{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.920 visninger | Oprettet:

Opbevare små høballer bedst muligt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg ville høre hvordan i andre bedst opbevarer "rigtig hø" uden at der går svampesporer i det?
Jeg har haft et par bigballer som der hurtigt gik sporer i (stod på en palle under et halvtag) og vil undgå at det samme sker når jeg får småballer hø hjem.

Synes jeg kan huske i min barndom at vi strøede noget mellem hvert/hvert andet lag der blev stablet som skulle modvirke mug og svamp? Er det mig der husker skøre ting eller er der noget om det?
Småballerne kommer forresten til at stå i en lukket lade på paller.

Nogen gode forslag til den bedste opbevaring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opbevare små høballer bedst muligt?
  • #1   15. aug 2015 I gamle dage saltede vi lagene, når vi stakkede høet.

    Mvh Charlotte


  • Tenna H
    Tenna H Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 36
    #2   16. aug 2015 Det er rigtigt svært med det hø, men først og fremmest er det også vigtigt, at finde en leverandør der laver høet rigtigt og opbevarer høet rigtigt fra start smiley
    Et halvtag er ikke godt at opbevare under. Jeg havde sidste år mit hø opbevaret i et skur, hvor der var åben i den ene ende, altså tre af siderne var lukkede. Det gik fint i august, men hen i sept. ændrede vejret sig. Sol og varme om dagen, køligt om natten og aften og morgen var det tit lidt diset. Det var nok til, at høballerne dannede mug/skimmelsvamp i siderne af ballerne, især den side hvor der var skåret hø, da de sider er gode til at suge fugt til sig. Skuret var ellers fint og tørt, men der trak dis ind i den ende der var åben. Dis ligger sig jo som vand, ligesom på græsset, men så langt havde jeg ikke lige tænkt. Så der blev kasseret en del baller smiley
    Efter dette begyndte jeg at opbevare høet i den ene ende af vores store isolerede garage og der har ingen problemer været. Jeg har sidenhen også skiftet leverandør af hø, da nogle af de sidste baller vi hentede hos tidligere leverandør, var en smule mugne, så han har heller ikke været for god til, at opbevare det sidste han havde rigtigt. Det var dog kun de sidste baller vi købte, men det var nok til, at jeg ikke ville købe der mere. Jeg er total hysterisk med det hø min hest skal have, så det bliver altid tjekket grundigt inden brug. Vores nye leverandør, som vi har brugt i et halvårs tid, er super dygtig til at lave hø. Har tørrerum til det, måler fugtighed i det og opbevarer det rigtig. Han sætter bl.a også halmballer rundt om høet, hvilket beskytter mod fugt og lys smiley
    Jeg har slet ikke haft problemer med høet siden skift af opbevaring og så ved jeg med garanti, at min leverandør går meget op i sin produktion af hø og at det allerede der bliver opbevaret rigtigt.


  • #3   16. aug 2015 Jeg tror jeg prøver at "pakke dem ind i halm", da der er en del der har foreslået det. Som sagt kommer høet til at stå i en lukket lade næste gang og høet slår og presser vi selv, så mht vand% m.m. er det noget vi selv styrer. smiley Ville bare ikke bruge tid på at slå, vende, presse og køre hjem hvis der ikke var noget jeg kunne gøre for holdbarheden. smiley

Kommentér på:
Opbevare små høballer bedst muligt?

Annonce