{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

Hestens frirum {{forumTopicSubject}}

Inspireret at et emne i en gruppe på facebook, fik jeg lyst til at høre lidt forskellige meninger, omkring hestens frirum.

Blandt andet hvad i betegner som hestens frirum? Fold, boks o.lign. Og hvilke ''krav'' er der til de her frirum, ifølge jer? Må man træne i hestens frirum osv.

Selv er min tilgang til hestens frirum ændret en del over årene. En gang synes jeg at hesten skulle have fred når den eksempelvis var i boksen, og særligt når den spiste. I dag er min holdning noget anderledes. Jeg kræver af min hest, at jeg kan stå inde ved hende med hun spiser, jeg kræver også at jeg kan gå og skifte dækken o.lign. selvom der er mad. Da jeg stadig red, sadlede jeg som regel op på staldgangen, men jeg har set det forkerte i at gøre det i boksen. Dog synes jeg ikke det er forsvarligt at lade hesten stå med udstyr i boksen, med mindre den står fastbundet.

Med hensyn til folden, har jeg heller aldrig været ''sart''. Da jeg var yngre og særligt før jeg fik min egen, red jeg et sted hvor vi primært brugte folden til at ride på. Det var så vidt jeg husker, slet ikke noget problem. Men jeg ved at det er noget som mange slet ikke synes er godt at gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens frirum
  • #1   1. mar 2015 Jeg træner i en del af løsdriften og lader oftest min hest st¨å og spise færdigt hvis han er igang med at få noget fra automaterne. Det er kun en gang imellem de kan få mad fordi en computer sørger for at dele det ud over hele dagen til hver enkelte hest. Men omvendt, så er der bare nogen dagen hvor jeg har mere travlt end andre, og er det en af de dage, så vil jeg kunne tage hesten fra dens mad i tide og utide. Dog belønner jeg så med en godbid når hesten har fået grime på for ikke kun at gøre det til noget surt smiley
    En del af folden er også ofte brugt som springbane, så der bliver der trænet en gang imellem, ligesom vi øver på en af græsmarkerne og inde på et jordstykke med en sø.

    Så overordnet set respekterer jeg min hests grænser på folden, men jeg skal altid kunne fjerne ham hvis jeg har behov for det.


  • #2   1. mar 2015 Som regel siger jeg, at hesten skal have fred, når den spiser. Men har jeg virkelig travlt, så står jeg altså også og giver dækken på, strigler osv. mens hun spiser. Boksen har hun mere eller mindre for sig selv. Jeg strigler og sadler op derinde en gang imellem, eller sidder derinde og kigger på hende, mens hun spiser hø, men ellers er der fred der.

    Folden er også noget hun mere eller mindre har for sig selv. Selvfølgelig skal hun hentes ind, og jeg kan godt finde på at gå ud og hilse på hende, men jeg fjoller ikke rundt derude og har aldrig gjort det ^^'

    - Vil lige tilføje, at jeg nogen gange træner hende i at tage hende væk fra maden, da jeg gerne vil kunne tage hende væk fra den uden protest, hvis det er nødvendigt. Ligesom med hunde. Man skal ikke være om den, når den spiser, men samtidig skal det være muligt at tage maden fra den uden den prostererer smiley


  • #3   1. mar 2015 Jeg tror, for mig der handler det også mest om, at det skal kunne lade sig gøre. Jeg har stødt på flere heste der blev arrige hvis man gik rundt inde i boksen hvis de spiste, og det synes jeg ikke er holdbart.

  • #5   1. mar 2015 Smut, jeg holder stærkt på at jeg altid skal kunne komme til hesten ligegyldigt hvad, og jeg skal altid kunne arbejde med den ligegyldigt hvor vi befinder os.
    Jeg kan eksempelvis altid strigle/sadle af eller lignende når han spiser, men det er sjældent jeg gør det. så jeg tror måske nøglen til succes er at gøre det sjældent og huske at hesten skal vide at den ikke er 'under angreb' eller lignende smiley


  • #6   1. mar 2015 Louise: Helt enig. Jeg tager heller ikke konsekvent dækkenet af/på min hest når hun spiser. Men hvis det er det som lige passer med tiden, så skal muligheden være der smiley

  • #7   1. mar 2015 Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre lidt fra dem, der eksempelvis IKKE vil ''forstyrre'' deres hest i boksen? Hvad er det I tænker, at man tager fra hesten, ved at stå i boksen og gøre noget, som man ellers ville gøre på staldgangen? smiley

  • #9   1. mar 2015 Jeg tænker ærlig talt ikke over det - jeg bruger meget folden til at træne på, både fordi der er mere plads men også for at træne mine signaler andre steder end på ridebanen...

    Og ift det med om man "må" forstyrre hesten når den spiser, kan jeg heller ikke se problemet... De spiser jo hele tiden o_O Mine står i løsdrift og har fri adgang til hø - hvor de står det meste af tiden og spiser. Og når de får deres foder i spande står de også alle sammen sammen inde på folden og spiser hvor jeg står ved dem fordi de ellers skifter spande hele tiden (jeg står hos min unghest, ellers smutter han fra sin mad - og hvis bare jeg står og kan holde styr på ham er der ro mens de spiser)...

    Da min søster fik sin pony stressede den meget når der blev fodret så dér var andre spilleregler og alle havde fast plads og blev bundet - simpelthen for at hun kunne få en fast rutine. Hende gik jeg heller ikke hen til fordi hun stressede (hun risikerede jo at jeg STJAL hendes mad)! Men efter få måneder blev fodringen stressfri og efterhånden stoppede jeg også med at binde dem og man kunne sagtens gå hen til hende... hun skulle bare lige finde ud af at ingen stjal hendes mad smiley

    Jeg synes det er vigtigt at jeg kan komme til min hest på alle tidspunkter - jeg kan også gå igennem folden med hestenes foderspande uden store problemer. De har jo lært at de først får maden når de står pænt og når spanden står på jorden. Dét synes jeg er det vigtigste - hesten har immervæk fri ca 23 timer i døgnet, jeg tror ikke den tænker over at den nu skal arbejde i dens "frirum".


  • #10   1. mar 2015
    Når jeg tænker frirum, så tænker jeg mht. træning.
    Dvs. at jeg ikke kan se pointen i at folk træner med hesten i boksen eller på folden, eller sadeler den op der fx.

    Mht. fodring foretrækker jeg at lade være med at forstyrre, give dækken på mm. da jeg har en der bare gerne vil have fred og ro. Så prøver at kunne give dækken på inden hun kommer ind i boksen og at alt er klar, men det duer ikke altid. Så det kan godt lade sig gøre, jeg kan bare tydeligt se at der er en forskel på om hun får fred i boksen eller ej.

    Og lige med fx det kan jeg ikke se noget forkert i at heste er forskellige, alle har deres "særheder" som vi tager hensyn til eller laver lidt om for ind imellem :o)


  • #11   1. mar 2015 Jeg har det sådan at jeg skal kunne komme til min hest når jeg har brug for det smiley om sommeren på døgnfold kan jeg finde på at sætte mig på ham på folden når han græsser. Ligeså i boksen hvis vi skal hygge. Dog får han fred på vinter folden da den ikke er så stor. Jeg går og henter ham hvornår det skal være. Han får hø ad libitum i boksen og når jeg henter ham ind fra fold falder der altid lidt hø e.l. Til ham. Når jeg kommer tidligt om morgenen og skal ride så tager jeg ham ud af boksen og giver ham hans vit /min Osv. Da han ikke kan lide at spise det blandet sammen så får han det ad tre gange. Han må så ikke spise(forsøge at skubbe mig væk for at spise) før jeg siger værsgod og har fyldt krybben med foder. Jeg har ligeledes trænet ham fra føl af at jeg skal kunne rode rundt i hans krybbe når han spiser. Dette fordi jeg som ung tabte et målebæger i krybben til en hest og blev bidt da jeg skulle tage det op smiley Tindur foretrækker også at spise når jeg er der til at holde ham med selskab smiley skøre hest. Jeg kan også finde på at strigle ham i boksen smiley sadle op gør jeg kun på staldgangen smiley Tindur tilbringer meget tid uden mig... Fra Ca 20-22 timer i døgnet. Så hvis jeg en gang imellem sidder stille og rolig på ham i boksen eller på folden og hygger så tror jeg han bare associerer det med hygge da han spiser og bliver nusset og kløed og intet forlanges af ham smiley
    Mvh TT


  • #12   1. mar 2015 Jeg respekterer hesten i min omgang med den....til gengæld forventer jeg også at den respekterer mig, og det betyder i mim verden at jeg skal kunne komme til ham altid med rimelige krav (dvs ting han er bekendt og tryg med). Selvfølgelig skal han have et frirum, men den time til 1,5 om dagen klarer han nok at der måske bliver stillet krav til ham smiley

Kommentér på:
Hestens frirum

Annonce