{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Snakken under dressur til hesten {{forumTopicSubject}}


Jeg har altid fået af vide at man intet må sige til hesten under et dressur program, men jeg kan ikke finde det nogen steder i dressur reglementet.
Så er det bare en af de der ting, der ligesom så mange andre "myter" er hold i live? :o)

Søger ikke historier om at folk er blevet trukket ned for det, men om folk som jeg heller ikke kan finde det nogen steder i reglementet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snakken under dressur til hesten
  • #1   4. dec 2014 Jeg har kun redet ung heste de sidste 7 år, og jeg har altid fået ros for at berolige nervøse heste enten med ros eller med stemmen - jeg har nemlig heller ikke kunne finde noget i reglementet. Men du må ikke råbe, det trækker ned smiley

  • #2   4. dec 2014 Jeg ved det faktisk heller ikke helt, men jeg har læst det i et reglement engang. Det er dog længe siden og jeg kan ikke huske hvor det stod...

    Men det er jo så fordelen ved at ride udendørs hvor dommeren sidder i en bil smiley


  • #3   4. dec 2014
    Men hvorfor trækker det ned og sige noget - uanset om man råber eller siger noget musse stille? Hvor står det at råberi trækker ned?


  • #4   4. dec 2014 Uh det kan jeg ikke huske men der står noget med at "uforsvarlig råben" et eller andet sted.

  • #5   4. dec 2014
    Jeg har læst reglementet igennem og kigget de steder hvor det umiddelbart burde stå men kan ikke finde det. Så jeg ender med og skrive til DRF :o)


  • #6   4. dec 2014 I gamle dage stod det nævnt i reglementet. Men jeg mener faktisk det blev debatteret på HN engang fordi reglerne var ændret -så det er meget muligt det er taget ud.

    Så ja, spørg da ved DRF, og opdater gerne med svar herinde smiley


  • #7   4. dec 2014 Og ang "hvorfor trækker det ned" -jeg kan ikke få øje på problemet hvis der er tale om lidt ros eller et "rolig nu" e.l. i normalt stemmeleje.
    Men råberi hører sig ikke til i dressuren -i dressur vægtes (forhåbeltigt) et pænt ridt med fine hjælpere. At råbe må, efter min mening, være at betragte som grove hjælpere, og altså straffes på lige fod med at man f.eks. må sparke hårdt eller trække til i tøjlen for at få reaktion. Så self skal det trække ned


  • #8   4. dec 2014
    Jeg har skrevet en mail til DRF ( De må være trætte af spørgsmålene efterhånden ;o) ), tjekkede også reglementet tilbage fra 2009 og 2010, der står det heller ikke.

    Så umiddelbart er det bare nogle dommere der opfinder regler selv, men jeg ser hvad de siger :o)


  • #9   4. dec 2014 Det står i FORDRINGER I DRESSUR, som er et hæfte der kan købes gennem DRF, hvor der står beskrevet forskellige øvelser og hvad der ligges vægt på, hvad dommeren kigger efter og hvilke fejl der er...

    Der står blandt andet også det med at hesten ikke må række tungen ud til siden, samt hvad det koster af point...

    GOD bog at anskaffe sig som dressur rytter..


  • #11   4. dec 2014
    Men hvordan kan man forvente at folk overholder noget der ikke står i reglementet som er frit tilgængeligt for alle? :o) Det kan jeg ikke helt forstå, at det ikke står i reglementet og dermed er noget alle kan vide - uden at man skal vide at det står i fordringerne, for at kunne overholde.

    Man har pligt til at kende reglerne i den disciplin man starter, det ligger på DRF's hjemmeside og er frit tilgængeligt - det er fordringerne ikke.

    Udover det, så står der jo i selve programmet hvad der ligges vægt på - ligges der vægt på andet, så burde det står der så alle folk har en chance for at vide det. Man kan ikke vide at der er en bonus info et andet sted.


  • #12   4. dec 2014 Krikken -nå jeg skriver "gamle dage" så er det altså ikke kun 3-4 år tilbage i tiden smiley

    Hele min ponytid stod det tydeligt i reglementet. Men det er altså over 10 år siden jeg blev for gammel til pony, og har kun startet dressur på hest 3-4 gange i DK, så meget er ændret siden.

    Og nej, jeg tror ikke på dommere selv opfinder regler. Men reglementet ændres jo løbende, og det kan ske at dommere ikke har opdaget et eller andet der er ændret. Kommer man ud for det, må¨man jo slæbe reglementet med til dommeren efterfølgende.


  • #13   4. dec 2014 Jeg fik trukket et par point fra de øvelser hvor jeg snakkede med min hest til hendes første stævne, det trak ned og blev kommenteret at det trak ned at snakke eller ''klikke med tungen'' når hun blev nervøs.
    Så jeg vil entelig også gerne vide det smiley


  • #15   4. dec 2014 Tja, må jo se om jeg kan hitte det gamle reglement fra mine ponydage. Kan sgutte huske hvad årstal det er fra (velsagtens engang sidst i 90*erne), men ved det stod deri, for fik det påtalt til mit første distriktsstævne og fik hjem og slog det op fordi jeg aldrig havde fået det at vide før.

  • #16   4. dec 2014 Jah vi kan godt blive enige om at det burde stå i reglementet..

    Men "fordringer i dressur" burde være noget som underviserne tog til sig og brugte, da blandt anden trænings skalaen også står beskrevet her i (samt en masse andre vigtige ting).. Så hvis nu underviserne brugte den - ville rytterne også vide det...


  • #17   4. dec 2014 Sandie l: Hvis resten stikker tungen ud og leger lidt med den i luften og tager den ind igen, gælder det så også? smiley

  • #18   4. dec 2014 Altså... jeg taler til min hest når jeg rider. Bliver hun forskrækket, så snakker jeg beroligende til hende og vil jeg have hende til at skifte gangart eller sænke farten, så bliver det som regel også kun med stemmen. Grunden er at mine hjælpere er lidt svage, fordi jeg har dårlige knæ, så det er ikke altid, at jeg kan "trykke" rigtigt ifht. fx et galopanspring.

    Har også hørt, at man ikke må tale til sin hest til et dressurstævne, men det ville jeg ærlig talt skide på, hvis min hest hidsede sig op. Hellere blive disket end at have en hest der springer op i loftet smiley

    Men følger spændt med.


  • #19   4. dec 2014 Cilla - Hestens tunge må gerne stikke ligeud.. Men går den ud til en af siderne, så koster det 2-3 point pr øvelse den gør det, samt i den samlede karakter for eftergivenhed og holdning smiley


    Som dommer kunne jeg personligt ikke finde på at trække på, hvis man lige siger "dygtig" eller "rooolig" til sin hest... Men at sidde og drive med tungen (sige kliklyde) det kommentere jeg på smiley


  • #20   4. dec 2014 Sandie:
    Hvorfor må man ikke drive med tungen? For altså... det er sådan jeg beder min om at sætte i trav og galop, netop pga. dårlige knæ. Tror jeg holder mig til handicapstævner (som jeg kan starte pga. gigt), der er reglerne lidt mere behagelige smiley


  • #21   4. dec 2014 Fordi sådan er reglerne bare smiley Jeg har ikke lavet dem smiley



  • #22   4. dec 2014 Man må ikke snakke med hesten fordi dressur gå ud på at vise hvor godt i samarbejder sammen og forstår hinanden via jeres bevægelser, de kan trække lidt ned hvis de opdager dig i at sige trav galop eller skridt...

  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #23   4. dec 2014 Synes lige man skal huske på at skelne mellem hvad der er forbudt og derfor bør stå i reglementet og hvad der "bare" trækker ned.
    Dressur reglementet skal beskrive hvad der er tilladt - dvs. hvad du kan blive disket/nægtet start for at overtræde. Man kan ikke beskrive i reglementet alt hvad der trækker ned eller på anden måde har indflydelse på bedømmelsen - det ville skabe alt for meget forvirring smiley


  • #24   5. dec 2014 GODT skrevet Trine J! smiley

  • #25   5. dec 2014 Reglementet ville jo i så fald også blive tykkere end bibelen smiley

  • #26   5. dec 2014 Sandie: Spurgte også bare, fordi det kunne være du vidste det...

  • #27   5. dec 2014
    Jeg synes der burde være en henvisning mere åbenlyst i reglementet til fordringerne - så man ved at man her kan finde ting der er relevant. Eller måske i programmerne.

    Mit kræ er frygteligt følsom, så hun finder det ikke herligt at jeg ligger ben tilbage for galop anspring - derfor siger jeg tit en lyd, for at give signal til det.


Kommentér på:
Snakken under dressur til hesten

Annonce