{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.229 visninger | Oprettet:

Kandar? Go? No go? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg vil lave en lille debat og høre hvad i syntes om kandar smiley
Personligt ville jeg aldrig ride med kandar, og jeg kunne ikke finde på at købe det. Hvis jeg ser nogle rider med det tænker jeg da over det, men jeg reagere ikke, og det er ikke sådan at jeg ikke ville tale med folk der bruger det. Jeg har heldigvis ikke været udenfor det, men hvis jeg så nogle misbruge kandar det ville jeg self reagere. Jeg syntes hvis man bruger det fornuftigt og man ikke hiver og saver i munden på hesten reagere jeg ikke. Men hiver man og saver ville jeg self nok sige at jeg syntes ikke det var okay ?
Men hvad syntes i ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kandar? Go? No go?
  • #1   30. apr 2015 Min helt ærlige mening er.

    Rytteren rider ansvarlig med kandar - Go
    Rytteren rider uansvarligt og misbruger kandaren - No Go
    Kandar på kandar trense - No Go (pga hesten ikke har plads til 2 bid i munden) Selvfølgelig er det for mig en undtagelse hvis det er et krav om at hesten skal ride med kandar. f.eks. i dressur.


    Har selv en kandar hængene i skabet. jeg bruger den kun til pynt, da selve bidet, synes jeg, i sig selv, er flot. smiley
    Lige der må folk forarge sig så meget de vil. min hest lider ikke af at få taget billeder med den på smiley


    profilbillede
  • #3   30. apr 2015 Skal kun bruges af folk der rider på det niveau det kræves .... MA1...

    Andre burde holde sig fra det, for dårligt når det bare "er for sjov " ..


  • #4   30. apr 2015 Helt enig med dig Luna smiley

  • #5   30. apr 2015 Men tænker tit på de folk der rider med det, hvad gør det bedre end alle andre bid? smiley

  • #6   30. apr 2015 Hvis man kan finde ud af at ride korrekt har jeg intet problem i det men dem der bare rider med det for at flå hesten i munden eller bare fordi de er uvidende om hvad det er de har med at gøre kan jeg slet ik ta! I det hele taget skal man inden man propper noget i munden på hesten sætte sig ind i sin hest hvad den ikke kan li og har af problemer og så finde biddet ud fra dette og IKKE udseende!!! smiley
    Syndes der er alt for mange der snart får nyt bid hver uge... Så trist... smiley


  • #7   30. apr 2015 Helt enig Line. Der er snart en jungle af bid og folk for de sygeste tanker. Jeg læser altid om det vis jeg syntes lyder til at være godt enden jeg køber det. Mange Idag køber det bare fordi det ser smart ud eller fordi at man har set en ride med det smiley

  • #8   30. apr 2015 Nemlig! Og fordi en hest går godt på det bid gør den anden det måske ikke smiley Men mange vælger efter "moden" smiley

  • #9   30. apr 2015 Ja og det er så forfærdeligt! Self er der måske mange der har lige det bid fordi det tit fungere godt. Men heste er og bliver forskellige heldigvis:-D

  • #10   30. apr 2015 Nemlig! smiley

  • #11   30. apr 2015 smiley

  • #12   30. apr 2015 Om enden man er for eller i mod er der simpelhen så mange emner med det her på HG og når til samme konklusion hvergang, folk bliver aldrig enige. Der er dem der er for det og der er dem der er i mod det.

  • #13   30. apr 2015 Kandar er ikke et problem i hænderne på en rytter der har sat sig ind i sit udstyr, på en M hest i en M klasse..

    Men kandar hører ikke til i hænderne på en uerfaren rytter på lille musse, eller en ung hest i udvikling, som ikke er klar til M klasserne, bare fordi rytteren synes det ser smart ud. Hvilket gælder for det meste udstyr.


  • #14   30. apr 2015 Som så meget andet udstyr - med omtanke og et redskab, der både kan udnyttes positivt og misbruges.

  • #15   30. apr 2015 Så længe folk ikke hænger i stangen, som er jeg lidt ligeglad. Bliver træt af at se på det hvis de hænger i den eller rykker den i næsen.

  • #16   30. apr 2015 Kunne ALDRIG finde på ar ride med kandar! Jeg ønsker samarbejde med hesten ikke at have magt over den. Og slet ikke ved hjælp af kander.
    Så hvis du spørger mig er det NO GO!!!


  • #17   30. apr 2015 Jeg må ærligt indrømme at jeg er glad for at dem der tror at kandar er til for at trække næsen ind på hesten og have magt over den, aldrig putter kandar på deres hest.

    Yes, yes, den kunne jeg godt få høvl for, men det mener jeg helt seriøst.


  • #18   30. apr 2015 Kan man styre det har jeg det fint med folk rider med kandar. Kan man ikke, skal man ikke.

    Selv har jeg tænkt mig at investere i et kandar- og bridonbid, HVIS jeg kan finde det i min ponys størrelse. Men så er det udelukkende for billeders skyld og hvor hun står stille, hvor hun har det i munden 10 minutter ish måske 2 gange om året. Og det er jo så bare min holdning c:.


  • #19   30. apr 2015 kan man ride med det, og hesten kan gå med det, ser jeg intet ondt i det. kan man ikke ride med det, skal rytteren ikke ride med det, kan hesten ikke gå med det, så kan hesten ikke gå med det.

    jeg syntes generelt det er et flot bid i sig selv, jeg vil ikke selv ride med det, både fordi jeg ikke rider stævner pt (derved ikke er på niveauet til at det er et krav) og min hest kan sikkert heller ikke gå med et, det er et forsøg jeg ikke tør tage med ham smiley

    Min tidligere chef, og ridelære (og hende der er skyld i jeg har Sam) rider med det på deres ene nogle gange, han går super flot med det smiley (billedet er af dem, og lånt fra deres side)


    profilbillede
  • #20   30. apr 2015 Hvis folk tror at kandar automatisk ødelægger samarbejdet, og at man pludselig "har magt over hesten" med et kandar men at denne magt åbenbart ikke er til stede i andre situationer (for kun kandar udløser denne onde magt) ja, så kunne man jo fristes til at sige, at det måske er en lidt misforstået tilgang til samarbejdet smiley

  • #21   30. apr 2015 Ærligtalt bryder jeg mig overhovedet ikke om kandar, på nogen måde! Og ville aldrig bruge det smiley

  • #22   1. maj 2015 Jeg er jo kun pony rytter. Men jeg syntes det er fint at bruge i de høje dressur klasser og til dressur træning på højt plan smiley men jeg syntes det er syndt hvis man bare rider med det for sjov smiley

  • #24   1. maj 2015 kandar når du har din ridemæssige kunnen i orden er ok i min verden, kan du finde ud af at bruge den korrekt og hesten har plads så generere det ikke mig.
    Men det der absolut genere mig er unge piger rundt omkring, der slet ikke er dygtige nok til at ride med den, der smider dem på de stakkels heste/ponyer fordi det ser smart ud eller fordi de gerne vil vise at de er bedre end de er, der brækker jeg mig, de stakkels dyr der bare for dem klasket i munden uden nogen form for omtanke for om der er plads eller om hesten kan gå med det og som så stadig rider med det uden at have styr på hvor meget pres de ligger i munden eller uden nogen idé om hvad meningen med kandaren er.. nej føj for satan.. oplever det desværre for tit og de dårlige undskyldninger for at mishandle sin hest er jo nærmest uendelige, "han går bare så meget bedre på det"=nej han undgår presset i munden fordi det gør ondt, fordi du ikke fatter at bruge det rigtigt, "hun ligger sig bare så godt på det og er så meget nemmere at samle"=nej du samle ikke se hest fordi den tager hovedet ned og ind for at undgå det pres du igen ligger på den, "det er da helt normalt vi begynder at tilvænne kandar nu"=nej din møgtøs, du starter kun lc klasser og jeg kunne blive ved:(


  • #25   1. maj 2015 Hehe Hestino er enig med dig. Jeg aner ikke om jeg selv ville kunne ride med det, men jer ser ingen grund til at prøve. Det bid jeg bruger fungere virkelig godt. Og jeg er meget glad for det smiley

  • #26   1. maj 2015 Jeg har lige købt kandar til min 8 års, og glæder mig til at lærer at ride med det, da det er første hest jeg skal lærer det på.

    Vi skal bruge foråret/sommeren på at ride skovture og lidt let dressur, for at han kan vænne dig til bridonbid og stangbiddet, og jeg kan vænne mig til to tøjler.

    Hesten er lige blevet B-hest i dressur, og må starte landsstævner. Og trænes i hverdagen på MA/PSG niveau, hvor planen er at han skal gå disse klasser næste år.
    Han går stævner på trensebid, og fungerer glimrende på trensebid. Men det ville være synd, at han på kort tid skal vænne sig til kandar, når han kommer til at skulle starte klasser hvor kandar er obligatorisk at bruge. Så heller bruge 1/2 års tid på i ro og mag, at vi begge vænner os til det.

    At putte kandar på en hest, fordi man har ridemæssige problemer med fx at holde den efter et changement e.l. er no-go for mig - her må man tilbage og rette sin grundridning i stedet for.

    Mvh Charlotte


  • #27   1. maj 2015 Go til kandar! Det skal selvfølgelig ikke benyttes af urutineret rytter smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   1. maj 2015 Jeg er for kandar..

    men det er da dejligt at alle dem der udtaler at "kandar ødelægger, kandar er dårligt, kandar gør at du ikke kan samarbejde osv"" at de ikke vil bruge det, for deres kunnen og viden er tydeligvis ikke særlig stor på det område.


  • #29   1. maj 2015 Så er kandar heller ikke værre. Kom ned fra den høje hest.

    Så enig med Melanie og AMT - godt jer, der tror det udelukkende er et magt redskab, aldrig vil bruge det. Den holdning er en fuldstændig misforstået tilgang til kandar. I guder...


  • #30   1. maj 2015 Kandar med dobbelt bid, er jeg ikke den store fan af, pga den moderne hests mund størrelse.
    Men har den plads til det, og det bliver brugt med omtanke, ser jeg intet problem. smiley

    Selv brugte jeg også blank kandar på min gamle hest. smiley


    profilbillede
  • #31   1. maj 2015 Kandar er lavet for at kunne give utrolig små signaler... Men har man et bånd og kender hesten godt og har trænet den godt og rigtig så behøver man slettes ikke et kandar for at ride på/med "usynlige" signaler.
    Jeg synes kandaren er overflødig og ikke behøves hvis man er dygtig nok til at turde have det samspil med sin hest. Desuden er det de færreste der har plads til et kandar..
    Jeg blander mig ikke i hvad andre rider med så længe hesten ikke viser ubehag men ser ingen grund til at gøre det og vil heller aldrig selv gøre..

    Dog kommer jeg nok selv til at ride til jagter med enten Pelham eller Hackamore og jeg behøver nok ikke at forklare hvorfor smiley

    Mvh TT


  • #32   1. maj 2015 Hos mig er kandar med to bid no-go. Ikke fordi det er et stærkt bid, ikke fordi det ofte bliver misbrugt, men helt enkelt fordi min hest kun lige har plads til ét bid, og det er hvis det er et tyndt bid. Ét tykt bid et for tykt til hende, så to bid er bare ikke på tale.

    Hvad andre gør rager mig et hvis sted, så længe de bruger midlerne ordentligt. smiley


  • #33   1. maj 2015 Spændene Charlotte smiley

  • #35   5. maj 2015 Jeg bliver nok slået ihjel nu.

    Men jeg rider LA1-LA2 på klubplan. Jeg har et mål om at ride på kandar til stævner en dag. Og da min hest tager noget tid om at lære nye større ting (fx blev hun først tilredet som 7 års) synes jeg det ok at jeg bare træner ganske lidt på kandar 1 gang hver eller hver anden måned. Hun kan øvelserne til M, men det er piloten (mig) det er galt med. De få gange jeg har redet med det, har jeg kun fat i bridon og ikke stangen, da hun ikke bryder sig om dette endnu, hvilket jeg selvfølgelig giver hende plads til.

    Her kan man fx se at nedereste tøjle bare hænger og slasker. Så go herfra, til dem der kan finde ud af at bruge det.


    profilbillede
  • #36   6. maj 2015 Jeg slår dig ik ihjel! smiley Jeg vil faktisk hellere rose dig for at i tar det så roligt smiley

  • #37   6. maj 2015 Tak Line smiley jeg ved bare nogle ville halshugge mig smiley

  • #38   6. maj 2015 Ja desværre...! Men deres meninger om kandar får vi aldrig vendt så vi andre må bare holde sammen smiley

  • #39   6. maj 2015 Netop smiley

  • #41   6. maj 2015 Kandaren er sjældent problemet, snare hånden der holder tøjlerne... Dog må jeg sige, at jeg ALDRIG bliver fan af at stoppe to bid i munden på en hest. Kan dårligt se, hvad det skal til for.

  • #42   6. maj 2015 Lea jeg vil ikke halshugge dig, men lige sige jeg syntes det er fedt at se, og kan godt lide dit billede af Laksen smiley

  • #43   6. maj 2015 Bettemus
    Ang at dem, der er i mod, de argumenter og dem, der er for, de "har bare en holdning".
    Korrekt - i dette emne. Personligt gider jeg ikke argumenterer for, da jeg ikke synes jeg har behov for at forsvare mig overfor komplet fremmede, ligesom det altid ender med "jeg synes du er en mishandler. Accepter vi har forskellige holdninger" - i mere eller mindre grad, og det er ikke super fedt.
    Jeg har før argumenteret og skrevet stolpe op og stolpe ned med argumenter for og om brugen, hvor jeg blev imødekommet noget mere positivt efterfølgende. Men netop fordi mange har den stærke forudindtagede holdning om, at kandaret kun er mishandling, så tager det lang tid at formulere en besked, som rent faktisk bliver læst grundigt og skaber refleksion.

    - lige en smiley, så alle er med på, at jeg ikke er en sur spydig kælling, der kun skriver dette for at være på tværs smiley smiley


  • #44   6. maj 2015 Helt enig Katrine! Jeg har også selv, mere eller mindre opgivet, at forklare min brug af kandar (som endda "kun" er blankt kandar), for det ender som regel ud i det samme. smiley
    Lige sådan, har jeg heller ikke "behov" for, at forsvare brugen af det. smiley


  • #45   6. maj 2015 Ud fra dette emne kan man konkludere: det er sku meget godt at dem der er så meget imod det, aldrig vil bruge det. Hold da op det ville ende galt smiley

  • #47   6. maj 2015 Bettemus
    Jamen, sandheden er jo, at man bliver halshugget - om man rider med kandar, sporer eller bruger pisk (kan ikke huske Krikkens gyldne ord fra emnet "det mest forbudte" - men gode var de (-;). Om man kan kalde det barnligt kan vi nok diskuttere fra nu af og til verdens ende, men synes dog ikke at barnligt er det dækkende ord.

    Afslutningsvist så vil jeg tilføje, at jeg ikke har behov for at få andre til at forstå eller pådutte mine holdninger ang. kandar - ej heller har jeg behov for at "omvende" folk til kandar-elskere.


    Det er faktisk lidt ærgerligt, at jeg ikke bruger tid på at diskuttere mine holdninger, for jeg er normalt ret god til at argumentere. Men disse diskussioner bliver tit personlige, også kan jeg bare ikke styre mit temperament, og det gavner ingen smiley


  • #48   6. maj 2015 Bettemus: Nu er det desværre bare sådan, at ofte når man fortæller, at man med god samvittighed smækker et kandar på hesten, så har man virkelig følelsen af, at man bilver halshugget.. smiley
    Det er ikke videre behageligt, at blive overfuset pga ens valg af optømning, kan jeg lige oplyse... smiley smiley


  • #49   6. maj 2015 Bette: Hvis du er åben for det, så næste gang du besøger mig, må du gerne prøve kandar på Flasken smiley

  • #52   6. maj 2015 Du kan intet ødelægge, jeg skal nok guide dig igennem brugen af det smiley

    Næ jeg ser heller ikke ideen i cordeo f.eks, men derfor fik jeg stadig øndret mit syn på det da jeg selv prøvede. Inden da var min mening at en corde = useriøst og nem ridning. Nu ved jeg det er skide skægt og faktisk slet ikke så nemt smiley


  • #54   7. maj 2015 Har intet problem med blankt kandar. Det rider jeg selv med. Men jeg kan ikke helt se fidusen i to bid ...

  • #55   7. maj 2015 Bette: du ødelægger intet, bare rolig smiley

  • #57   7. maj 2015 Hey... Han er sød....

  • #59   7. maj 2015 smiley

Kommentér på:
Kandar? Go? No go?

Annonce