{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
959 visninger | Oprettet:

Foder? Til klejn varmblod? {{forumTopicSubject}}

Hvad fodrer i med?

Lige nu får han ca 10kg wrap. (Får han mere levner han det)

750g naturmusli
500g performance fibre.

Han blir redet let 4-5 gange om ugen.

Jeg syns han taber sig lidt nu det er blevet vinterkoldt.

Hvad ku alternativet være?

Han må gerne fortsætte på performance fibre, hvis ik det nye foder indeholder et særligt højt protein indhold.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder? Til klejn varmblod?
  • #1   27. jan 2015 Til cirka 750 kg hest fordelt på 185 cm, der også har svært ved at holde huld:
    1,9 kg Struktur-E fra St. Hippolyt
    1 kg Amequ Horsespeed (majsflager med olie)
    250 gram roepiller (tørvægt)
    Mash
    Cirka 2 dl rapsolie
    15 kg wrap i boksen
    Fri wrap på fold
    Hesten er 6 år og bliver redet 4 gange om ugen + en dag i longe.


  • #2   27. jan 2015 Det er godt nok også meget mad??

  • #3   27. jan 2015
    Skift evt. over på Struktur E eller tilføj fiberpiller :o)

    Ville ikke give Horsespeed til en der mangler huld.


  • #4   27. jan 2015 Struktur E skal de bare ha mere af for at være dækket ind?

  • #5   27. jan 2015 Tænk på at han vejer 30-40 % mere end "standard størrelse" varmbold.
    Der skal noget foder til. Han tabte sige en del i starten af vinteren, det er først ved de her fodermængder at han er blevet pæn at se på igen.


  • #6   27. jan 2015 Min vejer liige omkring 500kg smiley

  • #7   27. jan 2015 Han er bare meget fuldblodstype

    profilbillede
  • #8   27. jan 2015 Ja, så vejer Pony så mindst 50 % mere end din smiley

  • #9   27. jan 2015 Min varmblod får følgende pr. dag lige nu:

    2 liter Toprun Springborg
    6 stk. vitaminbolcher
    2 skefulde biotin
    4 håndfulde gulerødder
    2 fyldte høposer med wrap(kender ikke antal kg. men der er i 90% af tilfældene rest om morgenen, fra eftermiddag til morgen)
    frøgræs ad libitum på folden


    Da han stod opstaldet ude og fik noget müsli og var oppe at få over 3,5 kg. om dagen og så meget wrap den kunne æde imens han var inde, og det holdte ham kun lige på huld. Så nogle gange kan det godt betale sig at skifte foder fuldkommen smiley


  • #10   27. jan 2015 StrukturE uden tvivl, og ja de skal have mere for at være dækket ind, men det indebærer også mere af det gode til at holde huld smiley

    Min unge mand får 1,2 kg StrukturE, 300 gram Performance Fibre og 100 gram Linustar og står knivskarpt, selvom han forbrænder utrolig hurtigt smiley


  • #11   27. jan 2015 Jamen så kan man jo næsten bare skrue op for naturmuslien?
    (Jeg er ik specielt stivelsesforskrækket)


  • #12   27. jan 2015
    Så overdosere du med vitaminer.


  • #13   27. jan 2015 Nej så overdoserer du vitaminerne smiley

  • #14   27. jan 2015 Hvis vi skal finde noget hvor vi ikke skal have så store mængder foder? Hva ku det så være?

  • #15   27. jan 2015
    Så skal du give et vitamin produkt og fx fiberpiller til.
    Eller et fuldfoder med lav dosis og stadig tilføje fx fiberpiller.

    Men det ender stadig ud i en lige så høj dosis, når du bibeholder de andre ting.


  • #16   27. jan 2015 Hvis du mangler huld, skal der gives noget i krybben, når der ikke kan hentes mere i grovfoderet... Når foderet er koncentreret, er det begrænset hvad du kan hente af MJ/FE/Råprotein......


  • #17   27. jan 2015 Hmm
    Træls

    Men det gir jo mening.

    Er der andre fuldfoder produkter der kan gives?


  • #18   27. jan 2015
    Dangros Omega 3 Easy kunne også være et bud, men har samme dosering som Struktur E.


  • #19   27. jan 2015 Hvis jeg går på struktur E, skal han så stadig ha performance fibre (for at få nok protein)

  • #20   27. jan 2015 Jep, men kun 300 gram smiley

  • #21   28. jan 2015 Er der da så meget mere protein i struktur E?

  • #22   28. jan 2015 Lina mix er super godt til heste der bliver lidt tørre, rig på omega 3 fedtsyre - de skal have 500 g til 500 kg hest, jeg fordeler det over 3 gange, tildeles sammen med det daglige foder.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #23   28. jan 2015 ML jeg ved godt at i gerne vil fortsætte med Hippolyt men måske er det ikke det rette, kan forstå at i har flere heste i stalden der ikke fungerer på det,

    Jeg har nævnt det for dig tidligere at NAGs produkter er lave på sukker og stivelse men anvendes til højtydende væddeløbsheste og hvis du bruger deres Elite som vit. Og mineral, er er proteindelen lagt ind i produktet, du skal til Karlsen bruge

    750 gram dgl. Det er 260 kr. Per måned

    Han trænger til fylde så bruger du deres Fiberpiller, der starter du ud med 1,5 kg. Fordelt over de 3 måltider pris for 25 kg 160 kr

    Fordelen ved denne løsning er at du kan styre huld uden at røre ved vitamin og mineraler, vi har brugt denne løsning efter dyrlægens anbefalinger og det passer til alle da du frit kan vælge feks. Havre, byg, Fiberpiller alt efter ønskede energi niveau.
    Simpel og nem fodring og ikke i den dyre ende smiley


  • #24   28. jan 2015 Jeg fodre med trotting cubes fra brogaarden kan ikke huske hvor mange kg men det der står en hest som ham har Brug for vil gætte på 1,5-2kg
    + lucerne og olie
    og ALT det hø han kan æde og lidt halm vil han også gerne ha smiley


  • #25   28. jan 2015 Hvis han ellers fungerer på nuværende foder ville jeg bare sætte mængden af perf fibre op eller tilføje en fedkilde i form af olie eller hørfrø.

    Jeg har også haft stor success med en gang opblødte grønpiller med olie.


  • #26   28. jan 2015 Marie: Der tildeles større mængde StrukturE og dermed mere protein ja, så kun 300 gram smiley

  • #27   28. jan 2015 Jeanne: den forstod jeg ikke?

    Han trives fint som nu, men har tabt sig lidt nu det er lidt koldere.

    Overvejer noget andet, fremfor endnu et tilskud, hvis noget nyt kan dække ham ind.

    Blev anbefalet performance fibre for at putte flere proteiner i ham.

    Hvis jeg kun fodrer med nag elite, hvordan holder han huld på det?

    Og kan jeg stadig tilføre ekstra proteiner med performance fibre?



  • #28   28. jan 2015 Sidste år smed jeg også et varmere dækken på varmere dækken på fordi han tabte sig lidt smiley
    Men i år ser det ud til at gå fint smiley


  • #29   28. jan 2015 Han har ikke dækken på overhovedet.

  • #30   28. jan 2015 Okay smiley
    Ja så ved jeg ikke
    Men kan anbefale trotting cubes smiley det har jeg haft held med


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #31   28. jan 2015 Huldet styres af fiberpillerne smiley

    Jeg har bare læst jeres tråd på fjæset og kunne se at flere savnede et alternativ til jeres nuværende foder

    Du er velkommen til at ringe mig så kan bedre forklare fordele og mængder

    Den som du skulle bruge er

    250 gr elite x 3
    500 gr fiberpiller x 3

    Måske vil 1 kg dagligt også være fint og så hø som du plejer


  • #32   28. jan 2015 Ville jeg som forsøg kunne supplere med nag's fiberpiller oven i nuværende plan?

  • #33   28. jan 2015 Sagtens

  • #34   28. jan 2015 Hvad foreslår du jeanette?

  • #35   28. jan 2015 Jeg ville starte med at tilføre Fiberpillerne og beholde det andet og se hvordan det spænder an smiley
    Hvis det ikke giver noget, ville jeg skifte til StrukturE istedet for Naturmüslien smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #36   28. jan 2015 Ja det ville du sagtens kunne enig med Jeanette smiley

  • #37   28. jan 2015 Hvor meget pr dag? 300g?

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #38   28. jan 2015 Køber du NAG ville jeg starte med 500 gr. Fordelt på 3 måltider og så kører ham op til 1 kg over lidt tid, amalfi fik det i en periode for nogen år siden da hun slet ikke kunne holde huld i dag er hun igen blevet nem at fodre på så nu behøver hun dem ikke, har lagt lidt spæk til den "kolde" danske vinter smiley

    Du kan sagtens gå helt op på 500 gr. Per måltid hvis du synes han godt kan bruge lidt mere fylde.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #39   28. jan 2015 Her er en plan du kan jo bare se bort fra eliten

    Nu spiser han noget mere hø end de skriver i planen så vil tro at 1 kilo dagl. Burde kunne klare det smiley

    http://www.nag.dk/documents/HorsePro%20Fiber.pdf


  • #40   28. jan 2015 Og vi er enige i at de udfodres tørre?? smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #41   28. jan 2015 Jeps vi er enige smiley

  • #42   3. feb 2015 Faldt lige over dette emne.

    Jeg har selv haft to hingste og min vallak nu som har været svære ..
    Og det bedre eg faktisk har gjort er at fodre med KRAFFT grov 90, der er også andre udgaver som hedder 125, sport osv .

    Men jeg fodre med krafft grov 90. Der er 25 kilo i sækken og koster 200kr min får pt 3 liggermål om dagen som svarer til halvanden kilo ca. Så han dækken ind med vitaminet og mangler hesten så sul samtidig kan man gi op til 3 kilo om dagen.

    Det er et super godt grov foder hvor der er en stor mængde proteiner i smiley
    Og så kan man altid gi med noget mash eller beetfore ved siden af hvis man syns den skal ha en lille snack.

    Noget helt andet er at dyrlæger fra råder at gi heste mere end 10-12 kilo wrap om dagen da deres maver ikke kan tåle så meget ... smiley


  • #43   3. feb 2015 Anja: Krafft består hovedsageligt af hvede og andet korn... Ikke just et foder jeg vil bruge...
    Hvilke dyrlæger fraråder lige det med wrap? Har jeg aldrig hørt nogen af mine gøre, tværtimod....


  • #44   3. feb 2015 Den hopper jeg heller ikke på.

    Er hesten for fed, kan man snakke om en minimumsmængde.


  • #45   4. feb 2015 Vi har været hos vores dyrlæge Nicolaj jarløv, men en hest der faktisk fik dårlig mave af at få for meget og det sagde han at 10-12 kilo er faktisk max af hvad en hest har godt af .. Og det var en varmblod på 12 år og 175..
    Krafft foder er et grov foder hvor der ikke er meget sukker og stivelse i, men tilgengæld rigtig godt til fylde og er er en af de heste foder der er mest protein i..


  • #46   4. feb 2015 Ja, hvis den får dårlig mave af wrap, skal man være forsigtig m doseringen.
    Men en hest får ik pecifik dårlig mave pga wrap.


  • #47   4. feb 2015 Anja: What? Du har fået noget helt galt i halsen søde ven smiley
    Kraftfoder er krybbefoder, som der ofte er en del stivelse og sukker i... Det har intet med grovfoder at gøre.. Grovfoder består af hø eller wrap....
    Og 10-12 kg wrap til en stor hest, svarer til 5-6 kg hø...
    Ikke alle heste kan tåle wrap, og så skal den selvfølgelig ikke have det, men de heste der kan tåle det, skal da bare have alt de kan trække indenbords... Min spiser pt ca 20-25 kg om dagen vil jeg skyde på.... Og det kan han bestemt tåle smiley


  • #48   4. feb 2015 Så skal du læse mere på krafft foder hvis du mener der er meget sukker og stivelse i , nu har jeg kigget rigtig meget foder igennem da jeg har haft 2 heste der ikke kan tåle stivelse og sukker i stære mængder og har endnu ikke fundet noget foder der er mindre i plus der er meget protein osv i til at bygge muskler, har endnu haft foder konsulent ude fra andre foder og de kan ikke anbefalede mig noget af deres da det er krafft der garde enskaber ...

    Man skal bare lige huske at forskellen på hø og wrap er at wrap er næsten rent sukker og det er hø ikke ..


  • #49   4. feb 2015
    Anja - Er det Krafft Grov 90 du fodre med eller en af de andre? :o)

    Mht. sukker i wrap og hø, så hænger det ikke sådan sammen at der er mere sukker i wrap end hø, det er forskelligt og ikke til at sige uden analyse på.

    Wrap er jo meget forskelligt - både i struktur, hvad det er lavet af, hvordan og hvornår det er slået og tørstofprocenten.

    Fx. har der i år været meget sukker i fx frøgræs i forhold til hø.


  • #50   4. feb 2015 Ja det er krafft 90 ..

    Ved godt med at der kan være forskel på med hvor meget sukker der er i, det kommer an på græs art og om det får gødning eller gylle osv. Men har aldrig hørt om at der kan være mere sukker i hø end wrap..

    Det er f.eks også derfor man skal kører heste roligt ind på wrap hver vinter , hvor hø ikke rigtig har så stor betydning ...


  • #51   4. feb 2015
    Så kan jeg informer om at der er 16% stivelse i :o)^
    http://krafftdanmark.dk/files/Krafft_Groov_90.pdf

    Jeg tror at det er der den går gal, fordi jeg forbinder foder med lavt stivelse i som foder med under 10% og lav tildeling :o).

    Mht. wrappen om vinteren - så er det ikke pga. sukker, men at wrappen ofte kan være fugtig og dermed noget andet for maven ;o)

    Men jo, hø kan godt have mere sukker i - men det ved man som sagt kun med analyse på høet eller wrappen. Derfor bruger folk med forfangne, EMS og overvægtige heste analyse på grovfoder fordi de skal have noget med lidt sukker i :o)


  • #52   4. feb 2015 Ja 16 % på 25 kilo , hvor andre sække foder kun er på 15 kilo, det skal man lige huske at regne med smiley

    Men det heller ikke noget vi skal diskutere vi har jo alle hver sin mening og erfaring med det forskellige mad/hø/wrap osv smiley

    Jeg har bare prøvet rigtig mange forskellige foderprodukter og hvor krafft helt klart har været det bedste på alle mine forskellige heste .. Dog ville jeg sige at skulle jeg nogensinde skifte fra krafft 90 blev det til SALVANA's foder smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #53   5. feb 2015 16% er 16 gram Per 100 gram

    dvs at 25 kg x 16 % er lig 4 kilo udad din sæk på 25 kg er stivelse

    Det er ikke voldsomt højt men noget højere end mange andre produkter.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #54   5. feb 2015 Jeg kan i øvrigt fortælle dig at NAG Horsepro Elite har en sukker og stivelse på under 10 % og de skal ikke have ret meget i forhold til fuldfoder eller andre tilskudsfoder typer, i dette foder er proteinerne lagt over i derfor er der en højere dosis end et rent vitamin og mineral tilskud.

    Alm. Hest 500 kg i let ridning er dækket ind på 750 dgl. Altså en daglig tilførsel af sukker og stivelse på 67,5 gram.

    Dette er foder vejledningen på Krafft grov 90


    Fodervejledning hest i arbejde ca 500 kg hest

    Let arbejde 2-3 kg Groov 90 6-9 kg Hø
    Normalt arbejde 3-4 kg Groov 90 6-9 kg Hø
    Hårdt arbejde 4-6 kg Groov 90 6-9 kg Hø

    prøv at lave regnestykket hvad det giver i gram Per dag og læg så sukker oveni smiley


    Som du kan læse i deres vejledning så følger de faktisk de nye minimums anbefalinger på på grovfoder 1,2 kg til 1,8 kg. Per 100 kg. Hest tørt hø.


  • #55   5. feb 2015 Ja og har snakket med flere foderkonsulenter og med krafft 90, er hesten dækken 100% ind med vitaminet osv ved 1, 1/5 kilo om dagen og så får han alt det hø han kan spise og en lille smule wrap ved siden, og han rider på et rimlig fast program og ikke en hygge hest smiley

    Og jeg ville personligt ikke gå hen til et foder der gør han kun skal ha 750 g. Om dagen, hesten skal også ha noget at spise når de arbejder smiley


  • #56   5. feb 2015 Anja: Når du starter ud med at skrive kraftfoder og ikke Krafft Grov, er det klart jeg skriver som jeg gør... Og der ER megen stivelse i Krafft, det består mestendels af korn, især hvede som jeg ikke forstår der overhovedet bruges... Har arbejdet i en travstald hvor alle fik Krafft, de havde enten grim pels, grim hud, dårlige hove, for megen tænding eller lign problemer.... De gik ellers i lækre løsdrifts med grovfoder ad libitum af god kvalitet, og der var græs hele året...

    Det du udtaler dig om vidner om at du ikke ved ret meget, men har læst lidt hist og her... Hø kan indeholde ligeså meget sukker som wrap, wrap skal tildeles langsomt pga ph værdien der er meget anderledes end alm hø...


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #57   5. feb 2015 Anja du skal fodre præcis som du selv synes, men du har søgt efter og ikke fundet noget der var lavere på sukker og stivelse end det du bruger nu, det har jeg så givet dig.

    Når man vælger det foder jeg har skrevet om så tilfører man efter behov FE fra korn eller Fiberpiller, de sidste er også meget lave på stivelse og sukker.

    Nu skriver du at din hest ikke er en Hyggehest, men hvorfor fodrer du så hesten med mindre end den anbefalede dosis til en hest på 500 kg, som minimum skal din hest have 2 kilo dagligt og jo mere arbejde jo mere skal den have optil 3 kg, jeg kunne rigtig godt tænke mig at få en forklaring på hvordan de foderkonsulenter du har haft i de over er kommet frem til at din hest kan nøjes med mindre end den anbefalede dosis hvis du da har fået en udregning der viser det.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #58   5. feb 2015 Nå ja lige en sidebemærkning, hesten skal leve af sit grovfoder primært og sekundært krybbefoder, jeg kender til væddeløbsheste der vinder løb på hø og vit.

    Så mon ikke også en alm. Ridehest kan klare sit arbejde på det samme smiley


  • #59   6. feb 2015 Krafft 90 er en stor est dækket ind med vitaminet osv ved 1,1/2 kilo pr dag, og så alt efter er på hvor meget fylde osv din hest skal ha og min skal ikke ha mere som den rides nu for han skal ikke være fed og det blirhan ved mere mad ,, og han får alt det hø han kan spise ved siden af plus noget wrap..
    Mener bestemt ikke der er meget stivelse i , har en hest med de samme viser det hvis han får meget stivelse ..

    Og ja kunne saktens gi ham noget foder hvor han kun skal ha 600-700g om dagen og så gi ham nogle roepiller eller lign.. Men det gider han bestemt ikke at spise ..

    Og ville så lige sige det er de første jeg har hørt skulle ha grim pels,hove osv af krafft 90 foder !? Min hest blir rost af alle der ser ham at han er så flot i foder tilstand gode hove osv. Så det forstår jeg slet ikke ... Anna zitbrandtsem og Karin Nissen grand prix heste syns jeg nu også ser super fine ud i pels osv. Og de foder kun med krafft ...



Kommentér på:
Foder? Til klejn varmblod?

Annonce