.
Hun har tidligere været rigtig svær at holde i huld, så jeg er meget bevist om at hun ikke må komme til at fryse.
Mit spørgsmål er så hvor mange gram ville i ligge på hende når jeg klipper nu her?
Håber at der er nogen der kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækkengram, klippet hest i løsdrift?
  • #1   21. nov 2014 min gik også med 300 gram (klippet 1 gang) og blev klippet 2 gang for nogle dage siden - hun har fået 400 gram på..

    Hun er også en kuldskær hest (meget!!), og taber sig let.. Men hun er dejlig varm under dækkenet (400 grams amigo)


  • #2   21. nov 2014
    Ville allerhelst lade hesten beholde de 300 gram på, ellers ender du ud med en hest der skal gå med en del gram hvis vi får en hård vinter.



  • #3   21. nov 2014 Man kan jo ikke klippe pelse af, uden at ligge mere tøj på dyret? Så kommer den da til at fryse..

  • #4   21. nov 2014
    Ikke nødvendigvis. Nogle heste går fint med fx regndækken eller 100 gram trods de er fuldklippede. Ligesom folk klipper og propper samme antal gram på igen.

    Du trådstarter, kan evt. nøjes med noget alla jagtklip el + evt. halsen så hesten stadig har noget pels for at holde på varmen, men samtidig kan komme af med sved.

    Finder det bare ærgerligt hvis den skal op i 600 gram eller mere når det bliver frost og sne :o). Især i løsdrift, hvor det jo er vigtigt den skal kunne bevæge sig let og problemfrit.

    Regner med min klippes i denne her uge, hun går med 200 gram og jeg ligger 300 gram på hende - men det er muligt jeg trapper ned på de 200 igen, hvis jeg synes hun er for varm.


  • #5   21. nov 2014 Jeg har det nok lidt som Sandie. Jeg er jo nød til at "erstatte" den pels jeg klipper af.
    Vil i mene at der skal hals på?


  • #6   21. nov 2014
    Ville proppe hals på hvis hesten er en der har tendens til at fryse.

    Propper du flere gram på ville jeg prøve med 400 gram afhængigt af hvordan og hvor hurtigt du er nået til de 300 gram, samt om der er fri adgang til hø/wrap og hesten bruger skuret.


  • #7   21. nov 2014 Vil prøve med de 400g med hals. Det er altid adgang til grovfoder smiley
    Tak for hjælpen


  • #8   22. nov 2014 Jeg bruger helst ikke hals, fordi jeg synes de skarver manen hvis der er fyld i (min erfaring har været hals uden fyld ikke skarver manen, mens hals med fyld gør)...

    Bruger hals de dage om året hvor der virkelig er ringe og hård vinter vejr (som i storm og blæst samtidig med hård frost)... Disse dage har jeg også en hjemmelavet "mave varmer" på hende smiley


  • #9   22. nov 2014 Syntes godt nok 300 gr, er meget at gå med nu. Men det er jo en smag for sig. Min for først 400gr. På når der er minus 10 om natten. Hvad gør i når der virkelig bliver koldt? Flere dækkende eller kan man få over 1000 gr? Syntes kun jeg har fundet 500gr.


    OBS! Der ikke noget negativ ment i min kommentar smiley


  • #10   22. nov 2014 Sidste år havde hun heller ikke så mange gram på før det blev lidt koldere. Men hun har tendens til at tabe sig og så går hun i løsdrift i år, hvilket jo er koldere end alm. stald.
    Jeg overvejer at købe et Bucas smartex, det skulle kunne bruges fra +10 til -20 og så kan det ligges på en lidt svedt hest.

    Sandie tror også jeg vil prøve mig lidt frem med halsen.


  • #11   22. nov 2014 Team Trav - det er muligt det er meget at gå med 300 eller 400 gram nu.. Men man skal jo mærke på sin hest - og når min hest er kold på krydset, tolker jeg det som at den ikke er varm som jeg ønsker den...

    Når der er rigtig koldt, så har jeg en 550 gram insulator (underdyne) som kommer under mit 400 grams dækken...


Kommentér på:
Dækkengram, klippet hest i løsdrift?

Annonce