{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.040 visninger | Oprettet:

Hvordan lærer man sin hest at gå med bagbens ting? {{forumTopicSubject}}

Hejsa hg, jeg har den skønneste part, men vi har et problem. Han kan ikke lide at have gamacher/bandager på bagbenene. Første gang jeg red ham med rbh gamacher på bagbenene stampede han så meget i jorden under ridning at jeg blev nød til at tage dem af. En anden dag havde jeg bandager på alle ben, og det sagde han slet ikke noget til. Nu kan han hverken have bandager eller noget som helst på bagbene uden at han begynder at sparke lidt ud eller lign.
Jeg vil bare så gerne lære ham at have dem på, da jeg har et mega flot rbh sæt! Nogen ideer til hvordan jeg kan vænne ham til det? Det skal lige siges at han lige er blevet 7.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan lærer man sin hest at gå med bagbens ting?
  • #1   20. apr 2015 Hvis der ikke er behov for benbeskyttelse, hvorfor så ikke respektere at hesten ikke ønsker at have det på? smiley

  • #2   20. apr 2015 Hvorfor tvinge den til noget den åbentlyst syntes ike er behageligt? Vil du gå med en mega kradsende sweater hvis den er pæn?

  • #3   20. apr 2015 Nogle heste/ponyer kan bare ikke gå med dem smiley

  • #4   20. apr 2015 Hvis hesten ikke ønsker at gå med det er det et bevis på der nok ikke er behov for det. Så jeg vil råde dig til bare at lade vær med at bruge bagbens ting så.

  • #5   20. apr 2015 Du bør respektere din hests uvilje - den viser dig helt tydeligt, at den ikke bryder sig om det. Jeg synes du skal sætte din hests velbefindende højere end hvordan udstyret ser ud

  • #6   20. apr 2015 Jeg vil bare så gerne lære ham at have dem på, da jeg har et mega flot rbh sæt!

    Er det din eneste grund, så lad dog være. Du kommer bare til at styrke fordommene om alle de unge piger der rider med sådanne sæt udelukkende for at se "tjekkede" ud smiley


  • #7   20. apr 2015 Jeg stikker mig lige ud af mængden her.

    Jeg proppede det må, and thats it.


  • #9   20. apr 2015 respektere din hests grænse - hvis det bliver nødvendigt med gamacher/bandager så put dem på og rid som du plejer.

  • #11   20. apr 2015 Hvis hestens sparker ud ved hende af ubehag er hun sku da komplet selvisk at tage dem på hesten fordi det er flot?!

    Hvis der er en grund til den skal bruge dem kan jeg følge det men at tvinge hesten til noget den ikke har Lyst til udelukkende af selviske grunde kan jeg ikke følge det


  • #12   20. apr 2015 Hej Yasmin smiley
    Jeg tager alt det du har skrævet fuldt ud smiley Jeg tænkte bare hvis hesten jo nok ikke havde lyst til at gå med de bagbens gamacher så var der vel heler ingen grund til at have dem på? Jeg ville ikke skrive det for at være dum eller irreternede, men når man stiller et spørgsmål skal man også tage de svar til sig smiley Det kan godt være at der er nogle ting man ikke behøver at høre på, men når vi som tydeligvis forstiller os hesten ride med de gamacher syntes jeg ikke at det er nødvendigt. Jeg bruger gamacher fordi min pony har meget skøbelige ben når jeg springer, men fair nok. Alle har ret til at have en mening, og vi høre jo ligesom ikke andet end det herinde smiley Men altså hvis hun har lyst til at have sit fine nye rbh sæt på, syntes jeg bare at hun skal tage dem på og trække en lille tur. For lige som du sagde Yasmin, alle ungheste skal vænnes til ALT! smiley Så jeg syntes at man og selv skal beslutte sig om man ville lade hesten lige yde de 10 min. Det nok tager. Den overlever det jo nok, ik' smiley


  • #13   20. apr 2015 Jeg ville respektere at hesten ikke kan lide det og så gemme sættet til du får anden part eller egen hest.
    Synes ikke det er fair at pådutte hesten noget den ikke kan lide, fordi man synes den er flot med det på.



  • #14   20. apr 2015 Helt ærligt, fordi hesten lige sparker lidt ud fordi den ikke er vant til det, skal man med det samme stoppe det?? Ej hør nu her, alt med heste kræver træning og tilvænning. Man kan da ikke forvente at alt fungerer fra dag 1? Sådan er det da også med trailertræning, det bryder mange heste sig da heller ikke om men betyder det at vi ikke vil vise dem at det ikke er farligt og faktisk godt kan være behageligt? Ikke for mit vedkommende...

    Jeg ville lægge dem på og lukke den ud på en lille fold så den stille og roligt kan vænne sig til dem. Det kan også være en hest det bare ikke lykkes med, men det er da forsøget værd, det skader i hvert fald ikke smiley


  • #15   20. apr 2015 Hej Lisa-Marie smiley
    Altså nu lærte jeg godt nok min pony at gå i trailer første dag, kender er jo ikke ensbetydende med at andre heste kan det smiley Er helt enig i med hvad du har skrevet smiley


  • #16   20. apr 2015 Team Mikki
    Nej det er det nemlig ikke, det har du helt ret i, jeg har selv en hest jeg har trænet med i et år med trailertræning, og først efter det år gav det pote, alle heste har forskellige lærings tempoer smiley


  • #17   20. apr 2015 Hun hentyder bare til at det er prøvet nogen gange

  • #18   20. apr 2015 Nu kan man ikke rigtig sammenligne, trailerlæsning med et par gamacher der skal på fordi det er pænt. Trailerlæsning er ligeså nyttigt, hvis hesten bliver syg og akut skal på dyrehospitalet. Gamacher kan man jo træne med, hvis det bliver nødvendigt, står du med en syg hest, kan man ikke bare lige træne trailerlæsning.

    Så længe der ikke er nogen grund til at smide gamacher på, så lad da vær og nyd at din hest faktisk kan gå uden at smadre sine ben sammen. smiley


  • #19   20. apr 2015 Smiler lidt over alt dette 'respekter hesten ikke vil' tale.

    Gad vide hvor mange heste der var tilredet, efter dette hellige fænomen smiley


  • #20   20. apr 2015 Sarah
    Man kan da sagtens sammenligne de to ting, det kommer jo ikke an på formålet bag det, men på hvordan man lærer hesten de forskellige ting. Så er det da ligemeget hvor nyttigt det er, men ens for de to ting er da at heste tit og ofte kræver tilvænning og indlæring smiley


  • #21   20. apr 2015 DD - skal vi ikke bare gøre det mest behageligt for hesten ved at droppe unødvendigt udstyr, når nu vi vælger at ride dem? smiley

    Lisa-Maria - det er jo netop det at der er et vigtigt formål med træningen, der gør at man ikke kan sammenligne. ja, det kræver tilvænning og indlæring ved begge træninger, men det er da også det eneste de har tilfældes. Formålet er da vigtigt, når man sammenligner træningsmetoder, ellers ville der da være massere der kunne retfærdiggøres, ved bare en sammenligning. smiley


  • #22   20. apr 2015 Hvis det nu måske er nødvendigt og man faktisk havde købt dem for at bruge dem. Altså, hvordan har andre heste dig lært at have gamacher osv. På?

  • #23   20. apr 2015 Jo da smiley Dvs alt udstyr. Intet udstyr er nødvendigt smiley

  • #24   20. apr 2015 Hvis man ikke har brug for gamacher men hesten ikke duer noget til den ser jeg intet problem med at have dem på.

    Self skal de tilvænnes men hvis hesten begynder at sige klart nej til dem og hesten ikke har rug for den ser jeg ingen grund til at hesten har dem på


  • #25   20. apr 2015 Sarah
    Det gør ikke at indlærings og tilvænningsdelen ikke er sammenlignelige ved de to ting. Bare fordi der er et formål bag det gør da ikke læringsprocessen nødvendigvis er anderledes eller unødvendig for at hesten lærer det? smiley


  • #26   20. apr 2015 En hest har ikke brug for saddel heller. Og den er folk komisk nok ligeglad med hvis hesten siger fra hos.


    Fordi 'uha den SKAL man jo ride med'.

    Hvorfor skruer man ikke bare lidt ned for dobbeltmoralen.


  • #27   20. apr 2015 Det jo ikk alle der er det? Men sadel bruger man de fleste jo ikke kun fordi det ser godt ud, som TS åbenbart vil brie gamacher for

  • #28   20. apr 2015 Saddel bruger man fordi 'det er nemmere at ride med' og så skal man jo til stævner.
    Og nu vil nogle sige 'for at skåne ryggen', så er vi tilbage ved unødvendigheden i hele ridningen.

    Ikke en mere nødvendig grund end 'det ser godt ud'.


  • #29   20. apr 2015 Nu rider alle jo eller ikke altid stævner

    Men ja jeg er jo af anden mening for hvis man bruger tingene syntes jeg det helt fint man bruger dem, og United også det er fint man ikke bruger ting som hesten funderet ligegyldigt

    men hvis man putter ting hesten finder den ubehageligt som man ikke bruger kan jeg ikke se formålet

    Self kan man tilvænne det men kan ikke se hvorfor det skal tilvænnes hvis det ikk er nødvendigt


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   20. apr 2015 siden hvornår er folk blevet så "hellige" (i mangel af bedre ord).

    en hest ved ikke hvad der er rigtigt/forkert, så på med gamacherne og gå rundt med den indtil at den har vender sig til dem.. den kan lige så godt lærer det med det samme.



  • #31   20. apr 2015 Uanset hvad findes der intet i omgangen med hesten, hvad ridning angår, som er nødvendigt, ikke engang ridningen selv. Så enten eller.

    Så hvorfor tilvænne hesten til noget som helst? Man kan ikke bilde mig ind at nogen heste finder en saddel, trense, etc behageligt.


  • #32   20. apr 2015 Nej gider slet ikk diskutere det står ved min mening

  • #33   20. apr 2015 Og hvem siger at gamascher er helt unødvendige, det kan være hesten træder forkert, kommer til at ramme sig selv, rider over en gren eller lignende. Så bliver de da pludselig ret nødvendige. Det er jo en slags sikkerhed, og selvom den normalt ikke rammer sig selv kan det jo ske. Ligesom vi rider med hjelm, det er jo sjældent hver dag man falder af, men vi har den alligevel på hvis det skulle ske smiley

  • #34   20. apr 2015 I de fleste tilfælde bliver sadlen brugt for at skåne hestens ryg. Derfor kan jeg ikke se sadlen har noget at gøre med et par gamacher, der egentlig bare skal på for at se godt ud. (Jeg er klar over at der er flere sadler der ikke ligger som de burde, men sadlen burde være til for at hjælpe - i mangel på bedre ord, hesten)

    nej, indlæringsmetoden er sikkert ikke unødvendig, men formålet kan være unødvendigt også længe formålet egentlig ikke er et behov, der er til for at hjælpe (eller beskytter) og derved ikke minder om en andens trænings formål, vil det da virke underligt at sammenligne to så vidt forskellige ting.


  • #35   20. apr 2015 Sarah
    Så synes jeg lige du skal læse mit sidste indlæg, for tro det eller ej, gamascher kan faktisk have et formål smiley


  • #36   20. apr 2015 Det er ikke nødvendigt at skåne hestens ryg, hvis man lod værre med at ride.
    Ridning er heller ikke nødvendigt.

    Intet er mere nødvendigt end andet her, hvad ridning angår.

    Ponybanden:
    Selvfølgelig vil du ikke det. Havde du nogle holdbare argumenter, havde det nok været anderledes.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #37   20. apr 2015 sarah: en sadel er lige så unødvendig som gamacher, og udelukkende skabt til rytterens behov.
    sadlen er ikke skabt til at skåne hestens ryg, men for at gøre det mere komfortabelt at ride smiley

    vil næsten vove og påstå at gamacher er mere nødvendige end en sadlen.


  • #38   20. apr 2015 Og nej det er stadig ikke underligt at sammenligne de to ting, for trailer er jo heller ikke altid en nødvendighed, men det kan det være i tilfælde af sygdom, ligesom gamacher kan være en nødvendighed i tilfælde af at hesten rammer sig selv eller skal på tur smiley

    Men det er igen også ligegyldigt hvad formålet er, det jeg vil pointere er at næsten alt med hesten kræver træning og tilvænning..


  • #39   20. apr 2015 DD - men når nu mennesket vil ride, hvorfor så ikke droppe det unødvendige udstyr? jeg ved udmærket godt at ridning og nærmest alt omgang med hestene ikke er nødvendige, men i sammenhæng at vi ønsker at ride, må vi også se på hvad der er nødvendigt at smide på hesten i den forbindelse. Trense, sadel, underlag, dækken, gamacher, bandager (i sammenhæng med en hest der slå benene sammen) er nødvendige ting på hver deres måde, så længe vi vil ride, men at smide gamacher på for skønhedens skyld, på trods af at hesten egentlig prøver at vise ubehaget, virker ikke nødvendigt.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   20. apr 2015 dobbelt morale er godt idag, hva? smiley

  • #41   20. apr 2015 At mennesket vil ride gør ikke ridning til en nødvendighed.

    Det er dermed stadigvæk lige så unødvendigt som alt andet.
    Egoismen skal vel ikke bestemme hvilken unødvendighed der er mere tolereret end en anden ?
    Unødvendigt er unødvendigt. Uanset hvad.


  • #42   20. apr 2015 Sarah
    Men det kan jo blive nødvendigt, HVIS udheldet skulle være ude og hesten skulle ramme sig selv, eller lignende. Er hjelmen måske nødvendig at ride med hver dag? Nej for det er sjældent hver dag vi falder af, men vi har den da på for en sikkerhedsskyld.. Kan ikke se hvorfor gamacher er så unødvendige i forhold til så meget andet..


  • #44   20. apr 2015 jeg prøver på at følge med, men når man skriver med to, er det ikke bare lige sådan.

    Ja, gamacher kan være nødvendige, men at en hest træder forkert en gang, gør jo ikke gamacher til den eneste udvej.

    En sadel udligner rytters vægt på hesteryggen og er derfor mere nødvendigt end et par gamacher, der er til for at se flotte ud.


  • #45   20. apr 2015 Næ en saddel er stadig ikke mere nødvendigt. Man kan bare beholde sin mås fra ryggen smiley

  • #46   20. apr 2015 Hvad vil du ellers gøre for at beskytte hesten mod den rammer sig selv en anden gang? Men igen, jeg snakker ikke om sadlen i dette tilfælde men hjelm til os, eller for den sags skyld ridestøvler.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #47   20. apr 2015 sarah: hvorfor rider du så med hovedtøj? det er jo Heller ikke nødvendigt.
    og hvad med underlag? det er heller ikke nødvendigt.

    hvad hvis din hest kommer til skade, og skal have forbinding på benet? så er det da dumt ikke at have lært den det i forvejen?



  • #48   20. apr 2015 Okay lad os pakke vores heste ind i bobelplast fordi det ser godt ud og så beskytter det desuden også hesten hvis uheldet skulle være ude

  • #49   20. apr 2015 Godt argument med bandagen/forbindingen, AMT smiley

  • #50   20. apr 2015 Ponybanden
    Eller droppe med at ride, det er jo unødvendigt smiley


  • #52   20. apr 2015 Men se her kan jeg godt følge jeres tankegang for her vil man lære hestene det Af uselviske grunde og ikke kun fordi det ser godt ud

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #53   20. apr 2015 ponybanden: det er da fornuftigt. det er trods alt vores pligt at passe på vores heste, så hvorfor ikke beskytte dem mest muligt?

    de tager jo ikke skade at at blive beskyttet


  • #54   20. apr 2015 Ponybanden

    Så du mener ligesom ridningen ? Eller? Er ikke helt med nu.


  • #55   20. apr 2015 Overdrivelse fremmer forståelse og Self skal vi passe på vores heste


    Gamacher og bandager skal bruges hvis man vil beskytte sin hest eller hvis hesten er ligeglad med dem, men kan ikke følge at man vil bruge det hvis det KUN er fordi man syntes det ser godt ud


  • #56   20. apr 2015 Ja ridning er da en selvisk sport på mange led men på en eller anden måde træner du jo også hesten

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #57   20. apr 2015 ponybanden: nu er det jo sådan at bandager/gamacher faktisk ikke skader hesten (med mindre de er lagt forkert - men det er en anden snak) ergo kan man lige så godt bruge det, så er du sikret for slag og rifter..



  • #58   20. apr 2015 Jeg har ikke skrevet at ridning er en nødvendighed, men at man lige så godt kan gøre det nogenlunde behageligt for begge parter. Egoistisk at ride, ja men så er der vel så meget der er egoistisk og derfor unødvendig.

    Normalt rider jeg ikke med hjelm fordi det ser godt ud, men fordi jeg ved der er en reel fare for at falde af og slå hovedet. jeg har normalt ikke rigtig kontrol over hvornår jeg falder af, men en hest der træder forkert bliver mere fokuseret på at få sat fødderne rigtigt næste gang. (og hvis ikke, jamen så er det der skal gamacher på hesten) smiley



  • #60   20. apr 2015 Ved da godt hvad det bruges til men TS skriver ikke st hun vil bruge dem fordi st de beskytter

  • #61   20. apr 2015 Det er ikke nødvenigt med træning af hesten, så er vi tilbage hos det nødvendige og unødvendige igen jo.

    Uanset hvordan man vender og drejer den, er intet af det udstyr vi har med at gøre, nødvendigt.
    Noget af det er åbentbart blot mere accepteret fordi det ikke 'bare' er en gamasche eller lign, og nødvendigt for det unødvendige (ridning).

    Jeg lærer aldrig at forstå den form for dobbeltmorale, men fred være med det smiley


  • #62   20. apr 2015 Så længe hesten ikke inder ubehag ved ridning ser jeg intet problem i min "dobbeltmorale"

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #63   20. apr 2015 DD: du ved jo at dobbelt morale er dobbelt så godt smiley

  • #64   20. apr 2015 Sarah
    Jamen gamascherne er jo også på fordi der er en reel fare for at hesten kan ramme sig selv, eller få en gren mellem benene. Ikke alle heste husker så godt at de skal træde ordentligt næste gang, men omvendt så vil jeg da også mene at vi ryttere lærer noget hver gang vi falder af, og så må vi vel bare passe bedre på ligesom du mener hesten burde??
    Må sige at dobbeltmorale er godt i denne tråd hva.. haha smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #65   20. apr 2015 babyer syntes også at det er mærkeligt at have sko på første gang - og sko er også unødvendige, alligevel bliver man tvunget til det..

  • #67   20. apr 2015 Tusind tak for alle jeres svar.
    Kan godt se at det måske kunne misforståes til noget negativt med at jeg bare vil se pæn ud, men det er jo ikke det der er pointen. Selvfølgelig er det fair hvis han er vænnet til det og ikke kan lide det, men mit spørgsmål skulle mere have lydt "hvordan kan jeg vænne ham til det?". Drop de negative kommentare og svar på mit spørgsmål!


  • #68   20. apr 2015 PUhh har nu ikk nogen hunde der har det ubehageligt i sele eller har haft det
    Mine katte kommer både ud og ind de er hvor de helst vil være
    hvis det stod til mig stod alle køre ude
    Med grise er jeg uenig fordi når de ligger spændt fast er det netop for ikke at masse ungen, men igen ville jeg også helst have de skulle gå ude.
    (skal selv være øko landmand)


    Vi har heste i indhegninger fordi hvis de gik frit. bum så blev hestene kørt ned, så at hesten kommer på fold er for hestens skyld.

    Ja jeg rider af selviske grunde og ja jeg putter også gamacher på for at beskytte hesten men mine heste har ikk noget problem med det udstyr eg har valgt, men hvis de havde og jeg kunne leve uden det så ville jeg da gøre det.

    Syntes selv du begynder at lyde plat nu.

    jeg står ved min mening, vi er alle er hver vores så længere brude den jo faktisk ikke være.

    Hun kan jo bare putte de skide gamacher på hvis det er det hun vil, men hvis hesten alligevel ikke har den store brug for dem hvorfor så gøre det.

    Ja jeg slutter her jeg gider ikke diskutere min mening for vi er jo af forskellige meninger


  • #69   20. apr 2015 tror egentligt bare vi blev i tvivl om hvorfor du ville vænne ham til det smiley

    Men ja at vænne heste til noget kan man bedst muligt rådgive om hvis man kender hesten.


  • #71   20. apr 2015 ved da også selv jeg kan være ret dum ang mine meninger men jah.
    skal desuden også være to til at diskutere smiley


  • #72   20. apr 2015 Lisa - nu ved jeg ikke lige hvor meget livsfare der er i at ramme en gren med sine ben, for en hest, men jeg vil mene at der er lidt større risici ved at falde af en hest uden hjelm smiley

    DD - Jeg kan ikke helt se dobbeltmoralen i at vil behandle sin hest så godt som muligt, men stadig dække sine ønsker om at ride vs at vil pynte en hest med diverse udstyr fordi det ser smart og moderne ud. Så længe man rider med tanken om at gøre det behageligt. Hvis vi udelukkende gjorde det med tanke om hvor fedt og sjovt det er uden at tænke på hesten, ville diverse udstyr ikke have udviklet sig til at passe bedre til den enkelte hest.
    Jeg kan sagtens se det er dobbeltmoralsk, når vi ønsker at ride, men ikke ønsker at gøre hesten ondt på nogen måde, men det er jo ikke tilfældet her. Sig til hvis jeg har misforstået dig smiley

    AMT - hvordan kan et par gamacher, der i det her tilfælde skal på for at se godt ud, være mere nødvendig end en sadel, der udligner rytters vægt? jeg rider med trense for at kunne styre min hest rundt og derved undgå en evt ulykke. Jeg siger ikke det er mit udelukkende styresystem, men det er en del af det. Hvad bruger du trense til? som pynt?

    Hvis hesten er skadet og derfor har behov for en bandage på såret, vil jeg ikke mene hesten har så meget behov for at komme ud og løbe helt vildt og voldsomt samtidig har jeg endnu ikke oplevet at man bandagere alle 4 ben og derefter beder hesten udfører arbejde.

    Jeg har ikke sat mig ind i debatten om sko på babyer, men jeg vil mene det er for at vænne dem til at gå med sko senere i livet. Jeg ved dog ikke nok til at jeg vil kommentere yderligere på den debat.



  • #73   20. apr 2015 Føler lige trang til at sige, at mit indlæg beror på gamacher ect som pynt.

    Men det er ok hvis hesten reelt har tildens til at ramme sig selv.
    Men har den ikke det og tilmed giver udtryk for, at den ikke kan lide det, så er det at lege barbiehest med den, hvis den tvinges til det smiley


  • #74   20. apr 2015 Ponybanden
    At soen er fixeret, gør desværre at der er smågrise der bliver mast, de kan ikke komme væk fra moren når hun grynter 'nu lægger jeg mig ' set det med egne øjne sammenlagt to mdr, i to forskellige stalde

    Sidespring. Sorry


  • #75   20. apr 2015 Jeg glemte vist at skrive at han har tendens til at ramle bagbene sammen. Selvfølgelig ville jeg ikke bare proppe dem på ham uden grund, men da jeg synes det ser pænt ud, og han har brug for dem, synes jeg bare han burde blive vænnet til det.

  • #76   20. apr 2015 Syntes rigtig mange glemmer at der er tale om at TS har part. Hvad er ejers holdning?? Er ejer med på at hesten skal lære det??

    Jeg er egentlig nok lidt delt. Jeg syntes det er okay at bruge noget bare fordi det er flot, så længe det ikke skader.
    Min sidste hest kunne godt bandager og bløde gamacher på bagbenene men ikke det mere stive som fx RBH og så transport.
    Med transportgamacher krympede hun helt i benet når jeg ville have hende frem. Det ville jeg ikke byde hende, så der respekterede jeg hendes ubehag. Men den krampe hun lavede kunne så nok også lave større skade på hende, end at stå uden transportgamacherne. Så ja der var det nok "respekt" der gjorde det, men samtidig har evt skade da ligget i baghovedet.
    RBH gamacher måtte jeg bøjes med forbenene, bagbenene der stampede hun også, og viste virkelig hun ikke ville have dem på, da jeg havde sat mig op og ville ride. Der endte jeg med at tage bagbenene af, egentlig nok mest af alt, fordi jeg ikke brød mig om hendes opførsel med dem på, og måske også lidt frygt for om hun ville blive værre?? Så ja selvom det da kunne lyde godt at sige jeg gjorde det fordi hun ikke ville have dem på, så har det dybest set været egoistiske motiver i dette tilfælde.

    Hvis ejer af hesten er med på det, og hesten kan vænnes til det, så kan jeg som sådan ikke se problemet, heller ikke hvis det bare er fordi det ser pænt ud. Igen hvis ikke det skader hesten, ja hvorfor så ikke?? Hvis hesten kan vænnes til der.


  • #77   20. apr 2015 men nu kom der jo HELT andre boller på suppen for nu har hesten jo lige pludselig brug for gamacher og bandager og så ser jeg da godt hvorfor du vil lære din part det smiley men hvad med at spørge ejer hun må trods alt kende hesten bedst smiley

  • #78   20. apr 2015 Ja, snak med ejer smiley hvis hesten faktisk slår sine ben sammen, så er det jo nødvendigt, og ikke pynte barbiehest smiley

    Mine svar er udelukkende skrevet ud fra at hesten ikke slår benene sammen og reagerer negativt på gamacher

    Ponybanden, ikke to men 4 måneder


  • Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
    #79   24. apr 2015 Synes ikke hesten har brug for gamacher hvis du ikke ridder hårdt dressur eller en eller anden måde for hår ridning hvor den bruger sine ben meget smiley mit råd er bare at hvis den ikke gider og have dem på så lad være.

  • #80   25. apr 2015 På med dem og hesten på fold. Så kan den hoppe, springe og sparke ud efter dem, også finder den nok ud af, at det ikke hjælper noget, og de faktisk ikke gør den ondt (-:

  • #81   25. apr 2015 Hvorfor er det enten eller?

    Hvorfor kan man ikke udtrykke sin holdning til TS, om at man synes gamacher er unødvendige, uden at man så skal høre på at man ikke skal have hest overhovedet?

    Det er en meget dramatisk og generaliserende debat. Jeg kan godt se pointen hos jer, som kører stilen 'overdrivelse fremmer forståelsen'. Men..

    Jeg er personligt lidt en blanding. For nej, jeg synes ikke, at det er okay at lukke hesten på fold med dem på, og bare lade den spasse, indtil den finder ud af, at den ikke kan slippe væk fra gamacherne. Den kunne panikke, og i værste tilfælde skade sig selv.
    Men hvad sker der, den dag den skal have bandage omkring sit ben, fordi at den er kommet til skade med det?

    Hvis man følger en respektabel tilvænning, med accept for at nogle ting tager tid, jamen så kan jeg ikke se problemet, i at lære den at gamacher, ikke er farlige, så den kan få dem på, og de kan se flotte ud.

    Problemet er at når det er sådan en "lille" ting, så tenderer folk, til bare at sige 'smæk dem på, og lad den skabe sig!!!'
    Det er en skam i mine øjne, for hesten husker dette, og tager det med sig. Og det kan komme til at bide sig selv i halen, den dag hvor du står, og skal træne trailer fx.


  • #82   1. maj 2015 Tak for alle jeres både negative og postivt kommentare.
    Da jeg ikke rigtig kunne bruge det til noget da nogen sagde for og andre ikke gjorde, spurgte jeg ejeren. Det skulle jeg nok bare have startet med smiley
    Hun sagde at de ikke havde haft nogen problemer med dem, og han nok bare var lidt pjattet. Så jeg prøvede at tage dem på og inde på staldgangen sparkede han ud fire gange eller sådan noget, og så var der faktisk ikke mere end det. Under ridning gik han som en drøm. Der er lagt et billede ind i albumet der hedder" Armani" smiley


  • #83   1. maj 2015 Du er nød til at respektere din hests uvilje, min ene kan heller ikke li at have noget på bagbenene. Han sparker og går meget stampende under ridning, og dette er ikke noget han kommer af med - for han bryder sig bare ikke om at have noget på de bagben. Derfor har jeg valgt at respektere det og kun have noget på forbenene.

Kommentér på:
Hvordan lærer man sin hest at gå med bagbens ting?

Annonce