{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

"Erstatnings hest" modvirke sorg {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Sagen er den at jeg skal have aflivet min haflinger hoppe, som jeg elsker så højt (verdens sværeste beslutning for mig) og jeg ved at jeg efterfølgende vil være nede i kul kælderen i en længere periode, så jeg vil høre jeres erfaringer med at købe en ny hest mens jeg stadig har hende, for at kunne dæmpe smerten lidt både for mig og hendes foldmakker, de går hjemme og der er derfor kun de to. Vil selvfølgelig høre for og imod.

- Mette Viesø smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Erstatnings hest" modvirke sorg
  • #1   19. maj 2015 Du skal nok have en løsning så din anden hest ikke skal gå alene, men for din sorg tvivler jeg på en anden hest hjælper.

    Jeg fik aflivet min hest for 4 år siden, og jeg havde 2 små ponyer der, samt jeg har haft en part siden (som jeg måtte have som min egen hvis jeg ville), men jeg synes ikke det har hjulpet på sorgen.


  • #2   19. maj 2015 jeg skal også have lov til at være ked af det, og ved også at det aldrig vil kunne fjerne sorgen helt. men det er bare så svært smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   19. maj 2015 En stærkt bånd til en hest, er ofte opbygget over en længere periode. Derfor kan en ny hest sjældent dæmpe sorgen for ejer, da båndet ikke er det samme.

    Da Milan blev solgt, (selvom det ikke er det samme), mistede jeg fuldstændig interessen for heste og ridning, da den betød noget helt specielt for mig, da jeg havde nogle helt særlige oplevelser, og en helt specielt vånd som jeg aldrig havde oplevet med en anden hest. Min sorg over salget, var rigtig stor, og andre heste uanset personlighed og kunnen interesserede mig ikke, fordi det ikke var det samme.

    Din anden hest skal selvfølgelig have en foldmakker, men du må ikke forvente at den nye hest vil kunne "erstatte" den gamle, eller hjælpe på sorgen.

    Det er vigtigt at du lærer at indfinde dig med din beslutning, og indse at det er det eneste rigtige, så snart du indser at valget er det eneste rigtige, skal du arbejde med sorgen, og se det fra den positive vinkel. Det lyder måske forkert, men det er vigtigt at man ser det fra hestens syn, og husker på at du gør det fordi at du er en ansvarsfuld ejer, som tager ansvar i de svære situationer smiley

    Du kan selvfølgelig være heldig at finde den helt rigtige hest, som giver dig vov følelsen, og som måske vil kunne tilsidesætte følelserne til din anden hest en smule, det vil nok kunne hjælpe, men chancen er lille.


  • #4   19. maj 2015 Da min mors hest blev akut aflivet i efteråret kom min gamle hoppe til at gå alene i er par uger indtil hun (desværre) fik købt et fejlkøb, og efter den blev solgt videre en tik to mdr senere kom min til at gå alene igeb et kort stykke tid, men hun nød at gå alene, self var hub ekstra kontakt søgende den periode, men hellere at du tager en uge eller to eller flere til at vælge den rigtige, og så længe du stadig tjekker og evt bruger ekstra tid ved din anden hest, sp vil jeg ikke mene den tager skade af at stå alene en kort periode smiley men det er bare min mening

  • #5   19. maj 2015 AMT- din forklaring hjalp faktisk mig til at se det fra en anden vinkel. hun vil aldrig kunne erstattes. og jeg ved også at det er det bedste for hende. men det er så svært. Det med at vide at jeg ikke ser hende igen og ikke lige kan komme og få et lille puf og mærke hende igen smiley

  • #6   19. maj 2015 Kristina - jeg har kig på en anden, og har snakket med ejer i nogle mdr omkring denne pony. og føler egentligt at hun ville passe godt til mig
    min anden er ikke så god til at gå alene (tidligere mishandlet) og ville helst ikke flytte ham, så den er svær


  • #7   19. maj 2015 Jeg synes du skal passe på med at anskaffe dig en ny hest, bare på den baggrund at den skal dæmpe sorgen. Den er jo ikke det samme, og som det ofte er med 'følelsesmæssige' beslutninger, indser du de måske først til fulde, når du står i situationen og har købt en anden hest. Det er vigtigt, at den nye hest ikke bliver et individ, der nærmest er et levende symbol for sorgen ved den afdøde. smiley

    Måske kan du "låne" en foldmakker til din hest, mens du kommer ud af den værste sørgeperiode.


  • #8   19. maj 2015 det er ikke kun for at afdæmpe sorgen, har selvfølgelig ikke fået skrevet at den skal være min nye følgesvend og skal have ligeså meget kærlighed som Mysse.

  • #9   19. maj 2015 Åh hvor er jeg ked af at høre med din hest smiley Hvis det var mig, ville jeg vente med at købe hest, indtil jeg havde bearbejdet min sorg. Jeg ville være bange for, at jeg ikke mentalt kunne være med min nye hest det første stykke tid, hvilket også ville være meget ærgerligt. Jeg ville også frygte, at jeg måske ville få negative associationer til min nye hest, nu hvor at jeg ikke ville have den særlig længe før min gamle hest blev aflivet, og så ville jeg måske bare føle, at det var en 'byrde' at jeg skulle passe den lige efter - og ikke have mulighed for at tage det langsomt.

  • #10   19. maj 2015 Trine, det er virkelig den værste beslutning jeg har taget smiley jeg er også selv bange for at mine energier vil smitte af og jeg at mine signaler vil være knap så gode pga mange tanker smiley

  • #11   19. maj 2015 Ja lige præcis smiley Og det ville også bare være synd, hvis disse bliver overført til din nye hest - hvilket måske også kan påvirke jeres forhold på sigt. Nogle omvender sorgen til kærlighed mod det nye dyr, men hvis jeg tager mig selv som eksempel, tror jeg, at jeg først vil have noget tid alene..

  • #12   19. maj 2015 I mens at Avanti skadet og hældte meget til en aflivning, blev jeg tilbudt at passe Skalle og det hjalp utroligt meget!
    Bare det at tænke på de to kendte hinanden, ja det lyder måske lidt tosset med op til flere gange har jeg kunne gå rundt og tale til Skalle om hvor mange ting jeg havde lavet med Avanti.

    Skalle hjalp mig igennem den meget svære tid og hvis jeg ikke havde ham, så ved jeg simpelhen ikke hvordan mit hesteliv ville se ud den dag idag.
    Jeg fik et ubeskrivelig sammenhold sammen med Skalle.
    Jeg kunne se Avanti mere og mere i Skalle når tiden gik.

    Jeg begyndte så at passe Shaman lidt tid efter, for at have en fast hest (red salgs heste i mens jeg red avanti)
    Og det hjalp endelig også utroligt meget, men det tog mig lang tid at knytte mig ordenligt til ham smiley

    De nye jeg rider, begyndte jeg at ride i mens jeg havde Skalle, så jeg kunne vænne mig stille og rolig hen til de nye, og det hjalp også virkelig meget.
    Bare følesen af at de lidt "kendte" den anden hest, hjalp på en eller anden underlig måde smiley

    Men du skal sørge for at kigge meget og hellere længere tid end at finde den forkerte!
    Ikke tage den første og den "bedste" heller tage ud og prøve nogen forskellige også dem der ikke opfylder dine krav, så du kan sætte dig mere i hovedet, hvordan din nye skal være!
    Der er så mange der laver den fejl at ikke kigge på nok! smiley


  • #13   19. maj 2015 Det er svært..! Da jeg fik min aflivet i januar havde jeg allerede fundet min nye hest. Hun stod i stalden og jeg havde redet hende et par måneder.

    Det hjalp ikke på sorgen at jeg havde en anden hest.
    Faktisk fik det mig til at kunne lide min nye hest mindre for hun var jo langt fra som min gamle ven! Jeg fik dårlig samvittighed over at jeg ikke holdt så meget af hende som hun fortjente og jeg blev sur på hende i situationer hvor hun reagerede anderledes end min gamle ven.
    Det er først nu, ca et halvt år senere, jeg er begyndt at holde rigtig af hende. Hun er dejlig hest og jeg ved vi får mange gode år sammen. Men det gjorde det absolut ikke lettere for mig ar hun allerede var der da den gamle skulle væk.


  • #14   19. maj 2015 Nu har jeg måtte aflive et par stykker. Og har derefter hurtigt købt ny hest, det har aldig været en erstatning for den gamle, men en ny hest der er kommet ind i mit liv.
    Jeg har stadig savnet den gamle og det venskab - kendskab vi havde, og med tiden er den nye begyndt at fylde mere og mere.
    Men de "tomme" timer, om eftermidagen, der plejer at være fyldt med hest, er meget værre for mig.
    Så hellere komme vidre med en ny bedste ven smiley


  • #15   19. maj 2015 For mit vedkommende havde jeg allerede købt min "erstatning" året inden jeg besluttede mig for aflivning. Det blev aldrig et godt forhold mellem mig og den nye, og vi havde nogle dårlige oplevelser sammen. Dette gjorde ikke savnet nemmere, for jeg gav ubevidst ham skylden for at hun ikke kunne være her mere smiley Dog har min nuværende pony, som jeg også havde på det tidspunkt, hjulpet mig utrolig meget. Det var slet ikke meningen jeg skulle have haft ham, men han var bare så sød og passede perfekt til det jeg skulle bruge ham til. Ham vil jeg for alt i verden ikke undvære, selvom jeg ville gøre alt for at få min gamle hest tilbage..

    For mig har det været det aller sværeste at skulle acceptere, at jeg bare ikke får en hest som hende igen. At jeg er nødt til at lade være med at lede efter "hende" i en anden hest. Carlo er lidt af en modsætning til hende, og det gør at jeg elsker ham på en helt anden måde. smiley Held og lykke med det hele, jeg føler med dig...


  • #16   19. maj 2015 Det vigtigste er nok at indse at ingen anden hest kan erstatte den gamle. At de ikke er ens men at den nye fortjener opmærksomhed og "kærlighed " fra dig. Hvis du er sikker på at du kan dette så køb den nye. For nogle personer hjælper det at have noget at stå op til og gå op i. For andre så behøver de tid til at bearbejde sorgen før de vil have noget med heste igen. Jeg mistede to heste indenfor et år og var fuldstændig ødelagt. Jeg fik så tilbudt at komme og ride en pony fast. Jeg tænkte at det ville nok hjælpe mig at have noget at gå op i. Så jeg begyndte at ride ham. Det fungerede ikke ret mange måneder da jeg ikke havde tålmodigheden til en lille sparke pony på det tidspunkt og vi fungerte ikke optimalt sammen. Nok også noget at gøre med mine tab. Jeg holdt så pause i næsten et år hvor jeg kun lånte min veninde sine heste en gang i mellem. Men så kunne jeg ikke mere og fik to nye parter smiley det gik super fint indtil jeg fik købt Tindur så jeg sagde selvfølgelig mine parter op. Jeg havde nok lidt svært i starten med at ikke sammenligne Tindur og Felix. Men jeg lærte efterhånden at acceptere Tindur for den han er og vi har et fantastisk forhold i dag smiley

    Mvh TT


  • #17   19. maj 2015 Mange tak for alle svar, syntes at hver og et har hjulpet mig i min beslutning. for selvfølgelig skal min kærlighed gives videre til en anden hest og vil egentlig gerne have at de "kender" hinanden inden at jeg skal sige farvel. den nye pony bliver aldrig Mysse både på godt og ondt. men kan få et helt fantastisk forholde til hende også. det tager bare tid smiley

Kommentér på:
"Erstatnings hest" modvirke sorg

Annonce