{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
606 visninger | Oprettet:

Foder til unghest - Hvad skal man lægge vægt på? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG. smiley

Jeg overvejer lidt, at finde et andet foder til min 3 års pony, så jeg regner med at smutte forbi foderstoffen i morgen og kigge på noget foder. smiley

Han vokser helt ekstrem meget lige i øjeblikket, hvilket jeg gætter på, har ført til hans vægttab.

Men, hvad skal jeg særligt lægge vægt på, når jeg vælger nyt foder, til sådan en "baby"? smiley
Han er pt ikke i nogen form for arbejde, da vi lige nu arbejder på opdragelsen. smiley

Orm er selvfølgelig også med i overvejelserne pga vægttabet og bliver tjekket snarest. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til unghest - Hvad skal man lægge vægt på?
  • #1   14. apr 2015 Nu fortæller du jo ikke hvilket foder du bruger nu, men personligt bruger jeg St. Hippolyt naturmüsli. Min hest får 800 gram om dagen og han er under tilridning. Man er helt sikker på at hesten er dækket ind på alle vitaminer og mineraler igennem dette foder - og så er det er dejligt økonomisk også! smiley

  • #2   14. apr 2015 Nå ja, det glemte jeg helt. smiley
    Jeg køber foder gennem min opstalder, det er noget islænder blanding, kan ikke lige huske mærket. smiley


  • #4   15. apr 2015 Jeg tænker ikke så meget på mærker og "modeller", men mere hvilket indhold jeg skal gå efter og hvad jeg skal undgå. smiley
    Altså om jeg skal gå efter/undgå soja strå, majs, hvedekild, hvor meget/lidt energi, osv osv. smiley

    Det er første gang jeg har en så ung og derfor også den første i vokse alderen, så jeg er lidt usikker på, hvad jeg skal gå efter af foder indhold. smiley


  • #5   15. apr 2015 Min begyndte også at tabe sig vi gav hende bare så meget wrap at hun efterlod smiley det trick virkede også på min pap mors varmblod som hun havde købt alverdens fuldfoder produkter som ik virkede

  • #6   15. apr 2015 et godt foder velegnet til heste i vækst. Det er nu meget normalt de taber sig når de vokser, det tror jeg ikke du skal tage så tungt. wrap af libitum, jeg vil vælge et eqsana foder. Man kan ringe og snakke med dem om hvad de synes er bedst til din hest:-)

  • #7   15. apr 2015 Jeg vil gå efter et tilskudsfoder, der udfodres i små mængder, ofte noget i stil med 100-150 g pr. 100 kg. På den måde er der plads til godt grovfoder i form af hø eller wrap. Hø skal den som absolut min have 1-1,5 kg pr. 100 kg hest og af wrap skal den have som absolut min 1,5-2 kg pr. 100 kg hest.

    Du kan desuden tilsætte FE på anden vis hvis den ikke kan spise tilstrækkeligt grovfoder, fx i form af olie som ikke fylder meget. Dog max 3 dl pr dag for en stor hest.

    Når du ser på tilskudsfoder til en unghest på 3 års, ville jeg absolut kigge efter et foder beregnet til opdræt. Der er den helt rette sammensætning af vitaminer, mineraler og de rette proteiner, der skal til for at heste vokser korrekt, knogler og muskler får hvad de skal ha og dermed stårmdu forhåbentlig med en sund hest når den er udvokset.

    Selv bruger jeg Balance fra Equsana. Det er jeg rigtig glad for, mine heste fungerer rigtig godt på det, er blanke i pelsen, aldrig syge, velmuskulerede og i godt humør.



  • #8   15. apr 2015 Grovfoder får han massere af, både i boksen og på folden. smiley

    Umiddelbart tænker jeg også, at det er noget opdræts foder jeg skal have fingrene i. smiley
    Men jeg overvejer også noget ekstra tilskud, indtil han har taget på igen, da han har tabt sig noget mere, end jeg lige havde regnet med (forbandede bamse vinterpels). smiley


  • #9   15. apr 2015 Da min begyndte at være lidt til den tynde side (fylder 3 til juni), supplerede jeg op med fiberpiller og equsana grass oil. Især fiberpillerne er et super foder, både til at holde huld, men også til heste der skal tage på.

    - Det vigtigste foder du kan give din unghest/plag/hest generelt, er grovfoder, grovfoder ad libitum.

    Min egen får grønpiller, grass oil, vitaminpiller, fiberpiller og gulerødder (mash et par gange om ugen for hyggens skyld) og så store mængder wrap og halm/frøgræs til tyggetiden/tidsfordriv. smiley
    - Fik lavet mit foder af en foderkonsulent, og især grass oil'en anbefales til unge heste. (Noget med pga soyaindholdet m.m.)


Kommentér på:
Foder til unghest - Hvad skal man lægge vægt på?

Annonce