{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.113 visninger | Oprettet:

Mette B
Mette B
Tilmeldt:
4. nov 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7

Høje priser på heste? {{forumTopicSubject}}

Er det bare mig eller er priserne steget voldsomt på det sidste?
En 4 års nytilredet hoppe med talent for spring og med grønt pas til 40.000.. En 2,5 års vallak med rimelige forældre til 30.000.. Hmmmmm..

Tror folk at vi andre skider guld? ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høje priser på heste?
  • #1   3. dec 2014 Kommer helt an på hvem de ønsker at komme ud til med deres annonce.
    Hvis eksistør, sind, gangarterne er der så er det selvfølgelig et +

    Min er 3½ og er vurderet til 35.000 - 40.000,- ikke at han overhovedet bliver solgt, han har blåt pas - kåret i for registret som vallak.

    Jeg synes det er svært at skære alle heste over i et kam, da det kommer meget an på hvert enkelt hest/pony.


  • #2   3. dec 2014 Og min mening er 30.000 - 40.000 for en god hest med kapacitet til nå langt ikke mange penge.. Det kommer an på hvad man skal bruge hesten til.

  • #3   3. dec 2014 Man skal også tænke på hvad det koster at producere en hest? Det er altså ikke gratis at få hopper ifol idag og kan godt forstå folk vil holde pengene hjemme på de omkostninger som de har haft med hesten. Jeg har selv et føl tilsalg, som jeg skal have en vis pris på, for at holde pengene hjemme på den og så er der altså ikke meget tilbage i overskud. Hvis man synes det er for dyrt at købe hest kan man jo producerer sine egne, men man sparer ikke meget i forhold til køb.

  • #4   3. dec 2014 jeg går selv og leder efter hest men har kun 15.000 at gøre godt med så jeg synes det er ret svært at finde billige heste.
    jeg synes også der er mange der sætter en ung hest der næsten ikke er redet til 25-30.000 og så skriver de at prisen stier i akt med udannelse.


  • Mette B
    Mette B Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7
    #6   3. dec 2014 Selvf er der nogen der bare er det værd, men synes mange sætter for højt.. Ja det koster at producere en hest men derfor kan man jo ikke altid få så meget for den.. Det koster også at lave tøj, men er tiden ikke for salg må man sætte det ned smiley

  • Mette B
    Mette B Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7
    #7   3. dec 2014 Mj e: fordi du har haft regninger på din hest kan du jo ikke forvente at køber vil gi mere..

  • #8   3. dec 2014 Jeg synes faktisk, at det kommer helt an på hvad man leder efter. Ved islænderne synes jeg tit man ser føl/plage der koster forholdsvis meget, men i forhold til tilredne heste osv. synes jeg faktisk ikke at markedet er så galt! smiley Synes tit at jeg har set 6-7 års lækre islændere, med stor kapacitet til billige penge, simpelthen fordi at folk er desperate for at komme af med dem, for det meste smiley

  • #9   3. dec 2014 Jeg var heldig at få min til spotpris. Hun går La, har sprunget 1.20 meter til stævner og er let at styre og stoppe, så er 25.000 jo ingenting for sådan en hest smiley

  • #10   3. dec 2014 Jeg tror nu egentligt bare at priserne måske så småt er ved at komme tilbage til "normen"

    En hest koster altså penge at producere fra den er føl til den er rideklar. De penge skal man som avler self gerne have hjem ved salg.
    I en årrække har netop dette været et problem -at hestene må sælges til mindre end hvad de koster at producere.
    Det kan naturligvis ikke blive ved at gå, så enten må avlerne altså lukke og slukke, eller osse må priserne op på et niveau hvor hestene i det mindste tjener sig selv hjem (og der er de altså langtfra endnu, sådan generelt set)

    De virkeligt gode heste, har mere eller mindre holdt prisen, men hele "middelklassen" har længe været solgt alt for billigt. Eller... det er self skønt for os der står som købere, men som sælger/avler, er det altså lidt noget hø


  • #11   3. dec 2014 Det er jo sælger selv der bestemmer prisen på sin hest, og så kan vi da helt ærligt være ligeglade med hvor højt de sætter prisen. Det er jo ikke ligefrem fordi folk er tvunget til at købe den.

    Nogengange synes jeg måske bare man skulle lade være med at blande sig i andres sager.


  • #12   3. dec 2014 christina jeg er helt enig

  • #13   3. dec 2014 Jeg var heldig med min springpony.
    Hun havde været MA-S klasser i Holland, Norge, og i Danmark, plus sprunget 150 i Holland (Lodret) Med rytter, hun var vurderet til de 450.000 kr. Men vi var heldige at få hende til KUN 7.500 kr. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   3. dec 2014 Hvis du syntes hesten er sat for dyrt, så spring over og gå videre til ny..

    Jeg vil altid sætte mine heste for højt, på den måde sikre jeg bedst at få får den, hvad den er værd, og ikke under..


  • #16   3. dec 2014 Hvorfor tænke på pengene, HJEM FÅR PRIS
    Det kan da godt være man måske sælger en springpony til 100.000 kr.
    Og den måske kun er 75.000 Værd i det den kan, men man aner ikke om det ville få det godt? Eller om den ville blive pisket eller mishandlet for man tænke bare på pengene, hvor højre prisen er hvor bedre.
    Der burde da snart være en grænse.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   3. dec 2014 Anita: også er der også der vil have prisen, men så hellere venter på at køberen kommer som både kan give et ok hjem og den rigtige pris..

    Jeg gider ikke sælge en hest under pris, det er jo idioti at miste 1000ende af kroner


  • #19   3. dec 2014 Det kan godt være, men dem som måske ikke har mange penge de ville stadig kunne give hesten et lige så godt hjem som nogen som gik ud og købte en hest til 100.000 kr. Så ville en hest på måske 10.000 kr. Kunne få et lige så godt hjem.
    Men de fleste tænker bare på penge.. smiley


  • #21   3. dec 2014 Jeg må også indrømme at de heste jeg har solgt, som har været dyre har fået det bedre end dem der er solgt billigt.

  • #22   3. dec 2014 Har man ikke 100.000 til en hest, så må man jo lade være med at kigge heste i det prisleje.
    Der findes SÅ mange heste til "lav"-pris. Hvor man sagtens vil kunne få en fornuftigt hest til 10.000+

    Det er absolut ikke sælgers problem, at køber ikke har råd til hesten.
    Selvfølgelig er det vigtigt at hesten får et godt hjem, men man vil sku ikke gå 50.000 ned i pris, så hellere beholde hesten de ekstra måneder og vente på den rette køber.

    Når man har med heste at gøre i så højt et prisleje, så går der penge i den ja. Hesten har været dyr at avle - hingstesæd er jo ikke ligefrem billigt, alt efter hvilken hingst man vælger. Fra føl til ridehest, er der SÅ mange udgifter; hoppen skal tages ekstra af imens den er i fol, tilses af dyrlæge, scannes etc.
    Føllet bliver født, der skal proppes noget foder i dyret, smeden skal forbi, dyrlægen skal forbi. Hesten skal opstaldet og fodres på.
    Hvis man ikke selv kan - skal man have en berider til at tilride og evt. ride. Dette koster også.
    Hvis hesten så skal sælges som 5 års, skal man også beregne den pris det har kostet at stå med en hest, der f.eks. går LA- påbegyndt M klasser, og som har kapacitet til at nå meget længere.
    Så vil man jo ikke kaste hesten i nakken på en køber, bare fordi at der står en sød pige med 10.000 på lommen og kan give den et godt og kærligt hjem.

    Man må helt ærligt godt prøve at tænke lidt realistisk engang imellem, det er jo ikke ligefrem fordi det er svært at forstå.


  • #23   3. dec 2014 Er nu ikke enig i at billig = dårligere hjem.

    Men det kan altså aldrig blive sælgers problem at en køber ikke har penge nok. Hvis man som køber ikke har råd til at købe en hest til 100.000, jamen så må man jo købe en billigere hest, længere er den altså ikke.
    Nej, så får man sikkert ikke en hest med samme kvalitet/kapacitet, men sådan er verden nu engang. Hvis jeg kun har råd til en skoda, jamen så er der altså ikke nogen der sælger mig en ferrari til samme pris...

    Man kan altså godt BÅDE ville have en rimelig pris for hesten OG ønske at sælge til et ordentligt hjem...det ene udelukker ikke det andet


  • #24   3. dec 2014 Og nu ved jeg ikke hvor gammel du er Anita, men det er altså osse sådan at de færreste voksne mennesker, bare sådan lige kan sige nej tak til 20-30.000 kr.

    Uanset hvor glad man er for hesten, så er der altså penge bundet i det, og det er i reglen penge man ikke bare sådan lige har råd til at smide ud af vinduet.


  • #25   3. dec 2014 Jeg siger heller ikke det nødvendigvis er sådan, kan kun sige at de to ponyer jeg har solgt til 100+ har fået et andet liv end dem jeg har solgt til 20-25.000.
    Man kan også købe en billig utilredet hest og selv lægge kræfter i. Vores ponyer har kostet alt mellem 6.000 for to og op til 35.000, men vi har til gengæld selv lagt rigtig meget arbejde i dem, og så har vi købt ponyer med kapacitet, hvor de ved salg derfor havde mulighed for at blive solgt for mere.


  • #26   3. dec 2014 Kvalitet koster, og selvom hesten ikke er tilredet så kan den stadig godt koste en del, hvis den har kapacitet til at nå langt. Jeg synes ikke, at 30-40000 er dyrt for en ikke tilredet hest, hvis hesten altså har potentiale til det jeg gerne vil med den.

  • #27   3. dec 2014 Jannie -men det er jo netop det der er pointen. Man får hvad man betaler for. Som du selv skriver har i købt billigere, men har så tilgengæld måttet lægge mere arbejde i.

    Sådan er det jo for de af os der ikke har vildt mange penge at købe hest for. Så må man finde nogen kompromisser, og det kan f.eks. være at hesten er rå, at kvaliteten er dårligere eller måske at den har nogen mindre fejl... man må gøre op med sig selv hvilke kompromisser man er villig til at indgå, for at få prisen ned på et niveau hvor man har råd til den.

    Har man penge nok, er det jo intet problem at købe en stjerne-hest der allerede er velredet, har gået høje klasser osv.
    -men de koster derefter...


  • #28   3. dec 2014 Jeg sys nu bestemt ikke prisen er særlig høje på heste pt.. Sys den er stege lidt jah uden tvivl men sys stadig man kan finde nogle gode heste til slik =)



  • #30   3. dec 2014 Jeg tror, at nogle købere brokker sig forbi, de mangler viden omkring markedet og derfor har en urealistisk holdning/ide til, hvad man kan få og til hvilken pris.
    Selvfølgelig drømmer køber om en masse til ingen penge, men mange avlere er ikke så presset længere, så det er ikke længere kun købers marked. Som sælger man også ret til at takke nej til en handel af mange grunde - ikke kun prisen. Og den pæneste måde er ofte, hvis man har henvendelse fra en køber, som man faktisk ikke ønsker at handle med, er at fastholde prisen, så falder mange købere selv fra.


  • #31   3. dec 2014 Vi kigge på ponyer for et år siden, og gør det lidt igen nu. Dem vi kiggede og kigger på nu er ca. på samme niveau ca. LA-MB, og jeg synes, at de er omkring 15-25.000 billigere end de var sidste år. Jeg ved ikke, om det bare er mig, men jeg synes ihvertfald, at dem jeg kigger på virker en del billigere.

  • #32   3. dec 2014 kiggede*

  • #34   3. dec 2014 Nu er det jo ikke kun deres nuværende niveau der spiller ind, men osse ting som alder, kapacitet (gælder så mest yngre heste), resultater, landsdel osv...

    Så selvom to heste begge går samme klasser, men den ene koster 20.000 mere end den anden, kan prisen for begge to sagtens være helt fair.

    Inden finanskrisen kunne man jo få formuer for selv halvgamle heste der aldrig havde vist noget.
    Siden da er priserne faldet drastisk -men vi kan jo ikke forvente det bliver ved sådan. Før ellers siden vender det igen (heldigvis da -for det er jo ikke kun ved heste det er sådan, det gælder jo osse huspriser og ja... langt det meste der købes og sælges).
    Så selvom man stadig sagtens kan finde gode heste til en god pris, så må man nu engang forvente at priserne stille og roligt vil stige igen... om de er ved det allerede skal jeg lade være usagt, men noget kunne da tyde på det


  • #35   3. dec 2014 jeg synes absolut ikke det er dyrt.
    Jeg har to ungheste på 17 og 18 mdr, jeg har ejet dem siden sommer og de har allerede kostet mig over 20.000 i kastrationer (liggende på hestehospital), foder, bygning af skur, hø, beslagsmed og forsikringer osv osv.

    Og det er altså 20.000 for 6 måneder! SÅ synes jeg ikke 30.000 eller 40.000 er for meget, tværtigmod smiley


  • #36   3. dec 2014 Jeg synes ikke, priserne er specielt høje.
    Hvis man ikke vil give det, det koster, så må man finde en anden. Har man ikke råd til at købe dyret, har man så overhovedet råd til at holde det??

    Jeg købte min hest midt i "krisen". Hun var på daværende tidspunkt en 2½ års islænderblanding, annoncen lød på en "luksus skovturshest", hun var dog stort set rå. Hende gav jeg 8000 for - og så kan man måske synes, at 8000 kroner er meget for en rå blandingshest, der ikke er gammel nok til noget endnu, men for avler har hun jo sikkert været rigtig dyr!

    Så, lad være med at brokke dig over priserne.
    Nu tillader jeg mig at citere en del af en sang, de fleste nok kender.
    "Og har du penge, så kan du få
    Men har du ingen, så må du gå."


    Og det er i sandhed rigtigt! smiley


  • #38   3. dec 2014 JEg vil lige sige, at vi kigger efter PRÆCIS det samme. Intet er anderledes end før udover, at vi nu er lidt mindre fokuserede på, om hesten er trafiksikker. smiley

  • #39   3. dec 2014 Trine, det var kun pga. Hun havde stået 1 år stille, ellers havde vi hellere aldrig fået hende til den pris, men de har ikke kunne komme af med hende det var derfor hun stod 1 år stille. smiley (Og så skulle de bare af med hende efter det år, da de ikke kunne have hende mere) smiley

  • #40   3. dec 2014 Tina***

  • #42   3. dec 2014 ærlig talt synes jeg hestene er røvbillige og det har de været i lang tid smiley Man får dem jo praktisk talt smidt i hovedet sommetider.. så hvis man synes en hest er for dyr kan du enten vælge at byde et fair bud og så siger ejer ja eller nej, eller du kan gå videre til næste annonce på alle de mange mange heste i et lavere prisleje smiley Synes i hvert fald ikke priserne er til at klage over.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #43   3. dec 2014 Tina: hvorfor påstå hun lyver.. Hvorfor ikke bare være glad på anitas vegne..

    Det er simpelthen så uforskammet at beskylde folk man ikke kender for st lyve...


  • #44   3. dec 2014 Min er nok også sat lidt højt, men jeg ønsker ikke at sælge til hvem som helst og ser gerne meget seriøse købere. Prisen kan også forhandles. da der jo også skal være lidt og give af.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #46   3. dec 2014 Tina: du ved ikke alt. Så nej det er ikke urealistisk, og du kan vel også være totalt ligeglad med om det er sandt eller ej..

    Du er altid så ufattelig nedgørende eller negativ i dine kommentare, det er faktisk rigtig ærgerligt at se på..


  • #47   3. dec 2014 AMT: Tak for det.
    Tja.. Min pony havde ingen skader og fejler INTET!
    De kunne bare ikke komme af med hende til den pris, plus at de par folk som kom og prøvede hende kunne ikke styre hende da hun er en (Hidsig Springpony) Meget speciel!
    Tina, det er realistisk at købe top heste og ponyer til ingen penge.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #50   3. dec 2014 Tina: uanset hvad, så ser jeg kun nedladende kommentarer fra dig, du har sjældent noget positivt eller konstruktivt at komme med.

    Men du er tydeligvis uenig, så det er også font nok, hvis du syntes at din måde at kommentere på er ok..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #51   3. dec 2014 Tina: og nu vi taler om nedladende kommentarer...

    Så overvej lige hvordan du skriver til folk, ikke!


  • #52   3. dec 2014 Tina nu må du stoppe!
    Kan det ikke være lige meget at du skulle have ondt i røven vi fik ponyen BILLIGT!
    Nogen mennesker er bare heldiger end andre, og så kan du ikke være ligeglad og tænke mere positiv??
    Urimeligt at blive nedstemt på denne måde at vi har købt en TOP pony til ingen penge næsten.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #54   3. dec 2014 Tina: så du syntes det er helt pk at kalde folk for "uden for pædagogisk rækkevidde"??

    Ingen siger du skal slikke røv, men du skal stadig tale pænt, og kommentere i en ordentlig tone, og det er vidst tydeligt at du ikke gør det..


  • #56   3. dec 2014 Altså en ældre hest som har stået stille et stykke tid og skal genoptrænes er ikke længere en top pony sys endelig prisen i fortælle lyder meget normal især nå den har et lidt sært temperament. altså de 7500 kr.

    =)



  • #60   3. dec 2014 Tina, hvad er dit problem?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #61   3. dec 2014 Tina: hovedsagen er at du slynger sådan en gang pladder ud, det er ikke ok!

  • #62   3. dec 2014 Tina, at du trækker en besked tilbage, betyder ikke at "nu har den aldrig eksisteret". Uanset om du er vred eller ej - det er da bare slet ikke i orden, at du kommentere på så grim en måde.

    Måske er det urealistisk, måske er sandheden blevet fordrejet og prisen har fået et par 0'er mere på - og måske ikke. Du kan være ligeglad og helt lade være med at kommentere. smiley


  • #63   3. dec 2014 Tina.
    hvad skal jeg slæbes ind i det du har gang i altså kom dig vidre.. Om den så har været vuderet til 400.000 eller ej er jo ligemeget det blev ikke dens salgs pris og det jo hvad der tæller i sidste ende..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #65   3. dec 2014 Tina: du kunne starte med at kommere en undskyldning til Anita for dit grimme sprogbrug, også Tænke over dine formuleringer og kommentarer næstegAng du kommentere noget..

  • #67   3. dec 2014 Jeg vil give Tina ret i, at det lyder urealistisk, men alligevel bør man bare acceptere det, og lade være med at lægge mere i det. Jeg vil AMT osv. ret i, at dine kommentarer, Tina, ikke hører til nogen steder. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #69   3. dec 2014 Tina: så fordi man sletter sin kommentar, så er alt bare glemt?

    Så hvis jeg skriver en kommentar og skriver at du er et kæmpe røvhul, så er det ok hvis jeg sletter den igen?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #71   3. dec 2014 Tina: jeg forstår det hele..

    Men ni var det et spørgsmål, og intet med en undskyldning..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #73   3. dec 2014 Bare du stopper dit nedladende sprog, så fint..
    Ellers må der jo bare ryge en udstemme


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #75   3. dec 2014 Tina: er du bare på hestegalleri for at være ubehagelig, komme med dumme kommentarer og være nedladende?

  • #76   4. dec 2014 Nu så jeg lige en kommentar længere oppe om, at en avler der sælger sin hest til 100.000 kr "kun tænker på penge". Forsøren... hvorfor skal "de onde tænker kun på penge"-kortet evigt og altid trækkes? Selvfølgelig tænker avleren på penge - for at undgå underskud! At tage økonomien med i overvejelserne er altså ikke lig med, at man er en materialistisk, ond person, som mange åbenbart har fået en opfattelse af.

    Jeg synes simpelthen det er ærgerligt, når folk kommer med så ensporede kommentarer som "de tænker kun på penge." Det er, for at være ærlig, en meget naiv tilgang til tingene smiley


  • #77   4. dec 2014 Det er vel op til en selv om 40.000 er dyrt eller ej. Jeg ville nok aldrig give 40.000 for en 2 års, men hvis en anden vil det jamen så lad dog vedkommende. Udover det mener jeg nu ikke det er en urimelig pris hvis hesten har de rigtige forældre og stor kapacitet. Og selvom jeg ikke kunne forstille mig at give 40.000 for en 2 års, så vil jeg da ikke udelukke at hvis det var den helt rigtige 2 års at jeg så ikke ville betale smiley

    Udover det kan man jo altid give et bud på hesten, hvis man måske syntes den er lidt for dyr. Det væreste der kan ske er at sælger siger nej, men ofte vil en sælger godt prutte lidt smiley


  • #78   4. dec 2014 Synes faktisk nærmere hestene er blevet billigere, end de har været smiley

  • #79   4. dec 2014 Vi avler jo ikke heste for at tabe penge på det

  • #80   4. dec 2014 Jeg synes også at sælgere/avlere sætter deres priser ALT for højt! Jeg ved godt at man smider en masse penge efter hesten i en lang periode inden den bliver solgt, men helt ærligt... Man bliver ikke avler for at tjene penge, man bliver avler fordi man synes det er sjovt!
    Jeg får jo heller ikke nogle penge tilbage ved at ride på min pony, jeg gør det "frivilligt" fordi jeg elsker det. "Jeg rider jo heller ikke heste for at tabe penge på det", men det kan sku ikke gøres gratis!


  • #82   4. dec 2014 Tina: Det er jo ikke det hun skriver?

  • #83   4. dec 2014 Har ikke læst kommentarerne smiley

    Her i weekenden kommer min Military-pony hjem, som går CNCP90, rider M i spring og La dressur. Hun er palomino, med rimelig god stamtavle og så er hun kåret. Hende får vi til 30.000 med alt udstyr undtagen sadler smiley Det synes jeg selv er en rimelig pris! Til at starte med var hun til salg for 55.000


  • #85   4. dec 2014 Ja heste koster penge men om de er (for) dyre kommer jo an på øjnene der ser og økonomien man selv har..

    For nogen er 30000 mange penge og alt for dyrt for nogen er det først ved 300.000 og andre igen 3.000.000..

    Selv ville jeg aldrig give 50.000+ for en islænder, fjordhest OL. Fordi de for mig "bare" er ponyer og jeg ikke ville bruge dem til det de "skal" ikke at jeg siger det er dårlige heste men for mig personligt har de ingen værdi.
    Men for rytteren som vil til tops indenfor fx fjordsporten, jamen så er det ikke for dyrt.

    Jeg stod sidste år med en (DV) hoppe som blev uanvendelig fik 15.000 udbetalt fra forsikringen og her var min overbevisning at jeg ikke kunne få noget af den kvalitet som jeg ville kunne bruge og så skulle jeg bare ikke have en ny.
    MEN jeg faldt så helt tilfældig over en annonce på Facebook avler SKULLE bare af med den her hest og var sat 20-25.000 kr ned, så hun nu kun stod til 15.
    Der var tale om en årgang 2009, redet Ca. 30 gange, kun lige styrbar. Men udstyret med gode gangarter, et godt hoved og en stor kapacitet.
    Jeg var SVINEHELDIG for jeg står nu med en 5 års der har været i en rivende udvikling det sidste år og har været ude at starte LA på c-plan.
    Jeg ved hun er en kvalitets hest så skal hun sælges, jamen så koster hun altså penge, hvorfor forære noget væk..
    Hendes avler har tabt ufattelig mange penge, og det er der jo ikke meget fest i så..

    Jeg synes egentlig ikke at priserne er så forfærdelig høje, synes man kan få mange fine heste med ok resultater til 30-50.. De unge lovende heste er heldigvis ved at stige igen og ja det er mange penge men dyrt er det ikke.

    Til gengæld synes jeg så folk vil have guld for deres gamle heste, jeg ved godt der kan være mange år tilbage i dem men en hest som har været i sporten i 14 år og gået på fx landsplan i en årrække, jamen den vil være slidt.. Men igen jeg vil heller ikke have en gammel/ældre hest og derfor er det for dyrt for mig..

    HVIS det var lige den hest du ledte efter var det ikke for dyrt, men når det ikke er hesten så er det dyrt.

    Et eksempel er jeg har en veninde som gerne vil købe hendes lånehest, en "forvokset" DSP på 156 fra 09 går lc klasser til 60-65% for mig er den ikke meget værd slet ikke hvis du sammenligner med andre lignende heste men hun vil gerne give de 30-35.000 han står til.. For mig er det for dyrt og min holdning er hun kan få noget bedre for færre penge men det er hesten for hende og derfor vil hun betale.

    Jeg synes folk skal have lov til at sætte deres heste til det de mener de er værd, så må de jo tage imod bud, mangle interesserede købere, sætte prisen ned osv. Eller også er de heldige og få prisen..

    Men avlerne skal da ikke tabe penge på at lave heste vi andre kan ride rundt på..
    Mange avlere går meget op i at lave kvalitet og kvaliteten er kun stigende, og så skal priserne vel for pokker følge med?


  • #86   4. dec 2014 Anita - var det ikke også noget med at din pony ikke kunne blive ridehest igen?

  • #87   4. dec 2014 Jo, der gik et år og så fik hun en skade og kun bliver hun ALDRIG ridepony mere.. smiley
    Det har gjort meget ondt og sårbart at få at vide, men man må jo videre på en eller anden måde når min drøm nu at være "Kendt Springrytter" Plus "Skuespiller" smiley


  • #88   4. dec 2014 Kunne det måske have noget med det voldsomme prisfald at gøre?

  • #89   4. dec 2014 Nej, der fejlede hun INTET! Hun havde bare stådet stille i et år og så skulle de bare af med hende til sidst, da det var synd at bare lade sådan en FANTASTISK springpony gå. Og så blev vi de heldige ejere i sidste øjeblik. smiley
    VERDENS BEDSTE DAG! smiley


  • #90   5. dec 2014 Man tror da nok at vi avlere driver socialkontor det kan man da ikke leve af

  • #91   5. dec 2014 NOGEN avler for sjov, men andre avler rent faktisk på en måde, så indtægt er nødvendig. Disse heste er også tit rigtig fine. Og så nytter det ikke noget folk klager over priserne for det koster altså at avle. Så må de jo købe fra de mennesker der har det fint med at sælge billigere og hvor de er ligeglade med fortjeneste. Så skal man bare lade vær med at klage over man ikke kan få den hest man allerhelst vil, hvis man ikke kan eller vil betale for det. Sådan er det med alt her i livet.

    Sidste føl jeg solgte var bestemt ikke med fortjeneste, men nu lever jeg heller ikke af at sælge heste. Gjorde jeg det ville jeg være rigtig rigtig dårlig til at holde liv i forretningen hvis jeg altid solgte med underskud som jeg har gjort indtil nu. Avlerne er nødt til at tjene på det, til gengælde er det så også op til dem at avle heste som folk kan bruge og har en vis kvalitet.

    Og igen.. Jeg synes priserne er vanvittig lave og har været det i lang tid. I England smider man hestene ud på gaderne til mishandling og mangel på mad pt. Det afspejler rimelig godt den nuværende situation eftersom man ikke ville smide hestene på gaderne hvis det var noget værd.


  • #92   5. dec 2014 Jeg er efterhånden ved at blive rigtig godt træt af folks mentalitet omkring salgsheste. Hvis ikke man har 15000 (eller 10000 for den skyld) til en hest, er spørgsmålet om man overhovedet har penge nok til at passe den ordentlig? Daglig foder, strøelse, dyrlæge og smed mm. er udgifter som ejer har et ansvar for at passe. Hvis ikke man har økonomien til dette, skal man overveje om man overhovedet skal have egen hest.
    Selv ser jeg dagligt, hvordan fine heste fra diverse salgsgrupper på Facebook popper op på min væg, med kommentarer fra folk der vil vide om de kan låne den, eller spørger ind til den absolutte mindstepris, uden at have set hesten i virkeligheden. Jeg syntes at det er enormt respektløs, at man pisser på folks arbejde ved at skambyde fine heste, som åbenlyst er meget mere værd end folk bud. Der er altså folk som avler og uddanner heste der sidder bag den anden side af skærmen. Ja, de gør det delvis fordi de elsker det, men delvist også for at tjene på det, hvilket er helt naturligt, når det er noget man bruger meget tid og penge på.
    Så nej, jeg syntes bestemt ikke heste er for dyre, snarer for billige!
    Ridesporten er dyr, det er rent fakta. Hvis ikke man kan være med mht. at have egen hest, er rideskolen et fint alternativ.


  • #93   5. dec 2014 Bare fordi man ikke kan smide 15000 nu og her til en hest, er det altså ikke ensbetydende med at man ikke kan give den hvad den har brug for

  • #94   5. dec 2014 Da min trakhener var føl fik vi afvide til føl skue at vi ikke skulle sælge den for under 100.000 og der var hun ikke engang et år, så det afhænger jo meget af stamtavle, kapacitet, gangarter, bygning, avlspotentielle osv.

    smiley


  • #95   6. dec 2014 Har ikke læst kommentare, men synes der findes mange fine og billige heste. Men også nogle som er overvurderet.

    Synes jeg er heldig - fik min Lucky Star (Lucky Light/Raimondo) til 10.000 fra avler, pga en lidt kort gang.
    Han kan springe huse, og med rette rytter kan han komme op på landsplan, og kan pt gå LA, og flere øvelser til. Og ingen kort gang.

    Nogen gange skyder man papegøjen smiley


    profilbillede
  • #97   7. dec 2014 Som mange påpeger er det ikke sælgers problem at køber ikke har råd til købsprisen og synes at prisen er for høj.
    Tror desværre at mange købere er blevet forvænt med at det er "købers marked" og at heste har været -og stadig bliver udbudt til urealistisk lave priser pga "særlige omstændigheder". For nogle er avl og ridning deres erhverv -altså det de LEVER af og hvis der konstant er underskud, ja så må man finde et andet levebrød. Heste er både en tidskrævende og en dyr fornøjelse på alle måder og det er jo også derfor at vi bla ser meget billige heste, fordi folk fx pludselig ikke har råd eller tid (eller kan magte hesten).
    Så søger du en billig hest, så kig da iblandt disse annoncer hvor sælger "skal af med hesten i en fart", i stedet for de heste i dyrere rækker? Eller juster lidt på dine krav -fx mht uddannelsestrin hvis du vil have en hest med kapacitet, som der skal lægges noget arbejde i. smiley

    Jeg købte en fuldblod med super afstamning (dog væddeløbslinier) i sommers for meget billige penge. Han er superkøn, ganske velgående, kapacitet til at blive fin allrounder, meget tiltalende personlighed (sød som bare pokker <3) men helt og aldeles RÅ med rå på trods hans alder (6 år). Han stod vist til 7-8.000 da sælger ikke ville have store heste længere -han skulle "bare væk" (men til det rigtige hjem) og fordi hun ikke magtede opgaven at gå i gang med at uddanne ham.
    Jeg bød 4.000 og det blev han handlet til. Kørte ham til handelsundersøgelse som han fløj igennem til UG og nu er jeg (stadig) den lykkelige ejer af en fantastisk hest, som var aldeles sød og ukompliceret at tilride og nu arbejder vi både fra jorden (akademisk dressur), rider i skoven og så er vi netop påbegyndt indspringning.
    Så det kan lade sig gøre at få en rigtig god hest til små penge i disse tider -især hvis man er frisk på at lægge noget arbejde i dem!


    profilbillede
  • #98   7. dec 2014 Nu er "problemet" at det ikke længere er købers marked - men sælgers.

    Pga krisen droslede alle jo ned med at lave heste - og det er så nu at dette begynder at kunne mærkes at der i det hele taget mangler heste.

    Så ja tiderne hvor du kan være heldig at skyde papegøjen er slut, nu vil folk ha de penge ind igen som det har kostet dem at sætte hestene i verden - hvilket jo ikke er urimeligt og heller ikke urealistisk i de tider vi går i møde.


  • #99   7. dec 2014 Har IKKE læst alle indlæg!
    Undskyld jeg siger det! Men I må vågne op og se hvordan verden forholder sig.
    Man har de der avler heste. Det koster ret mange penge. Og for avlere er det en forretning! De skal holdes billigst muligt og få solgt sine heste til en god pris og forhåbentlig vis gør hesten det godt sådan at stutteri navnet kan få reklame og status. Disse heste er af god afstamning og sælges til ret mange penge(alt efter hvordan man ser på det) Her tjener avlerne ikke ret meget oveni når udgifter er trukket ud... Det er REN forretning og de foretrækker købere der kan få hesten frem i sporten og deres navn frem!

    Så har du Familien Hansen. De har heste som hobby/livsstil. De elsker hestene uanset race og hygger sig med disse og har ikke de store ambitioner. Disse sætter hestens næste hjem højere end prisen.. De sælger ikke til højest bydende men skal være sikker på at hesten får et godt hjem.

    Så har man selvfølgelig hestehandlere og ting i mellem...

    Har du pengene så må du få..Har du ikke så må du gå.. Såre simpelt. Så gør dig selv den tjeneste når du søger hest..Søg indenfor dit prisleje så bliver du ikke skuffet over et højt pris niveau..Det tager nok længere tid at finde drømmehesten, men man kunne jo også købe et føl og have åres vis med at opbygge tillid og respekt for hinanden, og få et fantastisk bånd sammen sådan som jeg har det med Tindur smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Høje priser på heste?

Annonce