{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortøj?
  • #1   1. sep 2015 Først fjerner du i hvert fald lammepaden fra under din sadel, og får den tilpasset.

  • #2   1. sep 2015 Tilpasset hvad?

  • #3   1. sep 2015 Din sadel selvfølgelig. Lammepad er en dårlig lappeløsning til utilpassede sadler.

  • #4   1. sep 2015 Okay? Jeg fik den bare med ved køb af ham, så regnede da med at den vil passe.
    PS. Lammepaden fik jeg i gave så bruger den bare?.


  • #5   1. sep 2015 Lammepad er ikke nogen dårlig ide, jeg rider selv med det fordi at jeg har fået af vide at det beskytter hestens ryg. Og jeg rider med den selvom at min sadel er tilpasset min hest, så synes sagtens du kan blive ved med det smiley

  • #6   1. sep 2015 Ligner en sadel der ikke passer..
    den ser for lang ud, hvilket kan give problemer med hestens lænd..
    og ja lammepad væk med det, man skal ikke putte noget under medmindre der er brug for det, ikke bar fordi man for det i gave dum idé.

    hvorfor vil du bruge fortøj ??
    man kan sagtens bruge fortøj på den ja, men hvorfor vil du bruge det ?


  • #7   1. sep 2015 Trine
    Når du ligger lammepad under sadlen bliver den mindre i bommen og hele vejen ned, ergo burde sadlen faktisk ikke passe din hest når der er lammepad under smiley
    en korrekt tilpasset sadel så er der ikke behov for lammepad til at passe på ryggen..


  • #8   1. sep 2015 Trine:
    Problemet med lammepaden er bare, at den gør sadlen smallere - altså sørger for den ikke passer smiley


  • #10   1. sep 2015 Crazy: Så tager din underviser fejl Crazy, for den gør kun sadlen smallere..

  • #11   1. sep 2015 Maria, jeg vil bruge den til spring. Jeg har hørt det skulle støtte.

  • #12   1. sep 2015 Hvis du vil det bedste for din hest, så putter du ikke al muligt underligt på den smiley

  • #13   1. sep 2015 For sådan lige at svare dig på dit spørgsmål, så kan du godt sætte et fortøj på. Det skal bare sidde fast i de to ringe der er foran på sadlen, og dem har du på din sadel smiley

  • #15   1. sep 2015 man kan såmænd godt ride med lammepad (eller andre pads), men så skal sadlen være tilpasset med pad -for sådan en lammefætter fylder en del, så man kan ikke gå ud fra at en sadel der er veltilpasset uden, osse ligger korrekt (og stadig har plads nok i kammeret) når en lammepad puttes under.

    Det sagt: ja du kan ride med fortøj -det sættes jo blot i de ringe foran på sadlen og i gjorden mellem forbenene


  • #16   1. sep 2015 Fortøj er kun til hvis sadlen glider tilbage, hvilket den ikke gør hvis ellers sadlen liger korrekt smiley men ja mange bruger det til spring, men er efterhånden mere til pynt for som sagt ligger sadlen som den skal er et fortøj ikke nødvendigt

  • #17   1. sep 2015 Maria -nu er de fleste martingales i dag sat i et fortøj, så sådan et kan nu sagtens bruges tila ndet end pynt, selvom sadlen ligger korrekt smiley

  • #18   1. sep 2015 Caroline: Jeg vil SKIDE på om din ridelærer så red verdensmesterskaberne i dressur, det giver hende ikke mere ret af den grund...

  • #19   1. sep 2015 Michelle der blev spurgt til fortøj ikke fortøj m./martingal..
    og fortøj bruges til hvis sadlen glider tilbage hvilket de ikke gør hvis den passer hesten eller pynt.. intet andet..

    det er det eneste jeg svare på.. fortøj er ikke ensbetydende med der er martingal på..

    men okay martingal bruges til at hesten ikke kan smide hovedet op i ens eget hoved i spring, fortøj bruges til hvis sadlen glider tilbage, og sammen ja det giver jo sig selv..


  • #21   1. sep 2015 Hvis sadlen er korrekt tilpasset, kan man ride uden noget som helst under sadlen, uden at det skader. Kender flere der gør det, og deres heste har nogle af de bedste rygmuskler jeg har set. Og TS få en sadelmager ud at kigge på sadlen. Bare fordi du fået den med hesten, passer den nødvendigvis ikke.

    Men ja, fortøj kan sættes på alle sadler der har de der små ringe foran.


  • #22   1. sep 2015 Maria -jeg forholder mig blot til at nu om stunder er fortøj og martingale altså ofte anset som identiske... så når TS skriver fortøj, er det lige så sandsynligt der menes et med martingale som et uden... så længe hun ikke selv skriver andet.

    Jeg er fra før martingale og fortøj blev kombineret så jeg kender skam godt forskellen


  • #23   1. sep 2015 De fleste fortøj kan martingal pilles af, derfor er et fortøj et fortøj altså en uden martingal, og derfor svare jeg på det der bliver spurgt om nemlig et fortøj

    men det skal vi heller ikke diskutere, nu er der skrevet hvad det bruges til også hvis der er martingal på.. slut


  • #25   1. sep 2015 Ro på, Hippie og hættemågen. Alle har hver deres mening, fair nok. Mange bruger også lammepadden for at virke stødabsorbende smiley

  • #26   1. sep 2015 hold da lige op.... hold jeg nu til hvad ts spørger om ikke smiley rider altså selv med lammepad og martingal på min springsadle, aldrig har hverken hest eller jeg haft problemer.. så ro på..

    TS: ja det kan du sagtens, og det er næsten lige meget hvilken en, den skal bare kunne side i ringene på fronten af din sadle smiley


  • #27   1. sep 2015 Og den er givetvis også stødabsorberende, Ditte. Det har du helt ret i. Men kun hvis den er veltilpasset smiley

    Den, og alle andre typer "fyld" bør kun ligge under en sadel, der er tilpasset til brug, med præcis den type pad, der ønskes anvendt. Ellers gør den sadlen smallere, og det gavner på ingen måde hesten og de støddæmpende egenskaber går helt sikkert også fløjten...

    Ps. Gad vide hvorfor det er blevet så "in", med ekstra fyld under sadlen? Og er det mon samme grund, der gør sig gældende, når der smides benbeskyttere på alle fire ben, ligemeget hvad krikken laver af arbejde?


  • #28   2. sep 2015 Blev der spurgt til sadlen?! nej.. det gjorde der så ikke! hvis i ikke har noget at tilføje vedrørende et fortøj, så lad da vær med at kommentere.. Og et lammeskind behøver da ikke være en dårlig lappeløsning! hvad er det for noget at sige?!.. et lammeskind kan gøre så mange gode ting! jeg oplever alt for tit folk bumper deres hest i ryggen, hvor et blødt lammeskind ville være hjælpe på stødet... bare fordi det ikke fungerer på jeres heste, behøver det ikke være en dårlig lappeløsning for alle...

  • #29   2. sep 2015 Og så en sur besked til jer alle: ikke alle har røven fyldt med guld - dvs ikke alle har råd til at få sin sadel tilpasset af krikken - specielt fordi den skal tilpasses ofte og det er dyrt. Hestesporten skal og må ikke kun være for dem født med en guldske i røven eller de som betaler topskat.

    Nej sadlen passer sku ikke skide godt - men så længe at du holder øje med at det ikke laver mærker i ryggen og hesten ikke virker ubehaget ved den, så går det fint an at bruge den - lammepad eller ikke, det kommer helt an på hvor dårlig/hvor godt den er tilpasset.

    Et alternativ ville være at købe en sadel med udskiftelig kopfjern, i alle tilfælde hyler jeg efter Thorowgood sadlerne. Jeg har aldrig haft en sadel der bare lå som plantet på jasmin som den - og som samtidig gav mig sen støtte jeg havde brug for. Den har flere kopfjern end wintec og meget behagligere. Den skal dog sandsynligvis købes fra ny i og med der ikke er mange i DK, men nypris er på ca 5-6000kr og helt klart det værd. Den fungerer præcist som en sadelmagers sadeltilpasning.


  • #30   2. sep 2015 Har man ikke råd til en tilpasset sadel, så har man bare ikke hest. That's it. Det andet er ikke fair over for hesten smiley

  • #31   2. sep 2015 Jeg kan jo så kun sige hvad jeg har fået af vide, af hende som der har tilpasset min sadel.... Men der er jo ikke to mennesker der gør det samme..

  • #32   2. sep 2015 Jeg har nu heller aldrig fået tilpasset en eneste sadel i mit liv har haft egne heste i 7år.. og aldrig haft en hest med ondt i ryggen..
    MEN derfor er jeg nu stadig imod lammeskind og hvad man ellers kan putte under sadlen MEDMINDRE der er plads til den, og det er der ikke under mine sadler, for jeg har som de fleste købt sadel efter at der kun skal ligge et underlag under den.. ergo er der ikke plads til lammepad..

    Der er ingen der siger lammepad er lappeløsning (eller jo ved jeg godt der er), de fleste herinde skriver at det er fint nok HVIS der er plads til det under sadlen, for eller gør den blot sadel kammeret mindre og dermed bliver en ting der trykker på ryggen i stedet for at hjælpe..


  • #33   2. sep 2015 Sikke en omgang pis at komme ud med. Så kun rige mennesker må have heste? Ej hvor bliver jeg forarget at høre om det. Er du klar over en sadel reelt ikke kun skal tilpasses et par gange? Hvis hesten har haft en måneds pause - så skal den tilpasses - rider man mindre hårdt træning - så skal den tilpasses.

  • #35   2. sep 2015 Fordi at man trods alt har en sygeforsikring hvilket er langt billigere at betale for, også selvom store udgifter kommer - end sadel tilpasning der kan være helt op til 5000kr, hver anden måned. Jeg har aldrig haft tilpasset sadel - og har aldig haft en hest med noget tæt på øm i ryggen, eller mærker. Der har været helt fladt fordi musklerne har kunne bygge op - sadelmagers så på vores thorowgood og sagde at den sad rigtig godt, og den kunne jeg sagtens ride med - en sadel med udskiftelig kopfjern.

    Nå - men godt at ingen af jer har en post så i kan bestemme hvem der må have hest eller ikke. smiley


  • #37   2. sep 2015 Det kommer ganske an på sadel og hvad for en type omstopning.

    Men for pokker - hvis krikken ikke har ondt eller "mærker" fordi sadlen trykker og rygsøjlen bliver mere synlig, så er der vel intet problem. Min hest har aldrig haft ondt - kun en overgang hvor vi prøvede gelpad, men der kom vi også frem til konklusionen at gelpaden bare ikke fungerede til hende, og så måtte vi finde en ny sadel, og så var der intet igen.


  • #38   2. sep 2015 Skidt med om en sko passer foden, bare den passer ens hoved.

    Synes godt nok folk burde tage sig sammen og acceptere, at hvis sadlen ikke passer, så passer den ikke! Gå dog til en sadelmager og få det bedste råd!

    Både jeg og mange andre troede at min sadel passede, men det gjorde den ikke! Nu har jeg to heste med ondt i ryggen. En masse genoptræning og ekstra udgifter, fordi man troede, at man selv havde viden nok til at sige de rigtige ting om en sadel. Jeg skal love for, at man kan brænde fingrene!

    Køb en ordentlig sadel fra starten( den behøver ikke at være ny) og gå til sadelmageren med det samme!


  • #39   2. sep 2015 Men så har du også reageret når din hest havde ondt i ryggen. Jasmin fik massør 1-2 gange om måneden (elev - derfor billig pris), og hun kunne aldrig finde noget ømhed i jasmin. Hvorfor skal jeg så bruge penge på at få tilpasset en sadel som allerede passer og fungerer?

  • #41   2. sep 2015 der blev ikke spurgt om råd til sadlen... der blev spurgt om råd til et fortøj... forstå det nu

  • #42   2. sep 2015 Undskyld for mit lille sidespring.. men nøøøj hvor bliver jeg bare ked af at se den måde folk bliver behandlet på herinde, for at stille et spørgsmål - som ikke engang strejfer eventuelle problemstillinger. (i dette tilfælde sadeltilpasning). Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man kan få sig selv til at "angribe" andre, som måske egentlig bare ikke ved bedre, frem for først at evt. være konstruktiv i en ordentlig tone. Jeg synes hesteverdenen er ved at flyde over til et sted, hvor det egentlig bare handler om at rette på folk, frem for at fortælle hvad der eventuelt kan gøres bedre, hvis i forstår hvad jeg mener. Jeg kan sagtens se at de råd der bliver givet selvfølgelig er nyttige, men der er altså andre toner de kan fortælles i, end hvad jeg tit ser.. og jeg tænker bare om man ville sige det samme til personen hvis man stod face til face. Igen beklager mit sidespring, det var bare en undren.. men jeg synes bare vi burde tage hinanden i hænderne og smile i stedet smiley

  • #44   2. sep 2015 godt man selv er herre over hvad man ejer...

    haft 2 heste, ejet 6 sadler i de 7 år jeg har haft hest.

    1 sadle til min pony blev stjålet. 2 sadle blev købt til min pony, aldrig har den været til sadelmager, og aldrig har ponyen haft ondt i ryggen, trods han også blev lånt ud til rideskolen, og efter jeg solgte ham, nu går som handicaphest, stadig har ponyen ALDRIG fejlet noget.
    3 sadle blev købt til min hest, måtte skifte den ud, efter han fik en omgang varmeknopper, havde fået muskler og var fed, så sadlen passede ikke, den har været til sadelmager 1 gang, men ikke omstoppet eller tilpasset, blot repeteret.
    4 sadle lev købt som erstatning, men da hesten tabte sig, passede den ikke længere.
    5 sadle blev brugt på en pony i stalden, ikke købt til min hest, men var billig tilsalg, med trense og gjord, så købte den.
    6 sadle var en nyomstoppet sadle, som jeg lånte af stalden, og senere købte, og har nu haft hesten i 4 år og 4 måneder, og han har aldrig haft ondt...

    samtalen her gik blot ud på at hun ville høre om der kan komme fortøj på hendes sadle, IKKE om sadlen passede efter JERES øjne, det er utroligt at man ikke kan spørge om en simpel ting her inde længere uden al den mudderkast.


  • #45   2. sep 2015 Nu var det her jo slet ikke svar på TS spørgsmål smiley Tror ejer (eller en som faktisk har set hesten i virkeligheden) smiley

  • #46   2. sep 2015 Husk lige at en dårlig tilpasning kan gøre mindst lige så meget skade! jeg har sørme heller ikke råd til at få min sadel omstoppet konstant. Jeg er studerende så mine penge er små! Men andre skal ikke komme og sige hvad jeg har råd til og hvad jeg ikke har råd til! Jeg brugte et år på at spare op til en special syet sadel til min hest, og den skal sørme ikke i hænder på enhver sadelmager, da en dårlig sadelmager kan ødelægge min sadel total!
    Og ja jeg er så "ond" at have et tykt trykfordelende underlag samt gelpad under min hest. Men tja, han har gået 80km med dette uden at få ondt i ryggen, så tror ærlig talt ikke min sadel skader ham. Selvom den ikke er blevet omstoppet og tilpasset ham smiley


  • #47   2. sep 2015 Okay jeg bliver måske bidt af nogen herinde men jeg tilpasser heller ej mine sadler konstant og især ikke hvis det ikke er min egen.

    Min mors hest er 23 år gammel. han har en kieffer sadel der ligger korrekt. Men da jeg slet ikke rider ham særlig tit og mest af alt lader min veninde få lov til at ride ham så mister han ret hurtigt sine rygmuskler når han bare står. min mor rider nemlig ikke selv. så når der måske går 3 uger efter sidste ridt og skal træne ham igen så har han mistet alle rygmusklerne og derfor ligger sadlen ikke korrekt. Han har også svaj ryg så den ligger med bagvægt når rygmusklerne ikke er der. og der et det altså min lammepad er guld værd. den får sadlen til at ligge korrekt og endda uden at trykke for meget fortil med lammet.
    Han har ALDRIG en eneste dag ikke ville træne, selvom han måske har mistet rygmusklerne og derfor skal der bruges pad. Han har aldrig nogensinde i mine 2 år jeg har kendt ham bukket, stejlet, eller været utilpas når jeg red ham.
    Så ondt i ryggen tror jeg næppe.. han har dog bøvlet med mild gjordkrampe men det er også det.

    Nå men når dette er sagt så selv med lam under er din sadel (ts) stadig i bagvægt hvilket er super skidt. derfor vil det nok være en god ide at få sadelmager ud alligevel eller finde en sadel der ligger bedre smiley

    Og ja du kan sagtens bruge fortøj til sadlen. det undre mig dog at du kan springe i en dressur sadel.. jeg kan knap nok holde mig fast når jeg springer i dressur sadel smiley


  • #48   3. sep 2015 At ride med lammepad under sin sadel er tilsvarende at tage en uldsok på i sine stiletter.
    Det er en løsning man KUN vælger hvis ens sadelmager har TILPASSET sadlen til at den skal bruges med en lammepad.

    Hvis man ønsker at skåne hestens ryg, så bruger man pengene på hyppigere besøg af sadelmager.
    Lammepads er noget fanden har skabt i vrede MEDMINDRE det er i samråd med sadelmager.!!


  • #49   3. sep 2015 Amen SavaLou!

  • #50   3. sep 2015 Skal vi ikke bare slutte debatten - i gør hvad i vil - vi gør hvad vi vil - jeg er sikker på at alle vores heste lever i bedste smiley

  • #51   3. sep 2015 Jamen det er da fint i har råd til sadelmager 2-3 gange om året, det er bare ikke alle der har det smiley Og dette betyder ikke at hesten nødvendigvis får ondt i ryggen.

  • #52   3. sep 2015 savalou - det er da en underlig samligning?! tal for dig selv, for det første...

  • #53   3. sep 2015 Netop grafik smiley Jeg har aldrig oplevet den hest ha ondt under ridning. han elsker sit arbejde, selvom han er 23 år smiley

  • #54   3. sep 2015 Nej det behøver på ingen måde betyde at hesten får ondt. Held, logisk tænkning, hestens bygning og rytterens evner har også noget at sige. Mange heste har sadellejer der er nemme at finde sadler til, og er sadlen til den store side, så er der fint plads til en lammepad eller anden pad.

    Men det er et faktum, at en sadel der er købt til at ligge godt på hesten, og passet til på bar ryg eller med et tyndt underlag under, IKKE vil ligge optimalt med en tyk lammepad under. Hvis det er ønskværdigt at ride med lammepad, så skal sadlen stoppes og tjekkes med den pad under.

    Hvis man er en str. M og tager en tætsiddende str. M trøje på, så bliver bevægelsesfriheden altså hæmmet, når man tager en uldsweater på indenunder smiley


  • #55   4. sep 2015 Ja, du kan godt komme fortøj på.

    Har jeg forstået det rigtigt, at du vil springe i den sadel? Ligner en ren dressur sadel.

    Min egen hest går med lammepad under sin springsadel, og det har sadelmageren sagt god for!

    Angående brug af sadelmager: Jeg har til min gamle hest kun fået stoppet sadlen om 3 gange på 9 år. Den er blevet tjekket, hver gang at sadelmageren var i stalden, ca 1 gang om året.
    Sadlen er nu blevet tilpasset min nye hest.

    PS det kan godt betale sig at bruge sadelmager, og skal man have ny sadel, kan man med fordel købe at godt mærke, brugt.


  • #56   4. sep 2015 Du kan sætte alt fortøj på den, spørgsmålet er om du har en pladegjord eller en dressurgjord, du kan godt tage fortøj på du skal bare lige tjekke om fortøjet kan side på gjorden??

  • #57   8. sep 2015 Seriøst folkens TS spurgte om hun kunne sætte et fortøj på hendes sadel THAT'S IT!!! Hun spurgte ikke til om hendes sadel passede! Hvis i ikke har et svar til hendes spørgsmål så lad vær med at kommentere!! smiley

    Og ja du kan sagtens sætte et fortøj på smiley


  • #58   8. sep 2015 Nu er det her jo et debatforum og ikke en brevkasse smiley Tråde udvikler sig og det er en del af meningen ved netop debatforums.

  • #59   8. sep 2015 Så må du selv lave et nyt “debatforum“ hvor du kan diskutere det! TS vil selfølgelig kun have et svar på hendes spørgsmål, ikke dumme kommentarer om, at hendes sadel måske ikke passer! smiley

  • #60   8. sep 2015 At folk kommenterer de billeder der bliver lagt ind, er helt naturligt. Og så længe folk bruger en ordentlig tone, så står det alle frit for, at skrive hvad de lyster smiley

    Hvis ikke man er gammel nok til at være i en "samtale" der udvikler sig, så må man jo holde sig fra debatforums og i stedet bruge brevkasserne, der netop er lavet til formålet smiley


  • #61   8. sep 2015 Antichrist: Der er vi så slet ikke enige men respekterer da din holdning smiley

  • #62   8. sep 2015 Når man lægger noget ud på et offentligt forum kan man ikke kun forvente rygklapperi og søde ord. SELVOM det intet har med sagen at gøre at nogen mener sadlen ligger dårligt, så må man som trådstarter tage det med, eftersom det er lagt ud offentligt hvor alle må skrive.

  • #63   8. sep 2015 Igen, jeg har min mening i har jeres. Respekter at andre ikke nødvendigvis har den samme mening som i har smiley

  • #64   8. sep 2015 Respekterer det skam også, prøver bare på at uddybe hvorfor man ikke kun kan forvente rygklapperi eller kun forvente kommentarer man synes om.

  • #65   8. sep 2015 Det er ikke det jeg snakker om Sacha smiley

    Jeg snakker om, at man skal holde sig til det spørgsmålet som TS stiller og ikke komme med alt muligt som hun alligevel ikke har spurgt nogen om.. smiley Det kan vel ikke passe, at man behøver skrive i sit forum emne at man ikke gider have useriøse kommentarer som ikke passer til ens spørgsmål


  • #66   8. sep 2015 Det er præcis det jeg snakker om. Man kan ikke forvente kun at få det at vide man selv vil høre, når man smider noget op i et offentligt forum. For der vil altid komme kommentarer som man ikke gider høre på, seriøse eller useriøse, noget der har med ens spørgsmål at gøre eller ej. Når det er et offentligt forum, så har folk alle ret til at skrive.

  • #67   8. sep 2015 What Sacha said.

  • #69   9. sep 2015 Du kan godt komme fortøj på din sadle. smiley Mener bare, at du så skal have en anderledes gjord? Ved ikke hvilken, for rider ikke selv med det. smiley

  • #70   30. sep 2015 Mette Andersen) Tusind tak for svar smiley Endelig et svar jeg kunne bruge til noget smiley

  • #71   30. sep 2015 man behøvrr ikke en speciel gjord. man kan sagten på sin normale smiley dog hvus der er karabinhage på fortøjet så vil den ligge og dingle under hesten smiley

  • #72   30. sep 2015 Team Mikki og Thea:

    Velbekomme da! smiley Det er så træls, når der starter debat, om noget der ikke engang blev spurgt til.


  • #73   30. sep 2015 Enig Mette!

  • #74   30. sep 2015 Det er jo et debatforum, så alle må udtrykke deres mening, så længe de gør det på en sober måde.

  • #75   30. sep 2015 Jo, men man skal tænke sig om. Det er ikke alle der er voksne eller kan tag imod hårde beskeder. Og for det først, hvem siger ikke hun var opmærksom på sadlen, hvis det var det. Synes bare ikke det er i orden hvis det ikke er det hun spørger om.

  • #76   5. okt 2015 ( Halleluja for en sadel der selv kan tilpasse sig!)

    En oftere set tindens på HG.
    -Folk forholder sig nærmest aldrig til hvad der bliver spurgt om.

    -TS, ja det kan du godt. Men vil ikke anbefale dig at springe i en dressursadel. Det ender sjældent særlig godt smiley


  • #77   5. okt 2015 Ja, du kan sagtens sætte et fortøj på din sadel - og alt afhængig af gjorden kan du også sagtens sætte karabinhagen fast smiley

    Min gjord - til min nu tidligere sadel - er en dressurgjord på 45 cm, men den har to ringe, så jeg kan faktisk godt sætte bl.a. fortøj fast i den, selvom fortøjet er med karabinhage smiley

    Ellers er der selvfølgelig også de fortøj, hvor der ikke er karabinhage, men derimod kun en læderstrop - så er det bare at sætte den rundt om gjorden evt. (eller igennem en ring, hvis der er sådan en på din gjord).

    Til sidst er der også muligheden for, at du kan købe en læder"strop" med en ring i. Den sættes rundt om gjorden, og så kan du sætte fortøjets karabinhage fast deri - mulighederne er mange smiley

    Og mht. at springe i en dressursadel, som en anden kort nævnte, så er det jo ikke helt optimalt, men hey - jeg har klaret mig ganske glimrende, og har da fået rigtig meget ros for min opstilling i spring (endda af Linea Ericsson! smiley )

    Jeg sprang både på min mors store hest og på min egen pony, og når jeg gjorde det, så var det i dressursadel, da det var de sadler vi havde som passede dem smiley Og aldrig har der været kæmpe problemer - har da sprunget op til 1 meter på hesten i en dressursadel, så det er bestemt ikke umuligt, omend støtten er væsentligt bedre i spring i en rigtig springsadel smiley


  • #78   6. okt 2015 Føj nogle aggressive, onde kommentarer folk kommer med! smiley Fy for satan HG! - igen!

    TS ja, du kan sagtens sætte fortøj på. Vær opmærksom på, at du ikke sætter den alt for stramt rundt om hestens bringe og op til sadlen. Det kan trække sadlen frem og ned mod hestens skuldre og manke.


  • #79   6. okt 2015 Jep, du kan sagtens bruge et fortøj til denne sadel, da den har de ringe der skal til.
    Dog skal du være opmærksom på at hvis du gerne vil springe, er den sadel nok ikke den rette til det smiley

    Og lammepaden ? Åh jamen jeg ELSKER lammepad, begge mine har lammepad under deres sadler.
    Lammepad bruges ikke til at gøre sadlen smallere, men skal virke stødabsorberende, hvilket beskytter hestens ryg.
    Derfor bruger jeg lammepad til mine heste.


  • #80   6. okt 2015 Line Holst Petersen || Tusind tak smiley Men det er heldigvis en kombi-dressur sadel. Så den kan bruges til både spring og dressur. Den er bare mere dressur sadel end spring smiley

  • #81   7. okt 2015 Team Mikki og Thea - Din sadle er altså en dressur ikke en kombi! smiley

  • #82   7. okt 2015 Jeg tror TS ved hvad for en sadel hun har Mette det er jo hendes sadel og ikke din

  • #83   7. okt 2015 Caroline - Pas på sproget Caroline. Det var sikkert ikke ment i det tonefald, som jeg læser det i, men der er det, som gør at man bliver sure på hinanden.

    Og rent og skær, skrev jeg ikke til dig, da jeg ikke we interesseret i andres mening og holdning, kun TS.

    Forsæt god dag.


  • #84   7. okt 2015 Det var ikke ment sådan;))) det beklager jeg smiley men det er jo TS sadel

  • #85   7. okt 2015 Caroline - Det er korrekt, men det er en ældre model, af en sadle min veninde engang havde. smiley

  • #86   7. okt 2015 Man kan sige man kender sin egen sadel bedst, men en kombi er nu engang en kombi, og en dressur er en dressur. Hvis man ikke kan se forskel, så skulle man måske lære lidt mere om sadler. TS's sadel er en dressur sadel.

    NEJ - den vil absolut ikke gøre noget godt for dig, hvis du gerne vil springe ugentligt, jeg har selv prøvet det, og det er nemmere i en springsadel.

    Hvis du bare vil tage et spring i ny og næ - eller hvis der altid er et enkelt lille hinder ude i skoven når I rider, så kan man snildt bruge dressursadlen.

    Der er forskel på om man vil øve spring, eller bare hyggespringe. I en dressursadel lærer man ikke at sidde korrekt, og bruge sig korrekt, men det går kun ud over rytteren - ikke hesten.


  • #87   7. okt 2015 Its the Munk in Spain - Tak, fordi du gav mig ret i det. Ikke fordi jeg ville have en diskution ud af det.

  • #88   7. okt 2015 Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at se et billede af din sadel uden noget under. For umiddelbart er jeg ikke vild med vægtfordelingen i den.

    Det jeg tænker på, er, hvis du ser på det dybeste sted i sadlen, så ligger det for langt tilbage, hvilket gør at den vil trykke din hest bagtil, men kan ikke sige noget med 100% før jeg kan se billede uden noget under..


  • #89   7. okt 2015 Send evt besked, jeg har en udmærket springsadel, som jeg ikke bruger mere. Det er ikke en dyr sadel, men den er okay. Sælger billigt

Kommentér på:
Fortøj?

Annonce