{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Opmåling af pony? {{forumTopicSubject}}

Vi har købt nu pony til vores 10-årlige datter; superlækker lille dressur-pony med spring-afstamning, men som ikke har sprunget særlig meget. Ifølge hestepas er han 130 cm og det er han også målt til i DRF som 4-årig, men han er ikke færdigmålt og på en god dag hvor solen skinner er han nok en anelse højere.

Med i handlen, så at sige, fulgte en lille voksen-rytter på 158 som er fuld af entusiasme, elsker pony og som står op kl. bæ for at flette og træner vores datter, som en del af den part-aftale vi har lavet. Nu viser det sig så at hun ikke selv kan melde pony til stævne før han er målt op og nu bliver jeg så i tvivl... Lige nu rider vi kun D-stævner, men det er jo en svær fordel at han er målt 3'er - især hvis vores egen datter skal til at springe? Vi ved godt at han nok ikke holder mål, hvis vi skal til at ride distriktstævner på et tidspunkt - men vores datter bliver jo også ældre, så han skal jo alligevel måles op på et tidspunkt?

Hvad f... gør en klog her?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opmåling af pony?
  • #2   26. maj 2015 Den er ikke færdigmålt og er sidst målt som 4-årig - så derfor kan den godt opmåles. Har lige talt med DRF for 1 time siden smiley

  • #3   26. maj 2015 Hvis du slår op i Fælles bestemmelser, kap 1,18, som har overskriften: Opklasning og nedklasning ser du, at kun en officieltmålt kat 1 kan opklasses til hest, men at kat 1+2 må starte som hest til D- og E-stævner uden at være opklasses. Din pony er kat 3, så din lille-voksen rytter må ikke starte den.

  • #4   26. maj 2015 Jeg forstår ikke helt spørgsmålet, men såvidt jeg ved er en 3'er pony altså maks 130cm. Hvis det viser sig det kun er 129 så er det jo bare en utrolig lille 2'er pony i har fået jer. Men de fleste ponyer kan rides til at være lidt mindre inden måling smiley

  • #6   26. maj 2015 Han skal ikke opklasses til hest men fra 3'er til 2'er. Hun må som voksen rytter gerne ride kat. 2 til hesteklasser. I papirerne fra hingstekåring for 2 år siden er han 133 cm og min vurdering er at han reelt er ca. 134 cm. Jeg har lige talt med DRF og den er god nok. Jeg kan GODT få ham opklasset, hvis jeg kører til ponymåling med ham(- eller hvis han bliver udtaget til kontrolmåling på en stævneplads.) Det ved jeg så bare ikke om jeg vil eftersom det lige nu er en fordel for os at han er 3'er...

  • #7   26. maj 2015 Jamen, så kunne du slå op under Ponymåling i samme reglement i stedet smiley
    kopieret der fra:
    kke-målte heste/ponyer: Det er rytterens ansvar at foretage en skønsmæssig måling af hesten/ponyen.
    Officielt målte ponyer skal starte i den kategori, de er målt til. Kategori 1 og 2 ponyer må dog også starte som heste. En pony må starte som både pony og hest ved samme stævne dog ikke med samme rytter.

    Mener DRF at selvom din pony er målt, må den starte som kat 2, så må du ringe til dem og få hjælp til at melde til.


  • #8   26. maj 2015 Tak for input, som vist er kommet mest til at handle om jeg jf. DRF reglementet må få ham opmålt. Det er allerede slået fast, at det kan jeg godt: Spørgmålet var sådan set, om det er en god ide eller om det bedst kan betale sig for vores 10-årige, at han står som 3'er - så mister vi nemlig nok vores fantastiske part.

  • #9   26. maj 2015 Det kan absolut bedst betale sig at holde den som kat 3. Der er langt flere fordele i at have en stor kat 3 end en lille kat 2 i hvert fald stævnemæssigt. Men mener I (forældre), at ponyen og datteren godt kan klare sig mod kat 2 og kat 1 så er det ikke noget problem.

  • #10   26. maj 2015 En pony kan ikke opmåles til anden kategori, men den kan få lavet en ny måling og se om den ny er kat 2 pony. Men opmåles kan den altså ikke.

  • #11   26. maj 2015 Det kan klart bedst betale sig at beholde ponyen som en kat. 3.
    Både for din datters skyld i forhold til stævne, og i forhold til dig, der gerne skulle kunne sælge ponyen igen. En lille 2'er er meget svær at sælge fremfor en stor 3'er


  • #12   26. maj 2015 Altså hvor gammel er ponyen nu? For hvis den som 4 års er målt som 130 og den evt. er en 6 års nu, så skal den jo færdigmåles uanset hvad for at den kan starte distriksstævner, og så er det jo ikke engang sikkert at den kan gå ned som værende en 3'er pony.

  • #13   26. maj 2015 Jeg ville lade den være 3'er pony indtil i skal starte distriktsstævner, hvor ponyen så skal måles inden i kan starte. En lille 2'er har det svært mod store 2'ere. En stor 3'er er også mere værd end en lille 2'er, hvis i engang skal af med ponyen.

    Ponyen er vel købt til jeres datter og ikke parten. Din datter vil have mest glæde af en 3'er - i hvert fald i starten. Hvis den så bliver til en 2'er ved DRF måling er det jo bare sådan det er smiley


Kommentér på:
Opmåling af pony?

Annonce