{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.366 visninger | Oprettet:

''Problemhest'' - RÅD SØGES {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har en såkaldt ''problemhest'' (selvom hendes problemer er skabt af mennesker)...
Hun er 8 år og jeg købte hende for halvandet år siden. Da jeg købte hende kunne hun ingenting. Hun kunne ikke rides, ikke trækkes i torv, ikke løfte hove, osv. Hun var helt vildt tynd, havde regneksem, vævede, var konstant nervøs, osv. Kort sagt, har hun været vanrøgtet og mishandlet.
Jeg brugte de første 11 måneder på at lære hende de grundlæggende ting og få hende i bedre fodrestand. Så var jeg egentlig i gang med at tilride hende (startede i Oktober), og kunne ride hende i skridt, trav, galop, men hun smed mig af nogen gange og har dårlige ryg så kan ikke tåle for mange voldsomme ''afsidninger'', så nu har hun stået stille den sidste måned.
Hun har også nogle enkelte gange sparket mig, og det er kun mig og min underviser som kan håndtere hende, hun vil ikke lade andre tage fat i hende, give hende dækken på, osv.

Nu står jeg lidt i et dilemma - ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg føler at hun måske er for stor en opgave for mig, men kan næsten heller ikke klare tanken om at hun skal sælges igen, for jeg ved at hendes opførsel udelukkende skyldes at andre mennesker har behandlet hende som de har.
Jeg havde overvejet at træne fra jorden, altså noget HMS. Jeg så filmen ''hesteviskeren Buck'' i går, og den inspirerede mig meget. Hun behøves ikke kunne ride dressur og spring. Jeg ønsker blot en rar hest jeg kan ride på.
Det skal også lige siges, at hvis jeg skal træne fra jorden, så har jeg nok brug for en underviser, men kender ingen her på fyn?

Hvad ville i gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ''Problemhest'' - RÅD SØGES
  • #1   22. mar 2015 Hvis nogen ønsker det, kan jeg godt forklare nærmere omkring hendes adfærd under almindelig og under ridning, eller om hendes baggrund, men prøvede ikke at gøre mit indlæg for langt, så valgte ikke at gå yderligere i dybden. Men vil selvfølgelig gerne komme med en længere forklaring hvis nogen ønsker det smiley

  • #2   22. mar 2015 Har du fået hesten undersøgt af kiro og evt røntgen?
    Det vil give et bedre billede, hvis du forklarer hvordan hesten er under ridning. Bukker/stejler den? værger den sig for schenkler? Stopper den? Vil den ikke bøje sig til den ene side osv.


  • #3   22. mar 2015 Nej, det har jeg ikke. Hvordan foregår røngtenundersøgelse?
    Jeg er lidt nervøs for kiropraktor, da jeg ikke ved om hun kunne finde på at sparke hvis de skal undersøge hende rundt omkring på kroppen - som sagt at hun ikke tryg ved andre end mig, og hendes måde at sige fra p er ved at sparke, desværre..

    Hun har stejlet enkelte gange i longen. Hun har ikke stejlet eller bukket under ridning og smider heller ikke af bare for at smide af. Men vi kan have redet rundt i 45 min og hun kan være våd af sved og så lige pludselig få øje på noget, og springe til siden eller vende på en tallerken. Og hvis jeg så mister balancen en smule så hopper hun rundt fordi hun bliver forskrækket. I det hele taget er hun bare konstant vågen og nervøs under ridning, og føler ikke det går fremad med hende.
    Men det største problem er nok fra jorden af fordi hun sparker og har også bidt mig en gang. Somme tider når jeg skal trække hende på rideskolen og min pony vrinsker efter hende, så går hun også i panik og løber rundt om mig (eller ind i mig).
    I det hele taget er jeg bare blevet meget nervøs for hende og hun er en meget speciel hest og har nok taget lidt skade oppe i hovedet af at være behandlet sådan som hun har og også at hun ikke er blevet opdraget ordentligt som føl.


  • #4   22. mar 2015 Om du skal sælge hende eller ej, vil jeg ikke gøre mig klog på. Jeg tænker dog, at du er gået for hurtigt frem med hvad angår tilridning - hvis hesten stadig er så ustabil, så er det jo alt for stor en mundfuld at lægge oveni. Gå hellere stille og roligt i gang fra jorden, det tror jeg, at den bedre kan klare.

    Det skal desuden lige nævnes, til det Jannie siger, at denne hest selvfølgelig godt kan være låst, men det er mere sandsynligt at den problematiske adfærd kommer af tidligere oplevelser, - særligt ikke når den også er ved at blive tilredet, hvor de fleste heste altså slår fra (kaster med hovedet/bukker) og reagere voldsomt på små signaler (stoppe brat op/værge for schenkel).
    Det er helt sikkert en god ide, at få den undersøgt, men du bør være kritisk smiley


  • #5   22. mar 2015 Jeg ser lige at du har redet rundt på hende i 45 min. hvorefter den har været våd af sved. Mit kendskab til ungheste er begrænset, men det lyder som om, at du rider hende for hårdt. Selv hvis den ikke var gennemsvedt, så kan 45 min. være meget for en unghest med få muskler og et hoved som let bliver 'fyldt'.

    Hvad med at tage til nogle kurser? Både så du ved mere om omgangen og ridningen af ungheste, og så du ved hvilken træning der er bedst for hende nu. Måske er det bedste faktisk helt at undgå træning, og at hun i stedet bare skal gå på en mark og hygge sig, hvor hun stadig lige kommer ind og bliver striglet eller gået ture med.


  • #6   22. mar 2015 Røntgen skal du til en dyrlæge for at få taget, men dette kan fortælle om der eks er for tætte tormtappe (Kissing spines) eller andet der gør, den ikke kan rides eller skal tages særlige hensyn til. Ang kiropraktor handler det om at finde én, der virkelig ved hvad vedkommende laver og ikke lader sig slå ud. Selv kan jeg anbefale Rikke Andersen ( www.ryet.dk). Hende bruger jeg til min hest som også har haft vældig løse bagben og tænder, og stadig har det lidt. Hun er rolig og tager det i hestens tempo.
    At den stejler kan være forårsaget af mange ting, min gjorde det bl.a. grundt skæv ryg og forstørrede og for mange folikler, samt hun sugede vind ind i skeden.
    At der ikke sker nogen udvikling er et typisk tegn på, at noget er galt.
    Dernæst ville jeg overveje ridningen. Det er ikke meningen den skal kampsvede uanset hvor længe i rider. Det er enten et tegn på for hård træning eller stress (evt kombination).
    Dernæst må jeg indrømme, at det kan være din hest ikke hører til på en rideskole. Nogle heste, inkl. min egen, finder sig ikke tilpas store steder, hvilket kan komme til udtryk i aggressiv adfærd.


  • #7   22. mar 2015 Få en osteopat eller lignende ud og fortæl dem at hun kan finde på at sparke.. De arbejder jo ikke kun med "nemme" heste smiley

  • #8   22. mar 2015 Ærligt så synes jeg os 45min er alt for lang tid for en hest der tydeligvis ikke er klar til ret meget hvad der angår ridning..

    tror at når det kommer til ridning har du alt for mange krav og er gået alt for hurtigt frem..

    derudover tror jeg det ville være en god idé at gøre den mere nervefast, arbejde fra jorden med forskellige farlige ting, paraply, pressending osv som den skal gå over, have på sig osv..

    og så tror jeg bar du skal ned på jorden og bruge tid med den, strigle den, ikke altid træne, bar fokuser på at give den gode oplevelser, bar nusse og hygge om den og forbandet meget rod


  • #9   22. mar 2015 Jeg syntes også du går alt for hurtigt frem. Især hvis man tænker på, at den er nervøs og usikker generelt, men lige pludselig skal den også have en chauffør på ryggen og gå alene rundt nede på jorden. Jeg ville klart vente med ridningen til du har mere styr på den fra jorden. Lav lidt udfordrende arbejde i form af mærkelige ting, paraplyer ovs. mærkelige lyde, få en til at gå rundt omkring og klappe, lave mærkelig lyde ovs. Så den også vender sig til disse ting, samtidig med at du går sammen med den. Og så skal du have overbevist den om, at du nok skal sørge for at alt det farlige, er noget du tager dig af, og det ikke er noget den skal bekymre sig om.

    Der ud over, så syntes jeg jo ikke at en hest som din hører til på en rideskole. Du skriver selv at den ikke kan med nye fremme ansigter, der er stort set ikke andet på en rideskole, ikke noget at sige til hvis den går hen og bliver stresset og bider/sparker i forsvar for alle de mange mennesker den ikke kender.


  • #10   22. mar 2015 Tak for svar alle sammen.
    Men for det første, jeg ved ikke hvor i får fra at hun står på en rideskole. Hun går altså i løsdrift hjemme ved mig selv sammen med min rolige fjordhest. De eneste som kommer der er mig, min far og min veninde.
    For det andet, så er hun altså 8 år, så ikke særlig ung og jeg brugte 11 måneder på at fodre og longere så hun har massere af muskler.
    De 45 min, de var ink. 10 min opvarming i skridt i skoven, 15 min i longe og så 20 min ridning til sidst. Hun sveder fordi hun hidser sig selv sådan op. Jeg har fået undervisning af berider alle de gange jeg har redet.
    Hun har aldrig bukket eller stejlet under ridning og reagere fint på schenkler. I de tilfælde hun har stejlet er det fordi hun bliver bange for noget som hun vil løbe væk fra og når longen så stopper hende, så stejler hun.

    Mine problemer er at hun er så nervøs og springer til siden, at hun ikke har så meget respekt når man trækker hende hvor hun nogle gange har løbet ind i mig, at hun sparket og at hun kun kan håndteres af mig.

    Jeg tror i har ret i at hun ikke er klar til at være ridehest og derfor vil jeg også gerne arbejde fra jorden, men ved ikke hvordan jeg skal komme i gang. Vil gerne gøre det rigtigt så hun får den hjælp hun har brug for. Tror i det er muligt at få en underviser ud på Nordfyn? smiley


  • #11   22. mar 2015 Udover det så skal det siges at på trods af at hun sveder, så er hun slet ikke træt, og hun havde jo været redet i 4 måneder, startede selvfølgelig ikke op med at ride og longere 45 min smiley

  • #12   22. mar 2015 At hun står på rideskole har vi fra, at du nævnte rideskolen -undskyld hvis det var en forkert antagelse. smiley
    Selvom hun er 8 er du nød til at behandle hende som en unghest. Pga diverse skavanker er min 9 års heller ikke længere end en 4 års - og sådan er det bare.
    Selvom hun ikke er træt er det ikke på nogen måde sundt. Det er altså 35 mins træning. Kan sige at min trænes ca. 20 min uden skridt til/fra og inkl skridtpauser.
    Når du træner så sørg for at jeres vigtigste fokus er afslapning! Det er ikke vigtigt at nå igennem både trav, galop og alle mulige øvelser. Sæt først i trav, når hun er HELT afslappet, og så øv en masse overgange, det er vigtigt det hele foregår roligt. Stresser hun efter at have travet så skridt indtil hun er klar igen. Både i skridt og trav er det vigtigt at lægge tempovekslinger ind, da det er med til at bevare koncentrationen. Med dette mener jeg ikke kæmpe øgninger, men bare let frem og tilbage. Vent med galop indtil i kan ride afslappet i skridt og trav, og accepter at det er okay at slutte en træning efter 10 min, hvis hun bare har været god! Der er ingen grund til at presse citronen - stop mens legen er god.

    Men derudover ville jeg stadig få den tjekket igennem for låsninger/spændinger/andet.


  • #13   22. mar 2015 når jeg skal trække hende på rideskolen og min pony vrinsker efter hende,

    tror det er denne sætning der har fået det til at lyde som om den står på rideskole..


    men selvom det var skov, longe og ridning der var de 45min er det stadig for meget, selvom den ikke er ung er der stadig en masse den nyt og når den så har svært ved det i forvejen pga den er nervøs og bange ja så bliver den som en meget ung hest..

    den skal ikke rides mere end 20min af gangen/arbejde mere end 20min af gangen og gerne så man arbejder 2dage 1dag fri og så 2 dage igen så den for tid til at tænke over hvad der er sket..

    det er for mig at se den måde man burde gøre det på.. og når den så engang går 9 ud af 10 gange stabilt uden problemer ja så kan man stille og roligt bygge mere og mere tid på og svære ridning..

    men ja det er så bar min mening til hvordan man burde forholde sig til en unghest/problemhest..

    men ja tror os at ridning skal vente til den er stabil på jorden, kender desværre ikke nogen på Nordfyn til sådan noget


  • #14   22. mar 2015 Jeg ville starte med de helt basale øvelser. Altså skridt fremad, stop, bak og dreje for lette signaler. Øv hende i at flytte forpart og bagpart for et let signal. Du skal starte med at give hende et let signal og skrue op for det hvis ikke hun reagerer. Lige så snart hun gør det ønskede skal du fjerne signalet, for at rose hende.
    Hvis hun ikke har prøvet nogle ting eller har været trænet, skal du se på hende som en unghest. Også selvom hun er 8.
    Og som andre skriver kan I lave øvelser med bomme, paraplyer, presseninger osv. Det kan være med til at hun får mere tillid til dig og bliver mindre sensitiv overfor farlige ting. Det er dog vigtigt ikke at få hende ud hvor hun stresser for meget, da det gør det sværere for hende at lære at det er ok.
    Har I evt. kigget på foderets sammensætning om det giver udfordringer? Nogle heste kan slet ikke tåle korn og kan reagere voldsomt. Andre mangler magnesium.
    Min egen får f.eks. et tilskud af magnesium, da han også reagerede voldsomt og egentlig nemt blev stresset. I dag har jeg en helt anden hest.


  • #15   22. mar 2015 Selvom den er 8 år er den jo ikke uddannet, eller formår at bruge sig, som en normal 8 års ridehest. Jeg er i gang med tilridning af en 10 års og ja vist er han 10 år, men jeg bliver nød til at behandle ham som en helt rå 3 års, for han har aldrig prøvet andet.

    Og at din hest stressveder sådan, er måske også et signal om at det går for stærkt og at den ikke kan følge med oppe i hovedet, selvom den måsker fysisk er klar. Jeg ville klart miljøtræne den, da det lyder til, at det er det den stresser over.

    Der ud over er en berider altså ikke nødvendigvis det bedste. Jeg vil anbefale dig en BBH instruktør, især fordi du har en hest som du har, der bliver lagt stor vægt på indlæring, adfærd og biomekanik smiley


  • #16   22. mar 2015 Tusind tak for svar, det hjælper meget!
    Ja, i har helt ret, hun er meget und i hovedet. Det handler egentlig også om at jeg har mistet modet og har brug for hjælp. Er der nogen som kender nogle gode undervisere som kommer på Nordfyn?
    Hvad er en BBH instruktør?
    Og i har også ret i at hun ikke er klar til ridning, og det er også derfor jeg gerne ville i gang med jordtræning. Jeg ønsker faktisk også at finde en anden underviser, men jeg kender ikke andre. Får undervisning i Hestehavens rideklub og der lære man ikke ret meget andet end hvordan man rider helt almindelig dressur og spring. Og de er selvfølgelig ikke onde ved hesten og ingen heste for tæv derover, men det er i hvert fald heller ikke horsemanship og nogle gange kunne det godt foregå lidt mere på hesten primisser. Ved bare ikke hvo jeg skal få fat i en anden underviser....


  • #17   22. mar 2015 Der er allerede skrevet mange gode ting, og jeg vil da gerne gøre det forståeligt, hvorfor 45 min er for lang tid at ride hesten.

    Hesten er at betegne som en unghest, lige meget hvad alder den har, og hvor meget du har fodret og longeret den.

    Heste kommer rimelig hurtig i kondition, men for urutinerede heste, der er det mentale som fylder. De kan simpelthen ikke magte særlig meget lærdom af gangen.
    Hvis man presser på, og bliver ved, så rider man hesten både fysisk og psykisk træt.

    En fysisk træt hest bliver øm - og så er det ikke sjovt at "gå til ridning". Eneste mulighed for hesten er at sige tydeligt fra, spark, bid, buk eller stejl, fordi dens rytter ikke har forstået de små tydelig signaler om at den forlængst har fået nok. Og den har sikkert sendt de signaler efter ca 20-25 min ridning, er begyndt at miste takten lidt, begynder at hænge lidt på tøjlen, alle de fine små signaler om at den er fysisk træt/på vej til at blive øm.

    En psykisk træt hest har ikke overskud til at være modig overfor fremmede ting. Tværtimod bliver den bange og utryg, fordi rytteren ikke viser sig som en rimelig leder og har udvist forståelse, så den bliver presset til at blive mere bange og utryg. ( og så er den også fysisk træt og øm oven i )

    En hest som bliver våd af sved, er primært en hest som er maksimalt stresset, eller bliver redet en varm sommerdag.
    Min middelsvært hest, som rides 45-60 min, som ikke er klippet, bliver en lille smule svedt på halsen, men er ellers tør. Til gengæld er han også fysisk og psykisk klar til det vi beder ham om = ganske lidt sved.

    Der er tydeligvis et eller andet galt i hestens og TS's samvær - det er jo en hest som heller ikke kan håndteres af TS reelt set, når den både bider og sparker efter hende.
    Så på den konto er det SÅ godt set af TS, at de skal have noget helt anden træning, for evt at komme videre.
    Men man skal nok næppe forvente, at den nogensinde bliver en nem og normal ridehest hos TS, dertil er den jo allerede trænet i forkerte handlinger igennem 1,5 år, så det vil altid ligge i baghovedet på hesten, at spark, bid, buk og stejl kan være en løsning på en ubehagelig situation.
    Det er derfor det er så svært og sårbart at opbygge en unghest, for det ligger grundlaget for al deres reaktioner fremover, så fejler man, så ødelægger man grundlæggende hesten på den konto.

    Hvem det er af HMS folk i fyn's området ved jeg desværre ikke. Men måske hvis man søger på nettet, så kan det være der dukker nogle op.
    Og så håber jeg, at der stadig kan nåes at rette op, før håndteringsproblemer bliver alt for dybt grundlagt i hesten.

    Mvh Charlotte


  • #18   22. mar 2015 Selvfølgelig er det ikke hensigtsmæssigt, at TS har fået den trænet forkert igennem længere tid i forhold til hvilket stadie hesten er på. Det jeg tager hatten af for, er at hun tilgengæld har indsæt, at hun har brug for hjælp, både i den alm træning, men også i at forstå sin hests reaktionsmønstre - og det er der heldigvis folk, der kan hjælpe med. smiley Selvom hesten har lært noget forkert, er det ikke umuligt at lære den noget nyt, som så skal være det rigtige - det tager bare tid, og det sværeste i denne proces, er når TS er gået kold og har mistet modet, men det kan heldigvis også komme tilbage, når hun får de rigtige aha-oplevelser med sin hest smiley
    BBH kan du læse mere om på deres hjemmeside: www.blueberryhill.dk, og der inde kan du også finde nærmeste underviser for dig smiley


  • #19   22. mar 2015 Der findes ikke problem heste - kun problem mennesker!
    Først - flot du har påtaget dig den opgave at få hende på højkant - langt de fleste ville have opgivet eller fået den aflivet (er min erfaring).
    Nr. 2 psykiske men kan tage lang tid men det du beskriver er jeg overbevist om er fordi den har ondt et eller andet sted. Heste kender ikke begrebet at være 'ond' så den adfærd er en frustration over noget. Den ting vi mennesker er frygtelig gode til er at ligge 'skylden' over på dyrene og slå tingene hen med at det må være en 'problemhest', 'problemhund' osv.
    Jeg ville allerførst få den undersøgt, vente med ridningen og arbejde fra jorden.
    Ps. Har ikke læst kommentarerne så måske andre har forslået det samme.
    Men synes det er super godt gået det vej i allerede er kommet og at du har taget det ansvar smiley


  • #20   22. mar 2015 Dejligt at i svare smiley
    Jeg vil dog sige at hun ikke sparker og bider konstant. Hun har sparket mig tre gange og bidt mig en gang på halvandet år. Ellers truer hun ''kun'' med at sparke. Hun er på ingen måde ond, det største problem er mig, som har mistet modet. Det er heller ikke fordi hun har været våd ad sved hver gang jeg har trænet hende, det var et eksempel på sidste gang jeg red hende hvor jeg faldt af, men ja i har helt klart ret i at hun blev presset for meget der. Dog er det ikke fordi det er totalt galt mellem mig og min hest, da jeg trods alt er den der kan håndtere hende bedst. Men hun har brug for hjælp og jeg er klar over at jeg skal håndtere hende anderledes. Men de første 11 måneder jeg havde hende gik vi også langsomt frem, jeg tænkte nok bare at jo længere jeg ventede med at tilrede hende jo sværere ville det blive, men jeg kan se nu at det ikke er tilfældet. Og jeg har altid tænkt at når hesten blev mentalt træt så holdt den op med at kigge på alle tingene og koncentrerede sig lidt mere om mig, men måske er dette ikke tilfældet.
    Igen - mange tak for svar, i har været til STOR hjælp smiley


  • #21   22. mar 2015 Er helt enig at der ikke findes problemheste, det var derfor jeg satte '' udenom og skrev det med at hendes problemer skyldes menneskers behandling af hende. Det var mere bare for at skrive en overskift så folk vidste hvad et handlede om smiley
    Og ved også der ikke findes onde heste, og det er hende her bestemt heller ikke. Hun er en forvirret pige som har mange dårlige oplevelser og slet ikke nok gode.


  • #22   22. mar 2015 Bliver lige nødt til at give ros til TS, hvor er det fedt at du tager alle de råd til dig, og at du ser i øjnene at du har handlet forkert :)!
    Har ikke andre råd, end dem der er kommet, og kan også stærkt anbefale BBH undervisere til "nervøse" heste. Har selv stået med en hest der blev skide bange, når rytteren mistede balancen Den mindste forskydning i sædet, fik ham til at spænde op, og påbegynde løben, hvilket op til flere gange blev ekstremt farligt for rytteren. Han var rideskolehest den gang, og som rideskole lederen sagde, brækkede han "lidt for mange" arme. Han var skide sød, så længe man ikke rørte sig i sædet, men gjorde man det... Så var det bare at bede til at man kunne holde fast. Han hoppede også over alting, og den mindste ændring af dagligdagen kunne sætte ham helt ud af den. Nu står jeg med en hest, der anses af alle som en af de mest stabile. Blid og venlig som dagen er lang, og skide modig, selv når tingene bliver så farlige, at han tydeligt ryster. Men han lyttet til hvad jeg siger, og gør sit aller, aller bedste for at gøre mig glad. Jeg måtte også lægge ridningen om, da jeg fik part, og senere købte ham. Men det der for alvor gjorde udsvinget, var, at jeg altid havde været i balance. Jeg var altid rolig på og omkring ham. Sætter man en nervøs rytter op på ham, vender de gamle ting stadig tilbage, men med mig i sadlen er han en helt anden hest.
    Tror det ville hjælpe dig rigtigt meget, at komme i balance, og blive rolig ved hesten. Til det ville jeg anbefale at starte stille og roligt, og få en masse små, gode ture. Ståart i det i er vant til, og med det du ved i er trygge ved, og arbejd der i de små rammer. Suppleret med hvad der ellers er blevet forslået, tror jeg med garanti på at du nok skal få en fantastisk hest - for det fik jeg smiley


  • #23   22. mar 2015 Ift Osteopat kan jeg varmt anbefale Dorte Ringer fra www.fynshestefys.dk
    Jeg bruger hende og er rigtig glad for hende smiley hun har et roligt væsen smiley hun er nok ikke ret langt fra dig smiley
    Ift undervisning så er BBH underviser et rigtigt godt bud smiley Ellers kan jeg anbefale Amalie Limborg fra www.Helhedsridning.dk

    Mvh TT der er utrolig glad for at du forstår hestens adfærd selv om du har gået for hurtigt frem smiley


  • #24   22. mar 2015 Som Vibeke har nævnt, så hav et øje på foderet . Ikke alle heste kan tåle al den stivelse og sukker der er i meget hestefoder . Min er simpelthen uridelig hvis han får det .

  • #25   22. mar 2015 Jeg kan se at der allerede er skrevet mange gode ting, men jeg har dog ikke læst det hele.
    Jeg kan varmt anbefale sig at få en kiopraktor, kraniosekral terapeut, fysioterapeut eller osteopat (der er meget at vælge imellem, men start med det du har nemmest ved at få fat på) som kan tjekke hesten igennem for den lyder til at have problemer. Når du har en ude så er det vigtigt at følge din mavefornemmelse og sige stop hvis du føler din hest bliver utryg, for jeg har desværre oplevet en enkelt kiopraktor som ikke lige havde den fulde forståelse for at den hoppe hun stod med var meget utryg (kiopraktoren undskyldte det med at hoppen var rød -.-") og eftersom du selv siger din hest ikke bryder sig om fremmede, så husk at sige stop hvis du føler grænsen bliver overskredet!
    Når det er sagt, så har jeg også set hvor meget fantastisk det har gjort for min egen lille djævel at få besøg af fysiotapeut og kiopraktor. Dem vi fik ud til ham var stille og rolige. Det var dog nødvendigt med god forberedlse og en masse hjælpere undervejs fordi han var (og til dels stadig er) meget bange for dyrlæger og lignende. Det vi gjorde var at have en til at holde ham i tov, e til at give æbler/sliksten og en som holdt et forben løftet når bhandlingen ikke krævede det anderledes. Han var meget låst og øm, ham min lille pony, og han reagerede derfor med voldsom stejlen de første gange fordi han var meget utryg ved situationen, men med en masse tålmodighed og rolige behandlere er han blevet meget bedre nu og det giver kun lige et lille ryk i ham når kiopraktoren sætter noget på plads, hvor han før i tiden ville have rejst sig så højt han kunne smiley

    Så kort sagt: Jeg kan virkelig anbefale dig at få en kiopraktor eller lignende ud, og husk altid at lytte til dig selv når du har så nervøs en hest som du her smiley

    PS: BBH kan virkelig anbefales herfra også smiley


  • #26   22. mar 2015 Jeg har selv en 5 års, som jeg fik da hun var 4.

    Og. Selvom din er 8, så er den som en unghest, hvis den ikke har prøvet så meget.

    45 min i alt er stadig alt for meget, især hvis ikke den har muskler.
    Rider højest min i 35 min inkl. Skridt og longe (longere inden jeg sætter mig op, min er vild nogle gange).
    Når hesten glor/bliver nervøs SKAL den have besked på at gå FREM! Ligemeget hvad.
    Den skal fokusere på dig, og du må IKKE selv blive nervøs.
    Jeg kender det selv.
    Om det så er fra jorden/ryggen, så skal den bare frem, og kun fokusere på dig.

    Jeg synes det er en god ide at lave tillidstræning med den.
    Ros den HVER ENESTE GANG den er rolig/gør hvad du beder om.
    Tag en masse farlige ting og vis den, men den må ikke tvinges.
    Den må ikke flygte.
    Den skal bare have det hele i et stille og roligt tempo.

    Jeg ved det er svært ikke at være lidt nervøs selv, men hvis man selv er nervøs, så mærker hesten det med det samme.
    Du skal være helt rolig, ligemeget hvad den gør.
    Helt rolig.
    Det har hjulpet mig.

    Du må ikke skælde den ud, medmindre den sparker/bider.
    Det er jo farligt når de sparker.
    Men husk altid ros!

    Håber du kunne bruge det. :))


  • #27   22. mar 2015 Ang. Undervisning så tjek hestefornuft.dk ud, linette kan garanteret hjælpe dig. ??


  • #28   22. mar 2015
    Der er mange dygtige behandlere på Fyn - også behandlere der kan klare en hest, der har løse bagben :o) Min kan reagere voldsomt hvis hun har ondt, men det har folk tacklet fint.

    Ærø Hestefys, Fyns Hestefys Dorte Ringer, Theresa Schumann mm. kunne være et bud.


  • #29   23. mar 2015 Tænkte umiddelbart også at du måske går lidt for hurtigt frem hvad angår tilridning? smiley
    Jeg tror jeg havde givet det mere tid. Nervøs adfær tror jeg ikke er noget der forsvinder på 11 måneder smiley også tror jeg at som du selv nævner at jordarbejde ville være en super måde at styrke/repetere hendes for hold til dig og andre mennesker smiley



  • Ea I
    Ea I Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 5
    #30   26. mar 2015 Hvis du opgiver og skal af med hende, så gør hende den tjeneste at give hende fred. Du forstår hende og vil give hende den ro og omsorg der skal til det er ikke sikkert den næste ejer vil og forstår det. Mange af den type heste ( som mennesker har ødelagt) ender med at blive solgt igen og igen. Hver ny ejer ved lige hvad der skal til ( nogen ideer mere åndsvage end andre) når de giver op bliver hesten solgt. Hesten ender med at blive mere og mere angst og desperat og derved også mere og mere vanskelig at styre.

Kommentér på:
''Problemhest'' - RÅD SØGES

Annonce