{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.046 visninger | Oprettet:

Hvad koster det at have hest {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg er så heldig at have en veninde der har en stor gård med fold og bokse osv. Derfor er jeg begyndt at tænke på hvad det mon koster at have hest. Altså: Foder, hø, vaccination, sko, hvis den ikke skal have sko, klip, tænder OSV også hvor gammel en hest ca. bliver. Hvis i har en god pony race også ville det være super.

Jeg venter spændt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det at have hest
  • #1   1. sep 2015 Hvis du søger i forum, kommer der hundredevis af emner, hvor der beskrives meget nøje, hvad det koster at have hest. :o)

    Og det spænder fra 500 kr. om måneden til 5.000 kr. om måneden. Så det er umådeligt svært at sige, hvad det koster. Det bedste du kan gøre, er at finde ud af hvad man skal bruge penge på, og så undersøge hvad det koster i DIT område. Smed, vaccine, tandlæge, foder, opstaldning (fuldpas/selvpas?), udstyr, forsikring, undervisning osv. Det får du det bedste billede af.

    Jeg selv giver 1400 kr. om vinteren og 500 kr. om sommeren for opstaldning, inkl. foder, hø og halm. Jeg giver ca. 700 kr. for vaccine en gang årligt, og mellem 800-1100 kr. på tandlæge en gang årligt. Så giver jeg ca. 350 kr. for beskæring (ingen sko) hver 3.-4. måned. Og så forsikring oveni, på et par tusinde om året.


  • #2   1. sep 2015 Har ikke selv hest, men jeg ved at det kommer rigtig meget an på hvor man bor smiley

  • #3   1. sep 2015 Det er så forskelligt, kommer an på hvor man bor, hvad man har af faciliteter, hvilke forbindelser man har, hvad man fodre med, er det en nøjsom hest eller ikke, skal den have dækken, sko, osv..

    Så ja det nemmeste er at selv sætte dig og undersøge det..
    spørg din veninde hvad de tager for opstaldning og kig rundt omkring på nettet der er masser af denne slags opslag..

    jeg kan kort sige at mens jeg har mine heste hjemme koster der mig ca. 3000kr at have 2 heste, når nu jeg flytter mine heste koster det mig ca. 5000kr at have 2 heste opstaldet med ridehus, ridebane og turmuligheder..

    skal siges den ene for foder for 1100kr hver måned pga. tidligere mavesår, og så skal han have lidt forskelligt til sine led, hvor i mod den anden for foder for 200kr..
    og så hø/wrap for 1000kr sammenlagt om måneden..

    Smed betaler jeg 200kr for pr. hest pr gang for beskæring..
    vaccination ca. 1500kr 1 gang om året for 2 heste, tandraspning mellem 2000-2500kr for 2 heste 1 gang om året..
    min ene hest er livs og sygeforsikret koster 3000kr om året


    En hest kan blive mange mange år.. omkring de 25 +, kommer an på type, højde, pasning osv.. mener den ældste er i 40´erne


  • #4   1. sep 2015 Jeg bruger ca 2000kr i måneden i gennemsnit på Tindur smiley alt inklusive.
    Men som andre skriver så find ud af opstaldning osv først. smiley
    Jeg havde det billigere før hen. Da var jeg nede på 1500kr mnd.

    Mvh TT


  • #5   1. sep 2015 Vi bruger ca 2000-3000kr om måneden, (inkl forsikring, tænder, vaccinationer, osv) Og det er en islænder i løsdrift smiley

  • #7   1. sep 2015 Altså jeg giver for opstaldning med foder, halm, wrap, vand, indlukning og udlukning 1600-, pr måned. Det er SINDSSYGT billigt! - men det kommer meget an på hvor du bor henne, og om du går meget op i ridehus og andre faciliteter.
    - og så er der selvfølgelig smed, dyrelæge, mm. ;))


  • #8   1. sep 2015 Laura - det kommer vel an på hvor meget hø og halm du har med i prisen, hvilket foder og om hesten fungerer på det.. smiley jeg har/havde billig stald leje.. Men når jeg må købe hø og foder ved siden af fordi han ikke får nok hø og han ikke fungerer på foderet der er med i staldlejen så dugger det jo ikke og løber op... smiley

    Mvh TT


  • #9   1. sep 2015 Det er efter hestens behov, prisen er stadig den samme + der er forskelligt foder at vælge i mellem team tindur smiley

  • #10   1. sep 2015 Har 2 heste og er heldig at de kan stå ved min mormor og hendes mand.
    Opstaldning er 1000 kr om måneden vinter og sommer er det 500 kr. Der er halm og hø med
    Foder er ca 300-400 kr hver måned
    smed er 1400 kr hver anden måned (1000 kr for 4 sko og 400 kr for beskæring)
    dyrlæge ligger jeg af til, da det er rart at have
    Vac er ca 1000-1200 kr for begge mine smiley
    Og udstyr spare jeg op til, og køber efter behov smiley


  • #11   1. sep 2015 Jeg giver nok 6000 pr. måned med alt og hun er altså en forkælet hyp smiley Jeg bor lige nord for KBH så det er skidedyrt at stå opstaldet -_- Min opstaldning minus foldordning og udmugning koster 3400 og så er vi endda nødt til at købe ekstra hø, da staldejer ikke giver nok wrap... Vi flytter så et dyrere sted hen efter nytår (3800 kr) og der skal også betales for ekstra hø xD

  • #12   2. sep 2015 som andre siger, læs nogle af de hundredevis af andre tråde der er netop om pris på det at holde hest. Find ud af hvad det koster i dit område, og hvor meget du selv er villig til at bruge på at holde hest.

    personligt har jeg 3 heste, og det koster mig ca 1500kr om måneden for de 3, det er dog uden beregning på nyt udstyr og dyrlægen, da disse er variable udgifter.


  • #13   2. sep 2015 Ja Rikke.. Jeg er misundelig smiley smiley

    Mvh TT


  • #14   2. sep 2015 Min opstald er ikk så dyr, 500 kr (forhen betalte jeg 1200 for løsdrift med hø)
    Wrap 600 kr ca.
    Foder 300 kr ca.
    Trimmer. 6. Uge 500 kr
    Tandrasp årligt 1600 kr ca.
    Vacc. Årligt Omkring 800 kr ca.

    - så selvom opstaldning er billigt løber det op alligevel (;


  • #15   2. sep 2015 TT jeg tror ikke på du er misundelig, jeg går ud fra at du holder hest som det passer dig, og som du mener er rigtig.

    Jeg ved jeg gør ting eller undlader at gøre ting som du sikkert syntes er helt hen i verden.


  • #16   2. sep 2015 Men som de andre siger kommer det meget an på i landet du står, om det er boks eller løsdrift, med eller uden ridehus smiley

    Der hvor jeg skal til at stå koster det:

    1100kr for boks med halm
    300 kr for en hel hø balle eller 300kr for 10 kg wrap hver dag om måneden
    Ud/ ind luk mener det var 200 kr
    Foder: 772 kr som jeg selv køber ind
    Der er gode folde og ridehus på stedet og mindre skov i nærheden smiley

    Så kommer der så smed hver 6 uge på 475 kr for beskæring ( 800 kr hvis det er sko)
    Og dyrlæge på ca 1500 kr for vaccination alt efter hvilken dyrlæge man vælger smiley

    Så jo det er en dyr hobby for man skal jo også ha ekstra hvis hesten går hen og bliver syg


  • #17   2. sep 2015 Jeg har i det sidste års tid lavet et regnskab på hvad hesten koster.
    Og i gennemsnit er det nok omkring 13-1500 kr. om måneden. Opstaldning med halm og ridehus koster 600 kr. Resten er så gået op i grovfoder, foder, smed, vaccination, udstyr og stævner.
    Men som de andre skriver er det rigtig svært at sige noget om da priserne for de forskellige ting svinger rigtig meget.


  • #18   2. sep 2015 I snit mellem 4-5000 per måned skal have ny sadel så iår ryger det nok over. Selv om du køber en uden sko kan man desværre hurtigt ende i sko. Min går nu med 4 sko og de skal. Skiftes ca hver 5 uge smiley 6 måned ca er der tandlæge 2 gange årligt ormekur muligt du ender i dækken helvede undervisning af dygtig underviser dyrt. Rigtig tilpasset udstyr dyrt. Så jo det en dyr hobby selv om man bare har en hygge hest.

  • #19   2. sep 2015 Rikke - ikke helt.. Det var rigtigt meget jeg ville forandre på hvis det var muligt. Men det er det ikke.. Jeg glæder mig til at den dag kommer hvor jeg kan få Tindur hjem således at jeg kan gøre tingene på min måde.. Men heldigvis har jeg ganske frie tøjler der hvor jeg står.. Hvis ikke var vi flyttet.. Men ting er ikke optimalt.. Men siden Tindur er så dårlig til flytning så holder jeg ud så længe det ikke går ud over ham.. smiley

    Mvh TT


  • #20   2. sep 2015 Det helt utroligt så billigt i har det! xD Ville ønske jeg boede ude på landet smiley Det er hvertfald planen når jeg er færdig med at studere :3

  • #21   2. sep 2015 Tak for alle de gode kommentarer. Opstaldningen bliver ca. 50 kr. om måneden. Og hvis jeg kan lokke min mor til det, vil jeg gerne have en stor shetlænder

  • #22   2. sep 2015 50 kr. o.o Det var godt nok billigt - man har vel lov at være heldig smiley

  • #23   3. sep 2015 Med en shetlænder vil det blive noget billigere, da du så ikke vil få brug for diverse udstyr og nok heller ikke undervisning og stævner (medmindre du vil træne fra jorden) :o)

  • #24   4. sep 2015 en shetlænder... kan se at du er 17 år. den har du vel ikke tænkt dig at ride på?

  • #25   6. sep 2015 Vi giver 450 for en boks i ponystalden (Med adgang til folde, udendørsbaner, udluk, morgenfodring) (Sommergræs koster dog 500kr)
    300kr for halm i vinterhalvåret ca.
    ca. 20kr pr. minibigballe hø
    Omkring 300kr på foder (omkring 500kr med tilskud)
    Omkring 400-500kr for beskæring af hove hver 8. uge
    Tandpleje er mellem 700 og 1000kr
    Vaccination er knap 800kr
    Ormekur er omkring 200kr pr. gang
    Hvis vi vil have ridhus kort også koster det 1.800kr for et helt år, eller 300kr pr. måned..
    Desuden er det klogt at ligge nogen penge fra i hver måned, så man har til pludselige dyrlæge regninger, hvis hesten pludselig bliver syg eller lignende.

    Det er ikke helt billigt at have hest smiley


Kommentér på:
Hvad koster det at have hest

Annonce