{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

Bomløs sadel {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer lidt at købe en bomløs sadel til min ungpony, som skal tilrides enten til sommer eller næste år, men jeg må indrømme, lige bomløse er altså ikke min stærke side... smiley

Jeg overvejer lidt Barefoot Cheyenne Dry tex Bomløs PONY sadel, men igen, bomløse og mig.... smiley

Så jeg har lige et par spørgsmål. smiley

1. Vil det være fuldstændig total hovedløst, at tilride i en bomløs?

2. Hvordan med bøjlerne i sadlen jeg har fundet, er det "tilladt" at stige op i dem og lave letridning?

3. Den omtalte udskiftelige indsats, hvad vil det sige? Jeg har selv et billed af et kopfjern i hovedet. smiley

4. Skal man bruge trykfordelende underlag sammen med, eller er det "indbygget"?

5. Kan man bruge et alm underlag over et trykfordelende?

Er der andet jeg bør vide, eller overveje?

Det er denne sadel:
http://www.barefoot-danmark.dk/produkter/26-boernesadler/683-barefoot-cheyenne-dry-tex-bomloes-pony-sadel/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs sadel
  • #1   11. jan 2015 1. Vil det være fuldstændig total hovedløst, at tilride i en bomløs?
    Altså jeg tilrider selv i en bomløs sadel, og jeg er super tilfreds med det indtilvidere. smiley

    2. Hvordan med bøjlerne i sadlen jeg har fundet, er det "tilladt" at stige op i dem og lave letridning?
    Du må gerne lave letridning så længe du har et trykfordelende underlag under, og du kan også stige op. Dog husker jeg, at min tidl. part's sadel, som havde samme sadel du vil købe, var dårlig at stige op fra jorden ad, pga. den gled "ned", hvis du forstår. Det var ret svært at stige op fra jorden..

    3. Den omtalte udskiftelige indsats, hvad vil det sige? Jeg har selv et billed af et kopfjern i hovedet.
    ... Øhh... Er ikke helt sikker på hvad du mener her?

    4. Skal man bruge trykfordelende underlag sammen med, eller er det "indbygget"?
    Det er IKKE indbygget, så det skal du ud og investere i. smiley

    5. Kan man bruge et alm underlag over et trykfordelende?
    Sagtens! Jeg vil dog putte det trykfordelende under sadlen og underlaget under det trykfordelende. smiley


  • #2   11. jan 2015 Så vidt jeg forstår - har aldrig selv stået med en Barefootsadel i hånden - så har disse sadler intet kammer. Altså, der skal bruges trykfordelende. Men havde det været mig, ville jeg ikke turde ride med sådan en, blot med et trykfordelende under. Som sagt kender jeg dem ikke rigtigt, så du må ikke stole blindt på mit svar, men jeg har stået med et trykfordelende underlag i hånden, og når man trykker på det "trykfordelende" virker det meget tyndt. Min umiddelbare forståelse af det er, at det måske mere er et salgstrick end noget andet....

    Det er desuden svært at stige op i en bomløs sadel med stigbøjlerne. Den vil dreje om på siden.
    Det er ikke hovedløst at tilride i en bomløs - tværtimod. Den skal jo ikke rigtig tilpasses. Men jeg ville ikke vælge en uden kammer. :o) Så hellere ride-on-pad physio-modellen.


  • #3   11. jan 2015 Heiwa: Okay super. smiley

    Der står: "Udstyret med glasfiber indsats (medium størrelse) som kan skiftes som med alle Barefoot sadler", men jeg er total på barbund, jeg har ingen idé om hvad der menes med det. xD

    Men altså, man kan komme det trykfordelende under? Ellers ryger min idé nemlig lidt. xD Synes altid de trykfordelende er meget kedelige, og ja, jeg går ALT for meget op i hestens udstyr... xD


    Bidløse: Mange tak for svar. smiley
    Jeg tænker at det måske er forskelligt fra mærke til mærke?
    For nogle af de trykfordelende jeg har mærket, synes jeg virkede meget tykke. smiley
    Men jeg vil klart lige tage det med kammer til mig. smiley


  • #4   11. jan 2015 Altså, jeg ved ikke, hvad det var for et, jeg mærkede.. Men det var som sådan tykt nok. Det er svært at forklare hvad jeg mener. Men der skulle ikke meget pres til, før jeg med den ene finger kunne mærke den anden. smiley
    Lidt som med en ballon, der ikke er pustet helt op. Hvis man trykker hårdt nok, kan man mærke fingeren på den anden side.


  • #5   11. jan 2015 det ville sikkert være ligsågodt som en bomsadel. Trykfordlele skal under, det skal det ihvertfald på barefoot,s sadler. Man må godt ride letsindig i dem hvis det er de rigtige, barefoots bomløse dressur må du godt.

    Jeg købte en splinterny fra barefoot en dressurmodel men solgte den kort efter, synes personligt ikke man sidder særlig godt i en bomløs, men det er vel smag og behag smiley


  • #6   11. jan 2015 Bidløse: Okay, tror jeg er med. smiley

    LPS: Mange tak for svar. smiley


  • #7   12. jan 2015 1. Vil det være fuldstændig total hovedløst, at tilride i en bomløs?
    - Bestemt ikke, så længe den passer hesten

    2. Hvordan med bøjlerne i sadlen jeg har fundet, er det "tilladt" at stige op i dem og lave letridning?
    - Jeg ville ikke stige op i den, men i stedet bruge skammel. Letridning er fint, endnu bedre hvis du ikke rejser dig i bøjlerne

    3. Den omtalte udskiftelige indsats, hvad vil det sige? Jeg har selv et billed af et kopfjern i hovedet.
    - Hvis det er det jeg tænker og tror det er, er det også noget lignende et kopfjern

    4. Skal man bruge trykfordelende underlag sammen med, eller er det "indbygget"?
    - Ville jeg bestemt til en Barefoot

    5. Kan man bruge et alm underlag over et trykfordelende?
    - Måske, har ikke selv prøvet. Synes bare ofte de trykfordelende er store og klodsede, så ved ikke om det ville pynte.

    Er der andet jeg bør vide, eller overveje?
    - Jeg er ikke selv super glad for Barefoots sadler, synes ikke de giver hverken mig eller hesten det optimale.
    Vil hellere anbefale Line fra Flexisadler, som har et stort udvalg. Ellers har jeg selv lige købt en EasyTrek bomløs/læderbom, som jeg er ekstremt glad for. En af de absolut bedste sadler jeg har siddet i, og den mi hest har gået bedst med.



  • #8   12. jan 2015 1. Nej overhovedet ikke - har selv gjort det flere gange og gør det også med min egen unghest. Men som med alle andre sadler ligger én bomløs ikke godt på alle heste.

    2. Husk et trykfordelende underlag så kan man ride letridning i alle barefoots sadler - tvivler dog på at du kan stige op uden skammen. Jeg stiger altid op fra skammel men har oplevet at de bomløse godt kan glide en smule mere rundt når man stiger op fra jorden smiley

    3. Dvs at du skal måle hesten og bestille den størrelse kopfjern som passer til hesten - eller købe et fleksibelt som passer alle heste. Når du modtager sadlen kan man tage forsvidslen ud og ligge den på hesten ca hvor den ligger - og så skal den gerne ligge helt til hele vejen rundt og må ikke "gabe" nogle steder - så vil den nemlig komme til at trykke hesten smiley

    4. Altid trykfordelende.

    5. Hvis du for syns skyld gerne vil have et andet underlag kan du sagtens ligge det trykfordelende nederst og et almindeligt udover smiley

    Jeg har været rigtig glad for barefoots sadler og har haft netop den model du overvejer til min pony - den har hans rytter efterfølgende selv købt til sin egen pony også, så her har vi gode erfaringer med sadlen smiley Det vigtigste er og være opmærksom på at bare fordi en sadel er bomløs ligger den altså ikke på alle heste - så køber du en sadel fra ny vil jeg lige være sikker på hvordan tingene fungerer hvis den ikke passer - det ved man desværre ofte først når man har redet i sadlen. Erfaring siger mig dog at præcis den der model ligger på langt de fleste muler smiley

    Held og lykke med både sadelkøb og tilridning når den tid kommer smiley !


  • #9   12. jan 2015 Hvis du er interesseret i at købe en har jeg en tilvalg for 2000kr den er brugt 5-10 gange og har to kopjern til i medium og bred i pony str. I sort. smiley du skriver bare hvis det har interesse smiley




  • #10   12. jan 2015 Jeg har en Barefoot Cherokee, og jeg synes ikke den glider, når jeg stiger op.
    Jeg er rigtig glad for min, og veksler mellem bom og bomløs, alt efter humør og aktivitet.
    Jeg har et trykfordelende underlag fra Grandeur. Man skal have et trykfordelende under en Barefoot, som andre også skriver.


  • #11   12. jan 2015
    I alle Barefoots sadeler skal der bruges trykfordelende underlag.

    En Cheyenne har ikke noget kammer det har fx London sadelen, derfor er en Cheyenne ikke optimalt til en meget markeret hest men det er sadler med et kammer og paneler.

    Jeg har et alm. underlag under det trykfordelende - dermed kan man fint matche rundt med bandager mm. hvis man føler for det.


  • #12   12. jan 2015 Sascha: Jeg må lige kigge hos Line så, og se hvad hun har, eller skrive og høre hende ad. smiley Synes bare ikke jeg har set ret mange bomløse/fleksible bom sadler (andet end de barocke), andet end den jeg prøvede til sadel prøvning (som var laaaangt over mit budget xD), men det var selvfølgelig heller ikke lige det jeg kiggede efter dengang. smiley

    F&F: Mange tak for svar, og dejligt at høre noget erfaring på lige netop denne sadel. smiley
    Og mange tak. smiley

    Jessica: Ellers tak, men jeg har desværre ikke råd til at købe sadel lige nu, der skal lige spares lidt op først. smiley

    Michelle: Mange tak for svar. smiley

    Krikken: Nu du skriver under det trykfordelende, er det så et sadel formet du har?
    Jeg blev ret forvirret på Barefoot's hjemmeside nemlig, for nogle passede til den og den sadel og andre til den og den (og i det heletaget kunne jeg ikke finde nogle i en str pony, udover til de lyseblå og lyserøde pony sadler), så det er vel næsten ikke lige meget hvilket underlag man køber, eller??? o.O


  • #13   12. jan 2015 Men Mamma, hvorfor vil du have en børnesadel? De er altså ikke ret store.


  • #14   12. jan 2015 Undskyld tog lige fejl af den på dit link og så dem i lyserød og lyseblå, det er dem jeg synes er små.

  • #15   12. jan 2015 du skriver bare hvis du en dag bliver interesseret smiley

  • #16   12. jan 2015
    Det er ikke helt lige meget hvilket man køber - det der passer til en Cheyenne har jo en anden form end det der passer til en London :o)

    Men ja, de er alle formet efter sadelen - og derfor duer det heller ikke at man propper et til en Cheyenne under en London.

    På billedet her kan man lidt ane det trykfordelende under sadelen.



    profilbillede
  • #17   12. jan 2015 Helt i orden Michelle. smiley
    Men jeg skal "desværre" ned i de størrelser, da min pony kun er små 120, med lidt god vilje kravler han op på små 125, og jeg er heller ikke selv voldsom stor (bukse størrelse XS-S/32), så jeg er ude i børne/pony sadlerne. smiley

    Jessica: Jo tak, jeg vil da lige huske på dig. smiley
    Men må jeg spørge, hvorfor du vil af med den? smiley


  • #18   12. jan 2015 Krikken: Aaarh okay, så giver det lidt mere mening. smiley
    Men er det muligt at finde nogle til de små sadler? Synes nemlig ikke jeg har kunne finde dem, andet end dem til de lyseblå og lyserøde. smiley


  • #19   12. jan 2015
    Hvilke? Underlag? Du kan da proppe alle sags underlag under man kan købe, bare det trykfordelende er der - jeg bruger bare pads falla Anky ordi jeg synes de ligger bedre :o)

    Hvis du iøvrigt er ude i Barefoot Cheyenne/Bellis i ponypude størrelsen så er den pænt lille, min lillesøster der i forvejen ikke er hverken særlig høj eller bred kunne ikke være i en som 15 årig.


  • #20   12. jan 2015 Nej altså de trykfordelende i de størrelser. smiley

    Det burde snildt kunne lade sig, at proppe mig i sådan en. smiley Går man efter de 28 cm der er angivet som længden på sædet, så (lige hurtigt målt) er der stadig ca 5 cm tilovers som jeg ikke fylder ud, skulle det ske, at den lige er et par cm kortere, burde det ikke blive noget problem. smiley


    Folk må i øvrigt hellere end gerne komme med bud på et alternativ. smiley
    Den skal bare passe en 3'er pony på små 120, mellem til smal bygning, og min lille popo der har en bukse størrelse XS-S/32.
    Det eneste "krav" jeg har, er at der skal være mulighed for at sætte bøjler i. smiley


  • #21   12. jan 2015
    Vil råde dig til at prøve den først ;o) Også spørge Barefoot, for nej jeg kan umiddelbart ikke finde et trykfordelende der matcher i størrelsen til - jeg gætter på at det er fordi det er en strl. pony sadel hvor børn normalt skal have måsen i og de vejer jo typisk ikke så meget at det er nødvendigt.


  • #22   12. jan 2015 Regner jeg også stærkt med. smiley

    Okay, så prøver jeg at skrive til dem, og høre med trykfordelende til de små sadler, evt også hvad de ellers kan anbefale af sadler. smiley

    Men du skal ihvertfald have 1000 tak for hjælp og svar. smiley


  • #23   12. jan 2015 Jeg sælger den fordi jeg har fundet ud af at jeg skal have rimelig meget knæstøtte når jeg rider smiley

  • #24   12. jan 2015 Okay. smiley

Kommentér på:
Bomløs sadel

Annonce