{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Hvornår begyndte i at ride hoppen efter hun fik føl? {{forumTopicSubject}}

Godaften alle sammen smiley

Overskriften siger næsten det hele, men har dog nogle tillæg.

Lidt forhistorie : Føllet er 2 måneder gammelt og har været igang den sidste måned med den alm træning så som berøring - løfte ben - blive trukket osv.
Tog ham i dag ud af boksen uden mor (vi blev lige foran boksen, så mor kunne se/røre ham) Han tog det rigtig fint. Men mor blev noget nervøs, så kan ud fra det se at det er for tidligt at begynde at skille dem for meget.

Mine spørgsmål lyder så på -

Hvornår begyndte i med jeres hopper.
Hvordan forberedte i begge parter på at være adskilt i en time ca.
Og til sidst. Når vi kommer så langt at hun skal begyndes at rides, har i så nogle fif til nogle øvelser der kan stramme hendes mave lidt op igen?

Har selvfølgelig selv nogle ide´er til overstående. Men det ville rart at høre hvad erfaring i andre har.

På forhånd mange tak for råd/svar


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår begyndte i at ride hoppen efter hun fik føl?
  • #1   4. mar 2015 Tag den lille med som håndhest og skridt en tur på mor. Det gjorde vi allerede efter 14 dage, bare stille og roligt en halv time. Super hyggeligt og lærerigt for alle. smiley

  • #2   4. mar 2015 ehhh tror jeg kan blive pænt spænende smiley . Dels fordi hoppen nok bliver lidt varm hvis han begynder at skabe sig (han bukker og vil være stor farlig hingst) Og ja han bliver svær at holde ved hendes side. Hans ynglings tricks lige pt er at løbe fra mor og vise hende at han kan hele verden selv.

    Men det er da et forsøg værd smiley


  • #3   4. mar 2015 Jeg red en hoppe engang, der fik føl.
    Ridning stoppede en uge før foling og blev genoptaget ca 10 dage efter.
    Følle var med på ridebanen og hyggede sig mens mor arbejdede.
    Efter ca 2 måneder, begyndte følle, at blive i boksen.
    Inden da, havde vi haft dem skilt ad, hvor jeg gik korte ture.
    Det var self lidt svært den første uge, men derefter gik det fint, uden for meget skrigeri.
    Hun var en hoppe der meget gerne ville lave noget, og der var ingen problemer med koncentrationen, når følle var med på banen.
    Dog ville jeg aldrig ha et føl med som håndhest.

    Opstramning af mavsen, er et spørgsmål om ridning, vi klarede det ret hurtigt.
    Og efterfølgende da jeg fik Pølle, kom hun med hængevorm fra 6 føl og aldrig redet.
    5 måneder efter var hun strammen op.


  • #4   4. mar 2015 jeg genoptog arbejdet ca 1 måned efter foling. startede med at longe på folden hvor amazing kunne være ved mor hele tiden. Så tog jeg hoppen med op på ridebanen som ligger lige op af folden. og lod føllet blive

  • #5   4. mar 2015 trænede dog max 15min i lang tid

  • #6   4. mar 2015 Kan du ikke bare tage føllet med på ridebanen og gå løs imens du rider?

  • #7   4. mar 2015 Jeg tog dem begge to på trækketure lige fra følle var en uge gammel. Jeg satte mig op på hoppen på banen med føllet løbende rundt (det var hun vandt til fra da jeg trak hende) omkring tre-fire uger efter fødslen.
    efter 5 uger sådan ca. stod føllet alene i boksen (med sin "tante" ved siden af) mens jeg red et kvarters tid på hendes mor og dette havde jeg vænnet dem til ved at hun stod i boksen mens hoppen var på staldgangen eller omvendt i noget tid.
    efter 2 måneder kunne de være adskilt på almindelige rideture (primært på banen hvor føllet stod på marken og derfor kunne se sin mor) og efter 4 måneder startede jeg mit første stævne hvor føllet dog var med, men blev ved traileren mens jeg red hoppen.
    Ergo har de været vant til at være adskilt i kortere tid lige fra starten og derfor har det heller ikke været noget problem at fravænne føllet. Vi satte ganske enkelt bare hoppe og føl på hver sin fold, og føllet fik så bare den foldkammerat hun bedst kunne lide. Der har overhovedet ikke været noget brok.


  • #8   4. mar 2015 Det er sent og gå i gang med føllet. Efter min mening.

    Mit føl er en måned gammel og kan løfte ben, få grime på, røres over det hele, blive trukket i otte-tals snor. Trækkes væk fra mor, gå pænt ved siden af mor ( sådan da).
    Hoppen bliver lidt urolig, men ved jeg har den lange ende af rebet.
    Hoppen er igang med genoptræning af bagparts og knæ muskulatur. Så føllet er i boksen alene imens mor træner. I øjeblikket er det 10 min afgangen.
    Jeg skal have fat i føllet, når de skal ud da jeg skal over vej for, at de kan komme på fold.

    Så mit råd til dig er, tag hoppen ud af boksen og lad føllet blive i boksen. Ikke for langtid til at starte med, men øg tiden efter hånden. Så bliver det nemmere for dig og ride hoppen alene uden føllet.

    Jeg ved ikke om du evt. Kunne have en der kunne underholde føllet imens.



  • #9   4. mar 2015 En måned efter foling begyndte vi på skridtbånd - som står hvor føllet kan se det fra folden. 2min, så 5, så 7.5, så 10... Efter 14 dage begyndte vi stille og roligt med ridning, og på det tidspunkt kunne følle ikke være mere ligeglad når jeg hentede mor. smiley

Kommentér på:
Hvornår begyndte i at ride hoppen efter hun fik føl?

Annonce