{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.515 visninger | Oprettet:

Hest meget håndsky {{forumTopicSubject}}

Jeg har den her vidunderlige hest der lige fra jeg fik ham har været MEGET håndsky. Den mindste forkerte bevægelse i nærheden af ham, og hovedet flyver i vejret og han bakker hurtigt bagud. Passer man ikke på knalder han hovedet i loftet, boks kanten eller hvad der nu lige kan være i vejen.. Det går mig rigtig meget på, jeg bryder mig ikke om at have en hest der har det sådan, men sådan som jeg har vendt andre heste af med det virker SLET ikke på ham. Alt jeg forsøger laver ingen ændringer.

Er der nogle der har gode forslag til at lære ham at jeg ALDRIG slår ham eller efter ham?

Derudover har vi et bid problem! Lige meget hvilket bid jeg prøver på ham tygger han løs på det, lægger hovedet på sned og stikker tungen ud og gerne over biddet. Jeg har prøvet alt fra gummibid, todelt, tredelt, udelt, Danish Guard osv. Danish Guard er klart det han fungere bedst med, og i starten havde han helt lukket mund i både skridt og trav, men det er så gået over.

Jeg er virkeligt i syv sind hvad jeg skal stille op, jeg bliver irriteret over at jeg ikke kan hjælpe min kære hypse!

Håber at nogle af jer har nogle gode forslag til hvad jeg kan prøve smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest meget håndsky
  • #1   12. maj 2015 Tag ham løs på bane el. Sådan og så begynder du f. Eks. At slå med håret. Hvis han så bakker så bliv ved indtil han står stille og er afslappet. Sådan kan man gøre med det meste.

  • #2   12. maj 2015 Det har jeg forsøgt - jeg skal blive ved så længe at jeg synes det er synd for ham... Så jeg søger mere "rolige" ideer - hvor jeg ikke skal svinge, bevæge noget hurtigt så han flyver væk... smiley

  • #3   12. maj 2015 Måske bare start med nogle små ting. Ryst underlaget langsomt først og så lidt hurtigere?

  • #4   12. maj 2015 hvor lang tid har du haft hesten? smiley Min egen tog det også rigtig lang tid at forstå jeg aldrig kunne finde på at slå ham. smiley

    Ang det med bidet. har du tjekket trensen/næserem eller bånd ikke sidder for stramt, at der hvor bidet spændes fast ikke er for stramt/for løst? At du som rytter ikke er for hård? At bidet er for tykt? Har du prøvet udelt? smiley


  • #5   12. maj 2015 du skal blive ved til det virker, det har ingen gavn, hvis du stopper midt i det hele.... og det er uanset hvilken metode du vælger

  • #6   12. maj 2015 Rikke - så kommer jeg til at stå der flere dage i træk...

    Mason - Jeg har haft ham et års tid smiley Jeg bruger ikke næsebånd på ham, så der sidder problemet ikke. Hovedtøjet skulle sidde helt som det skal, hverken for stramt eller for løst. Ja har prøvet udelt og udelt med tungefrihed. Det med tungefrihed er det der virker bedst, men stadig ikke godt nok smiley smiley


  • #7   12. maj 2015 ååh ha! Ja så er det en sværsag med din søde hyp! smiley Er bidløs ikke en mulighed?? smiley

    Og ja. min hest har desværre et par traumer fra fortiden smiley
    Han er bange for piske og vand. og det er virkelig slemt. selv efter næsten 7 år er det kun blevet en smule bedre, men stadig slemt smiley

    Har engang haft en hest der var hovedsky men ikke af slem grad og det tog kun ca 2 år for hende til at vende sig til lidt hurtige bevægelser smiley


  • #8   12. maj 2015 Min afdøde hest var utroligt håndsky. Det gik aldrig helt væk i de to år jeg havde hende.. Hun reagerede stadig på hurtige bevægelser, HVIS det var andre end mig. Jeg startede op med at have hende løs på bane, lade hende komme til mig, lærte hende så at kysse UDEN at røre hende i hovedet.. Derefter nussede jeg hende op ad halsen og så i hovedet. Langsomt flyttede jeg hånden lidt væk fra hende og tættere på, uden at virke truende. Efter kort tid hjalp det og efter 2 år kunne jeg stå med en longepisk og svinge henover hende, bagved, ved siden af og foran uden hun så meget som rykkede et øre OG hun stod helt uden noget, ingen tov, grime eller andet. Det handler om at tage babysteps og bygge tilliden op fra anden side først, så man undgår at hesten føler sig truet, så tror jeg nok det skal komme! smiley
    Vil lige pointere at hun var MEGET sensitiv og var meget svær at nå ind til! Hun fik desværre også kraftige tilbagefald, hvis nogen var for voldsom foran boksen, eller hun hørte lyden af et slag.


  • #9   12. maj 2015 mon ikke det er at overdrive lidt, men du er nødt til når du vælger en metode at holde fast i den, også selv om det trækker tænder ud. hvad du gjorde i går, er du nødt til at fortsætte i dag, for at undgå forvirring og dermed en forværring af problemet. selvfølgelig kan træning stoppes, da man jo ikke kan stå i flere dage, men så går man et skridt baglæns i træningen og sikre at man stopper med en god øvelse.
    måske du fysisk har behov for hjælp?


  • #10   13. maj 2015 Rikke - jo men overdrivelse fremmer forståelse - som man jo siger smiley Jeg vil ikke byde ham at fx slippe ham på ridebanen og blive ved med at vifte med noget han er bange for, sådan som han reagere vil det forværre det hele. Jeg søger roligere metoder, da viftende ting ikke er største problem. Hvis det bare var det, kunne jeg godt træne det væk. Det er usikkerheden på OM det nu sker og så reagere han hellere en gang for meget end for lidt.. smiley

    fx. har vi lige haft 14 dage hvor det har været minimalt, han har gerne villet nusses i hovedet osv. Men igår da jeg hentede ham fra fold var den helt gal igen.. Det er disse skift jeg ikke forstår for jeg gør intet anderledes? smiley

    Mason - Bidløs er desværre ikke en mulighed da jeg kører og rider travløb med ham, det er simpelthen for farligt uden bid. Ellers var det klart blevet mit valg, når vi hygge træner, slipper han også for biddet og vi rider uden smiley

    Bianca - Det lyder som om du havde helt styr på din hypse! Jeg må bare forsætte stille og roligt og se hvor det bærer hen smiley


  • #11   13. maj 2015 Når du henter ham fra folden, så prøv at vær opmærksom på dit kropssprog. Hvis han har tendens til at bliver bange, så kig på hans f.eks. forben og gå lidt i knæ når du går imod ham. Går du med ret ryg og kigger ham i øjnene, virker du hurtigt truende. Det behøves ikke have noget med dig at gøre, men noget på folden kan jo også være sket.
    Er der andre end dig der håndterer ham? Ud/indluk, noget hvor de skal tæt på ham? smiley


  • #12   13. maj 2015 Det er ingen problem at fange ham/hente ham - han kommer altid i fuld galop hen til en smiley Det er forskelligt fra dag til dag, hvilke steder han er håndsky og hvor slemt det, fx. her til morgen var der intet smiley

    Det er mig, min mor, min far og en pige der håndtere ham. Alle er opmærksomme på hans problem og ekstra rolige omkring ham smiley


  • #13   13. maj 2015 Okay. Jeg havde problemer med at folk ikke tog hensyn, da hun stod på rideskole. Godt alle tager hensyn. Som skrevet tidligere, har jeg erfaringer med berøringstræning hver dag, og så langsomt øge bevægelserne. Det bedste er klart at man tager små skridt og undgår problemet, så hesten får en god oplevelse hver gang smiley

  • #14   13. maj 2015 Bianca - vi har heldigvis alle vores heste hjemme og vi har kun en opstalder som ikke som sådan håndtere vores heste smiley

    Jeg må blive ved med at røre ham forsigtigt og håbe han på et tidspunkt finder ud af at jeg ikke pludseligt klapper ham en smiley


  • #15   13. maj 2015 Dejligt! Min nye står også opstaldet privat nu, efter hun begyndte at blive sky.
    Håber det bliver bedre med ham, er sikker på han nok skal finde ud af det på et tidspunkt smiley


  • #16   13. maj 2015 Det lyder som en god ting - jo mere ro jo bedre smiley

    Jeg håber det!! smiley


  • #17   14. maj 2015 Ja okay, det kan jeg godt se nu (dit profilbillede) smiley Har du prøvet et pee-wee bid? har hørt godt om det smiley

  • #18   14. maj 2015

    profilbillede
  • #19   14. maj 2015 Mason - hehe ja er lidt bidt af det der væddeløb smiley Nej et pee-wee bid har jeg aldrig hørt om smiley Ved du hvor det kan skaffes?

  • #20   14. maj 2015 hmm altså jeg ved hooks har haft det men kan pludselig ikke finde det på deres hjemmeside mere? smiley så nu ved jeg ikke hvor du kan finde det henne smiley Det skulle vidst ikke være så dyrt igen så det er da vær at prøve hvis det nu fungere! smiley

  • #21   14. maj 2015 Jeg må på jagt! Tusind tak for tippet, det lyder som et spændende bid smiley

  • #22   14. maj 2015 Det var så lidt!

    Hvis du ikke finder bidet har jeg også hørt godt om nova biddet hvilket jeg er næsten sikker på stadig ligger på hooks hjemmeside! smiley


  • #23   15. maj 2015 Uha Nova bid er bare det bedste! Det bruger jeg til 6 af mine andre heste/ponyer smiley smiley

  • #24   15. maj 2015 Har ikke selv prøvet biddet har kun hørt godt om det. kan du måske fortælle mig en smule? smiley Søger nemlig et nyt bid til min hyp smiley

  • #25   18. maj 2015 Jamen det er som på billederne tyndt på midten og bliver lidt tykkere jo længere man kommer mod bid ringene. Jeg har endnu ikke oplevet nogle ponyer eller heste (ud over Arrow jeg har skrevet om her på HG) som ikke har kunnet lide det. Synes de er rolige på det, lette at give signaler og generelt bare virker rigtig tilfredse ved brug af Nova bidet smiley Som sagt bruger jeg det på mine 5 ponyer og 3 travheste. Den ene løbshest benytter jeg det også på når vi er til løb smiley Helt klart mit favorit bid!!

  • #26   19. maj 2015 men det der gummi bid. knækker det let og slides det let? smiley Har desværre haft dårlige erfaring med gummi/plastik bid, fordi har haft et æblegid og bare det at det fik en smule bidmærker på rev plastikket op og skar i hesten mund smiley

  • #27   19. maj 2015 Altså jeg har ALDRIG oplevet det smiley mit ene bid trænger til at blive skiftet, men det er også 2 år gammelt og hesten gumler en del på det inden og efter ridning smiley

  • #28   19. maj 2015 vil tænke over det! smiley Selvom jeg dog ønsker et med støtte i siderne smiley

  • #29   20. maj 2015 Det er i hvert fald et rigtig godt bid smiley

  • #30   20. maj 2015 Hvor står hesten henne?? smiley

  • #31   25. maj 2015 Hjemme ved mig selv, hva da? smiley

  • #32   29. maj 2015 Det kunne jo være nogle der slog den uden du ser det. smiley

  • #33   30. maj 2015 Det tænker jeg ikke nu han er hjemme hos os selv og vi har kun en opstalder som jeg ikke regner med slår eller vifter af ham smiley

Kommentér på:
Hest meget håndsky

Annonce