{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.539 visninger | Oprettet:

Hvor gammel er en "gammel" hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal ud at prøve hest på lørdag, og hesten virker virkelig som noget for mig.
Men den er 18, ejer sige den har meget potentiale og kan holde nogle år endnu, men hvornår bliver en hest for gammel at ride?
Hvad er jeres mening? Hvad er den ældste hest i har redet på

Altså på det fritidshjem jeg gik på da jeg var barn, havde de en pony på 30 år og man kunne slet ikke mærke alderen. Dog var det jo kun let dressur de blev brugt til, men alligevel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor gammel er en "gammel" hest?
  • #1   20. jan 2015 hmm, syntes man skal lade vær med at "presse" heste efter de er 20+ altså ride dressur osv en det jo ikke videnskabeligt eller noget bare min egen mening smiley


  • #3   20. jan 2015 En hest er først gammel, når man begynder at behandle den som gammel.

  • #4   20. jan 2015 Det kommer an på det enkelte individ - der kan ikke sættes en fast alder på det.

  • #5   20. jan 2015
    Den er først gammel når man begynder og behandle den som gammel og den virker gammel, slidt og ikke på toppen længere.


  • #6   20. jan 2015 Det kommer jo an på SÅ meget.. Min gamle hest var 20 og hun var klar til mange år endnu - den hest anede ikke den var gammel smiley
    Men hun fik desværre kræft i øjet og blev aflivet..

    Bare husk at gammel hest ofte er = flere udgifter, især hvis de er brugt meget.. Dårlige hove, dårlig hul osv


  • #7   20. jan 2015 Det afhænger af den enkelte hest. Det er meget forskelligt. Meeen.. Umiddelbart ville jeg ikke se noget problem i at købe en hest på 18.

    Vi købte en skøn, ældre fuldblod/oldenborg fra en rideskole. Hun var på daværende tidspunkt 23 år, godt slidt, trist og vi fik hende til slagtepris inkl alt udstyr, da de ikke tænkte, at hun ville holde andet end maks et par år mere.

    Da hun kom væk fra rideskolen livede hun totalt op. Hun blev pludselig som at ride en 8-årig hest. Hun blev hele 33 år hos os, og blev redet til det sidste.
    Hun var glad, frisk, i god form og selv efter hun rundede de 30 troede folk, som ikke kendte hende, at hun var 15 år.. Hun var bare skøn!


  • #8   20. jan 2015 Min pony bliver 17 i år. Det kan man på ingen måde hverken se eller mærke.

    Han rides helt almindeligt, og starter stævner på på både C og D plan.

    Han burde nemt kunne tage endnu en ponyrytter efter mig, hvis jeg altså nænner at sælge ham når den tid kommer <3.

    Det der dog er vigtigt med de lidt ældre dyr, er at de bliver holdt igang. At de rides hver dag, så de bevarer styrken, konditionen, og smidigheden.


  • #10   20. jan 2015 Altså jeg har redet en del ture på en hest der var 45, og han var så frisk man næsten ikke kunne holde ham tilbage i trav eller galop smiley Min ene hoppe bliver 31 til sommer, og blev redet til hun var 29, hvis hun ikke havde haft spat var hun blevet redet endnu smiley

  • #11   20. jan 2015 Jeg har en hoppe på 20, som er mere end almindelig frisk. For et par år siden begyndte hun at sige fra i ridebanespringning, så det er lagt på hylden. Men jagter er hun helt pjattet med, og på trods af hendes størrelse og alder løber hun fra de fleste andre heste. Hun er en stædig, hidsig dame, som bestemt ikke står af inden for de næste par år.
    Så jeg vil mene, at det kommer meget an på hesten selv, om hvorvidt den er gammel. Man bør ikke presse en ældre hest, når den begynder at sige fra over for ting. Men det er ikke ensbetydende med, at den ikke kan bruges til andet. Min kan i hvert fald gå jagter de næste par år, selvom hun ikke vil gå ridebanespringning. Desuden vil jeg også mene, at det kommer meget an på hestens fortid, altså hvad den er blevet brugt til førhen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   20. jan 2015 Jeg vil aldrig købe en hest over 10, måske 12, hvis det er for at skulle videreuddanne den..

    Men en gammel hest er vel først gammel når den ikke kan mere


  • #13   20. jan 2015 Det kommer an på hesten..

    Min veninde har gamle heste der stadig er gående.. En DV vallak på 21 der stadig er flyvende i alle dressurøvelser og også meget gerne springer. Han vil ikke pensioneres og han nyder at arbejde, så der er mange gode ture i ham.. Han ser ikke gammel ud og han er ikke gammel i hovedet..

    Så har hun en ponyvallak også på 21, som også stadig er gående i dressur og heller ikke er gammel at se på, eller i hovedet..

    Og så har hun til sidst 3 pensionerede ponyer.. En vallak på 22, som hygger med sin "kæreste" på 32, der efterhånden har nydt sin alderdom i nogle år, da hun har været toppony og ikke gider mere.. Hun er gammel i sin krop, men hun er glad.. Og den sidste hoppe på 24, som heller ikke gider at være ridepony mere..

    Når ja, hun har også en shetterhoppe på omkring 20 år, som godt kan tage nogle ture med de helt små, men ikke er blevet redet i et stykke tid smiley

    Jeg har også mødt heste der er gamle som 15 års, men så er der så også dem på over 20, som stadig fungerer som ridehest, både i konkurrencer og derhjemme..


  • #14   20. jan 2015 Synes ikke man kan tale om at en gammel hest har potentiale....potentiale er noget den har som ung altså potentiale til at komme langt i sporten etc.....når den er gammel så er den enten dygtig og er kommet langt eller også er den ikke smiley
    Forstå mig ret, jeg siger ikke at en gammel hest ikke kan være dygtig men mere at man nok ikke kan forvente den kan lære en masse....det bliver trods alt sværere at lære med alderen og ikke mindst hvis den samtidig ikke er i form og skal trænes op smiley
    Men en gammel erfaren hest kan sandelig også være et godt køb, især hvis man for eksempel selv har en masse at skulle lære smiley


  • #15   20. jan 2015 den første pony jeg red blev redet til den var 40 år, de sidste år var det dog kun i form af let dressur og ture, men det var nu lige så meget fordi vi stakkels børn bare skulle lærer at ride smiley En anden part gik hubertusjagten i dyrehaven som 21 årig og er da nu, som 24 årig så absolut stadig en hest med krudt i måsen, jagterne stoppede kun pga. synet på den.
    "min" sidste hest blev aflivet som 14 årig der var det indre stået af.

    Men som der allerede er sagt så er det jo forskelligt, den kan sagten have 10 gode år endnu.


  • #16   20. jan 2015 Hov, nej, jeg ville dog ikke købe en hest på 18, selvom den muligvis har mange år endnu..

  • #17   20. jan 2015 Jeg ville mene at du kan ride den lige til den viser tegn til at den syns at det er nok men en tur en gang imellem gøre ikke skade

  • #18   20. jan 2015 En 18 års hest er ik nødvendigvis gammel, men jeg ville ik forvente meget af den, hvis den ik ka det i forvejen, her tænker jeg højere dressur.
    Så hvis du ik forventer noget vildt, så tror jeg ik hestens alder er et problem.

    Min den gamle, bliver 20 i år.
    Hun er gammel, fordi hun har en del gigt, og dermed er meget stiv.
    Hun er pensioneret, og er nok mere stiv, end hvis hun blev brugt.
    Men til gengæld opfører hun sig som en på 3, på folden og når jeg i ny og næ tar en lille tur på hende.
    Så fysisk er hun gammel (selv om hun ik helt har opdaget det endnu)


  • #19   21. jan 2015 Jeg er selv ejer af en skøn "gammel" pony, eller det er min søsters pony.
    Men han bliver 18 i år og han virker som en på 12. Han er livet meget op de sidste år vi har haft ham og han er blevet dygtigere i sin dressur. Han går for første gang C-stævner op til LA4 hvor han stadig kan vinde over de yngre smiley
    Vi har ham nu til salg men jeg er sikker på han sagtens kan gå stævner de næste mange år, så længe han ikke bliver behandlet som gammel smiley


  • #20   21. jan 2015 Det kommer meget an på
    Den enkelte hest.
    Men gamle dreng er 21 nu, og han er blevet gammel på de sidste 3-4 måneder. Han blev halt og kunne ikke rigtig komme sig over det. Og efter han ikke kunne rides mere er det bare gået ned af bakke.
    Jeg har nu valgt at få ham aflivet da han ikke skal gå og have ondt og han fungere ikke som fold-hest.


  • #22   21. jan 2015 Min hest bliver 18 i dette år.

    Jeg kan ærligt sige, at der er intet ved ham som er gammelt. Han har gået MB sidste år og redet i dressur hver dag uden problemer. Han er frisk og går på fold sammen med to yngre heste og han er ikke den der trækker sig fra en leg ude på folden.

    Men jeg vil så også lige sige vi havde en "wonder"-pony på min rideskole, som blev 50 - ja 50 - år og blev aflivet her for nyligt. Den næstældste er nu fra 1978 og bliver stadig brugt til småbørnsridning. Hvis man behandler hesten godt og giver den et godt liv, kan de holde i mange gode år. smiley


  • #24   22. jan 2015 Det er jo forskelligt for hvert enkelt individ, og hvordan den har været redet i dens liv. Feks havde den rideklub jeg red på da jeg var lille, en lille dejlig ponyhoppe, hun måtte aflives som 24 årig fordi hun var slidt af at være rideskolehest 17 år af sit liv, samtidig har de en vallak på samme størrelse som ikke har været redet helt så meget, han er 31 og man kan så småt mærke at han er ved at være ældre, indtil for 2 år siden ræsede han stadig rundt i fuld smadder som springpony, så det er meget forskelligt smiley hvis den virker sund og frisk, og ikke har nogle tegn på gigt eller lign. Så ville jeg godt turde at satse på den:)

Kommentér på:
Hvor gammel er en "gammel" hest?

Annonce