{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
937 visninger | Oprettet:

Øv, en tur i sandet. {{forumTopicSubject}}

Det er sådan, at jeg har denne dejlige frieserhoppe, som ikke er redet særlig meget før jeg fik hende. Vi er nu kommet i gang med at ride, men det er sådan at på venstre volte i trav kan hun slet ikke gå i rammen, hun skyder skulder og virker faktisk næsten låst i den position. Hun vil samtidig heller ikke have løftet hendes højre ben uanset hvor meget jeg prøver og prøver - det er også den hun vil belaste mest på venstre volte.

Jeg har altid tænkt det som et balanceproblem i og med, at hun ikke er redet så meget og at det måske bare er hendes dårlige volte.

Lige indtil igår, hvor jeg måtte en tur ned og smage på græsset...

Jeg besluttede mig for at vi skulle prøve at galoppere første gang og jeg får hende da også i galop, men med det samme begynder hun at bukke og jeg bliver smidt ret voldsomt af. Både hest og jeg er heldigvis ok.

Men det fik mig til at tænkte, at der må sgu være noget galt. For på højre volte er der ingenting på, har ikke prøvet at galoppere på den dog.

Men det er svært at bedømme om hun bukkede af kådhed og fordi hun synes det her, det er bare sjovt! Eller om det er fordi det gør ondt. Sadlen kan det også godt være. Jeg er dog i færd med at finde en ny.

Så på onsdag kommer der en KST terapeut og kigger og ser om hun kan finde noget.

Andre der har prøvet noget lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv, en tur i sandet.
  • #2   24. jun 2015 Rosa: Det giver mening, men det nåede jeg desværre ikke rigtigt at tænke over, hvordan det føles - jeg blev taget rigtig meget med bukserne nede, haha.

  • #3   24. jun 2015 Jeg ville få en massør eller kiropraktor til at gå hesten igennem, han/hun vil også kunne fortælle dig om sadlen trykker nogen steder.
    I forbindelse med at du leder efter en ny saddel, så sørg for at få en saddelmager med ind over hvilken saddel der passer og ligger optimalt på din hest.


  • #4   24. jun 2015 Tak for rådet. Vi prøver lige med en KST først og så har jeg nogen ideer jeg selv skal have afprøvet hvis hun ikke kan finde noget - inden vi kontakter andre. Da det meget vel kan være et balance og bæringsproblem, fordi hun kun er redet så lidt.

    Og ja, der kommer selvfølgelig en sadelmager på smiley


  • #6   24. jun 2015 Rosa: ja, og nu også når jeg ikke rigtigt har oplevet så mange heste bukke med mig før, så tænker man som du, skal være lidt trænet i det smiley

  • #8   24. jun 2015 Jep smiley det startede på den ene volte med Tindur og så blev det hver gang jeg ville runde hjørner smiley han begyndte at smide mig af kun når jeg forsøgte at trave i hjørnet eller volter. Han kunne lige ud. Jeg så heldigvis ret hurtigt et mønster så det var bare at ringe vores Osteopat.. Dog var dette lige før juleferien og hun havde ferie så jeg kunne først få fat på hende i starten af januar. Hun havde så først tid 20 januar.. smiley så indtil hun kom så foregik det hele i skridt.. Han var låst i knæ og bagpart samt at han havde rigtig ondt i ryggen smiley han var også ekstra nervøs i denne periode smiley

    Mvh TT


  • #9   24. jun 2015 Tindur lavede nogle kraftigere buk når han havde ondt en når han feks bliver bange eller er kåd. Sidst nævnte er de mindste. Jeg tænker han laver de kraftigste fordi han forsøger at signalere AT DU SKAL ALTSÅ AF! smiley

    Mvh TT der har en hest der bukker for et godt ord smiley


  • #11   24. jun 2015 Sadlen er også en der bare fulgte med, en sadel der 99% sikkert ikke er tilpasset og ikke har kostet særlig meget. Så det kan godt ske det er den. Men nu skal hun i hvert fald lige undersøges. Håber der bliver fundet noget der kan forklare hendes opførsel og at det kan rettes op på. Puha, er lidt bekymret for min skønne hyppenyb smiley

  • #13   24. jun 2015 Det kan faktisk godt være venstre forben den er gal med. Hvis hesten nægter at løfte et ben, men ellers er flink til det med de andre ben, så er det oftest det modsatte ben, som der er "noget" med, da den så ikke vil have vægten over på det ben. Så hvis hesten, som det kan være tilfældet her, ikke vil løfte højre forben, så kan det altså meget vel være, fordi den ikke kan lide at have vægten på venstre forben. Dette giver også mere mening ifht du siger, at den ikke vil gå på venstre volte, da der på venstre volte vil være mest vægt på det venstre forben.
    Først og fremmest ville jeg tjekke den i longe for halthed, er den bare den mindste smule halt eller er du i tvivl om den kan være halt, så ville jeg få en dyrlæge ud. Jeg ville i øvrigt tjekke om der er varme eller trykømhed noget sted i skulder/forben, samt tjekke for puls i benene (test begge sider).
    Er hesten ikke halt i longe, kan det tyde på det er en låsning/spænding, som påvirker hesten.
    I så fald vil jeg få den tjekket af fys/kiropraktor eller lignende- KST også super, men hav lige dyrlægen i baghovedet smiley


  • #14   24. jun 2015 Optimeret: Ja, det har du ret i - det kludrede jeg lige lidt i. Når man synes mærker på hendes ben, så synes jeg ikke der er noget der er varmere eller føles anderledes. Men tusind tak for rådet, det var brugbart og helt klart noget jeg vil have i baghovedet. smiley

    Hun er ikke den mindste smule halt og fræser glædeligt af sted på folden, dog næsten aldrig i galop.


  • #15   4. jul 2015 Lige en lille opdate...
    I onsdags havde vi vores dygtige KST Gitte, ude at kigge på Tatoo. Og hold da op, hvor fandt hun mange ting. Tatoo var vind og skæv, meget anspændt og hård i hendes rygmuskulatur. Så nu skal hun have et par behandlinger fortsat og som Gitte siger, så skal der også noget andet ind over. Vi blev desuden anbefalet en magnetpude som skulle gøre meget gavn både nu under behandlingsforløbet og efter også, så det skal vi kigge på. Det kan selvfølgelig ikke siges 99% sikkert, at det er det der er skyld i, at hun smed mig af - men jeg tror, at det er derfor og så samtidig måske fordi hun har synes, at det var sjovt at skulle galoppere og ikke har haft balancen til det. Men jeg håber at det kommer på plads igen og at min hyppenyb bliver fit for fight igen snart! Tusind tak for alles råd, sætter pris på jeres hjælp og at I ville bruge tid på at svare. Håber I alle har en kanon weekend smiley


Kommentér på:
Øv, en tur i sandet.

Annonce