{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
695 visninger | Oprettet:

Foderplan {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en dv hoppe på 18 år, der desværre har tabt sig rigtig meget, efter 2 gange kolik i efteråret ??

Jeg prøver nu på at få hende op i vægt igen, så hun kan komme til at se lidt mere sund ud.

Jeg fodre hende nu 3 gange dagligt, og hun får dette:

Morgen:
En god håndfuld lucerne
500 gram super plus (equsana)
150 gram health fiber (equsana)
En håndfuld gulerødder

Eftermiddag:
300 gram health fiber (equsana) opblødt
500 gram mash (equsana)

Aften/nat:
En god håndfuld lucerne
500 gram super plus (equsana)
150 gram health fiber (equsana)
En håndfuld gulerødder

Jeg overvejer at prøve med linamix også - hvad tænker i om denne foderplan (jeg har rådført mig med DLG rådgiver)

Hov - og selvfølgelig får hun hø ad lib.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan
  • #1   16. dec 2014 Jeg ville skynde mig at fodre med noget andet end Equsanas produkter.



  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #3   16. dec 2014 Istedet for at tilføje endnu et produkt så skru op på health fiber den kan tage helt optil 500 gram tørt til hvert måltid lige nu giver du "kun" 600 gram Per dag, Linamixen er meget dyrere og Fiberpiller er fuldt ud lige så gode til dit formål.



  • #4   16. dec 2014 Min hest fik mærkelige knubber af Equsana foder, selvom han var glad for det.

    Roepiller, fiberpiller, vitaminer og lucerne fungere rigtig godt her.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #6   16. dec 2014 Nu så jeg lige på super plus det er til drægtige hoppe af trivelige typer, det er ikke godt for alm. Rideheste idet vitamin og mineraler overstiger de anbefalede daglige dosis for dem.

    Når hesten skal tage på så skal du ikke fodre med foder til tykke (trivelige) heste.

    Der findes helt sikkert et lign. Produkt til ridehest, Idet det er et konc. Tilskudsfoder skal FE komme fra grovfoder og feks. Health fiber smiley

    Jeg ville skifte super plus ud med perform vit, eller pleasure vit.


  • #7   16. dec 2014 En hest på den alder ville jeg personligt ikke give lucerne, for lucerne skal man være forsigtig med at give til ældre heste og heste med nedsat lever- og nyrefunktion pga. det høje indhold af protein og kalcium, som kan belaste lever og nyrer.


    Skal en tynd hest tage på øges fodermængden med 10-20 % (over vedligehold) - fordi foderudnyttelsen er faldet med ca. 20 % når hesten er 20 år. - og det er så her´ jeg vil anbefale at du udskifter Equsana.

    Vægtøgning skal derudover baseres på fordøjelige fibre (roepiller, grønpiller, godt grovfoder) Opblødte roepiller er også rigtig godt til at holde maven i gang.

    Olie: 0,5 dl/100 kg hest, (dog ikke til hest med leverproblem)

    Stivelse: max 1 g stivelse/kg hest/dag
    • Stivelse skal være let fordøjeligt (evt. varmebehandlet/mikroniseret)

    En hest på den alder har også behov for et højere indhold af vitaminer og mineraler (ca. 20 % over alm vedligehold)

    Jeg er rigtig glad for tilskudsproduktet : Balios Best Lein-Hefe som er varmebehandlet hørfrø og ølgær, som understøtter immunforsvaret og sørger for en god balance i tarmsystemet, og det får alle mine heste.

    Mht. Equsana så har jeg kun dårlige erfaringer med det - og går derfor langt udenom deres produkter, ligesom rigtig mange andre .... men det er jo heldigvis helt op til en selv at vurdere smiley







  • #8   16. dec 2014

    Jeg ville helt klart anbefale Linamix eller Betfor, samt roepiller.

    Linamixen indeholder en del olie som optages langsomt i systemet, uden at det stiger dem til hovedet, da det er langsom energitilførelse.

    Betforen bruger man ofte til heste der skal tage på eller holde deres huld f.eks. avlshopper.

    Roepiller indeholder en masse fibre som sørger for at holde maven i gang og tilføjer væske til hesten, så væskebalancen holdes i orden.

    Du skriver at du giver hø ad libitum. Er der styr på hvor meget næring der er i høet? og vil den spise det.

    Hvis høet er fra 2. eller 3. slet, så er der ikke nær så meget næring i det. Hvis det er helt tørt hø, som der ikke er pakket ind som wraphø er der også mindre næring i det pr. foderenhed.
    Nogle gange tror man at heste får nok hø, fordi de spiser hvad de kan/vil, men hvis høet ikke tiltaler hesten er det ikke sikkert at den får nok. Så kig på kg. den får. (nogle gange er det ikke hvad vi synes der ser bedst ud, der reelt er bedst for hesten.

    Jeg kender ikke til Equsana produkterne, så dem kan vil jeg ikke rådgive dig om.

    Dog vil jeg nævne at hvis det ikke er pga. foderet at den har haft kolik, så ville jeg nok ikke begynde at skifte det hele ud på en gang, da du så bare risikere at din hest får kolik igen.

    Til sidst vil jeg nævne om du nogen sinde har fået taget en blodprøve på den, for at se om en så gammel hest er dækket rigtig ind af vitaminer, så den ikke har for lidt eller for mange vitaminer i kroppen.

    Dette var nogle af mine råd, og jeg mener selvfølgelig ikke at det hele skal gøres, men tag det du kan bruge af det.


  • #9   16. dec 2014 Vi bruger Equisana og med stor tilfredshed. Vi har også haft en gammel appalosa på 22 år som heller ikke kunne tage på, han fik Breeder og efter 1 måned lignede han 1 million smiley og i dag bruger vi ikke andet.

    Men det er jo selvfølgelig ikke "fint" og dyrt, en sæk koster kun ca. 130.- smiley smiley


  • #10   16. dec 2014 Bare til info. kan f.eks. Pavo eller Brogaarden også købes til billige penge :

    Pavo Condition kr. 131,75 pr. stk. v. 15 stk. leveret på adr.

    Pavo Cerevit kr. 119,00 pr. stk. v. 15 stk. leveret på adr.

    Pavo Nature's Best kr. 135,15 pr. stk. v. 15 stk. leveret på adr.

    Pavo Basic Plus kr. 125,80 pr. stk. v. 15 stk. leveret på adr.

    Brogaarden Optimal Senior Diet kr. 157,25 pr. stk. v. 15 stk. leveret på adr.

    - men nu har TS ikke skrevet at økonomien var af højeste prioritet, men hestens velbefindende heldigvis smiley


  • #12   16. dec 2014 prøv evt. at supplere med en dl raspolie 2 gange om dagen smiley

Kommentér på:
Foderplan

Annonce