{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Hingste med "lang" ryg? {{forumTopicSubject}}

Jeg har tit og ofte leget med ideen om, at få et føl på min hoppe på et tidspunkt. Min hoppe er dog ualmindeligt kort i ryggen, så hvis og såfremt at det ville blive aktuelt, ville jeg vælge en hingst med lidt længde i ryggen, for at udligne det lidt, så føllet ville få en mere gennemsnitlig ryglængde.
Samtidig er min hoppes galop ikke så stor, så en hingst med en lidt større galop ville også være et plus.

Det er ikke aktuelt lige nu, og det er heller ikke sikkert at det nogensinde bliver, men hvad er der (lige nu) af hingste med lidt længere ryg, der er godkendt til avl i Dansk Varmblod?

Jeg synes avl er sindssygt spændende, og da jeg som sagt leger med ideen om ifoling af min hoppe indenfor de næste par år, vil jeg gerne sætte mig godt ind i mulighederne i god tid.
Om hingsten er spring eller dressurpræget betyder ikke meget, min hoppe har dressurgener på far-siden og springgener på mor-siden, så hun har lidt af hver.

Tak på forhånd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingste med "lang" ryg?
  • #1   23. feb 2015 Har intet forstand på avl og sådan.

    Men altså min gamle part Rascal Egeskov var efter Blue Horse Don Romantic og han er rimelig lang.

    Og de afkom jeg set fra Blue Horse Don Schufro synes jeg ser ret lange ud.

    Men temperamentet skulle hvis nok være lidt specielt og så er han sikkert også dyr smiley

    Min ene nuværende part er efter Casir Ask og hans mor er rimlig kort synes jeg, men ham selv er ret lang og synes også at Casir Ask ser lang ud smiley

    De to kunne måske være mulighed? smiley


  • #2   23. feb 2015 Altså min Casir Ask pige er ikke særlig lang, men det er jo vidt forskelligt fra hest til hest smiley

  • #4   23. feb 2015 Min hoppe er simpelthen så kort, så man skulle tro det var løgn. Hun er en lille hest, på 155, men hun har et sadelleje på ca 43 cm, så hun er ret svær at finde sadler til. derudover gør hendes utroligt korte ryg, at hun har tætsiddende torntappe, uden at de "vipper" ind mod hinanden. Så hvis der skulle føl på hende, ville det være med en længere hingst for at undgå naturligt tætsiddende torntapper, og for at gøre det lidt nemmere at finde sadler. smiley

  • #5   23. feb 2015 Dragvik - som det ser ud NU, betyder hingstens "talenter" ingenting, da det ikke er nu der skal bedækkes. Heller ikke i år. Jeg har god tid til at finde ud af, om føllet skal gå til det ene eller det andet, jeg vil bare gerne vide hvad der er af hingste, med lidt længere ryg smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   23. feb 2015 Overvej grundigt om du vil have et springbetonet eller dressurbetonet føl.

    Når det så er sagt, så er dressurheste ofte længere end springheste, så det mest nærliggende ville nok være en dressur hingst smiley


  • #8   23. feb 2015 AMT, som nævnt i en kommentar ovenover, er det på nuværende tidspunkt ikke vigtigt for mig at finde ud af om det skal være spring eller dressur, da det ikke er nu jeg står og skal bedække.
    Personligt hælder jeg mest til dressur, fordi jeg er en rigtig kylling, men det er en beslutning jeg ikke vil tage før det er ved at være tid til at vælge én bestemt hingst.

    Men tusind tak for informationen omkring dressurhestenes længde kontra springhestenes, den var faktisk rigtig brugbar. smiley


  • #9   23. feb 2015 Desværre fungerer gener ikke på den måde at lang + kort = medium. Selvfølgelig kan man gøre sig nogle overvejelser, for ikke at fremme dårlige træk, men du kan på ingen måde sikre dig. Føllet kan både ende med en usundt lang ryg, eller en besværlig kort ryg.

    Mht frederiksborgeren, så ser de ofte lange ud, men reel ryglængde er der ikke meget af. Det er netop de der 43 cm på alle dem jeg kender. Så er lænden bare tilsvarende længere, på dem der ser lange ud.

    Held og lykke smiley


  • #10   23. feb 2015 Jeg tænker selv at bruge Favorit Ask på min hoppe her til foråret. Til kåring blev hun målt til 169 i stg. og 145 dækkener er for store (og 135 er for små) smiley
    Da jeg snakkede med DV sagde de at det ville være et fint valg da min egen er lidt kort og Favorit lidt længere samt han har en lidt mere smidig galop i forhold til Salsa. smiley Som også har en dressur far og spring mor smiley


  • #11   23. feb 2015 Jeg ved, at man ikke kan sikre sig, Katrine. smiley Men når min hoppe er så kort som hun er, så ville det være dumt at vælge en hingst der også er kort. For ja, man kan være heldig at føllet bliver lidt længere, ligesom man med en lang hingst kan være uheldig, men jeg synes det rigtige at gøre er at forsøge, at få et afkom der ikke er så kort, at det er en fysisk gene, fremfor bare at tage dem første den bedste hingst. smiley

  • #12   23. feb 2015 smiley Baby Liva! smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   23. feb 2015 Uden at være ekspert i avl vil jeg tro at en avlsgodkendt DV hingst skal være indenfor den eksteriør ramme der ligger, dvs sige ikke for lang og ikke for kort smiley

    Men i din research kan du gå ind på hingstene og læse deres kåringsbeskrivelser de vil kunne give dig nogen informationer, mht til gang, krop, temp mm.


  • #14   23. feb 2015 Jeg ville gå efter en med "perfekt" ryg og ikke efter en der har fejl til den anden side. Og så vær opmærksom på at ofte når man ser en hest der syner LANG, så er det fordi den har en lang lænd og et lidt fladt kryds.

    Jeg kan ikke nikke genkendende til at dressurheste skulle være længere end springheste, jeg ser ikke den slags sammenhænge overhovedet.

    Jeg er vældigt tilfreds med overlinien på min favorit. Den er forbedret i forhold til hoppen, det er både trav og galop i øvrigt også. Min kan man sagtens ride dressur på uden at ligge sidst, men det er klart det ikke er en totilas.

    Moderen til din har jo lavet ganske mange afkom. De fleste af dem med springbetonede hingste, der er fire afkom der har gået stævner, de har alle gået dressur.
    Hun har endvidere lavet en BRDH hoppe efter lionell. Det er faktisk i det hele taget gode afkom den har lavet efter lionell. Den ene med 988 i krop, den anden med 8889.
    Vallak efter limbus (også landgraff blod) der er gået i semifinalen i dressur dsa.

    Man kan jo altid ringe og spørge avleren hvad de synes. De kender tit hopperne bag og ved hvad der plejer at virke på de hopper.

    Og så ville jeg få den kåret så du kan få afstamning i passet hos føllet og så du kan få bedømt hvilke andre kvaliteter og udfordringer din hoppe har. Det gør det lidt lettere at vælge hingst smiley

    mm til din er i øvrigt mor til kåret hingst bøgegårdens lantano efter lionell. Jeg tror at jeg ville kigge efter noget hingst der blodmæssigt mindede om lionell.


Kommentér på:
Hingste med "lang" ryg?

Annonce